Tips voor gebroken lijn en volte in F4?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1707

Tips voor gebroken lijn en volte in F4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:22

Hoi allemaal! :)

Volgende week heb ik mijn tweede proefje op de manege, super spannend!
Ik rijd de F4 en vroeg me af hoe jullie bepaalde onderdelen aanpakken, want ik wil het graag zo goed mogelijk doen.

1. Gebroken lijn (bijv. H - X - K):
Ik merk dat ik vaak te vroeg afwend, ook al denk ik dat ik bij de X ben. Meestal kijk ik bijvoorbeeld naar letter F als ik van H naar X ga, en dan stuur ik richting K, maar dan kom ik er vaak net niet mooi uit.
Hoe zorgen jullie ervoor dat je écht op X afwendt? En wanneer beginnen jullie precies met sturen? Ik heb geleerd dat je moet sturen als het hoofd van je paard bij de letter is, maar soms voelt dat ook net te vroeg.

2. B - E - B volte:
Pfff, die vind ik echt lastig om mooi rond te rijden! Ik gebruik al m’n binnenbeen, en probeer met m’n zit te helpen door iets naar buiten te gaan zitten in het zadel, maar alsnog wordt het vaak een soort ei.
Hebben jullie hier misschien tips voor? Hoe oefenen jullie dit?

Ik weet dat het “maar” een F4 is, zoals sommigen zeggen, maar ik wil het gewoon graag netjes en correct rijden.

idje

Re: Tips voor gebroken lijn en volte in F4?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Bij die gebroken lijn helpt het om naar een punt 2 meter voor de K te kijken. Je hebt afstand nodig om die wending op X te rijden.
Bij de volte ( elke volte) helpt het altijd een kwartvolte vooruit te kijken.
Dat binnenbeen is goed, daar drijf je mee, maar als je naar buiten gaat zitten geef je verwarrende signalen.
Hou je binnenbeen lang, kijk waar je gaat ( die kwart volte dus) en begrens de volte met je buitenbeen iets achter de singel. Zo moet het met wat oefening gaan lukken. Succes.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Wat ik uitlegde aan mijn groepslessen.

Bij die gebroken lijn (en eigenlijk heel je proef) plak je buitenbeen tegen de bakrand aan. Óók (of juist) in de hoek. Daar begint het eigenlijk mee. Dan wanneer het hoofd bij de hoekletter is strak, 2 meter vóór de andere hoekletter kijken alsof je gaat van hand veranderen . In je brede zicht zie je de AC lijn. Dan strak weer 2 meter naar de hoekletter kijken en dan diep de hoek in. Een 8 gegarandeerd.

Voor de volte, teken eens een bak op papier op “schaal” dus bij 10 bij 20 cm. Pak een passer en maak een cirkel in het midden. Ga met dat papiertje naar je manage en kijk waar de 4 raakpunten zijn. 2 heb je cadeau dat zijn E en B. Maar kijk aan de hand van je getekende papiertje waar je AC lijn is, en waar je dus op de volte dat punt raakt. Loop de bak in en ga er staan en kies iets uit wat voor jou er uit springt. Dat is je mikpunt. Dan kom je 2 meter voor e/b op de hoefslag en doe je het nog eens.

We hadden het geluk dat hij ons de dakspanten precies op die mikpunten zaten. Zowel voor gebroken lijnen als voltes. Dat maakte het visueel een heel stuk makkelijker.

En ik maakte altijd een weddenschap, als iedereen uit die les die meedeed aan de wedstrijd minimaal 2 x z’n beugel tegen de bakrand had in de buurt van een hoek trakteerde ik. Is ze 1 keer gelukt :+ maar ze hadden allemaal vette winstpunten en complimenten van de jury dat ze het zo netjes deden afwerken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Qua voltes heb ik ook soms moeite met de raakpunten op de AC lijn te zien.
Wat kan helpen in je training is om op de juiste raakpunten een kegeltje te zetten (iets voor het raakpunt). Begin met 2 kegels zodat je ertussen moet rijden en als dat goed lukt zonder veel bijsturen kan je 1 kegel weghalen zodat je erachterdoor moet rijden, en als dat goed gaat kan je uiteindelijk de volte rijden zonder de kegels, maar idd probeer ook iets langs de bak rand te vinden als referentiepunt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Dat referentiepunt is het midden tussen de hoek en en de E of de B. Maar van punt naar punt rijden maakt een volte niet perse rond, ook niet met kegeltjes op de A-C lijn, hoewel dat wel kan helpen om je het gevoel te geven waar je moet zijn.
Het gevaar van richten op punten op een volte, is dat je dan makkelijk ongemerkt te rechte lijnen gaat rijden in plaats van een cirkel. Bij continu een kwart volte vooruit kijken is dat gevaar een stuk kleiner.
Die kegeltjes kunnen wel helpen op E en B om het gevoel te krijgen wat een kwart volte is. Maar dan ten opzichte van je paard steeds de zelfde kant op kijken en niet van richtpunt naar richtpunt sturen. Die kwart volte schuift met je mee tot je weer rechtuit moet gaan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Ik kijk bij de gebroken lijn naar E of B
Dan kom je een stuk beter uit en is er ook tijd om netjes om te stellen