uitdraven maar niet op de voorhand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

uitdraven maar niet op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:11

Na de training draaf ik altijd een paar minuten laag ingesteld uit onder het motto " eindigen zoals je volgende keer wil beginnen."
Aanvankelijk gaat dat goed, maar daarna valt hij naar mijn idee teveel op de voorhand.
Je kunt toch moeilijk weer beginnen overgangen en verzamelende oefeningen rijden?

Hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie daarmee om?

Jessix

Re: uitdraven maar niet op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Ik geef dan wat gas bij en/of stel even iets hoger in en laat vervolgens weer de teugel ‘afkouwen’.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Mijn idee zou zijn: kennelijk houdt-ie dat laag ingestelde op eigen benen draven dan nog niet zo lang vol. Dus ik zou gaan stappen vóór hij op de voorhand kukelt.
En als hij in de loop van weken/maanden het niet ieder keer iets langer kan volhouden, gaat er kennelijk iets niet goed in de training.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Er zijn ook andere manieren om de balans weer een beetje te herstellen. Oppakken is niet je enige optie.

Kleine schakelingen, voltes en wijken kun je ook inzetten voor opnieuw wat balans te maken. Het hoeft ook niet helemaal 'op het achterbeen' te zijn de hele tijd toch?

Of wat ik laatst ook hoorde in een oude clinic van jos kumps op youtube: niet te bang zijn voor dat zogenaamd op de voorhand vallen. Die was juist groot voorstander van een paard zo sullig mogelijk rond te laten draven met een lage hals. Juist als losmakende balans oefenin aan het einde. Hij was daar zo enthousiast van dat hij zelfs zei: al zou je alleen maar dát ene doen op een dag voor 5 a 10 minuten. Dan heb je al iets positiefs voor je paard gedaan. Ik vond het wel een frisse kijk.

Of als je echt het idee hebt dat het te veel op de voorhand is om nog positief te zijn. Geen lang stuk op het einde. Maar tussendoor vaak kleine stukje. En dan op het einde andere soepel makende dingen meepakken voor je cooling down. SB/travers wisselingen in stap ofzo.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Bedoel je bij het op de voorhand vallen dat hij niet meer aan je been is, of dat je een verplaatsing van de balans voelt?
Bij het hoofd laten zakken tot onder de lijn van de voorknie, kan een paard, biomechanisch gezien niet in hetzelfde evenwicht blijven als bij verzameling. In mijn ogen is dit doorom nog een prima nuttige oefening, maar tijdens de training zet ik het juist in, pas na gedegen losrijden, om te kijken of ik vanuit de aanspanning weer naar dit stukje ontspanning kan komen en van daaruit weer oppakken na de aanspanning.
Als dit moeilijk gaat, omdat je alles kwijt bent op dat moment, dan is het de vraag of de aanspanning van daarvoor wel de kwaliteit had die je hoopte. Anders moet je een paard die voldoende losgewerkt is daar ten alle tijden weer makkelijk naar toe kunnen werken.

Leuke vraag trouwens!
Ik ben benieuwd naar de verschillende visies hierop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Als ik het zo lees dan loopt hij laag en uit verbinding, zou me meer concentreren op het voorwaarts/ neerwaarts rijden en daarbij in verbinding blijven en dat het paard de buikspieren blijft aanspannen. Dus niet de neus naar de knie maar meer op boeghoogte en naar voren.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:43

Jessix schreef:
Ik geef dan wat gas bij en/of stel even iets hoger in en laat vervolgens weer de teugel ‘afkouwen’.

Dit doe ik ook soms aan bet begin van mijncooling down, goede training voor het afwisselen aanspanning/ontspanning.

Maar daarna zou ik graag nog enkele minuten gewoon laag draven als mentale en fysische afkoeling maar na een paar minuten merk in dat hij meer op de voorhand komt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:46

Ibbel schreef:
Mijn idee zou zijn: kennelijk houdt-ie dat laag ingestelde op eigen benen draven dan nog niet zo lang vol. Dus ik zou gaan stappen vóór hij op de voorhand kukelt.
En als hij in de loop van weken/maanden het niet ieder keer iets langer kan volhouden, gaat er kennelijk iets niet goed in de training.

Ok. Vandaar mijn vraag.

En het is nu ook niet zo dat hij plots in een duikboot verandert hoor, maar ikvoel het verschil.
Meestal ga ik dan inderdaad stappen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:49

pol013 schreef:
Het hoeft ook niet helemaal 'op het achterbeen' te zijn de hele tijd toch?

Of wat ik laatst ook hoorde in een oude clinic van jos kumps op youtube: niet te bang zijn voor dat zogenaamd op de voorhand vallen. Die was juist groot voorstander van een paard zo sullig mogelijk rond te laten draven met een lage hals. Juist als losmakende balans oefenin aan het einde. Hij was daar zo enthousiast van dat hij zelfs zei: al zou je alleen maar dát ene doen op een dag voor 5 a 10 minuten. Dan heb je al iets positiefs voor je paard gedaan. Ik vond het wel een frisse kijk.

Interessante visie, anders dan wat gewoonlijk als "ideaal" naar voren wordt geschoven.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:53

SparklingApp schreef:
Bedoel je bij het op de voorhand vallen dat hij niet meer aan je been is, of dat je een verplaatsing van de balans voelt?
Bij het hoofd laten zakken tot onder de lijn van de voorknie, kan een paard, biomechanisch gezien niet in hetzelfde evenwicht blijven als bij verzameling. In mijn ogen is dit doorom nog een prima nuttige oefening, maar tijdens de training zet ik het juist in, pas na gedegen losrijden, om te kijken of ik vanuit de aanspanning weer naar dit stukje ontspanning kan komen en van daaruit weer oppakken na de aanspanning.
Als dit moeilijk gaat, omdat je alles kwijt bent op dat moment, dan is het de vraag of de aanspanning van daarvoor wel de kwaliteit had die je hoopte. Anders moet je een paard die voldoende losgewerkt is daar ten alle tijden weer makkelijk naar toe kunnen werken.

Leuke vraag trouwens!
Ik ben benieuwd naar de verschillende visies hierop.

Ik en niet "alles kwijt" hoor, zo erg is het niet. Maar in voel het verschil tussen teg maar de eerste minuut en de vierde minuut.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:58

Elisa2 schreef:
Als ik het zo lees dan loopt hij laag en uit verbinding, zou me meer concentreren op het voorwaarts/ neerwaarts rijden en daarbij in verbinding blijven en dat het paard de buikspieren blijft aanspannen. Dus niet de neus naar de knie maar meer op boeghoogte en naar voren.

Nee, ik wil geen arbeidsdrafhouding.
Ik wil laag, over de rug, inderdaad in verbinding, en als het enigszins kan ook nog neusje er uit.
Het lukt ons, maar niet lang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Goed voorwaarts-neerwaarts lopen is ook vrij zwaar voor een paard..wellicht is dat het? Kwestie van rustig sterker maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

koend schreef:
Jessix schreef:

Dit doe ik ook soms aan bet begin van mijncooling down, goede training voor het afwisselen aanspanning/ontspanning.

Maar daarna zou ik graag nog enkele minuten gewoon laag draven als mentale en fysische afkoeling maar na een paar minuten merk in dat hij meer op de voorhand komt.

Ja zo eindig ik een training ook graag. Liefst met een een lekker briesend en ontspannen paard. Ik los het dus zo op, maar heb ze dan met een paar passen ook weer terug ik die gewenste houding. Dan ga ik met de rest mee om te kijken of je je paard zo sterker kan maken. En houd het tot die tijd gewoon even wat korter. Probeer al eerder te gaan stappen zodat je wel kan eindigen met dat fijne gevoel in die houding.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Ik denk dat je hierin inderdaad bewust moet nadenken over wat je prioriteiten zijn. Je wilt je paard goed afsluiten, begrijpelijk. Maar goed afsluiten betekent ook dat het je paard kracht kost, en dat is daar weer niet zo'n geschikte cooling down. Het lijkt mij dus ook zeker dat je je paard gewoon de kracht niet heeft om die houding zo lang vol te houden en dat moet beter worden met vaker doen. Echter moet je het dat niet afsluiten wanneer hij slechter wordt, maar daarvoor al. Anders ga je hem ook ook juist bevestigen dat die 'slechte' houding is wat je wil.

Ik doe zelf dus ook eigenlijk nooit aan uitdraven, ik sluit hem af met een goed stuk en dan stap ik aan een lange teugel uit.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:28

Bowo schreef:
Ik denk dat je hierin inderdaad bewust moet nadenken over wat je prioriteiten zijn. Je wilt je paard goed afsluiten, begrijpelijk. Maar goed afsluiten betekent ook dat het je paard kracht kost, en dat is daar weer niet zo'n geschikte cooling down. Het lijkt mij dus ook zeker dat je je paard gewoon de kracht niet heeft om die houding zo lang vol te houden en dat moet beter worden met vaker doen. Echter moet je het dat niet afsluiten wanneer hij slechter wordt, maar daarvoor al. Anders ga je hem ook ook juist bevestigen dat die 'slechte' houding is wat je wil.

Dit klinkt heel zinnig.

Bedankt iedereen!