beenhulp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joanne102

beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 08:28

hey ik loop al een tijdje tegen een probleem aan, mijn paard luistert niet naar mijn beenhulp want als ik bijv de hoefslag op wil met beenhulp gaat hij naar draf hoe moet ik dit oplossen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:35

Misschien fijn om les te nemen? En het dan aan je instructrice te vragen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:36

Hoe oud is het paard? Heb je les?

joanne102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 08:41

Bellatrix schreef:

Ik krijg wel les maar ze geeft niet aan wat ik moet doen

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:43

Dan wordt het denk ik echt tijd voor een andere instructrice die jou het goed kan uitleggen. Waarom krijg je anders les?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:43

Dus je paard snapt het niet? denkt dat beenhulpen enkel bedoeld zijn om harder te gaan? Wat doe je precies met je been? Hoe rijdt je je paard naar de hoefslag?

joanne102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 08:45

Elisa2 schreef:
Dus je paard snapt het niet? denkt dat beenhulpen enkel bedoeld zijn om harder te gaan? Wat doe je precies met je been? Hoe rijdt je je paard naar de hoefslag?

[quote="LiannePuthzy"] als ik bijv wil wijken gaat hij naar draf doordat ik ook met mijn been moet doen als ik mijn been aanleg maakt niet uit hoe zacht gaat hij direct harder

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:50

Ja hij snapt het duidelijk niet, wijken zou je dan kunnen gaan proberen vanuit een kleine volte naar een grote volte door enkel wat meer gewicht op je binnenbeen te nemen (niet been optrekken) en been op de singel te houden. Paard kent duidelijk nog geen enkelzijdige beenhulp.

En een goede instructeur zou jou hiermee moeten kunnen helpen, dus ik denk dat het zeker wijs is om een ander te zoeken.

joanne102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 08:53

Elisa2 schreef:
Ja hij snapt het duidelijk niet, wijken zou je dan kunnen gaan proberen vanuit een kleine volte naar een grote volte door enkel wat meer gewicht op je binnenbeen te nemen (niet been optrekken) en been op de singel te houden. Paard kent duidelijk nog geen enkelzijdige beenhulp.

En een goede instructeur zou jou hiermee moeten kunnen helpen, dus ik denk dat het zeker wijs is om een ander te zoeken.
mega bedankt dat ga ik proberen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:54

Bij mijn draver hielp dat ook goed Inderdaad ilisa.
Ze snapte beenhulp vanaf grond prima want kon alles op de grond. Maar zodra ik erop zat was het, in begin , meteen gas.
Goeie instructrice kan je helpen ts

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:26

Hoe oud is het paard? Hoe is ze opgeleid? Heeft paard bijvoorbeeld ZZ gelopen en is ruiter een beginner, dan kan er nog wel eens miscommunicatie ontstaan. :+

Je instructrice zou je duidelijk moeten kunnen uitleggen hoe je een wending of bijvoorbeeld wijken rijdt. Als je in gedachten op je paard zit, kan je dan alle stappen die je doet omschrijven als je een wending wilt maken? Wat doe je bijvoorbeeld met de teugels? Ga eens stap voor stap proberen te omschrijven hoe jij een wending rijdt, misschien ligt daar het antwoord al.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:28

joanne102 schreef:
Elisa2 schreef:

mega bedankt dat ga ik proberen

Als toevoeging hierop kun je het makkelijk te begrijpen maken voor je paard door het dus eerst in draf te doen, dan heb je niet de miscommunicatie van het aandraven, maar wel de enkelzijdige beenhulp. Wanneer dat kwartje bij beide valt, kun je het in stap gaan doen.
Consequent er mee bezig zijn help goed, oefen het bijv iedere dag 5 minuten en verwacht in het beginsel 1 pas. Elke extra pas is een cadeau en geen verplichting. Beloon ook die ene pas, hoeft niet uitgebreid met snoep / kloppen alles los. Maar na de ene pas van de volte af. Even van de opdracht af en later kun je kijken of er weer 1 pas uit kan komen. Alles wat je krijgt van je paard is een cadeautje en niks is vanzelfsprekend

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:43

Blijkbaar is het de eenzijdige beenhulp die niet ”werkt."

Ofwel doe je zelf iets verkeerd.
Een paar mogelijke valkuilen:
- je actieve been moet iets naar achter liggzn, maar je mag niet overdrijven en je been zeker niet optrekken.
- je mag zeker niet gaan hangen naar de kant waar je heen wil, integendeel, je mag je zwaartepunt ietskepitsie naar de tegengestelde kant brengen om de minieme buiging te krijgen.
- bij het wijken naar links moet je stelling naar rechts vragen en met je handen een beetje weerstand bieden.

Ofwel begrijpt je paard het gewoon nog niet.
Ikzelf probeer eerst of het met de gewone hulpen ”vanzelf” lukt in draf, vanuit de driekwartlijn naar de hoefslag.
Lukt het niet dan probeer ik het op de methode van Elisa.
Elk goed pasje duidelijk belonen met stem en ontspanning. Dit verder uitbouwen in de loop der weken.

Maar ik had er ook al waarmee dit te moeilijk liep.
Dan deelde ik het op in stappen:
1 ( rudimentaire kwartwending om de voorhand) paard recht naar de afsluiting brengen. Even stilstaan. Hoofd duidelijk stellen naar links en zorgen dat hij niet vooruit loopt. Eenzijdig linker been en als de kont naar rechts zwaait uitvoerig belonen met stem en kriebeltjes.
Eerst een paar keer op dezelfde plaats, later een beetje overal tot het gemakkelijk wordt. Neem er de tijd voor, meerdere trainingen.
2) hetzelfde maar een halve cirkelbeweging maken: vb. Sta gewoon op de rechterhand op de hoefslag. Breng het hoofd naar links( dus naar het beschot) en geef eenzijdige beenhulp aan de linkerkant. De kont maakt een halve cirkel tot je terug kunt rijden vanwaar je komt. Doe dit kalm en ontspannen. Zie het als een spelletje. Als het lukt, belonen en ontspannen.
Doe dit ook regelmatig tot jullie het beiden in de vingers/hoeven hebben.
3) probeer dit nu ook eens op de middellijn.
4) wijken in stap op de lange zijde, neus naar het beschot, opgelet dat het paard niet helemaal plooit in de nek & schouder. Dat heet " over de schouder weglopen". Een klein beetje schuin is prima.
5) nu ben je klaar om te wijken van de driekwartlijn naar de hoefslag.

Een goede instructeur kan je sneller helpen, maar ik waardeer het erg als ruiters naast hun instructie ook zelf nadenken/ proberen/experimenteren.
Het enige wat je niet mag doen is gefrustreerd en boos worden. Als het je nog niet lukt, heb je gewoon de juiste knopjes nog niet gevonden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:39

joanne102 schreef:
Bellatrix schreef:

Ik krijg wel les maar ze geeft niet aan wat ik moet doen

TIP: dan snel een andere zoeken, een die je wel vertelt wat je moet doen,

dat leer je alleen door iemand naast je die het paard ziet,
vanaf het toetsenbord is het lastig tips geven als je geen "beelden" hebt.