WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Queen123

WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 07:28

Vandaag begint het WK Jonge Dressuurpaarden in Verden. Vanaf 9:00 uur de kwalificatie voor de 6-jarigen. De finales zijn op zaterdag en zondag.

Wie gaan er nog meer kijken en volgen?

De startlijsten zijn hier te vinden: https://equestrian-hub.com/show/184010

Wat vinden jullie er trouwens van dat er 4 (!) paarden niet meer mogen deelnemen namens Nederland omdat de Amazones op een jeugd EK hebben gestart? Ik vind het echt belachelijk. Juist mooi dat hier in Nederland de jeugd al zo bezig is met het opleiden van jonge paarden. En dat hierdoor paarden die het echt goed deden in de Pavo Cup (Perfect Ritme en de merrie van Tessa Kole) hierdoor niet kunnen deelnemen is zo zonde. Ik hoop dat ze volgend jaar de regels kunnen aanpassen…

Elisa2

Re: WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:12

Wanneer ik tijd heb zal ik het ook een beetje proberen te volgen, dat zal wel meer richting het weekend zijn/ worden.

Wat betreft de jeugd, ja ik vind dat heel raar..het gaat toch om de paarden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:29

De keuze om de EK rijders niet te laten starten begrijp ik ook niet.
De wedstrijd heeft inderdaad van oorsprong een andere insteek.
Zonde om die ruiters uit te sluiten.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 09:50

De kwalificatie voor de 6-jarigen is inmiddels aan de gang. Een paar punten die mij opvallen:
- wissels zijn bij veel paarden nog erg groen of leveren spanning op. Obsession Taonga was hierin veruit het meest bevestigd
- Rechtgerichtheid bij een aantal paarden. Kantelen, wat scheef. Dit zien we terug in de punten.

Tot nu toe Obsession Taonga het meest bevestigd en de hoogste punten. De Duitse hengst (tweede starter) ook een paard met veel kwaliteit, maar was nog best gespannen.

Nu is Flore de Winne aan start. Belooft wat goeds, wat een stoer paard!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:01

Queen123 schreef:
De kwalificatie voor de 6-jarigen is inmiddels aan de gang. Een paar punten die mij opvallen:
- wissels zijn bij veel paarden nog erg groen of leveren spanning op. Obsession Taonga was hierin veruit het meest bevestigd
- Rechtgerichtheid bij een aantal paarden. Kantelen, wat scheef. Dit zien we terug in de punten.

Tot nu toe Obsession Taonga het meest bevestigd en de hoogste punten. De Duitse hengst (tweede starter) ook een paard met veel kwaliteit, maar was nog best gespannen.

Nu is Flore de Winne aan start. Belooft wat goeds, wat een stoer paard!

Via waar kijk je?
Of heb ik daar overheen gelezen? :')

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 10:05

Ik kijk via ClipmyHorse!

Flore de Winne had wat mij betreft nog wel wat meer punten mogen krijgen. Red Viper en Dinja waren weer erg goed!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:26

Ik ben vrijdag live aanwezig in Verden. Probeer er elk jaar 1 dag aanwezig te zijn. Ik heb geen abbo op cmh dus de rest kan ik niet echt zien helaas.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:41

Ik volg ook via CMH, Verden is me helaas te ver om live te gaan kijken.
Flore had wat mij betreft ook meer mogen krijgen, wat een paard voor de toekomst!
Dat van de wissels viel me ook op, ook bv het achterwaarts gaan, maar het blijven jonge paarden die in een heel indrukwekkende entourage terechtkomen.
De Zweedse die nu de ring in is vind ik niet echt aangenaam om naar te kijken pfff ze mogen van de rijderij gerust ook wel wat zeggen. Maar die commentaar horen we niet op CMH

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:24

Wat is er de reden van dat ze niet meer mogen starten dan?

Als het is vanwege de leeftijden, begrijp ik het ergens wel denk ik, het is een WK Jonge paarden, met jonge dieren dus. Moeten die dan en dit en een EK lopen? Terwijl er legio discussies zijn mbt jonge paarden en wedstrijden?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:52

Nee heeft niets te maken, zijn niet dezelfde paarden nl.
Voor zover ik begreep mochten ze gewoon als ruiter niet deelnemen aan beide kampioenschappen...wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp, zie er geen graten in

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:56

Het gaat niet om de paarden maar om de ruiters (amazones).

Dit staat er op Horses.nl:

"De FEI heeft voor het eerst in de geschiedenis een brief gestuurd aan de KNHS en het KWPN dat het Wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden een seniorenkampioenschap is. Dat zou betekenen dat jeugdruiters niet in hetzelfde jaar aan een jeugdkampioenschap en het WK voor jonge dressuurpaarden mogen deelnemen."

https://www.horses.nl/dressuur/wk-jonge ... -bekend-5/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:24

Oehlala schreef:
Wat is er de reden van dat ze niet meer mogen starten dan?

Als het is vanwege de leeftijden, begrijp ik het ergens wel denk ik, het is een WK Jonge paarden, met jonge dieren dus. Moeten die dan en dit en een EK lopen? Terwijl er legio discussies zijn mbt jonge paarden en wedstrijden?

Volgens mij ging het puur over de ruiters dat ze niet jeugd én senior kunnen zijn.

Als je op dat niveau rijdt ken je de reglementen toch wel mag ik hopen. Dan moet je keuzes maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:26

Ik snap alleen niet waarom het WK jonge dressuur paarden precies een senioren wedstrijd zou moeten zijn? Het is toch geen normale wedstrijd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:32

Elisa2 schreef:
Ik snap alleen niet waarom het WK jonge dressuur paarden precies een senioren wedstrijd zou moeten zijn? Het is toch geen normale wedstrijd?

Sinds wanneer zijn de reglementen logisch?

De paarden mogen gewoon mee lopen maar met senior ruiters.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:42

:wow: 90% voor Dinja!
Ben ook heel benieuwd hoe Diederik het gaat doen.

En voor wat betreft de jeugd, ik vind dat echt zo'n grote onzin weer.. Waarom verzinnen ze toch iedere keer van die regels om het nog minder aantrekkelijk te maken voor de mensen?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:10

Is er nog een andere manier om het te kijken via CMH, heb abbo daar opgezegd. Vind de prijs daarvan zo absurd hoog geworden. En ze hebben ook geen proef abbo meer.
Wij gaan zaterdag en zondag naar Verden, dan sowieso live kijken.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:14

Manny schreef:
Is er nog een andere manier om het te kijken via CMH, heb abbo daar opgezegd. Vind de prijs daarvan zo absurd hoog geworden. En ze hebben ook geen proef abbo meer.
Wij gaan zaterdag en zondag naar Verden, dan sowieso live kijken.

https://verdenyh.com/en/

hier is het ook gratis te volgen

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 18:42

Eerste dag zit erop! Ik snap er niks van dat Flore niet rechtstreeks door is naar de finale. Had ze echt verdiend vond ik. Dat is mijn favoriet voor de kleine finale.

Verder fijne paarden gezien! Moet zeggen dat ik Red Viper wel fijner vond dat de 2 Deense paarden op 1 en 2. Ben benieuwd wat de finale gaat doen.

Even uit mijn hoofd; volgens mij heeft de finaleproef meer wissels in de proef zitten en hier waren de Nederlandse paarden toch echt het meest bevestigd in vond ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:10

kan het helaas niet verwijderen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:26

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Sinds wanneer zijn de reglementen logisch?

De paarden mogen gewoon mee lopen maar met senior ruiters.

Ja dat vind ik raar omdat ze geselecteerd worden als combinatie. Maar goed, je hebt gelijk..je moet niet altijd alles willen begrijpen. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:13

Elisa2 schreef:
Ja dat vind ik raar omdat ze geselecteerd worden als combinatie. Maar goed, je hebt gelijk..je moet niet altijd alles willen begrijpen. :D

Oh het is raar. Maar dat is niet zo uitzonderlijk voor de federaties zo’n krollen. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:38

Dat is waar haha.

Ben nu even het eerste gedeelte aan het terug kijken. Valt me op hoeveel Donnerhall vertegenwoordigd is. Heb er nu 8 gezien en 6 hebben er Donnerhall bloed. (zij het soms wat verder weg)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 23:01

Ik zag toch bij een aantal jonge amazones op jonge paarden een vervelend beeld. Trekken aan het bit, strakke neusriemen en akelig aangetrokken sperriemen. En daar staan de close ups van op SM met allemaal lovende berichten er onder. Als dit de toekomst is….

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 07:32

Ik zit er weer klaar voor! De rubriek begint goed met een hele fijne combinatie voor Denemarken

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 07:35

BoktVerlaten schreef:
Ik zag toch bij een aantal jonge amazones op jonge paarden een vervelend beeld. Trekken aan het bit, strakke neusriemen en akelig aangetrokken sperriemen. En daar staan de close ups van op SM met allemaal lovende berichten er onder. Als dit de toekomst is….

Toekomst voor een aspirant topruiter!!!

het heeft toch ook niets meer met rijden te maken, zien en gezien worden is business, klantenbinding en solliciteren-staat wel goed op je CV - , bizar dat dat over de rug van een paard kan en mag, maar wel dierwelzijn hoog in het vaandel hebben. paard verworden tot een financieel zeer lucratief ding, bizar

Dan hebben de landen om ons heen het beter "ïn grip"