Starten met dressuur als volwassene

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Starten met dressuur als volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:35

Dag allemaal,

Na ongeveer 15 jaar ga ik woensdag voor het eerst weer lessen. Als kind/tiener heb ik western gereden, maar nooit heel serieus. Nu ga ik dus dressuur rijden, puur voor de plezier en ontspanning. Maar ik ben wel een tikkeltje zenuwachtig! Uiteraard ben ik naar de manage open en eerlijk over het feit dat ik geen dressuurervaring heb en dat het sowieso een tijd terug is sinds ik op een paard heb gezeten. Toch ben ik wel een beetje bang dat ik iets doms zeg/doe, of dat het tegen valt... En het voelt een beetje gek om op latere leeftijd weer te beginnen.
Misschien hebben jullie wat tips, inzichten of geruststellende woorden? Misschien andere ruiters die op latere leeftijd zijn begonnen? :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:48

Volgens je profiel ben je 30, hartstikke jong nog. Kom nog maar eens terug over een jaar of 20 als je het over "op latere leeftijd" wilt hebben :+

Maneges hebben veel ervaring met mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten. Als je als kind al hebt gereden verleer je dat nooit meer, je moet het hooguit een beetje afstoffen. Dus, adem in, adem uit, gewoon op je af laten komen en lekker van genieten. Veel plezier !

Ilonafh

Re: Starten met dressuur als volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:57

Wat super leuk dat je weer gaat rijden! Ik ben een jaar geleden weer begonnen na 20 jaar niet gereden te hebben. Eerste les privelesje gedaan en hoe gek het klinkt het voelde meteen weer vertrouwd! Ook in die les meteen alle gangen weer gedaan. Ik rijd nu sinds een jaar weer elke week, heb echt nog steeds heel veel te leren maar heb er zó veel plezier van! En ja, ik doe nog steeds wel eens iets doms Leer je alleen maar van toch! Ik zou zeggen heel veel plezier, ik neem echt wel aan dat de manege je hier goed bij kan begeleiden.

Elisa2

Re: Starten met dressuur als volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Wees niet bang om fouten te maken, van fouten kun je alleen maar leren.

Het zal allemaal heel basis zijn en niet "echt" dressuur, en sowieso is de basis in zowel de western als de dressuur gewoon hetzelfde. Gewoon gaan genieten van het leerproces!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Leuk geprobeerd, maar TS gaat paardrijden, niet fietsen. Ik heb getemd :+

TS, leuk dat je weer gaat rijden :D
Laatst bijgewerkt door Firelight op Gisteren, 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Elisa2 schreef:
Wees niet bang om fouten te maken, van fouten kun je alleen maar leren.

Het zal allemaal heel basis zijn en niet "echt" dressuur, en sowieso is de basis in zowel de western als de dressuur gewoon hetzelfde. Gewoon gaan genieten van het leerproces!

Noem het gewoon Engels rijden vs Western rijden. Beide richtingen kennen dressuur (trainings) aspecten die op sommige punten van elkaar verschillen maar ook veel overeenkomsten hebben.
TS leuk dat je weer gaat rijden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Leuk geprobeerd, maar TS gaat paardrijden, niet fietsen. Ik heb getemd :+

TS, leuk dat je weer gaat rijden :D[/quote]

_O-

Ik ben heul lang gelee ook weer begonnen en het ging best goed, moest alleen weer even in de hulpen komen ennnn ik heb drie dagen niet kunnen lopen :')
Maar heb ervan genoten, veel plezier!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Toch heerlijk ts? Ga lekker fouten maken, leer je van! Probeer je te richten op het genieten en niet het plaatje, ontspanning altijd op 1, dus lekker hoofd leeg maken en rond hobbelen.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:57

Bedankt voor de bemoedigende berichten! En 30 voelt heel oud als ik de jonge kinderen zie rijden... :D
Ik zal vertrouwen op een goede begeleiding en proberen te genieten morgen. :)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Zonnehoed schreef:
Bedankt voor de bemoedigende berichten! En 30 voelt heel oud als ik de jonge kinderen zie rijden... :D

Veel plezier! Van fouten maken leer je, vooral lekker genieten!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Heerlijk hoor Zonnehoed, alleen al de lucht als je binnenkomt van hooi en leer **\O/**
Veel plezier!

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Zonnehoed schreef:

Haha! Ik was 38 toen ik weer begon! En rijd nu ook in een groep van 23 tot 60 ofzo qua leeftijd. Dus 30 valt alles mee!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Hey
Ik ben 33 en vorige maand gestart met echte dressuurlessen van een privé instructrice en sinds dit jaar lid van een LRV club waar ik ook clubles neem om de week.
Ik heb ook eerlijk vermeld dat ik voorheen nog niet echt les gehad heb en er ook termen zijn die ik nog niet goed begrijp en hoe ik ze moet uitvoeren.

Ook 1 oefendressuur gedaan met best mooie score voor de eerste keer.

Ik zou zeggen, zeker doen. Laat je leeftijd je ook niet terughouden.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:52

Ilonafh schreef:
Haha! Ik was 38 toen ik weer begon! En rijd nu ook in een groep van 23 tot 60 ofzo qua leeftijd. Dus 30 valt alles mee!

Dat klinkt ook als een leuke, diverse groep! Ik ben heel benieuwd naar de samenstelling van mijn groep, het zou mooi meegenomen zijn als ik er leuke contacten aan over houd. Dat speelt voor mij ook mee, ik zou graag wat mensen willen ontmoeten omdat ik naar een nieuwe omgeving ben verhuisd.

Art_Ificious schreef:
Hey
Ik ben 33 en vorige maand gestart met echte dressuurlessen van een privé instructrice en sinds dit jaar lid van een LRV club waar ik ook clubles neem om de week.
Ik heb ook eerlijk vermeld dat ik voorheen nog niet echt les gehad heb en er ook termen zijn die ik nog niet goed begrijp en hoe ik ze moet uitvoeren.

Ook 1 oefendressuur gedaan met best mooie score voor de eerste keer.

Ik zou zeggen, zeker doen. Laat je leeftijd je ook niet terughouden.

Wauw, dan pak je het snel op! Knap hoor! Ik ben benieuwd hoe het mij af zal gaan, ik leg mezelf maar geen druk op. :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Ohja in de clubles rij ik ook samen met diverse niveau's en leeftijden :) jongste ruitertje is een kind van 10 denk ik. En er zijn er ook een aantal ouder dan mij.

We hebben niet genoeg leden om de niveaus op te splitsen. Wel zijn we met max 6 in 1 les dat het wel overzichtelijk blijft voor de lesgever, en als je een vraag hebt over een oefening wordt je ook goed geholpen.