Training van nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

De_klaproos

Training van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 15:30

Ik heb een 7-jarige Haflinger gekocht die sinds zijn 4e weinig getraind is. Hij is zadelmak gemaakt toen hij 4 was en daarna door ziekte van de vorige eigenaresse weinig getraind.

Ik merk dat hij slecht opgevoed is (is erg opdringerig) en hij is nog niet goed in balans.

Hoe zouden jullie de training opbouwen? Hij is hier nu een maand en ben rustig begonnen met wat grondwerk, maar merk dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik aan het doen ben

Iemand tips? Iemand die ik kan volgen om wat meer richting te geven aan de training?

Elisa2

Re: Training van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:40

Ik zou hulp inschakelen, eerst les met grondwerk..dan opbouwen met longeren en dan weer rijden. Het is wel belangrijk dat je weet wat je doet en goede communicatie begint al vanaf de grond.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:41

Waarom begin je niet met wat grondwerk lessen? Je kunt wellicht iemand zoeken die grondwerkles en rijles geeft. Dan kunnen jullie samen afstemmen wanneer je verder gaat met rijden.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:32

Ik kan je ook wat grondwerk lessen aanraden, zeker als je niet goed weet wat je aan het doen bent.
De lesgever kan je dan misschien ook iemand aanraden voor rijles later waarvan hij/zij denkt die goed bij jou en je paard zou passen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:16

De_klaproos schreef:
Iemand tips? Iemand die ik kan volgen om wat meer richting te geven aan de training?

Les is het allerbeste, maar als ook wat ideeën via internet wilt opdoen, kan ik je in ieder geval aanbevelen op youtube eens te zoeken op Ryan Rose (US), Nate Eicher (US) en Steve Young (Brits).
Allemaal 'horsemanship' mensen die goed laten zien wat je kunt bereiken door duidelijk te communiceren, ook vanaf de grond.

De_klaproos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 20:03

Grondwerkles krijg ik idd al, maar wil zelf ook graag goed snappen wat de verschillende stappen zijn en waarom ☺️

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:40

De_klaproos schreef:
Grondwerkles krijg ik idd al, maar wil zelf ook graag goed snappen wat de verschillende stappen zijn en waarom ☺️

Dat zou je van degene die jou grondwerkles geeft moeten kunnen leren
Het is een mooi proces om samen te doen

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 03:40

De_klaproos schreef:

Dat zijn het soort vragen die je aan je lesgever grondwerk moet stellen ;)

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:52

Je 1e grondwerkles zou je moeten leren om normaal met je paard door de stallen en over het terrein te kunnen lopen.
Hij mag NIET trekken en je NIET voorbij lopen. Als jij je vinger opsteekt en je schouder indraait moet hij al stoppen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:45

Je kunt de trt modules van Tristan Tucker aankopen. Werken erg verhelderend.

Verder vooral consequent blijven, al moet je 100x corrigeren. Het zij zo.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:49

Ik kan je ook TRT aanraden. :j Vorig jaar had ik een net 5 jarige merrie gekocht die je echt niet normaal kan laten meelopen (aka door je heen, steigeren, bokken, was echt feest). Drie dagen lang TRT met buiten en binnen zetten en het was klaar. Ook geen gemene tactiek met een zweep of touw over de neus, gewoon heel eerlijk, rustig en duidelijk.