Paard kreupel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cxxcarmennn

Paard kreupel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:47

Hoi! Mijn paard is dus afgekeurd bij de buigproef. En er werd gezegd dat hij zwaar kreupel is, terwijl dat nooit te zien was en we ook geen idee hadden. Maar mijn stal eigenaar wist al gelijk dat hij afgekeurd was door de buigproef zonder dat iemand het had gezegd tegen hem en wij zelf ook niet.

Dus mijn stal eigenaren zegt dat het ook ligt aan hoe soepel je paard is, en dat de soepelheid kan verminderen op de leeftijd. Maar ik vraag jullie het toch. 6 dagen geleden zei de keurder dat hij zwaar kreupel is en het niet zomaar weggaat, gister heb ik de video opgenomen van het longeren. Ik vind dat er totaal niks te zien is, maar wat vinden jullie??

Het gaat om het rechter achterbeen dus het binnenste been, kijk de foto’s die ik bij dit bericht geplaatst heb

maralyn

Re: Paard kreupel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:50

Geen fotos of video materiaal te zien.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:00

De video staat er niet bij. Los daarvan is kreupelheid achter lastiger te zien voor onervaren eigenaren dan kreupel voor. Dus dat jij niks gemerkt heb, kan toch betekenen dat hij kreupel is.
Was hij alleen kreupel na de buigproef? Normaal moet je ook longeren op het zachte én op het harde. Hoe liep hij daar?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:53

Is de buigproef dan wel goed gedaan ?

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:34

Cxxcarmennn schreef:
Hoi! Mijn paard is dus afgekeurd bij de buigproef. En er werd gezegd dat hij zwaar kreupel is, terwijl dat nooit te zien was en we ook geen idee hadden. Maar mijn stal eigenaar wist al gelijk dat hij afgekeurd was door de buigproef zonder dat iemand het had gezegd tegen hem en wij zelf ook niet.

Dus mijn stal eigenaren zegt dat het ook ligt aan hoe soepel je paard is, en dat de soepelheid kan verminderen op de leeftijd. Maar ik vraag jullie het toch. 6 dagen geleden zei de keurder dat hij zwaar kreupel is en het niet zomaar weggaat, gister heb ik de video opgenomen van het longeren. Ik vind dat er totaal niks te zien is, maar wat vinden jullie??

Het gaat om het rechter achterbeen dus het binnenste been, kijk de foto’s die ik bij dit bericht geplaatst heb

Wat is het advies van de DA? Is het paard afgekeurd vanwege verkoop bedoel je?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:36

Ik zie ook geen filmpje.

Was je zelf aanwezig bij de keuring? De kwaliteit van een klinische keuring is erg afhankelijk van de dierenarts. En hoe oud is je paard, voor context ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:59

En wat de 1 zwaar kreupel noemt, noemt een ander onregelmatig. In beide gevallen is het niet goed overigens.
Als het onregelmatig is, dan kan het moeilijk te zien zijn.

Maar wat ik niet begrijp is dat de stalhouder dus al gezien had dat je paard niet goed liep, maar het niet tegen je gezegd heeft?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:34

Maar hoe kan hij oordelen over dat het niet weg/over gaat als er geen vervolgonderzoek zoals echo of röntgen heeft plaatsgevonden? Geen diagnose is ook geen prognose, vind ik.

Is het voor de verkoop van het paard? Hoe heeft de stalhouder gezien dat hij niet goed liep? Tijdens jullie ritjes/longeren of paddock/land?

Ben benieuwd naar filmpjes

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:55

Sommige problemen komen er alleen bij een buigproef uit, andere kunnen een probleem lijken door een slecht uitgevoerde buigproef maar zijn het niet.

Is er geen vervolg onderzoek gedaan wat de oorzaak was van de kreupelheid tijdens de buigproef? Dat is eigenlijk het enige wat een uitsluitsel kan geven.

In principe moeten ze na de eerste passen volledig rad lopen na de buigproef.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:26

Waarom werd de buigproef gedaan, wil je je paard gaan verkopen?
Maar zwaar kreupel terwijl niemand eerder wat heeft gezien is wel raar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:30

mika11 schreef:
Waarom werd de buigproef gedaan, wil je je paard gaan verkopen?
Maar zwaar kreupel terwijl niemand eerder wat heeft gezien is wel raar.

Dat kan bij spat.