Rijtips voor scheef paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem93

Rijtips voor scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 20:52

Hoi ik ben opzoek naar tips. Voor degene die het wilt ik heb video’s maar die wil ik alleen prive sturen.

Het belemmert ons enorm in het werk. Hij is al niet de soepelste en de scheefheid werkt ook niet mee. Als ik gelijke druk neem op mijn teugels gaat hij rechtsom helemaal naar links kijken, er is geen enkele sprake van rechter buiging. Hij wordt ook heel snel stug en sterk op mijn rechterteugel. Linksom pakt hij opzich de buiging wel maar wordt snel sterk op rechts. Als ik het gewicht dan van zijn rechterschouder naar zijn linkerschouder rijdt dan loopt hij weer over zijn linkerschouder weg %) ook heeft hij linksom de neiging als ik rechtuit rij naar de binnenhoef slag te lopen en op rechts sterk te worden.

Zijn linkerachterbeen zet hij in het midden en rechtsachter zet hij er naast. Is het handig om door te rijden, of zou enkele weken/maanden aan de hand werk/dubbele lijn hier wat goeds in kunnen betekenen?

Paard is helemaal op de foto geweest
Osteopaten en peuten er ook vaak bij gehad maar bracht eigenlijk nooit echt verbetering
Ik heb sinds kort weer les, maar nog niet zovaak gehad omdat zij nu op vakantie is en ik het ook druk heb dus plannen is soms moeilijk

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:06

Zoek een goede instructeur die je kan helpen je paard recht te richten.

Ook aan de hand kun je je paard rechtrichten.
Alleen met tips via internet wordt het wat lastig denk ik.

Zonnebloem93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 21:14

Esther_ schreef:
Zoek een goede instructeur die je kan helpen je paard recht te richten.

Ook aan de hand kun je je paard rechtrichten.
Alleen met tips via internet wordt het wat lastig denk ik.

Hartelijk bedankt voor uw bericht. Dat klopt ik heb les maar wegens omstandigheden kan ik nu even aantal weken niet lessen

Lokii

Re: Rijtips voor scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:16

Les is de enige juiste oplossing. Doorrijden kan een peesblessure veroorzaken. Helaas ervaring hiermee.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:21

Ik zou sowieso niet over de hoefslag gaan rijden, zodat je echt even goed bezig kan met de balans zonder ‘steun’ van de bakrand. Stel je rijdt rechtsom. Hij kijkt dan dus naar links. Dat komt omdat zijn gewicht op de rechterschouder zit. Als hij niet jaar links kijkt, valt hij letterlijk om. Dus hij móet wel. Wat ik dan zou doen, en daar heb je als je niet op de hoefslag rijdt mooi de ruimte voor, is een klein slingertje naar links geven. En proberen de neus voor de buitenschouder te zetten. Als je weer merkt dat hij op die rechterschouder valt, doe je weer een slingerbeweging naar links. En als dit dus heel kort even lukt om dan zijn balans te vinden, zal hij (eerst heel kort) zakken met zijn hoofd.
Eerst nog niet werken aan stelling en buiging, maar eerst die balans zoeken. Een grote rijbak of open veld (of buitenrit) is ideaal om te oefenen met het slingeren.

Je mag me de filmpjes pb’ en als je wil, vind ik interessant.

Op deze manier heb ik dit probleem aan leren pakken van mijn instructie. :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:26

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.