Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Probeer eens een banaan een uurtje voor je moet starten.... schijnt bij ruiters ook te werken
Casarell schreef:Juist omdat het paard onzeker is, moet jij hem leiden. Hierdoor zal hij een goeie ervaring opdoen.
Verder zelf niet bezig zijn met de wedstrijd, maar gewoon braaf je rondje rijden. Als hij dat ontspannen doet, heb je al gewonnen.
Wat betreft de veranderde omgeving.. kijk of je hem een dag ervoor alles kunt laten zien.. gewoon aan de hand.. en beloon hem als hij er niet op reageert.
prugelpiet schreef:Misschien niet de meest aangewezen persoon om advies te geven, ik ben gestopt met wedstrijden rijden omdat mijn paard altijd vreselijk nerveus is op vreemd terrein![]()
Voor beide partijen niet meer leuk, dus de startkaart aan de wilgen gehangen.
Dat gezegd hebbende, legde ik de focus al bij het inrijden zoveel mogelijk op ontspanning. Bezig houden, toch proberen lang laag ontspanning erin, regelmatig belonen. En het belangrijkste: zelf rustig blijven. Je hebt niks te verliezen, je moet gewoon proberen zoveel mogelijk te rijden als je anders ook zou doen.
Is de wedstrijd gewoon op hetzelfde terrein? Zelfde bak als die gewend is? Dat zal al helpen. Net als het feit dat die gewend is om met meerdere paarden te lopen zal je al voordeel van hebben.
oji schreef:Ik denk dat jij je drukker maakt dan het paard eerlijk gezegd. Laat het los! Het is een manegepaard, er hangt niets van af!
Manegepaarden worden misschien wat drukker, maar worden echt niet staatsgevaarlijk op het moment dat het terrein wat meer aangekleed is. Daar worden manegepaarden op geselecteerd, dat het veilige paarden zijn voor hun (soms nog onervaren) ruiters.
Maak jezelf niet druk, hoe spannender jij het vind (en uit heel je post lees ik dat jij het onwijs spannend vindt) hoe drukker hij zal gaan doen. Gewoon zen, het is maar een manegewedstrijd, het zijn geen olympische spelen. Mislukt het, mislukt het, is er geen man overboord. Hoe relaxter jij bent, hoe minder jij van te voren alles gaat proberen uit te denken, hoe groter de kans dat het voor het paard een prima ervaring wordt. En al loopt ie de hele proef met zijn kop in de lucht, ga gewoon voor rondsturen en zie er de lol van in ipv alle stress die je je nu op de hals haalt.
Succes en vooral, veel plezier!
Flevolander schreef:Ik neem aan dat je geen startkaart hebt en het gewoon onderling is? Denk dat je het dan voor jezelf veel groter maakt dan dat het is, gezien je het over vlaggen en banners etc hebt..?
vaak op onderlinge wedstrijden mogen hulpteugels wel, maar begrijp dat je instructeur aan had gegeven dat dit niet mocht?