Wat moet dat moet, Veronia aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wat moet dat moet, Veronia aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 09:36

Wat moet dat moet, zo voelde het en zo was het. Ik kan al geruime tijd niet meer rijden door chronische rugproblemen,maar iets wat meer dan 30 jaar je grote passie is geweest, schuif je niet zomaar aan de kant.

Na alles wat ik de laatste tijd heb meegemaakt is me nog duidelijker dat je alles uit het leven moet halen, want je weet nooit hoe lang dat kan. En dus heb ik gisteren mijn laarzen afgestoft en ben op Veronia gaan zitten.

Dat deed verrekte veel pijn maar de wil was sterker en ik ben zo blij dat ik een paar rondjes heb kunnen maken. Die pakt niemand me meer af, wat er ook gebeurt.

Voorlopig ben ik wel weer genezen want ik heb geen oog dicht gehad en kan nu met een kruk van mn stoel naar de wc en terug strompelen, maar dit is in the pocket.

Geen hoogstandjes want ik had anderhalf jaar niet op een paard gezeten maar deze plaatjes zijn me super dierbaar <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In plaats van rijden, mennen we tegenwoordig en ik vind dat heel leuk, maar het is wel heel anders dan rijden en soms mis ik dat nog vreselijk. De komende tijd ga ik wel weer gewoon op de bok zitten, dat is echt beter voor mijn lijf. Dit waren we afgelopen week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Unwritten

Re: Wat moet dat moet, Veronia aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:39

Ondanks je pijn en dat je er al zo lang niet op hebt gezeten is jouw houding te paard wel jaloersmakend hoor! Hopelijk heb je niet al te veel dagen veel pijn nu :* wat een fijne fotos! Snap dat ze je heel dierbaar zijn!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:39

Wat jammer dat jouw lichaam zo tegenwerkt, het ziet er fijn uit op de foto’s!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:51

Ik kan me zó goed voorstellen dat je dit echt even wilde. Heel goed van je, maar jammer dat het zoveel pijn kost. Succes met opknappen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:01

Het ziet er heel mooi en fijn uit. Komt natuurlijk ook een beetje omdat je zo'n plaatje van een paard hebt!

Ik kan zelf helaas al heel lang niet meer rijden, en ook lopen gaat heel slecht. Ik heb weleens gemend, maar het probleem was dan dat ik nooit snel genoeg van de bok af kon komen als dat nodig was. Hoe doe jij dat? Of lukt dat nog wel?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:02

Paardrijden verleer je niet! Dat blijkt maar, mooie foto's! Wat erg van je rug, vreselijk als je eigen lijf je tegenwerkt met dingen waar je van houd. Maar inderdaad, dit pakt niemand meer van je af.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:13

Zo van de foto's zou je inderdaad niet zeggen dat je zoveel pijn hebt, het ziet er netjes uit! Ik hoop voor je dat de pijn snel weer wegtrekt. :(:)
Veronia is een prachtdier, zowel onder het zadel als voor de wagen! Met als bijkomend voordeel dat je haar voor de wagen ook zelf goed kunt zien :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:21

1,5 jaar niet gereden, dat zie je niet af aan de foto's. Jammer dat het gevolg zoveel pijn is. :knuffel:
Ze loopt ook lekker voor de wagen. Wat me direct opvalt is het gareeltuig, dat zie je niet veel meer. Heb je daar een reden voor om met een gareeltuig te rijden in plaats van een borsttuig?
Ik mis overigens wel de springriem van het gareel. :))

En omdat het merendeel dressuur foto's zijn verplaats ik het topic naar DRS.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:07

Wat een stoer paard zeg! Zowel onder het zadel als voor de kar.

Lijkt me heel naar als je je passie niet meer kunt beoefenen door pijn. Extra waardevol dat het toch even gelukt is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 18:02

Bedankt allemaal, wat een leuke reacties. En dat er nog een keer een topic van ons bij "Dressuur" mag staan vind ik helemaal leuk <3

Het begint nu langzaam een beetje beter te gaan. Dus nu heb ik helemaal het gevoel dat het dit waard is geweest. Lief dat jullie het er ook nog netjes uit vonden zien, het voelde wel echt onwennig :+ . En mijn vrolijke gezicht was heel oprecht maar wel met "kiespijn" eruit geperst. Ik kan mijn linkerbeen niet meer aanleggen, dat viel me zelf op. Dat been is behalve pijnlijk ook enorm stijf geworden.

Hevonen ik kan ook niet snel van de wagen af komen, dat gaat heel voorzichtig en ik vind de afstap ook erg vervelend. Ik ben na het mennen ook enorm stijf in mijn hele lichaam dus dat gaat niet soepel. Maar ik denk dat als er nood is, dat ik me er gewoon vanaf laat vallen ofzo. Dat zou het snelst gaan :o

Neonlight ik heb het gareeltuig simpelweg omdat ik dat heel mooi vind en het ook echt bij haar vind passen. Verder geen praktische motivatie. Klopt van de springriem, daar moet ik nog even een nieuwe van bestellen. Maar ik begreep dat ie eigenlijk alleen bij dubbelspan echt nodig is? Heb ik me laten vertellen hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:14

Wat ellendig dat je zoveel pijn hebt dat rijden niet meer lukt. Hoe is de prognose, is er nog wel kans op verbetering of evt behandelopties zodat je minder pijn zult hebben?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:16

Springriem voorkomt dat het gareel kantelt. Kan bijvoorbeeld gebeuren als een paard achterwaarts gaat.
Zelf vind ik gareeltuigen ook prachtig, en een mooie springriem maakt het wel helemaal af.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 19:42

Mars nee helaas is dit blijvend. Er is een spondylodese (wervels aan elkaar vastzetten) operatie die zou kunnen helpen maar die kan ik niet krijgen omdat ik scoliose heb. Mijn ruggengraat loopt niet recht. Dan zou ik van boven naar beneden artrose in mijn rug krijgen in plaats van alleen beneden. Verder hebben we afgelopen jaar alle opties wel geprobeerd. Wortelblokkades, tens-therapie (stroomschokjes) en medicijnen. Ik zit nu op 16 tabletten per dag om een beetje door de dag heen te kunnen komen en dat zal blijvend zijn. Ik heb vooral uitstralingspijn in mijn linkerbeen tot en met mijn voet. Niet meer kunnen rijden is erg voor mij, maar ik kan ook niet volledig meer werken en hoe dat eruit gaat zien is nog heel onduidelijk. Ik zit in een soort therapeutische opbouw maar verder dan 3 uur per dag kom ik nog niet.

Neonlight dat klinkt logisch. En ja het is ook mooier als het helemaal compleet is. De springriem die erbij hoorde was qua leer niet meer goed, dus ik zal er werk van maken om 1 te bestellen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:49

Je hebt groot gelijk.
Ik geef je toch nog een extra knuffel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:10

Neonlight schreef:
Springriem voorkomt dat het gareel kantelt. Kan bijvoorbeeld gebeuren als een paard achterwaarts gaat.
Zelf vind ik gareeltuigen ook prachtig, en een mooie springriem maakt het wel helemaal af.

Ik had hiervan nog nooit gehoord en heb even geprobeerd op te zoeken wat een springriem is, klopt het dat dat een riem is die aan de voorkant van het haam (heet dat zo?) naar de singel loopt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 20:13

Die loopt inderdaad vanaf de onderkant van het gareel tussen de voorbenen door naar de singel. Een haam is volgens mij nog weer iets anders wat je bij koudbloeden wel eens ziet.

Anomien dank je wel :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:01

Mooie plaatjes! En kan me goed voorstellen hoe fantastisch dit weer voor je voelde :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:46

Wauw wat ziet het er goed uit! Prachtig paard onder het zadel ook.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:31

Er zijn soms van die momenten dat het gewoon allemaal even tegen elkaar opweegt en dat je er "even" opstapt, met alle gevolgen van dien. Aan de ene kant het goede gevoel van weer op je paard te kunnen zitten en aan de andere kant de dagen erna waar je met veel meer pijn hebt te dealen als anders.
Toch knap dat je het hebt gedaan! En het ziet er natuurlijk goed uit zo!
Soms is genieten gewoon even belangrijker dan de pijn!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:52

Ik snap je wil om te gaan zo goed!

Ik heb dan geen rugproblemen, maar longproblemen. En die dingen heb je gewoon nodig bij fysieke inspanning...
Nu 3.5 jaar bezig, 25 ziekenhuisopnames en meer dan 20 pillen per dag.
Het rijden lukt niet meer goed doordat ik ook behoorlijk gewicht erbij heb gekregen (thanks to prednison en minder beweging)
Dus ben ik ook gaan mennen!
Inmiddels heb ik 3 paarden staan welke gereden kunnen worden én voor de wagen kunnen lopen.

Ik was altjjd een fanatieke sport ruiter, dat heb ik nu kunnen omzetten naar fanatieke sport menner.

Dus heel goed dat je denkt in mogelijkheden ipv wat je allemaal niet meer kan.

En wat betreft je werk, ik zit in de Wia, met jouw verhaal zou jij dat ook moeten kunnen.

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:38

Hier een vorm van reuma en ik heb nog 1 keer gereden sinds ik 3 jaar gereden mijn paard moest verkopen. Ik heb me ook voorgenomen een lease paardje te zoeken en gewoon weer te gaan rijden voor het straks echt niet meer kan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:04

Bikkel! Gelijk heb je

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:07

Het ziet eruit of je gisteren nog gereden hebt.
Heel netjes.
Maar wat naar dat het zoveel pijn geeft en niet meer gaat.

gelukkig heb je nu een andere paardenhobby gevonden.
En ook dat ziet er heel goed uit.

Zo'n haam, heet dat tegenwoordig nog zo? Dat zie je ook niet vaak meer of wel?

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:16

Wat zonde! Het ziet er heel fijn uit hoe je erop zit