Tijdens opwarmen in stap ontbreekt er energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaphan

Tijdens opwarmen in stap ontbreekt er energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 08:39

Hoi lieve mensen,
Ik heb een heel basic vraag… ik rijd manegepaarden en vraag me af hoe ik ze kan opwarmen met meer energie. Ik stap de arena rond , diagonalen en circels van 20 m met lange teugel en met minimaal contact.MAAR dit gaat allemaal nogal ‘sloffend’. Ik ben een softie dus vind het wat moeilijk om gelijk al gans de tijd achter het paardje te jagen met mijn kuiten. Dat lijkt me niet goed voor hun ontspanning? Maar ondertussen besef ik wel dat dat geslof ook niet zo geweldig is… dus hoe krijgen jullie een mooie soepele en energieke stap tijdens de opwarming waar het paard zich niet opgejaagd door voelt?
Overgangen stap halt of toch direct heel duidelijk zijn met je been?
Dank bij voorbaat en excuses voor deze simpele vraag maar als beginner moet je alles … alles leren en met het antwoord ‘verruim de stap’ van mijn instructeur kan ik niet zoveel .

LoveBodin

Re: Tijdens opwarmen in stap ontbreekt er energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:45

Het is voor een paard vervelend en onduidelijk als jij tegenstrijdige dingen vraagt. De hele tijd 'kloppen' met je kuit, en daar soms wel en soms niets van verwachten is niet fijn.
Duidelijkheid is altijd beter. Dat betekent niet dat je 'm direct een gigantische schop geeft. Kleine hulpen geven en (heel belangrijk!) voorwaarts en activiteit op die hulp belonen. Geen enkele reactie? Dan de hulp groter maken, en ook dan onmiddelijk belonen als het paard het goed doet.
Verder hoeft de stap niet gehaast te zijn, en kun je ook in stap tempowisselingen rijden. Rijd dus ook eens terug in stap (dat hoeft niet naar halt, maar je kan ook zelf besluiten het paard langzamer te laten stappen, en dan weer wat harder, en mocht het paard niet zo gemotiveerd zijn, goed belonen als die het goed doet).
Probeer het allemaal een beetje positief in te zien, dat is voor iedereen een stuk leuker in the end.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:51

Gewoon heel consequent zijn, vanaf het moment dat je er op zit "actief" gaan rijden. Dat betekent dat been geven naar voren is en het paard moet reageren op het been. Zo niet, dan geef je gelijk een klein tikje zodat je een reactie naar voren hebt. Vervolgens zorg je er zelf voor dat het tempo niet weer in zakt door voordat het paard weer terug langzamer wilt lopen het paard weer te activeren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:59

Het ligt eraan wat de manege wilt....
Rij je bv in het 1e les uur dan is losstappen ook écht losstappen voor de paarden omdat ze uit de stal komen.

Rij je in het 2e of 3e uur en heeft je paard de les ervoor al gelopen kan het een moment van rust zijn en wil de manege wellicht juist niet dat je iets eraan doet. Of je kunt vragen

Je moet dit echt met de instructie oplossen. Wanneer het dier een 2e uur in gaat mag je het wellicht in stap al wat oppakken.

Hier op bokt zien we niet wat de intentie van de manege is qua loswerken van hun dieren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:55

Doe eens iets anders zeker die manege paarden raken snel afgestompt pak andere lijnen bv een slangevolte. Wijk eens een paar passen naar links en weer recht weer paar passen naar rechts hou het verrassend voor die paarden

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 23:23

Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Eigenlijk vind ik het best wel moeilijk hoor want het verschilt ook van paard tot paard. Ik rij vaak op een lieve merrie die echt een dieseltje is en er helemaal bij is mits je haar traag op gang laat komen. Maar dan rij ik ook op eentje die het echt nodig heeft dat je haar direct actief laat stappen anders blijft ze de kantjes ervan af lopen. Maar dat maakt het juist zo boeiend hé….
Het juiste tempo , ni te snel en niet te sloom, is best wel een dingetje haha .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:52

ik denk dat de manege er niet op zit te wachten dat lesklanten met losstapen bij aanvang les gelijk uit zichzelf gaan wijken, al ligt het aan het niveau van de klanten
Bij ons zou dit echt een no-go zijn.....
Alles valt en staat met welk uur het paard loopt, komt het van stal of is het al een uur bezig geweest....
En ze hebben hun staptijd nodig bij de leswissel, effe niks, na de eerste manegeklant komt de volgende ándere erop, weer omschakelen dus weer even op 0 beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:55

Ninaphan schreef:
Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Eigenlijk vind ik het best wel moeilijk hoor want het verschilt ook van paard tot paard. Ik rij vaak op een lieve merrie die echt een dieseltje is en er helemaal bij is mits je haar traag op gang laat komen. Maar dan rij ik ook op eentje die het echt nodig heeft dat je haar direct actief laat stappen anders blijft ze de kantjes ervan af lopen. Maar dat maakt het juist zo boeiend hé….

Dat is juist mooi dat het per paard verschilt, zo leer je voelen wat ieder paard apart nodig heeft op welk moment. :) De merrie heeft het misschien nodig dat je haar traag op gang laat komen die ander heeft het nodig dat je direct actief rijdt. Perfecte leerprocessen zo. :D

En wat betreft tempo, onthoudt..wel tempo je ook rijdt: het belangrijkste is dat het van jou is. Jij bepaald het tempo of dat nu sloom of actief is.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 21:00

ElCamino schreef:
ik denk dat de manege er niet op zit te wachten dat lesklanten met losstapen bij aanvang les gelijk uit zichzelf gaan wijken, al ligt het aan het niveau van de klanten
Bij ons zou dit echt een no-go zijn.....
Alles valt en staat met welk uur het paard loopt, komt het van stal of is het al een uur bezig geweest....
En ze hebben hun staptijd nodig bij de leswissel, effe niks, na de eerste manegeklant komt de volgende ándere erop, weer omschakelen dus weer even op 0 beginnen.

Hoi, er zijn best veel lespaarden dus het is zeer zelden dat ze 2 lessen na elkaar doen, wel gaan ze soms na een les nog even lekker naar buiten. Gelukkig maar want ik zou mij bezwaard voelen indien hun werkdruk zo hoog was. Of ben ik nu een beetje te flauw? Anyway, war dat wijken betreft : dat doe ik inderdaad liefst onder toeziend oog van mijn lesgeefster :) .bedankt voor je input.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 21:06

Elisa2 schreef:
Ninaphan schreef:

Dat is juist mooi dat het per paard verschilt, zo leer je voelen wat ieder paard apart nodig heeft op welk moment. :) De merrie heeft het misschien nodig dat je haar traag op gang laat komen die ander heeft het nodig dat je direct actief rijdt. Perfecte leerprocessen zo. :D

En wat betreft tempo, onthoudt..wel tempo je ook rijdt: het belangrijkste is dat het van jou is. Jij bepaald het tempo of dat nu sloom of actief is.

Dank je! Dat moet ik inderdaad goed in mijn oren knopen: dat het tempo van van mij is. In draf en raar maar waar in galop lukt het mij beter om het tempo te bepalen. In stap krijg ik vaak of teveel ( draf) of helemaal niks. Ik heb in stap ook vaak het gevoel dat ik teveel duw met mijn zit wat erg vervelend moet zijn voor het paard. Dus moest je hier een tip voor hebben zou die zeer welkom zijn .
Dank je voor je interesse en hulp!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:53

Graag gedaan :-)

Ik denk dat je de neiging krijgt om te gaan duwen omdat het paard niet voldoende reageert. Ik zou dus echt zorgen voor niks doen, gewoon lekker ontspannen zitten en alleen been geven als je iets meer activiteit wilt en daarna het been weer direct ontspannen. Als het paard dan niet reageert dan zorg je dat je een lange zweep hebt en een klein tikje op de achterhand kan geven. En ondertussen doe je weer niks en ga je alleen maar voelen..voelen wat er onder je gebeurd, voelen wanneer het paard weer iets wilt inhouden en dan herhaal je bovenstaande.

Het is belangrijk om het simpel te houden en zo min mogelijk te doen, op die manier komen de hulpen het beste door.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 16:02

Elisa2 schreef:

Ik denk dat je de neiging krijgt om te gaan duwen omdat het paard niet voldoende reageert. Ik zou dus echt zorgen voor niks doen, gewoon lekker ontspannen zitten en alleen been geven als je iets meer activiteit wilt en daarna het been weer direct ontspannen. Als het paard dan niet reageert dan zorg je dat je een lange zweep hebt en een klein tikje op de achterhand kan geven. En ondertussen doe je weer niks en ga je alleen maar voelen..voelen wat er onder je gebeurd, voelen wanneer het paard weer iets wilt inhouden en dan herhaal je bovenstaande.

Het is belangrijk om het simpel te houden en zo min mogelijk te doen, op die manier komen de hulpen het beste door.

Oh wat geweldig goed uitgelegd! Ga ik morgen direct mee aan de slag. Hier in spanje zijn ze nogal van constant been er goed aan en druk maar dat doe ik stiekum niet. Ik wil een hulp geven antwoord krijgen en dan geoon lekker doorgaan tot ik weer een hulp geef.
Dank je voor je heel heldere uitleg, nagels met koppen!!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:15

Als je op een manegepaard in de les rijdt, dien je dit soort vragen aan de instructeur te stellen.
Je hebt niet voor niets les. Bokt is je instructeur niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:40

Ninaphan schreef:
Elisa2 schreef:

Oh wat geweldig goed uitgelegd! Ga ik morgen direct mee aan de slag. Hier in spanje zijn ze nogal van constant been er goed aan en druk maar dat doe ik stiekum niet. Ik wil een hulp geven antwoord krijgen en dan geoon lekker doorgaan tot ik weer een hulp geef.
Dank je voor je heel heldere uitleg, nagels met koppen!!!

Graag gedaan :)

In Spanje rijden ze heel anders vaak, kan natuurlijk wel dat de paarden daar nu aan gewend zijn. Maar probeer maar eens wat, ik ben benieuwd hoe het gaat. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:42

rien10, dat roep ik dus al meerdere keren.....thnx

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:02

Ik zou toch als manege houder/instructeur echt not amused zijn als mijn leerling buiten mijn instructie om, dingen van een forum op mijn paard gaat uitproberen.
Staat mijn les je niet aan (en dat kan zo zijn) dan ga je ergens anders lessen. Maar niet je eigen ding doen om mijn paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:06

Ik vind dat jullie een beetje overdrijven..het is een Spaanse manege waar ze heel anders rijden plus een taalbarriere. Juist goed als iemand een beetje meer zelf nadenkt over hoe dingen op te lossen zijn..daar leer je meer van dan alleen maar braaf opvolgen wat de instructeur zegt en wat vervolgens niet goed voelt. En TS geeft duidelijk aan dat de instructeur niet met een goed antwoord komt op deze vraag.

Het is niet alsof de kwaliteit van manege instructeurs altijd zo hoog is..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:08

Maar hoe kan je nu vanaf een getypt forum inschatten wat daar aan de hand is?
TS kan wel tegenstrijdige hulpen geven. Drijvend been en tegenhoudende hand. Paardrijden is niet voor niets niet uit een boek te leren. Heel goed dat TS er over nadenkt, mee puzzelt, maar ik zeg; doe dat met je instructeur. Boek een privé les, dat scheelt al in de taalbarrière, je hebt maar één op één communicatie en dat gaat waarschijnlijk beter dan in een groep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:10

Nou dat is toch niet zo moeilijk? Ze komt met verschillende voorbeelden.

Natuurlijk is irl nog beter, maar dan moet je wel een goede instructeur hebben.

Je kunt toch ook als tip geven dat ze niet moet terugwerken met haar hand? En geen tegenstrijdige hulpen moet geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:15

Tuurlijk kan dat. Maar we verschillen hier gewoon in. Dat kan ook.