Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninaphan schreef:Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Eigenlijk vind ik het best wel moeilijk hoor want het verschilt ook van paard tot paard. Ik rij vaak op een lieve merrie die echt een dieseltje is en er helemaal bij is mits je haar traag op gang laat komen. Maar dan rij ik ook op eentje die het echt nodig heeft dat je haar direct actief laat stappen anders blijft ze de kantjes ervan af lopen. Maar dat maakt het juist zo boeiend hé….
Het juiste tempo , ni te snel en niet te sloom, is best wel een dingetje haha .
ElCamino schreef:ik denk dat de manege er niet op zit te wachten dat lesklanten met losstapen bij aanvang les gelijk uit zichzelf gaan wijken, al ligt het aan het niveau van de klanten
Bij ons zou dit echt een no-go zijn.....
Alles valt en staat met welk uur het paard loopt, komt het van stal of is het al een uur bezig geweest....
En ze hebben hun staptijd nodig bij de leswissel, effe niks, na de eerste manegeklant komt de volgende ándere erop, weer omschakelen dus weer even op 0 beginnen.
Elisa2 schreef:Ninaphan schreef:Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Eigenlijk vind ik het best wel moeilijk hoor want het verschilt ook van paard tot paard. Ik rij vaak op een lieve merrie die echt een dieseltje is en er helemaal bij is mits je haar traag op gang laat komen. Maar dan rij ik ook op eentje die het echt nodig heeft dat je haar direct actief laat stappen anders blijft ze de kantjes ervan af lopen. Maar dat maakt het juist zo boeiend hé….
Het juiste tempo , ni te snel en niet te sloom, is best wel een dingetje haha .
Dat is juist mooi dat het per paard verschilt, zo leer je voelen wat ieder paard apart nodig heeft op welk moment.De merrie heeft het misschien nodig dat je haar traag op gang laat komen die ander heeft het nodig dat je direct actief rijdt. Perfecte leerprocessen zo.
![]()
En wat betreft tempo, onthoudt..wel tempo je ook rijdt: het belangrijkste is dat het van jou is. Jij bepaald het tempo of dat nu sloom of actief is.
Elisa2 schreef:Graag gedaan
Ik denk dat je de neiging krijgt om te gaan duwen omdat het paard niet voldoende reageert. Ik zou dus echt zorgen voor niks doen, gewoon lekker ontspannen zitten en alleen been geven als je iets meer activiteit wilt en daarna het been weer direct ontspannen. Als het paard dan niet reageert dan zorg je dat je een lange zweep hebt en een klein tikje op de achterhand kan geven. En ondertussen doe je weer niks en ga je alleen maar voelen..voelen wat er onder je gebeurd, voelen wanneer het paard weer iets wilt inhouden en dan herhaal je bovenstaande.
Het is belangrijk om het simpel te houden en zo min mogelijk te doen, op die manier komen de hulpen het beste door.
Ninaphan schreef:Elisa2 schreef:Graag gedaan
Ik denk dat je de neiging krijgt om te gaan duwen omdat het paard niet voldoende reageert. Ik zou dus echt zorgen voor niks doen, gewoon lekker ontspannen zitten en alleen been geven als je iets meer activiteit wilt en daarna het been weer direct ontspannen. Als het paard dan niet reageert dan zorg je dat je een lange zweep hebt en een klein tikje op de achterhand kan geven. En ondertussen doe je weer niks en ga je alleen maar voelen..voelen wat er onder je gebeurd, voelen wanneer het paard weer iets wilt inhouden en dan herhaal je bovenstaande.
Het is belangrijk om het simpel te houden en zo min mogelijk te doen, op die manier komen de hulpen het beste door.
Oh wat geweldig goed uitgelegd! Ga ik morgen direct mee aan de slag. Hier in spanje zijn ze nogal van constant been er goed aan en druk maar dat doe ik stiekum niet. Ik wil een hulp geven antwoord krijgen en dan geoon lekker doorgaan tot ik weer een hulp geef.
Dank je voor je heel heldere uitleg, nagels met koppen!!!