Mijn grote Vriendelijke reus weer in opbouw.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Mijn grote Vriendelijke reus weer in opbouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:36

Halloooo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik mijn nieuwe vriendje al kennis laten maken met bokt.
Afbeelding

Afbeelding

We zouden alles laten zien van de opbouw, maar we lagen er tussenuit. Hij kreeg van alles in 1 keer dat was ons geluk!

We zijn aan de betere hand,
Een hoop vertrouwen opgebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

We zijn vooral bezig om hem zijn eigen lijf weer te laten vinden, maar wat vindt hij het moeilijk.

De eerste dag bij mijn vaste instructeur gestart. Hij is heel erg van het eigen lijf en de balans. Ik merk dat mijn rijstijl ook sterk verbeterd is al vond ik mezelf al een vrij vriendelijk ruiter. De onzekerheid straalt van hem af. Het zijn dus absoluut niet de mooiste plaatjes maar wat is er nou mooier dan zien waar je start en de progressie duidelijk te zien.

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag hebben we weer alle informatie meegenomen. Laat hem los en laat hem lopen. Pak je dekje en zorg dat je hem het werk laat doen zodat hij op zichzelf leert vertrouwen en niet op de ruiter gaat lopen. Ik kan je vertellen, 1.84 met je lichaam zonder handen rijden is niet zo simpel als ik dacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn lieve smoeltje
Afbeelding

Afbeelding

En dan ook nog bewegend beeld uiteraard.

2 dezelfde filmpjes maar op 2 verschillende sites.

https://vm.tiktok.com/ZNdRAcqhY/

https://www.facebook.com/share/v/1Tw7Zv1obY/

pmarena

Re: Mijn grote Vriendelijke reus weer in opbouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:13

Leuk dier! Wat een leuk ponykopje heeft 'ie! Maar wel een knoeperd dan zeg :oo

Heb je de bruine ook nog...?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 08:30

pmarena schreef:
Leuk dier! Wat een leuk ponykopje heeft 'ie! Maar wel een knoeperd dan zeg :oo

Heb je de bruine ook nog...?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze bruine?

Of de shire bruine?

Ik heb er momenteel zoveel hahaha

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:35

Ik vind dit zo’n stoer dier! En dit ziet er heel vriendelijk en gezond uit als eerste stap.
Ik volg!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:59

Oh ja leuk!!! Leuk dier om te zien.
Knap ook.

Ik denk dat je hier een leuke aan hebt. Wedden dat je dadelijk heel snel gaat?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:33

Wat een joekel en leukerd en wat fijn dat je hem zo rijdt...zouden er meer moeten doen :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 23:14

We hebben een beetje gekeken en wat hij aanbied is mooi! Hij is gewoon heel arm in bespiering en daar hebben we zeker 3 maanden voor uitgetrokken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik verwacht voor nu niet heel veel van hem. Hij loopt 3x per week hooguit 20 min onder het zadel en verder aan een enkele lijn aan de longe. Als hij er klaar voor is gaan we hem iets plaatsen, maar voor nu mag hij vooral zijn lichaam leren kennen en de balans uit zichzelf leren halen ipv uit de ruiter.

Leuk verhaal dus en ik weet inderdaad zeker dat als hij het balanspunt snapt dat hij steengoed kan worden.

Ik wil vooral ruimte in mijn paarden. Ze moeten met lengte kunnen lopen. Het is dus vrij basic en verre van spectaculair voor vele, maar het is goed en fijn voor hun. Ik geef zelf ook mijn lessen op deze manier omdat ik het echt belangrijk vind dat dit stuk in orde is voor we dingen gaan vragen van ze.

Voor deze week heeft meneer alleen nog 1 buitenrit en les op de planning.

Ik ben sowieso nu al trots op de vorderingen rondom hem. 3 weken terug weigerde hij nog een stap te zetten en nu is die weer in een goede flow. Hopen dat we hem hierin kunnen houden.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:23

Leuk om te zien, ik volg graag jullie ontwikkeling

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:45

Je zegt: we doen weinig. Maar ik denk dat je op deze manier zoveel doet: een paard op eigen benen in balans leren lopen. Dat is de basis van alles. Ik ken bijna niemand meer die dit nog doet en daarom gaat het mijns inziens tot in de GP ook mis in de sport :x

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 02:21

manubres schreef:
Je zegt: we doen weinig. Maar ik denk dat je op deze manier zoveel doet: een paard op eigen benen in balans leren lopen. Dat is de basis van alles. Ik ken bijna niemand meer die dit nog doet en daarom gaat het mijns inziens tot in de GP ook mis in de sport :x

Ik denk dat ik zeg dat we weinig doen omdat het voor mij niet meer dan normaal is om hiermee de fundering van een succes te bouwen.

Het niks doen is wel heel lastig.
Je merkt dan eigenlijk pas hoeveel je eigenlijk wilt doen of altijd deed.

Aan hem merk je heel erg dat zijn handje altijd is vastgehouden. Laat je hem los wordt hij onzeker en slaat met zijn koppie van links naar rechts. Wanhopend wachtte hij tot je hem vastpakte. Geen antwoord maakt hem dan nog wat onzekerder met als gevolg een versnelling hoger. Ja soms is het best spannend, maar op dat moment ga ik in de verlichte zit en wacht tot hij weer onder me doorloopt met een paar bemoedigende woorden of een klein geluid, maar absoluut geen hulp.

Zodra hij door het lijf is neem ik "mijn" plek in het zadel pas in. De teugels nog altijd zonder hulp, vaak gewoon lang en hem daarnaartoe rijdende.

Ik ben 1,5 jaar geleden teruggekomen in de paarden na een heftige code rood keizersnede. Ik ben mijn lichaam zeer lange tijd kwijt geweest waardoor ik veel miscommunicatie met mijn merrie die opbouwende is kreeg.

Als je ziet hoe die in korte tijd veranderde op deze manier van rijden weet je dat je nog altijd goed bezig bent

Augustus vorig jaar broodmager en kreupel terwijl ze niet lang daarvoor aardig fit was.
Oktober, na zeer veel kliniekbezoeken zijn we achter de cushing van haar gekomen.
Afbeelding

Nu een goede basis, meer massa en een goede bovenlijn training.
Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:20

Prachtig!! *\o/*
En wat kan je het mooi vertellen. 'Dat handje vasthouden' doen veel te veel mensen. Dat is precies waar het mijns inziens mis gaat in de dressuur.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 23:33

manubres schreef:
Prachtig!! *\o/*
En wat kan je het mooi vertellen. 'Dat handje vasthouden' doen veel te veel mensen. Dat is precies waar het mijns inziens mis gaat in de dressuur.

Dat weet ik ook wel zeker. Bijna alles wat ik op mijn pad tegenkom is hetzelfde.

Paarden die stagneren op druk, maar het los niet kunnen.

Ergens zijn ze de constante druk zat en verzetten zich ertegen, maar laat je ze los worden het vrij pittige/onzekere racemonsters die totaal de weg kwijt zijn. Wat we veelal willen doen is weer grijpen naar de "controle".

Geduld is een schone zaak. Ik ben niet van de Quick fix en ga vaak terug naar 0 om eigenlijk gewoon weer het "simpele" te doen. Lange teugels, voelen en gas. Gaan ze te hard neem ik ze terug met een hulp en laat bij het goede tempo of de goede reactie direct alles weer gaan. Geen hand en geen been, ik zit er gewoon en laat ze het zelf oplossen.

Er is niks beters dan een paard wat zijn eigen lichaam kent en weet hoe die het moet gebruiken. Als je hoort hoeveel mensen beweren dat ze zo kapot gaan schrik je echt. Kapot gaan ze van hele andere dingen. Het is niet altijd het mooiste beeld, maar het is zo effectief.

Ik zal van de week weer even een paar foto's van hem maken. Vandaag heb ik mijn les buiten gereden. Tempo controle, rechtdoor en de galop.

Hij heeft voor een groot arm bespierd paard een gigantisch achterbeen en ook en de galop is hij bizar goed, maar te goed voor zijn lijf momenteel en dat maakt hem zo onzeker.

Hij is zeer groot maar oprecht het liefste pluisje wat je je kan bedenken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 05:27

Wat een fijne plaatjes! Volgens mij herken ik de les stijl ("laat die teugels maar los, lekker zelf laten doen")en hebben we les van de zelfde instructeur.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:29

miss_lizje schreef:
Wat een fijne plaatjes! Volgens mij herken ik de les stijl ("laat die teugels maar los, lekker zelf laten doen")en hebben we les van de zelfde instructeur.

Hahaha evert, kan er maar 1 zijn!

Als je hem nou ziet moet je vragen of hij lekker gefietst heeft het weekend.