Van achter naar voor rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meredeith

Van achter naar voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:46

Hey,
Mijn paard is heeft een tijd stil gestaan en ik ben haar nu weer onder begeleiding aan het oppakken. Ik vraag haar niet nageeflijk (alsin aan de voorkant nageeflijk vragen), als ik mijn handen ontspan en een licht contact houd begint ze zelf naar die verbinding te zoeken en komt ze vanzelf wel meer en meer nageeflijk. Ik rij een normaal tempo (soms wat onder het tempo maar ik werk eraan) maar ik steek er dus vanachter geen energie in om haar vervolgens te begrenzen vanvoor. Wordt ze zo dan verkeerd nageeflijk gereden aangezien ik niet echt van achter naar voor rij? Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel.

Groetjes

Earth

Re: Van achter naar voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:33

Dat ze zo ontspant is natuurlijk fijn, maar dat zegt inderdaad niet dat je ook een aanleuning hebt met impuls. Dat zul je zelf er in moeten rijden. En impuls is iets anders dan tempo, het gaat om activiteit, of een paard zijn lichaam meer gebruikt.
Heb je les? Want dat zou een instructie je snel uit kunnen leggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:21

Nagefelijkheid is niet het ouderwetse gassen en remmen tegelijk zodat ze de nek flink krullen en klaar. Het is vele malen subtieler en vooral uit te leggen door een lesgever.

Overigens is ontspannen rijden erg belangrijk en niks mis mee zolang het geen sukkelen op de achterhand is want dat is niet heel gezond op de lange duur

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:27

meredeith schreef:
Hey,
Mijn paard is heeft een tijd stil gestaan en ik ben haar nu weer onder begeleiding aan het oppakken. Ik vraag haar niet nageeflijk (alsin aan de voorkant nageeflijk vragen), als ik mijn handen ontspan en een licht contact houd begint ze zelf naar die verbinding te zoeken en komt ze vanzelf wel meer en meer nageeflijk. Ik rij een normaal tempo (soms wat onder het tempo maar ik werk eraan) maar ik steek er dus vanachter geen energie in om haar vervolgens te begrenzen vanvoor. Wordt ze zo dan verkeerd nageeflijk gereden aangezien ik niet echt van achter naar voor rij? Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel.

Groetjes

Nee hoor, je doet het goed aan de voorkant..daar zou ik ook echt niets aan veranderen maar wat je wel kunt gaan doen is meer gaan schakelen met je paard en op die manier de achterhand te activeren.

In het schakelen kan verschil zitten, bij het ene paard helpt eerst iets meer terug en dan naar voren, weer de ander doet het beter bij stap-draf overgangen, weer een ander moet meer naar voren. Een goede instructeur kan je hier wel mee helpen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:10

Het klinkt inderdaad alsof je juist aan de voorkant niks moet willen veranderen, maar wel met de motor (achterkant) aan de slag mag.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:19

Verkeerd zou ik het niet noemen, want je doet niks met je handen zeg je dus dat is goed. Maar ik vind het wel echt heel belangrijk dat een paard goed aan het been is, al hebben ze tien jaar stilgestaan, ze moeten vlot reageren. Dat het tempo dan nog wat te laag is, vind ik minder erg, daar kun je dan mooi mee aan de gang.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:19

Waar kom je vandaan. Ik heb namelijk een hele fijne instructeur.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben altijd blij met het beeld vanuit hem! Hij legt alles fantastisch uit.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 05:48

troi schreef:
Nagefelijkheid is niet het ouderwetse gassen en remmen tegelijk zodat ze de nek flink krullen en klaar. Het is vele malen subtieler en vooral uit te leggen door een lesgever.

Overigens is ontspannen rijden erg belangrijk en niks mis mee zolang het geen sukkelen op de achterhand is want dat is niet heel gezond op de lange duur

Ik denk dat je sukkelen op de voorhand bedoelt?

meredeith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 06:33

GabberGill schreef:
Waar kom je vandaan. Ik heb namelijk een hele fijne instructeur.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben altijd blij met het beeld vanuit hem! Hij legt alles fantastisch uit.

Ik kom uit België - Oost-Vlaanderen

@iedereen dankjewel! Hiermee kan ik aan de slag :9

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:09

Aaaah jammer dat is te ver weg.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:18

Volgens mij doe ja al veel goed door zo te beginnen en naar informatie te vragen. Helaas zal je 20 verschillende antwoorden krijgen. Voor de dressuursport is het plaatje anders dan in training. Een proef rijden is namelijk een moment waarvoor je een cijfer krijgt, goed of fout of er ergens tussenin. En tijdens je training zijn het 100 kleine dingetjes bijelkaar die het samen tot een lekker soepel los stel dat in een flow is.

Tips die ik kan geven zijn:
ga zo door, blijf vragen stellen
Kijk naar andere ruiters en vraag jezelf af wat je ziet, wat je anders zou doen en waarom.
Bespreek dat met je instructeur/begeleider.
Hoe zie jij nagefelijk en wanneer gebeurd dat? Hoe moet het voelen?

De titel van je topic is van achter naar voor rijden. Voor mij is dat vooral bezig zijn met wat de achterkant doet. Dus als ik van halt naar stap ga, voelt het dan alsof hij een kar trekt of komt het lijf van achteren in beweging. Niks mis met kar trekken trouwens, dat is absoluut ook een talent.
De uitspraak ‘first step best step’ is voor mij een gouden regel bij trainen. De eerste stap of pas die je paard maakt moet goed aanvoelen, vloeiend, soepel ongeacht snelheid of gang. Dat geld overigens ook in stilstand, is je paard dan al in balans zowel mentaal als fysiek.

Lekker genieten van het rijden, volgens mij ben je goed bezig. Neem de tijd.