Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ik snap het niet zo..als hij goed reedt en het beste paard had dan kon hij winnen. Dus hij zal gewoon netjes gereden hebben.
Juryleden kunnen hem niet naar beneden punten alleen vanwege zijn reputatie, ze moeten objectief beoordelen wat er in de ring gebeurd.
Elisa2 schreef:Oud topic maar wilde dit toch even delen.
Blue Horse breaks deelname aan evenement
De Deense dressuursport zit in een breuk, wanneer paardenwelzijn, trainingsmethoden en dierethiek ter discussie staan. De ontwikkeling vindt plaats vanuit een zeer ernstige achtergrond en is doorslaggevend voor de toekomst van de sport.
Het debat is begonnen met een langverwachte poging om duidelijkere richtlijnen te maken voor het ethisch correct gebruik van paarden in de sport. Het initiatief maakt deel uit van de nieuwe strategie van de Dansk Rijvereniging "Sammen om Hestewelf ærd", die zich ook richt op beter onderwijs en veranderde competitiebeoordeling.
Wij ondersteunen het werk van de vereniging, zodat we samen een beter en helderder kader voor de toekomst kunnen creëren - op het gebied van paarden, ruiters en sport.
De beslissing heeft geen invloed op de dagelijkse activiteiten van Blue Horse en we blijven de 29e hengstshows afrekenen. Maart zoals gepland.
Vanwege het mee doen en de behaalde resultaten van Helgstrand in Herning. En de hengsten show waarbij hij helemaal gerehabiliteerd werd.
Bron:
https://www.facebook.com/share/p/1EwGDXBrn9/
Lokii schreef:Toen ik dit artikel las werd ik misselijk en verloor ik al mijn hoop in de sport... wat is jullie mening hierover?
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... en-jovian/
germie schreef:Ik vind dit een lastige. Een misdadiger komt meestal ook weer vrij. En dan blijft die ook tegen vooroordelen op lopen. Dat is hier ook het geval. Wij zijn niet in de positie om hier over te oordelen. Wij weten ook niet of hij zijn leven gebeterd heeft of niet. Hij is over een grens gegaan in het verleden, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik kan niet oordelen of de straf genoeg was of niet, ik ben geen rechter.
En ook daar zal een soort wetboek voor zijn in de paardensport, net als in Nederland met een soort richtlijn wat er opgelegd moet worden bij welke overtreding of misdaad, een feitcodeboek zeg maar, met een richtlijn voor straffen en straffen als men recidive is of (nog) niet. Daar kan dan nog wat in geschoven worden, de ovj kan wat anders benoemen dan wat de rechter uiteindelijk beslist, maar beiden moeten zich aan richtlijnen houden.
De jury kan niets anders dan beoordelen wat er gezien wordt op dat moment.
pol013 schreef:Ik snap beide kanten heel goed.
Ja, het leven moet na een passende straf opgepakt kunnen worden. Ja, je moet afstraffen wat fout gaat en dat vergeet je niet zomaar.
En ik denk dat de emotie hem er vooral op zit dat je het gevoel hebt dat er geen berouw lijkt te zijn. Al hebben ze wél een statement gemaakt toen volgens mij. Maar die was dan redelijk 'zakelijk' geformuleerd. Daarmee geeft dat blijkbaar een heel ander gevoel dan wat CD heeft gedaan blijkbaar. (plus dat dat een eerste keer was en hier al langer slechte verhalen over rond gaam)
Dan heb je bij de één het gevoel/hoop dat het na de straf er anders aan toe gaat voortaan. En heb je bij Helgstrand het gevoel dat hij gewoon zonder aanpassingen verder gaat.
Maar eerlijk? Ik wéét het gewoon niet. Eigenlijk wil je een proeftijd na zo'n straf. Waarbij er extra onverwachte controles zijn oid. Dat zou mij een beter gevoel geven waarschijnlijk.