Hoop verloren in de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Hoop verloren in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 15:14

Flubberboot

Re: Hoop verloren in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:25

Money money money.

Gewoon blijven focussen op jezelf en de directe omgeving. Je best blijven doen het beste voor je paarden te bieden en meer kan je niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:30

Wat flubberboot zegt.

En verder heb ik er geen mening over omdat ik de proef niet gezien heb. Wel verwacht ik dat de juryleden eerder extra kritisch gekeken zullen hebben gezien de berichtgeving over hem, dan minder kritisch.
Dus blijkbaar kan hij een prettig plaatje presenteren op wedstrijd.

Of dat alles zegt over wat hij thuis doet is dan de vraag. Maar dat bedoel ik ook oprecht zo. Dat blijft voor mij de vraag.
Kan hij het ondanks de dagelijkse omgang? Of kan hij het omdat er in de basis van de dagelijkse omgang vooral toch ook veel goed gaat.?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:35

Ik snap het niet zo..als hij goed reedt en het beste paard had dan kon hij winnen. Dus hij zal gewoon netjes gereden hebben.

Juryleden kunnen hem niet naar beneden punten alleen vanwege zijn reputatie, ze moeten objectief beoordelen wat er in de ring gebeurd.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 15:42

Elisa2 schreef:
Ik snap het niet zo..als hij goed reedt en het beste paard had dan kon hij winnen. Dus hij zal gewoon netjes gereden hebben.

Juryleden kunnen hem niet naar beneden punten alleen vanwege zijn reputatie, ze moeten objectief beoordelen wat er in de ring gebeurd.

Begrijpelijk dat de jury eerlijk moet oordelen maar ik vind iemand die zulke walgelijke dingen heeft gedaan überhaupt de ring niet meer in mag. Maar goed, dat is mijn mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:45

Ja ik vind daar ook wel wat van, en zeker bij Andreas.

Ik zou zelf zeggen van drie maal schorsingen en overtredingen is nooit meer de ring in ofzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:47

Ik ben het met je eens dat ik vind dat hij gewoon een schorsing voor het leven had mogen krijgen, voor meerdere incidenten.

Maar dat is niet aan de jury.
En als hij daar op dat moment de beste proef neerzet zullen ze dat ook zo moeten punten.
En hun eventuele mening over die man aan de kant moeten zetten. Hoe moeilijk ook.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 15:49

Eens de juryleden kunnen hier niks aan doen. Het ging mij ook niet zo zeer om dat hij gewonnen heeft maar vooral om het feit dat hij gewoon weer meedoet. Zo zie je maar weer dat alle bedrijven en bonden die ineens afstand hielden het vooral deden voor de naam ipv het paardenwelzijn. Geen wonder dat de paardensport dan onder vuur ligt. Zonde vooral

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:49

Het lijkt soms dat er niets beter gaat, maar in werkelijk is er al veel gebeurd. In de paardensport komt de verandering vaak van 'onder'. Qua welzijn toch. Er is vanboven soms weinig vernieuwing, maar dat wil niet zeggen dat er ondertussen nergens voorruitgang is. Door amateurs die het als ruiter/kweker/bijrijder/weetikveel het zo goed mogelijk willen doen en dat uitdragen zijn er toch dingen die veranderen en na verloop van tijd dringt dat ook door bij de (nieuwe) top. Duurt soms gewoon veel te lang.

Doe verder met je eigen ding, draag welzijn hoog in het vaandel en dat draag je over op mensen rondom jou. Je bent helemaal niet alleen met je verontwaardiging.

Zijn straf was veel te licht imo. Hij valt zo terug op zijn oude paden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:54

Jury valt niets kwalijk te nemen, die moeten beoordelen wat ze op dat moment voor zich zien, maar degenen die hem zo'n lichte schorsing hebben gegeven wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:59

Ik kan niet inschatten of dit een lichte of zware straf is eigenlijk.

Aangezien ik vooral lekker verder gegaan ben met mijn leven heb ik echt het gevoel dat hij er makkelijk vanaf komt en al weer snel aan de slag kan blijkbaar. Maar wat ik dan niet zie of kan inschatten is wat dit zakelijk met hem gedaan heeft. Dit kan je als ondernemer toch alleen maar aardig raken lijkt mij. En volgens mij heeft het hele gebeuren zakelijk best impact gehad.
Dus zolang ik dat niet overzie weer ik eigenlijk niet zo goed wat ik vind van de strafmaat. Ik hoop dat ze beide meenemen in hun afwegingen; de publieke opinie en een te verwachten zakelijke/reputatie impact.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:14

Drie schorsingen zijn er in mijn ogen al drie teveel. Deze vent moet gewoon niet meer mogen deelnemen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:19

Het is duidelijk dat geld en invloed regeert. Op alle fronten ook in de sport.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:18

Ik vind dit een lastige. Een misdadiger komt meestal ook weer vrij. En dan blijft die ook tegen vooroordelen op lopen. Dat is hier ook het geval. Wij zijn niet in de positie om hier over te oordelen. Wij weten ook niet of hij zijn leven gebeterd heeft of niet. Hij is over een grens gegaan in het verleden, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik kan niet oordelen of de straf genoeg was of niet, ik ben geen rechter.
En ook daar zal een soort wetboek voor zijn in de paardensport, net als in Nederland met een soort richtlijn wat er opgelegd moet worden bij welke overtreding of misdaad, een feitcodeboek zeg maar, met een richtlijn voor straffen en straffen als men recidive is of (nog) niet. Daar kan dan nog wat in geschoven worden, de ovj kan wat anders benoemen dan wat de rechter uiteindelijk beslist, maar beiden moeten zich aan richtlijnen houden.

De jury kan niets anders dan beoordelen wat er gezien wordt op dat moment.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:20

Oud topic maar wilde dit toch even delen.

Blue Horse breaks deelname aan evenement

De Deense dressuursport zit in een breuk, wanneer paardenwelzijn, trainingsmethoden en dierethiek ter discussie staan. De ontwikkeling vindt plaats vanuit een zeer ernstige achtergrond en is doorslaggevend voor de toekomst van de sport.

Het debat is begonnen met een langverwachte poging om duidelijkere richtlijnen te maken voor het ethisch correct gebruik van paarden in de sport. Het initiatief maakt deel uit van de nieuwe strategie van de Dansk Rijvereniging "Sammen om Hestewelf ærd", die zich ook richt op beter onderwijs en veranderde competitiebeoordeling.
Wij ondersteunen het werk van de vereniging, zodat we samen een beter en helderder kader voor de toekomst kunnen creëren - op het gebied van paarden, ruiters en sport.

Zolang er zoveel dubbelzinnigheid is over wat het juiste ethische gebruik van paarden is, hebben we er tijdelijk voor gekozen om de deelname van Blue Horse aan dressuurevenementen te pauzeren. Eerst over drie maanden waarna we beoordelen of er een beter algemeen begrip van paardenethiek en sportrichtlijnen is bereikt, of dat we de pauze van het evenement verder moeten verlengen.

De beslissing heeft geen invloed op de dagelijkse activiteiten van Blue Horse en we blijven de 29e hengstshows afrekenen. Maart zoals gepland.

Vanwege het mee doen en de behaalde resultaten van Helgstrand in Herning. En de hengsten show waarbij hij helemaal gerehabiliteerd werd.

Bron:
https://www.facebook.com/share/p/1EwGDXBrn9/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:45

Ik kan de tekst eigenlijk net niet genoeg volgen.

Maar als ik de opmerkingen bij het facebook bericht vertaald lees gaat het om de regels die de toezichthouders hanteren? En dat daar onduidelijkheid is over wat ze wel en niet goed keuren?

Dan is het in ieder geval wel een prima discussie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:06

Elisa2 schreef:
Oud topic maar wilde dit toch even delen.

Blue Horse breaks deelname aan evenement

De Deense dressuursport zit in een breuk, wanneer paardenwelzijn, trainingsmethoden en dierethiek ter discussie staan. De ontwikkeling vindt plaats vanuit een zeer ernstige achtergrond en is doorslaggevend voor de toekomst van de sport.

Het debat is begonnen met een langverwachte poging om duidelijkere richtlijnen te maken voor het ethisch correct gebruik van paarden in de sport. Het initiatief maakt deel uit van de nieuwe strategie van de Dansk Rijvereniging "Sammen om Hestewelf ærd", die zich ook richt op beter onderwijs en veranderde competitiebeoordeling.
Wij ondersteunen het werk van de vereniging, zodat we samen een beter en helderder kader voor de toekomst kunnen creëren - op het gebied van paarden, ruiters en sport.

De beslissing heeft geen invloed op de dagelijkse activiteiten van Blue Horse en we blijven de 29e hengstshows afrekenen. Maart zoals gepland.

Vanwege het mee doen en de behaalde resultaten van Helgstrand in Herning. En de hengsten show waarbij hij helemaal gerehabiliteerd werd.

Bron:
https://www.facebook.com/share/p/1EwGDXBrn9/

Bleu Hors trekt zich voorlopig terug
Laatst bijgewerkt door mce op 11-03-25 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:37

Lokii schreef:
Toen ik dit artikel las werd ik misselijk en verloor ik al mijn hoop in de sport... wat is jullie mening hierover?

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... en-jovian/

Niet alle hoop verloren

Blue Hors trekt zich (voorlopig) terug uit de internationale dressuur

Nanna Merrald met Blue Hors St. Schufro. Foto: Arnd Bronkhorst / https://www.arnd.nl
Door Rick Helmink
Stoeterij Blue Hors trekt zich voorlopig terug uit de (internationale) dressuur en de overgebleven Blue Hors-sportpaarden zullen de komende drie maanden niet op concoursen gestart worden door onder andere Nanna Skodborg Merrald en Sophia Ludvigsen. Dat heeft de stoeterij in een persbericht op social media bekend gemaakt en komt niet als een verrassing na de Deense Hengstenkeuring, waar enerzijds een grote Helgstrand rehabilitatieshow plaatsvond en tegelijkertijd een behoorlijke shift in de jurering zichtbaar was (ook bij de Blue Hors-hengsten met Nanna Skodborg Merrald).

https://www.horses.nl/fokkerij/dwb/blue ... -dressuur/
https://www.eurodressage.com/2025/03/10 ... are-debate

RobertV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:27

germie schreef:
Ik vind dit een lastige. Een misdadiger komt meestal ook weer vrij. En dan blijft die ook tegen vooroordelen op lopen. Dat is hier ook het geval. Wij zijn niet in de positie om hier over te oordelen. Wij weten ook niet of hij zijn leven gebeterd heeft of niet. Hij is over een grens gegaan in het verleden, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik kan niet oordelen of de straf genoeg was of niet, ik ben geen rechter.
En ook daar zal een soort wetboek voor zijn in de paardensport, net als in Nederland met een soort richtlijn wat er opgelegd moet worden bij welke overtreding of misdaad, een feitcodeboek zeg maar, met een richtlijn voor straffen en straffen als men recidive is of (nog) niet. Daar kan dan nog wat in geschoven worden, de ovj kan wat anders benoemen dan wat de rechter uiteindelijk beslist, maar beiden moeten zich aan richtlijnen houden.

De jury kan niets anders dan beoordelen wat er gezien wordt op dat moment.

Helemaal mee eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:09

Ja Blue Horse wil een statement maken als ik het goed begrijp. Nadat Helgstrand weer helemaal opgehemeld is en dito gejureerd is. Kennelijk zijn ze het er niet mee eens.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:03

Ik heb nooit begrepen dat mensen zo kapot waren van Helgstrand, want de opgedoken filmpjes kon toch niemand verbazen. Maar blijkbaar geven ze gewoon echt helemaal niks om paarden.

Ik kijk en lees eigenlijk niks meer over de topsport en vind het paardrijden er weer een stuk leuker door geworden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:07

Er zijn ook mensen die zeggen, dat Blue Hors zich vooral zorgen maakt over hun image ivm LEGO .

Maar ik vind t n goed statement.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:43

Oke maar hoe zien jullie dit dan voor je? Een gevangene mag nooit meer vrijkomen? Als je iets heel erg fout doet ben je als mens eeuwig verdoemd?
Ik durf te wedden dat er hier op bokt zat mensen zijn die wel eens compleet uit hun stekker zijn gegaan tegen hun paard, alleen het is niet gefilmd.
Het gebeurt nou eenmaal, mensen maken fouten, en het zou wel héél toevallig zijn als er van al die mensen die fouten maken, geen eentje op bokt zit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:54

Ik snap beide kanten heel goed.

Ja, het leven moet na een passende straf opgepakt kunnen worden. Ja, je moet afstraffen wat fout gaat en dat vergeet je niet zomaar.

En ik denk dat de emotie hem er vooral op zit dat je het gevoel hebt dat er geen berouw lijkt te zijn. Al hebben ze wél een statement gemaakt toen volgens mij. Maar die was dan redelijk 'zakelijk' geformuleerd. Daarmee geeft dat blijkbaar een heel ander gevoel dan wat CD heeft gedaan blijkbaar. (plus dat dat een eerste keer was en hier al langer slechte verhalen over rond gaam)

Dan heb je bij de één het gevoel/hoop dat het na de straf er anders aan toe gaat voortaan. En heb je bij Helgstrand het gevoel dat hij gewoon zonder aanpassingen verder gaat.

Maar eerlijk? Ik wéét het gewoon niet. Eigenlijk wil je een proeftijd na zo'n straf. Waarbij er extra onverwachte controles zijn oid. Dat zou mij een beter gevoel geven waarschijnlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:05

pol013 schreef:
Ik snap beide kanten heel goed.

Ja, het leven moet na een passende straf opgepakt kunnen worden. Ja, je moet afstraffen wat fout gaat en dat vergeet je niet zomaar.

En ik denk dat de emotie hem er vooral op zit dat je het gevoel hebt dat er geen berouw lijkt te zijn. Al hebben ze wél een statement gemaakt toen volgens mij. Maar die was dan redelijk 'zakelijk' geformuleerd. Daarmee geeft dat blijkbaar een heel ander gevoel dan wat CD heeft gedaan blijkbaar. (plus dat dat een eerste keer was en hier al langer slechte verhalen over rond gaam)

Dan heb je bij de één het gevoel/hoop dat het na de straf er anders aan toe gaat voortaan. En heb je bij Helgstrand het gevoel dat hij gewoon zonder aanpassingen verder gaat.

Maar eerlijk? Ik wéét het gewoon niet. Eigenlijk wil je een proeftijd na zo'n straf. Waarbij er extra onverwachte controles zijn oid. Dat zou mij een beter gevoel geven waarschijnlijk.

Ik denk dat een statement nooit goed landt. Als het te emotioneel is, gaan mensen zeggen hou je ... met je huilie huilie, we hebben allemaal gezien wat jij gedaan hebt, jij bent niet zielig, je paarden zijn zielig.
En als het dan weer zakelijk is, dan is het weer niet emotioneel genoeg.
We weten het gewoon niet.
Onverwachte controles lijken me wel chill ja. Maargoed, als je echt weer op de oude weg verder wilt kun je ook gewoon tijdens die proeftijd geen stap verkeerd zetten en daarna weer door op de oude manier.
Een vrouw die mishandeld wordt door haar man wordt ook niet beschermd. Je kunt nou eenmaal niet alles wat misgaat in deze wereld onder controle hebben.