Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gitana schreef:Op stilstaan focussen hoeft niet een langer proces te zijn. Mijn merrie stond ook niet stil. Stuk ongeduld heeft veel energie en wil direct draven. Als je weet dat alles goed zit (lichaam en zadel) dan gewoon opstappen en stilzetten, zo nodig tegen de bakrand of muur. Je kunt ook werken met een snoepje geven direct na opstappen (vanuit je zadel). Dat heeft bij mijn merrie letterlijk 2 sessies gekost. Opstappen zelf is nu dus iets leuks geworden.
StofjeHerman schreef:Dank je voor de tips. We hebben al veel dingen geprobeerd: kortere rechterteugel, langs de andere kant opstappen, langdurig blijven proberen om haar stil te laten staan bij het krukje en belonen als ze het ook effectief doet. Zodra er een stap in de stijgbeugel komt, komt ze in beweging. Het is dat stukje waar maar geen verbetering in komt...
Een medisch probleem lijkt er niet te zijn.
Freya6 schreef:Druk op de beugel geven of met beugel flappen totdat ze stilstaat en dan direct loslaten en haar tijd geven om te verwerken ( totdat ze gaat kauwen en likken) dan herhalen totdat ze stil blijft staan bij alles rondom de beugel
Zoek maar eens op desensibiliseren en parelli ‘ friendly game’
evelien352 schreef:Ik heb dit jaren geleden ook gehad met mijn pony. Ik heb haar toen der tijd aangeleerd om in te parkeren en dan te belonen als ik opstap. Hier heb ik tot de dag van vandaag nog altijd baat bij.
De video van Snuitable legt dit goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=YnyU0VAKifs