paard staat niet stil bij opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StofjeHerman

paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 10:34

Hallo,

Sinds 5 maanden hebben mijn dochter en ik ons eigen paard. Ze is 7, maar laat beleerd, enkel de basis zit erop. Toen we haar gingen testen en de eerste paar keren ermee reden, bleef ze mooi stilstaan bij het opstappen (met een krukje). Na een aantal keer begon ze zich weg te draaien van het krukje en sindsdien is opstappen een strijd geworden.
Intussen hebben we al van alles geprobeerd om haar te leren stilstaan: we proberen haar stapsgewijs te laten wennen aan het krukje, de ruiter die erop stapt en zijn voet in de stijgbeugel zet, .... maar we vorderen niet. Zodra ze merkt dat het de bedoeling is op te stappen, trekt ze zich weg. Intussen hebben we ook al het zadel aangepast met behulp van de zadelpasser en volgende week komt de osteopaat.
Als we op een andere manier opstappen, bv zonder krukje, dan gaat het de eerste keer goed en staat ze stil, maar de keer daarop linkt ze dezelfde manier aan opstappen/rijden en gaat ze weer moeilijk doen.
Het bemoeilijkt het rijden en we worden er stilaan een beetje hopeloos van. Iemand nog tips?

Bedankt!

Elisa2

Re: paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:38

Dat is wel redelijk normaal (jonge) paarden gedrag.

Het zadel past nu goed?

Kan iemand haar vasthouden terwijl de andere persoon opstapt?

Dat is het makkelijkste, en zo niet..

Een paar handige tips, bij het opstappen als je de buitenteugel korter maakt dan kunnen ze alleen wegstappen met het lichaam naar degene toe die opstapt en die kan dan snel opstappen. Inparkeren in een hoek zodat ze niet vooruit kunnen. En zodra de ruiter zit ook gelijk weer stil laten staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:49

Ga eens vanaf de andere kant opstappen .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:51

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:52

Kwestie van geduld, steeds weer je paard goed zetten, en als hij dan eindelijk blijft staan 'Goedzo!' en rustig opstappen. Zodra je zit geef je hem een stukje brood oid, als hij netjes blijft stilstaan tot jij zegt dat hij mag gaan lopen.
Mijn paard bleef ook niet stilstaan naast mijn krukje, dus eindeloos veel rondjes gelopen om hem weer goed te zetten, maar dat was maar een paar dagen zo, en het ging al heel snel beter. Na een dag of tien was het stukje brood niet meer nodig en bleef hij netjes stilstaan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:59

Heb je al met een beloning gewerkt? Ik zet altijd mijn paarden naast het krukje, dan krijgen ze een brokje en dan stap ik op en krijgen ze weer een brokje. Als ze bijv wegdraaien bij het naast het krukje staan dan hou ik de rechterteugel over de hals iets strakker (zodat ze rechts gesteld staan en dus niet van je weg kunnen draaien) en dan stap ik op en zodra ik zit weer een brokje.
Ik heb echt nog nooit een paard gehad die niet stil bleef staan. Ze wachten altijd keurig op het brokje :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:06

Als het paard het duidelijk wel goed geleerd had bij de vorige eigenaar, dan zou ik ook kritisch naar de manier van opstappen kijken.
Wegdraaien kan ook gewoon betekenen dat er sprake is van ongemak.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:12

Als het zadel goed past, je paard medisch in orde is en je niet per ongeluk zelf zorgt dat je paard wegstopt, zou ik zeggen: vooral consequent zijn. Zet je paard telkens terug naast het krukje. Ik ben zelf vooral voorstander van de stappen voorwaarts die je paard gezet heeft, terug achterwaarts te laten zetten ipv een rondje draaien. Wees geduldig. Het is geen quick fix. En beloon wanneer je paard blijft staan.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:49

Let op dat je bij het opstappen niet afzet met je hand achterop de lepel. Bij de lendenen is dat gevoeliger en sommige paarden reageren daarop. Handen hou je beter vooraan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:51

Wil je bewegen? dan beweeg maar, maar je stopt wanneer ik dat zeg.

Dat heeft bij mijn paard destijds goed geholpen.
Dus als het paard niet stilstaat, kleine rondjes om je heen laten lopen en dan lekker laten doorstappen.

Op het moment dat jij je paard laat halthouden en op wil stappen en paard gaat weer bewegen, dan laat je je paard weer om je heen stappen. Ook als je paard er geen zin meer in heeft.

De beloning wordt RUST. Vaak hebben ze dit snel door.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:04

Als hij het wel kende is het jullie manier van opstappen.

Prikt bijvoorbeeld met de voet in de buik.
Ploft misschien toch te hard in het zadel.
Of het past toch niet.

Film het eens. Dan kun je het eens rustig terug kijken. :)

En oefen het opstappen ook eens na 20 minuten rijden.
We oefenen bijvoorbeeld wel galop aanspringen regelmatig. Maar het opstappen tussendoor niet.

Ik ben zelf ook van de snoepjes en belonen.

Laat een helper het paard vasthouden.
Naast het krukje is een snoepje.
Opgestegen is een snoepje.
Even rustig wachten is een snoepje. (nu dus veel snoepjes omdat er al veel stress punten zijn)

Als dat goed gaat geeft de ruiter na het opstappen een snoepje. Laat het paard daarbij naar achteren kijken.
Een paard dat het hoofd achteruit heeft loopt niet.
Geef het snoepje links dat als hij draait niet in het krukje draait.

Eerst geeft de ruiter het meteen. Daarna na 10 sec wachten. Halve minuut wachten. Min wachten enz.
Beloon ondertussen ook. Zodat later het snoepje weg gelaten kan worden.

StofjeHerman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:17

Dank je voor de tips. We hebben al veel dingen geprobeerd: kortere rechterteugel, langs de andere kant opstappen, langdurig blijven proberen om haar stil te laten staan bij het krukje en belonen als ze het ook effectief doet. Zodra er een stap in de stijgbeugel komt, komt ze in beweging. Het is dat stukje waar maar geen verbetering in komt...
Een medisch probleem lijkt er niet te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:36

Ik zou dat dan een stap terug nemen en vanaf de grond met de hand druk op de beugel uitoefenen.
Op het krukje staan en op het zadel leunen of met de hand kracht op de beugelriem uitoefenen.
Tevens zou ik een stemcommando koppelen aan blijven staan.

De kans is behoorlijk groot dat de ruiter per ongeluk met de teen in het paard prikt trouwens. Controlleer maar eens goed of de voet naar voren gericht is en de opstapper zich niet met de handen optrekt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:52

Wat doen jullie wanneer ze wegloopt? Ga je dan door met opstappen of stop je dan even?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:58

Ik zou al beginnen met in een hoek zetten en in ieder geval met 2 man. 1 die op stapt en de ander die vast houd.

Ik ben zelf meer van het doorpakken. Als alles verder medisch oké is. Zorgen dat je zo snel mogelijk, zonder gehaast, te hard etc, op stapt. Geen gezeur maar erop en gaan rijden.

Het focussen op stilstaan kan 2 kanten op gaan. Ik vind het een vrij normaal iets van jonge paarden wat ze allemaal wel door krijgen. De aanpak van negeren eigenlijk werkt het vaakst goed. En cliché gezegd komt dat stilstaan dan vanzelf weer..
Terwijl erop focussen een veel langer proces.

Beide zijn prima. En zullen tot een goed einde brengen. Maar mijn voorkeur heeft doorpakken. Negeren. Zitten en rijden.

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:00

Ik heb dit jaren geleden ook gehad met mijn pony. Ik heb haar toen der tijd aangeleerd om in te parkeren en dan te belonen als ik opstap. Hier heb ik tot de dag van vandaag nog altijd baat bij.

De video van Snuitable legt dit goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=YnyU0VAKifs

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:16

Op stilstaan focussen hoeft niet een langer proces te zijn. Mijn merrie stond ook niet stil. Stuk ongeduld heeft veel energie en wil direct draven. Als je weet dat alles goed zit (lichaam en zadel) dan gewoon opstappen en stilzetten, zo nodig tegen de bakrand of muur. Je kunt ook werken met een snoepje geven direct na opstappen (vanuit je zadel). Dat heeft bij mijn merrie letterlijk 2 sessies gekost. Opstappen zelf is nu dus iets leuks geworden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:17

Ik had dit probleem met m’n vorige paard maar met rust en veel geduld op kunnen lossen.

Ik probeer het kort samen te vatten hoe ik het heb aangepakt.

Begin heel klein en zet rijden even uit je hoofd. Ik begon zonder zadel gewoon ernaast te staan op de kruk, belonen, paar keer herhalen en klaar, de bak uit. Dit naar een zadel op, naar de bak, op de kruk staan. Blijft hij staan? Belonen en afzadelen. Dit elke dag herhaald. Dit langzaam uitbreiden naar op krukje staan, voet in de beugel. Braaf? Belonen en paar ik herhalen. Klaar en de bak uit. Dit heb ik uitgebreid tot een keer opstappen wanneer hij stil stond en dan gelijk weer af te stappen. Draait ze wel? Stapje terug! Ik ben er totaal 7-8 dagen mee zoet geweest, kon daarna ALTIJD en waar dan ook opstappen :) Ook dagen gehad met opstappen, rondje stappen en er weer af, om weer opnieuw op te stappen. De key was echt het geduld houden en de stapjes niet te snel willen uitbreiden. Mijn paard had onbewust spanning (binnenvetter haha) en draaide daarom weg. Door de stapjes heel klein te maken, veel herhalen etc was alle spanning snel weg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:37

Gitana schreef:
Op stilstaan focussen hoeft niet een langer proces te zijn. Mijn merrie stond ook niet stil. Stuk ongeduld heeft veel energie en wil direct draven. Als je weet dat alles goed zit (lichaam en zadel) dan gewoon opstappen en stilzetten, zo nodig tegen de bakrand of muur. Je kunt ook werken met een snoepje geven direct na opstappen (vanuit je zadel). Dat heeft bij mijn merrie letterlijk 2 sessies gekost. Opstappen zelf is nu dus iets leuks geworden.

In jou verhaal vind ik je eerder doorpakken dan op stilstaan focussen. Je stapt op zonder gezeur. En de stappen daarna zullen per geval verschillen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:39

Druk op de beugel geven of met beugel flappen totdat ze stilstaat en dan direct loslaten en haar tijd geven om te verwerken ( totdat ze gaat kauwen en likken) dan herhalen totdat ze stil blijft staan bij alles rondom de beugel

Zoek maar eens op desensibiliseren en parelli ‘ friendly game’

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:08

StofjeHerman schreef:
Dank je voor de tips. We hebben al veel dingen geprobeerd: kortere rechterteugel, langs de andere kant opstappen, langdurig blijven proberen om haar stil te laten staan bij het krukje en belonen als ze het ook effectief doet. Zodra er een stap in de stijgbeugel komt, komt ze in beweging. Het is dat stukje waar maar geen verbetering in komt...
Een medisch probleem lijkt er niet te zijn.

Terug naar stilstaan voor je opstapt. Ze kon het wel maar blijkbaar is dat beetje ruimte wat ze heeft gekregen genoeg om er haar eigen draai aan te geven.
Bewegen? Terug naar de basis stand. Krukje er weer bij en opnieuw proberen. Het kan best zijn dat je hier een aantal dagen mee bezig bent en eigenlijk niet eens toe komt aan rijden.

De kunst is om het je niet te laten raken. Geen frustratie te hebben en rustig en met focus door te zetten
Het gaat je een hoop brengen. Meer dan een paard wat stil staat bij het opstappen. Namelijk het begin van een basis gehoorzaamheid. Je paard kent dit al. Ze moet alleen nog even begrijpen dat deze regel bij jullie ook zo werkt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:15

Het klinkt alsof je paard ongehoorzaam is, hij had het toch al goed geleerd bij zijn vorige baasje? Is hij met meer dingen ongehoorzaam? Kan zijn met voetjes geven, meelopen, poetsen of andere dingen dat je al merkt dat hij in kleine stapjes stout is? Is heel normaal hoor, elk paard doet dat gewoon en het is helemaal ook geen schande. Wat je het beste kan doen is heel duidelijk zijn en niet ingaan op het stoute, dus geen ellenlange sessies met je krukje achter dat paard aan en ook niet net gaan doen alsof het nieuw is voor hem, want dat is het niet. Duidelijk zijn: stil staan naast het krukje en dat is alles. Je kan hem een beetje helpen door hem tussen het krukje en het hek/muur te zetten zodat hij niet weg kan draaien.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:17

Freya6 schreef:
Druk op de beugel geven of met beugel flappen totdat ze stilstaat en dan direct loslaten en haar tijd geven om te verwerken ( totdat ze gaat kauwen en likken) dan herhalen totdat ze stil blijft staan bij alles rondom de beugel

Zoek maar eens op desensibiliseren en parelli ‘ friendly game’

Dit!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:20

Leren inparkeren.
Werkt echt zeer goed voor paarden die niet willen stilstaan bij opstappen. Heb er al verschillende gezien met opstapproblemen die hiermee keurig bleven staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:53

evelien352 schreef:
Ik heb dit jaren geleden ook gehad met mijn pony. Ik heb haar toen der tijd aangeleerd om in te parkeren en dan te belonen als ik opstap. Hier heb ik tot de dag van vandaag nog altijd baat bij.

De video van Snuitable legt dit goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=YnyU0VAKifs

Dankjewel voor dit filmpje :j

Mijn paarden staan braaf naast de opstap.
Maar ik moet ze daar wel zelf naast zetten.
Geen probleem uiteraard, maar vroeg me af hoe mensen het inparkeren leerde.
Dit ga ik oefenen, leuk!

En wat legt zij het fijn uit.