correct lopen op rechte lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esteevdv

correct lopen op rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 13:23

Beste,
Sinds kort heb ik tijden het rijden het probleem dat mijn paard niet correct een rechte lijn kan volgen.

Ik zal starten met wat context. Mijn merrie is inmiddels 15 jaar en is pas echt doorgereden op haar 11 jaar. Op deze leeftijd kon ze niet galopperen onder het zadel en had ze geen idee wat stelling of buigen was. Ondertussen kan ze mooi alle gangen lopen in stelling en buigen. We rijden nu ook wedstrijden op initatie niveau. We rijden voornamelijk de I3 proef. Op het einde van deze proef moet je een cirkel i galop maken bij A en vervolgens terug naar draf bij A. Hierna volgt de oefeningen van A naar M arbeids draf. Dit is waar het mis loopt. Ze kan mooi een rechte lijn volgen wanneer ik haar die vraag (zowel op als naast de hoefslag) dit wel wanneer ik niet vraag om perfect in buiging te lopen, maar wanneer ik deze oefening uitvoer gaat ze steeds weer versnellen zonder dat ik het vraag. Dit probeer ik dat op te lossen door halve ophoudingen te geven maar hierdoor gaat ze haar hoofd in de lucht steken. Als ik probeer licht te rijden en haar naar beneden rij door met mij hand een licht 'bijzetteugel' te vormen gaat ze helemaal scheef lopen ookal hou ik haar correct tussen mijn benen zoals ik anders doe. Wanneer ik zeg dat ik een bijzetteugel vorm wil ik gewoon zeggen dat ik mijn handen mat ga openen en licht naar mij knie toe breng. Ik heb ook al geprobeerd zo weinig mogelijk met mijn handen te werken en vooral te focussen op recht lopen maar dan gaat ze ook versnellen. Wanneer ik probeer te rijden zoals ik een cirkel zou starten gaat ze te extreem in stelling gaan lopen waardoor ze over de schouder valt. Dit proberen oplossen met mijn been helpt dan wel maar dan gaat haar hoofd alsnog naar boven. Ik heb nu ook al geprobeerd deze oefening anders aan te nemen door haar correct te laten lopen en vanals ik voel dat het 'mis loopt' haar een cirkel te laten maken. Ik heeft geholpen waardoor ik nu toch meer dan de halve lijn correct kan lopen maar het maar steeds aan de hoek valt ze opnieuw eruit. Dit los ik dan op door in de hoek te doen alsof ik een cirkel gaat maken en dit helpt maar dan gaat het alsnog mis halverwege da korte zijde of net voor ik naar stap moet gaan bij M.

Het is een hele uitleg maar hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel en kan iemand me tips geven. Ik heb het ook al met mijn lesgeefster besproken maar zij zegt dat het er echt niet zo slecht uitziet maar het voelt gewoon totaal niet perfect.

alvast dankjewel voor de hulp! <3
Estée

Bowo

Re: correct lopen op rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:29

Ik zou ten eerste willen aanraden om te stoppen met trucjes zoals je handen breed en laag zetten. Het probleem zit in je basis :)

En op dus ook terug te gaan naar die basis, het klinkt alsof je paard na de galop op de voorhand valt, waardoor ze versnelt. Ik zou eens het lijntje uit je proef vergeten en kritisch kijken naar je overgang galop-draf. Hoe is de kwaliteit van je draf na de galop? Wisselt dit afhankelijk van hoe je galop daarvoor was? Kan je de overgang terug naar draf rijden op je zit? (Voor de test, probeer het eens terwijl je de teugels bij de gesp hebt).

Ik denk dat wat je ervaart bij de rechte lijn, de symptomen zijn van een probleem dat ontstaat in je overgang.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:49

Heb het idee dat je teveel wilt regelen voor je paard en komen de hulpen

of te vroeg
of te laat
of je geeft niet de juiste hulpen en snapt het paard er niets meer van,
of er is geen kennis en kunde is bij instructie - handen wijd ect. is geen middel om iets op te lossen -.

Maar omdat ik uw wijze van rijden en het paard niet ken kan ik u weinig tips geven maar bovengenoemde punten zijn bedoeld als aandachtspunten

Toch wel een tip:
Zoek iemand die je hierbij kan helpen, blijf niet hangen bij instructie die je niet verder kan helpen
Laatst bijgewerkt door mce op 23-01-25 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:49

Ik denk ook dat hier een stuk basis mist. Want je hebt je handen niet nodig om haar nageeflijk te houden, dat zit hem in je zit en benen. Ik zou eens een instructeur zoeken die je daarmee kan helpen. Terug naar de basis, niet een bijzetteugel met je handen willen vormen want dat is gewoon niet hoe het werkt.

pol013

Re: correct lopen op rechte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:05

Het klinkt of je paard uit balans de draf induikt en daardoor snelheid inzet. Ook het verbuigen in de wending wijst daar op.

Harder gaan draven bij een overgang galop/ draf is vaak een balans probleem. Je paard heeft moeite met het lijf correct te blijven gebruiken in deze schakeling en gaat dan versnellen omdat dat een manier is om weer wat balans terug te krijgen.

Een balans probleem los je niet op door een hoofdhouding af te dwingen. Dan maak je het probleem vaak alleen erger omdat het hoofd/hals juist gebruikt wordt om balans te maken.
Alleen ná het oplossen van het balans probleem kun je het hoofd/hals een beetje begeleiden om te helpen het lijf in de juiste vorm te blijven bij een overgang. Maar dan heb je het over de laatste 5 procent.

Er is niet 1 specifieke oefening die je kunt doen met je paard om een betere balans te krijgen. Dat moet in je hele rijden terug komen en kun je dus het beste met een instructeur doen. Uiteindelijk werk je toe naar een (een stukje) meer gesloten galop waarna het terug schakelen naar draf, zonder te veel snelheid en op de voorhand gaat lukt. Dan wordt het stuk erná vanzelf beter. De oplossing zit het dus in het stuk vóór de overgang. Je kunt het niet oplossen ná de overgang.