Sinds kort heb ik tijden het rijden het probleem dat mijn paard niet correct een rechte lijn kan volgen.
Ik zal starten met wat context. Mijn merrie is inmiddels 15 jaar en is pas echt doorgereden op haar 11 jaar. Op deze leeftijd kon ze niet galopperen onder het zadel en had ze geen idee wat stelling of buigen was. Ondertussen kan ze mooi alle gangen lopen in stelling en buigen. We rijden nu ook wedstrijden op initatie niveau. We rijden voornamelijk de I3 proef. Op het einde van deze proef moet je een cirkel i galop maken bij A en vervolgens terug naar draf bij A. Hierna volgt de oefeningen van A naar M arbeids draf. Dit is waar het mis loopt. Ze kan mooi een rechte lijn volgen wanneer ik haar die vraag (zowel op als naast de hoefslag) dit wel wanneer ik niet vraag om perfect in buiging te lopen, maar wanneer ik deze oefening uitvoer gaat ze steeds weer versnellen zonder dat ik het vraag. Dit probeer ik dat op te lossen door halve ophoudingen te geven maar hierdoor gaat ze haar hoofd in de lucht steken. Als ik probeer licht te rijden en haar naar beneden rij door met mij hand een licht 'bijzetteugel' te vormen gaat ze helemaal scheef lopen ookal hou ik haar correct tussen mijn benen zoals ik anders doe. Wanneer ik zeg dat ik een bijzetteugel vorm wil ik gewoon zeggen dat ik mijn handen mat ga openen en licht naar mij knie toe breng. Ik heb ook al geprobeerd zo weinig mogelijk met mijn handen te werken en vooral te focussen op recht lopen maar dan gaat ze ook versnellen. Wanneer ik probeer te rijden zoals ik een cirkel zou starten gaat ze te extreem in stelling gaan lopen waardoor ze over de schouder valt. Dit proberen oplossen met mijn been helpt dan wel maar dan gaat haar hoofd alsnog naar boven. Ik heb nu ook al geprobeerd deze oefening anders aan te nemen door haar correct te laten lopen en vanals ik voel dat het 'mis loopt' haar een cirkel te laten maken. Ik heeft geholpen waardoor ik nu toch meer dan de halve lijn correct kan lopen maar het maar steeds aan de hoek valt ze opnieuw eruit. Dit los ik dan op door in de hoek te doen alsof ik een cirkel gaat maken en dit helpt maar dan gaat het alsnog mis halverwege da korte zijde of net voor ik naar stap moet gaan bij M.
Het is een hele uitleg maar hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel en kan iemand me tips geven. Ik heb het ook al met mijn lesgeefster besproken maar zij zegt dat het er echt niet zo slecht uitziet maar het voelt gewoon totaal niet perfect.
alvast dankjewel voor de hulp!

Estée