Janine1990 schreef:Als je paard tegen je been is, is er waarschijnlijk iets niet 100% in zijn balans. Verander je mindset om je been lang te kunnen houden. Laat je paard de 'fout' maken om in draf te vallen, straf hem niet maar spring gewoon opnieuw aan. Waarna je meteen je been er weer af houdt. Hoe meer je hem steunt, hoe minder je hem in feit steunt. Je paard gaat namelijk tegen je been aan hangen voor balans, maar daardoor raak je in een negatieve cirkel.
Aanspringen kost vrij veel kracht, het volhouden nog meer. Liever 20 keer aanspringen (en dus kracht opbouwen), dan 3 rondjes op jouw steun. Uiteraard alles met mate, maar richt je op voelen hoe je paard beweegt en of er verbetering in zit.
E.e.a. kan je het beste checken aan de longeerlijn, zonder bit en andere hulpmiddelen. Laat je paard aanspringen en kijk hoelang hij het op eigen kracht volhoudt. Het liefst in een gewone bak, geen longeerring waar hij steun heeft van de omheining. Meer dan eens zit het ook in de connectie in het eigen lijf waar het dier meer 'gevoel' bij moet krijgen. En niet blijven aanjagen, maar kijken hoe hij beweegt. Oogt het stijf en weinig harmonieus? Dan valt hij snel genoeg terug. Op aanjagen zal het stijf en onharmonieus blijven.
Je zou eens wat filmpjes van Team by Jill kunnen bekijken, hier zou je best wel eens wat aan kunnen hebben.
Klopt inderdaad helemaal gelijk. Ik wil teveel mee helpen waardoor ik dus mijn benen teveel aan span en het krampachtig wordt