Kracht opbouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Kracht opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 22:47

Goedenavond
Heeft er iemand nog fijne tips voor kracht opbouw? Ik merk aan mijn paard dat de galop niet zijn sterkste punt is en hij al snel na 2 rondje weer terug valt in draf en tegen mijn been is, dit uit zich soms ook in een bokje zodra ik wat voorwaartsiteit vraag :+ Dit is alleen in galop. Daarnaast zou ik ook graag voor mijzelf opzoek gaan naar wat tips want ik kan mijn benen moeilijk lang houden omdat hij wat tegen mijn been komt waardoor ik mijn benen teveel aanspan of wat krampachtig wordt. Mijn benen worden het 5e wiel zeg maar :+

Flubberboot

Re: Kracht opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:10

Overgangen, overgangen, overgangen en heb ik al overgangen gezegd?

Hoeven niet perse draf-galop, galop-draf overgangen te zijn, maar ook tempowisselingen in de galop zelf. En in draf en stap. Mijn instructeur zei eens “je moet geen 20 meter in dezelfde snelheid rijden”

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:13

Hieperdi schreef:
Goedenavond
Heeft er iemand nog fijne tips voor kracht opbouw? Ik merk aan mijn paard dat de galop niet zijn sterkste punt is en hij al snel na 2 rondje weer terug valt in draf en tegen mijn been is, dit uit zich soms ook in een bokje zodra ik wat voorwaartsiteit vraag :+ Dit is alleen in galop. Daarnaast zou ik ook graag voor mijzelf opzoek gaan naar wat tips want ik kan mijn benen moeilijk lang houden omdat hij wat tegen mijn been komt waardoor ik mijn benen teveel aanspan of wat krampachtig wordt. Mijn benen worden het 5e wiel zeg maar :+

Heb je les? Zo nee, daarmee beginnen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:19

Inderdaad les, niet te lang door blijven gaan tot paard gefrustreerd raakt, kan altijd, maar liever één goede aansprong dan 2 rondjes met veel moeite. Ga lekker op buitenrit, rechtdoor, ongelijke grond, bergjes meepakken. Worden ze, met rechtrichten, erg sterk van. Dan verdwijnt ook even het onbalans in de bochten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:21

Hoe oud is je paard en hoe lang onder het zadel? Soms is tijd het andwoird en soms vaker kort goed galopperen hoe doet ze het buiten of aan de longe..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:47

Aan de hand beginnen met achterwaarts is een goede oefening voor meer kracht in de achterhand beginnen met een paar passen totdat je over een paar weken bv een hele lange zijde achterwaarts kan. Wanneer dit aan de hand goed gaat kan je het ook onder het zadel mee pakken.

Ook heuvels op en af is een goede oefening voor kracht mocht je een bos tot je beschikking hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:17

Flubberboot schreef:

Hoeven niet perse draf-galop, galop-draf overgangen te zijn, maar ook tempowisselingen in de galop zelf. En in draf en stap. Mijn instructeur zei eens “je moet geen 20 meter in dezelfde snelheid rijden”

:j

Dit, en als het ohz te moeilijk is..oefenen aan de longe, eventueel dubbele longe.

En wat ook kan helpen is lekker naar buiten gaan en op lange paden flink naar voren galloperen, vinden de meeste paarden prachtig.

Voor de rest lijkt het paard niet goed aan het been te zijn, probeer het been ontspannen te houden en ook iedere keer weer bewust te ontspannen na een beenhulp. En reageert hij niet op het been, zorg dan voor een lange dressuurzweep zodat je hem direct een zacht tikje op zijn achterhand kan geven.

Bij flegmatieke paarden wordt het al snel een circeltje van teveel been geven waardoor ze weer afstompen. De kunst is om zo min mogelijk been te geven en wel altijd een goede voorwaartse reactie te krijgen. Paard moet zelf naar voren gaan denken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 11:08

Elisa2 schreef:
Flubberboot schreef:

:j

Dit, en als het ohz te moeilijk is..oefenen aan de longe, eventueel dubbele longe.

En wat ook kan helpen is lekker naar buiten gaan en op lange paden flink naar voren galloperen, vinden de meeste paarden prachtig.

Voor de rest lijkt het paard niet goed aan het been te zijn, probeer het been ontspannen te houden en ook iedere keer weer bewust te ontspannen na een beenhulp. En reageert hij niet op het been, zorg dan voor een lange dressuurzweep zodat je hem direct een zacht tikje op zijn achterhand kan geven.

Bij flegmatieke paarden wordt het al snel een circeltje van teveel been geven waardoor ze weer afstompen. De kunst is om zo min mogelijk been te geven en wel altijd een goede voorwaartse reactie te krijgen. Paard moet zelf naar voren gaan denken.

Ja dat vind ik dus best moeilijk om mijn benen ontspannen en lang te houden vooral in de galop omdat hij dan wat tegen mijn been is. Maar we gaan er aan werken :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:16

Als je paard tegen je been is, is er waarschijnlijk iets niet 100% in zijn balans. Verander je mindset om je been lang te kunnen houden. Laat je paard de 'fout' maken om in draf te vallen, straf hem niet maar spring gewoon opnieuw aan. Waarna je meteen je been er weer af houdt. Hoe meer je hem steunt, hoe minder je hem in feit steunt. Je paard gaat namelijk tegen je been aan hangen voor balans, maar daardoor raak je in een negatieve cirkel.

Aanspringen kost vrij veel kracht, het volhouden nog meer. Liever 20 keer aanspringen (en dus kracht opbouwen), dan 3 rondjes op jouw steun. Uiteraard alles met mate, maar richt je op voelen hoe je paard beweegt en of er verbetering in zit.

E.e.a. kan je het beste checken aan de longeerlijn, zonder bit en andere hulpmiddelen. Laat je paard aanspringen en kijk hoelang hij het op eigen kracht volhoudt. Het liefst in een gewone bak, geen longeerring waar hij steun heeft van de omheining. Meer dan eens zit het ook in de connectie in het eigen lijf waar het dier meer 'gevoel' bij moet krijgen. En niet blijven aanjagen, maar kijken hoe hij beweegt. Oogt het stijf en weinig harmonieus? Dan valt hij snel genoeg terug. Op aanjagen zal het stijf en onharmonieus blijven.

Je zou eens wat filmpjes van Team by Jill kunnen bekijken, hier zou je best wel eens wat aan kunnen hebben.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:58

Misschien knijp je onbewust met je been, waardoor paard terugkomt?
Dus ook voor jezelf is het prettig om vaker aan te springen en kort te galopperen, in de rijbak. Buiten wel langer stuk, maar dan in verlichte zit, dat is ook goed voor jouw eigen balans.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:33

Vaak knijpen we teveel en schoppen we te veel waardoor
A: het paard terug komt
B: niets snapt van de hulp

leer in tact drijven, begrijp dat je zit ontspannen en meegaand moet zijn, niet teveel willen helpen, juist hulpen wel

vaak zitten we juist tegen en drukken we met onze zit (holle rug en te recht op, overstrekt ) naar achteren
terwijl het juist van achter naar voren moet meegaan en je zit ahw een stuwende (drijvende) meegaande zit is

https://www.youtube.com/watch?v=sXRldlI3oac,

mooi filmpe zie je wat ik bedoel met een drijvende zit, paard houd drang naar voren, geeft ook meer info aan het werken aan de basis en overgangen

zadel moet ook goed zitten.
Laatst bijgewerkt door mce op 19-01-25 13:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 13:40

Desi_2409 schreef:
Dus ook voor jezelf is het prettig om vaker aan te springen en kort te galopperen, in de rijbak. Buiten wel langer stuk, maar dan in verlichte zit, dat is ook goed voor jouw eigen balans.

Nee dat is juist het punt op het moment dat ik mijn benen ontspan dan komt hij terug.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 13:43

Janine1990 schreef:
Als je paard tegen je been is, is er waarschijnlijk iets niet 100% in zijn balans. Verander je mindset om je been lang te kunnen houden. Laat je paard de 'fout' maken om in draf te vallen, straf hem niet maar spring gewoon opnieuw aan. Waarna je meteen je been er weer af houdt. Hoe meer je hem steunt, hoe minder je hem in feit steunt. Je paard gaat namelijk tegen je been aan hangen voor balans, maar daardoor raak je in een negatieve cirkel.

Aanspringen kost vrij veel kracht, het volhouden nog meer. Liever 20 keer aanspringen (en dus kracht opbouwen), dan 3 rondjes op jouw steun. Uiteraard alles met mate, maar richt je op voelen hoe je paard beweegt en of er verbetering in zit.

E.e.a. kan je het beste checken aan de longeerlijn, zonder bit en andere hulpmiddelen. Laat je paard aanspringen en kijk hoelang hij het op eigen kracht volhoudt. Het liefst in een gewone bak, geen longeerring waar hij steun heeft van de omheining. Meer dan eens zit het ook in de connectie in het eigen lijf waar het dier meer 'gevoel' bij moet krijgen. En niet blijven aanjagen, maar kijken hoe hij beweegt. Oogt het stijf en weinig harmonieus? Dan valt hij snel genoeg terug. Op aanjagen zal het stijf en onharmonieus blijven.

Je zou eens wat filmpjes van Team by Jill kunnen bekijken, hier zou je best wel eens wat aan kunnen hebben.

Klopt inderdaad helemaal gelijk. Ik wil teveel mee helpen waardoor ik dus mijn benen teveel aan span en het krampachtig wordt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:46

Hieperdi schreef:
Desi_2409 schreef:

Nee dat is juist het punt op het moment dat ik mijn benen ontspan dan komt hij terug.

Dus heeft hij jouw steun nodig om 'overeind' te blijven. Terwijl dat absoluut niet is wat je wilt. Je wilt dat hij uit zichzelf loopt en daarin jouw opdrachten uitvoert.
Op dit moment voer jij je eigen opdrachten uit met je paard als lijdend voorwerp. Dat is voor beiden een slopend proces. Terwijl wanneer hij op eigen benen leert lopen, en jij als eigen persoon leert zitten, jullie samen een heel harmonieus beeld kunnen geven. En nog mooier, elkaar kunnen laten voelen :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:35

Overgangen
Buitenritten
Afwisseling dus ook Jumping. De hoogte maakt niet veel uit, het tempo moet er wel in.
Zelf steeds beter leren rijden. Instructie. Dat houdt nooit op.
Wanneer mogelijk kiezen voor een grote trainingsruimte i.p.v. een kleine zandbak.
4 x per week je paard flink aan het werk zetten, maar niet overdreven lang. Vb 45 min.

En vooral jarenlang doorzetten! Er zijn sportpaarden met hypertalent, die in een professionele omgeving worden getraind door topruiters. Dat gaat "vrij snel" en dat is dan voor een dressuurpaard al snel 5 jaar.
Dus met een leuk huis-tuin- en keukenpaard, met een amateur erop en in een liefdevolle amateuromgeving moet je niet verlegen zijn als het 10 jaar duurt 9m zijn top te bereiken.

Geniet van het proces !