Paard trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clozer1999

Paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 22:00

Hi!

Ik merk bij mij paard dat hij altijd even moet in komen met rijden. Elke rit begint met schrikkerig zijn en hij is dan erg terughoudend, durft/wil niet echt vooruit. Na 20/25 min is het precies de tegenovergesteld. Dan hoef ik maar aan draf te denken en hij graat al (super fijn).

Hebben andere mensen hier last van? Denk dat het deels aan zijn concentratie ligt samen met misschien koude spieren.
Iemand die misschien iets heeft uitgeprobeerd wat goed werkt hiervoor?

Zar zelf te denken aan misschien een massage pad of magnesium voeren :)*

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:37

of gewoon begrip hebben voor de warming up,

elk paard doet dat op zijn/haar eigen manier, laat dat even een stukje "normaal paardengedrag" zijn. de bevestiging krijg je al na 25 minuten als het gedrag normaal is.

Elisa2

Re: Paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:57

Is hij stijf?

Een warming up moeten hebben is wel normaal, maar de mate waarin kan soms wel duiden op een onderliggend iets. Staat hij onder een deken?

Clozer1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:31

Weet niet waar er staat dat ik geen begrip heb voor een warming up? Komt helaas niet zo aardig binnen. Warming up doe ik zeker altijd en geef hem de tijd hiervoor, ik vraag niks geks hiervoor. Wil hem juist hierbij helpen. Vandaar dat ik het ook vraag of iemand hier ervaring bij heeft. Wil hem met zachte hulpen ook graag beginnen en niet zijn aandacht te moeten vragen door middel van een duidelijker/hardere hulp.

Hij is niet echt stijf, gewoon erg afgeleid en kijkerig, denk dat dat ook de reden is dat hij minder reageert op de hulpen in het begin. Als hij helemaal bij de les is loopt hij ook echt super fijn en kijkt veel minder naar wat om hem heen gebeurt en let hij meer op mij.

Hij staat onder een denken in de winter. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:42

Oke dankjewel, dat klinkt meer als dat hij gewoon nageeflijk moet worden zowel in zijn lijf als tussen de oortjes. Is helemaal niets raars hoor! :-)

Alleen, als je hardere hulpen wilt geven of hij echt niet naar voren kan..dan is er wellicht wel iets anders aan de hand. Is hij al weleens goed losgemaakt? En past het zadel nog goed? Hoe loopt hij aan de longe?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:47

Even longeren voor het rijden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:55

Zar zelf te denken aan misschien een massage pad of magnesium voeren :)(quote*Clozer1999

vandaar mijn opmerking, ik had het er even bij moeten zetten,

mce schreef:
of gewoon begrip hebben voor de warming up,

elk paard doet dat op zijn/haar eigen manier, laat dat even een stukje "normaal paardengedrag" zijn. de bevestiging krijg je al na 25 minuten als het gedrag normaal is.