Op mijn paard stappen en niet vooruit willen gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lia2503

Op mijn paard stappen en niet vooruit willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 23:52

Als ik opstap en wil voorruit gaan stopt mijn paard en maakt hij zich heel bol en gaat hij achteruit. Het achteruit gaan doet hij niet altijd, stil blijven staan meestal wel. Mag mijn been erin zetten, maar hij reageert niet. Hij geeft het gevoel dat hij niet kan mesten. Is volledig nagekeken bij Equitom omdat ik eerst dacht aan een medisch probleem, maar er is niks gevonden, ze gaan er van uit dat ik strenger moet zijn en hij met mijn voeten speelt. Als hij gemest heeft gaat hij wel vooruit maar stopt daarna terug tot hij terug gemest heeft. Hem aanpakken werkt alleen in de verkeerde richting. Is een heel schrikkerig paard. Hij krijgt lijnzaadolie. Ik heb mijn benen al los gelaten en gewacht maar dan kan ik blijven wachten want hij blijft maar stil staan of achteruit gaan, laat hem ook los. Heb zadelpasser laten komen die zegde dat mijn zadel niet ok was, nieuw zadel erop maar helpt niks. Ik weet echt niet meer wat te doen. Maar zo kan ik geen proeven rijden.Ik heb dit paard nu 4 jaar en het is telkens in de winter dat hij dit doet. Dan komt hij ook niet op de weide alleen in de stapmolen en in de paddock. Zou dit nu het probleem zijn niet genoeg beweging?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:55

Ondanks dat je verhaal wat vaag is wil ik wel met een serieus antwoord starten: Vervelend zeg dit probleem.. Als het een rijtechnisch probleem is kan een goede instructeur je vast helpen.

Helaas denk ik toch eerder aan iets medisch als je paard echt niet wil lopen. Heb hetzelfde gehad en dat bleek artrose in de heup te zijn. Dat zoiets meer opspeelt in de winter als het kouder is en je paard langer op stal staat is niet gek.

Wat is er allemaal al onderzocht en op beeld gezet?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:57

is het wettelijk verplicht dat je paard als jij opstapt vooruit weg stapt?

In de western doen we eigenlijk meestal juist niet vooruit wegstappen. Ooit geprobeerd om bv je ene teugel overdreven naar buiten te steken, zo zijn hoofd neus in andere richting te steken en die kant op te gaan?

MarliesV

Re: Op mijn paard stappen en niet vooruit willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:08

Rug foto's laten maken en maagzweren uitgesloten? Lees dat hij kan afgekeken maar niet waarop.

Wat doet hij aan de longe?
En als hij heeft gemest, kan je er dan frank en vrij mee rondsturen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:11

Je hebt zelf al ontdekt dat het alleen gebeurt in de winter en dat het te maken heeft met mesten. Dus je paard is in principe gehoorzaam. Achteruit lopen, last hebben van mesten: dit klinkt als een lichamelijk probleem. Je hebt echt advies nodig van een dierenarts. Zelf kan ik mij voorstellen dat je paard te veel stil staat in de winter en daardoor last heeft van zijn darmen. Maagzweren?

Gaat het uiteindelijk wel over, het stil staan en achteruit lopen? Of moet je dan uiteindelijk afstappen en stoppen? Doet je paard het ook als je hem longeert? Hoe groot is de paddock, kan hij voldoende bewegen? Wat krijgt hij te eten in de winter?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:44

Hier loopt er ook zo eentje. Die had een ontsteking in de kaak door een wortelrest, daardoor ontzettend staken. Toen dat opgelost was bleef ze maar achteruit lopen.. Hoofd omhoog en achteruit, niet vooruit te krijgen.

Daar hebben we toen een fysiotherapeut bij gehad en daarna was een proefje rijden wel mogelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:04

Lia2503 schreef:
Als ik opstap en wil voorruit gaan stopt mijn paard en maakt hij zich heel bol en gaat hij achteruit. Het achteruit gaan doet hij niet altijd, stil blijven staan meestal wel. Mag mijn been erin zetten, maar hij reageert niet. Hij geeft het gevoel dat hij niet kan mesten. Is volledig nagekeken bij Equitom omdat ik eerst dacht aan een medisch probleem, maar er is niks gevonden, ze gaan er van uit dat ik strenger moet zijn en hij met mijn voeten speelt. Als hij gemest heeft gaat hij wel vooruit maar stopt daarna terug tot hij terug gemest heeft. Hem aanpakken werkt alleen in de verkeerde richting. Is een heel schrikkerig paard. Hij krijgt lijnzaadolie. Ik heb mijn benen al los gelaten en gewacht maar dan kan ik blijven wachten want hij blijft maar stil staan of achteruit gaan, laat hem ook los. Heb zadelpasser laten komen die zegde dat mijn zadel niet ok was, nieuw zadel erop maar helpt niks. Ik weet echt niet meer wat te doen. Maar zo kan ik geen proeven rijden.Ik heb dit paard nu 4 jaar en het is telkens in de winter dat hij dit doet. Dan komt hij ook niet op de weide alleen in de stapmolen en in de paddock. Zou dit nu het probleem zijn niet genoeg beweging?

Als je met een niet passend zadel hebt gereden dan is er een grote kans dat het paard nog steeds ergens vast zit/ pijn hebt. Ik zou hem eens goed los laten maken..dit kan ook helpen bij het beter gaan mesten.

Wat gebeurd er als je van te voren longeert? Het kan heel goed dat hij niet genoeg beweging krijgt maar het kan ook omdat hij geen gras krijgt. Gras laxeert..wat krijgt hij verder qua voeding?