Paard singelnijd en bokken op been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Paard singelnijd en bokken op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 14:03

Hallo Bokkers,

Weet even geen raad meer, enigste oplossing wat ik nog kan bedenken is controle op eventuele maagzweren maar daar heeft ze niet alle symptomen van.

Heb een merrie van 5 jaar wat ik zelf gefokt heb.
Altijd gezond geweest, nooit koliek etc gehad.
Singelnijd heeft ze altijd aan zich gehad, zodra je het dekje erop wilt leggen begint alles. Ze wordt kwaad en begint te bijten.
Nu vind ze de beendruk op haar buik (enkel tijdens dressuurmatig rijden in de bak) ook niet fijn en bokt ze bij elke lichte beendruk. Echter blijft ze wel fijn voorwaarts lopen en houdt ze het tempo er zelf in. Galopswissel en wijken doet ze heel fijn.
Heeft soms wel dat ze haar rug/achterhand vast gaat zetten bij het terugrijden voor een hindernis, daar ze erg voorwaarts is, dit is weer niet zodra je haar zelf het tempo laat bepalen.

Nu was ze als veulen zijnde al heel gevoelig bij haar buik en flank en ook als veulen was ze al vrij dominant. (Lees: 4 maanden oud en gericht aanvallen en bijten).

Als je buiten rijdt is er niks aan de hand, tijdens het springen is er ook niks aan de hand. Ze pakt fijn de achterhand eronder tijdens het aantrekken op de sprong, springt gewoon super fijn. Wilt wel eens uithalen naar een ander paard zodra ze te dicht langskomen.
Het verzamelt galopperen is bij haar nog moeilijk, valt daarom ook vaker terug van de galop in snelle draf tussen de hindernissen. Paard is echter 1.78 groot en nu sinds een klein jaartje gericht aan het werk. Balans mist ook nog wel bij haar, ook niet gek gezien haar stokmaat.

Heb haar vorig jaar eens op de regumate gezet maar dit gaf geen verschil. Staat echter fijn in de kudde op weidegang.
2 verschillende osteopaten eraan gehad, konden niks specifieks vinden. Ze is dit jaar ook geheel röntgenologisch goedgekeurd. Tandarts is recent geweest, meerdere keren een sportmasseur eraan geweest.

Ze is mooi op gewicht, zelfs wat te zwaar. Haar vacht glanst mooi, mooi kort in de vacht (nu met deken op), super goede eetlust.

Kan het zijn dat ze een maagzweer heeft, terwijl ze wel goede eetlust heeft en er verder gewoon tiptop uitziet?

Afgelopen week eens op bepaalde drukpunten (maag) proberen te duwen rondom haar buik en singelplek van een filmpje wat ik op YouTube voorbij zag komen waar paarden met maagzweren op zouden moeten reageren. Hier reageert ze wel op maar dan moet ik echt flink drukken voordat ze reageert. Echt Gevoelig op deze plekken is ze dus niet.

Heb ook meer het idee bij “rechtrichten” onder het zadel, ze meer blokkeert en wilt bokken op het been. Zodra je binnenstelling vraagt, loopt ze fijn haar rondje.

Ze staat trouwens op onbeperkt hooi, krijgt iedere dag een goed flink emmertje met grasmix van de hartog en sportbrok.
Zadel ligt ook goed.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 17-12-24 14:12, in het totaal 3 keer bewerkt

amyz

Re: Paard singelnijd en bokken op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:06

Dat kan zeker :j Maagzweren kunnen heel verraderlijk zijn juist in dat er maar enkele (soms heel subtiele) symptomen zijn en ze intussen vol zweren zetten. Zou dr een kuurtje ulcerfoe aan durven wagen in ieder geval

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 14:19

amyz schreef:
Dat kan zeker :j Maagzweren kunnen heel verraderlijk zijn juist in dat er maar enkele (soms heel subtiele) symptomen zijn en ze intussen vol zweren zetten. Zou dr een kuurtje ulcerfoe aan durven wagen in ieder geval

Bedoel je ulcergold?

Zag dat ulcerfoe meer uit kruidenbasis bestaat ipv de werkzame omeprazol voor paarden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:21

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 14:23

Kreeg ook van iemand een tip, om eens een weekje 2/3 rennies te geven een half uur vóór het rijden om te kijken of ze verschil geeft bij beendruk. Daarmee neem je natuurlijk de oorzaak niet weg maar mocht ze wel last hebben van maagzuur.
Mocht dat verschil geven om direct een scopie te laten uitvoeren en dan behandeld gaan starten.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:37

Symptomen van maagzweren zijn van paard tot paard enorm uiteenlopend. De ene heeft alle symptomen, de andere bitter weinig. Dus ja, het kan wel.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:29

Ze zou altijd maagzweren kunnen hebben en dat uitsluiten is altijd goed. Echter lijkt me een andere oorzaak voor de hand liggender hier.
Zijn de darmen en eierstokken al eens gecontroleerd bijv? Heeft ze een veulen gehad? Zijn er ooit fotos gemaakt van de rug? Doet ze dit ook bij longeren? Kunnen de ribben vastzitten? Is ze wel naar de tandarts geweest of heeft ze misschien resten van wolfstandjes?
Dat ze het op buitenrit minder doet snap ik wel, want afgeleid. Doet ze dit ook in een buitenbak?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 15:43

Gitana schreef:
Ze zou altijd maagzweren kunnen hebben en dat uitsluiten is altijd goed. Echter lijkt me een andere oorzaak voor de hand liggender hier.
Zijn de darmen en eierstokken al eens gecontroleerd bijv? Heeft ze een veulen gehad? Zijn er ooit fotos gemaakt van de rug? Doet ze dit ook bij longeren? Kunnen de ribben vastzitten? Is ze wel naar de tandarts geweest of heeft ze misschien resten van wolfstandjes?
Dat ze het op buitenrit minder doet snap ik wel, want afgeleid. Doet ze dit ook in een buitenbak?

In de openingspost heb ik al enkele dingen genoteerd wat gecontroleerd is.

Ze is geheel röntgenologisch op de foto geweest.
2 keer een osteopaat en sportmasseur.
Tandarts is 1,5 maand geleden geweest.

Dit doet ze echt enkel met dressuurmatig rijden, springen niet
Veulen niet gehad maar vorig jaar wel regumate geprobeerd en merkte geen verschil

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:51

Wat onze DA vaak adviseert bij vage klachten is een paard 3 dagen op medicatie te zetten voor de maag.
Worden de klachten minder, volgt er een volledige kuur.
Worden de klachten niet minder, gaan ze verder kijken waar het vandaan komt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:04

Even op jouw op @TS
Ja, er zijn paarden die verder geen klachten hebben, en er perfect uit zien maar toch zweren hebben.
De mijne was bv prima met aansingelen. Deed alleen luchtzuigen, was altijd wat te dik als jong paard en mega goed in de spieren en vacht etc. Ivm luchtzuigen een scope laten maken, zat vol met zweren van slokdarm tot achterin maag.

Maar aangezien het een merrie is, en het vanaf veulen af aan een gevoeligheid is kan je ook met je VA overleggen hoe het verder te bekijken. Bv echo van de eierstokken of darmen. Wellicht dat daar iets te vinden is.

Zou ws zelf de voorkeur hebben om als proef te beginnen met omeprazol, en kijken of dat de klachten verminderd (een scope kan namelijk best ingrijpend ervaren worden. En je moet net een VA hebben die het echt goed kan imo).
Als dat niet werkt kan je verder gaan zoeken samen met je VA.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:21

Mijn pony had dit ook. Oplossing was een ander model deken. De deken trok de schouderspieren vast en zo ook bij de buik. Bij ons trok bucas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:28

Eierstoktumor valt ook niet uit te sluiten. Daar moet je een echo voor doen. Een ontstoken blindedarm kan ook. Ik herinner me een merrie die daar behoorlijk gevaarlijk van werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:55

xPenny schreef:
Gitana schreef:

Veulen niet gehad maar vorig jaar wel regumate geprobeerd en merkte geen verschil

Zit je er met dressuurmatig rijden meer aan met je been?

Ben het met mijn voorgangers eens dat het verschillende oorzaken kan hebben. Maagzweren, eierstokken maar ook een vastzittende thoracic sling.

Lees nu het stukje over rechtrichten, dat vind ze kennelijk heel moeilijk. Misschien heeft ze elders in haar lichaam een blokkade. Kan ze wel beide achterbenen er goed onder zetten?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 16:58

Kriebelen overal aan het lichaam vindt de merrie trouwens geweldig. Hoe harder hoe beter.
Rondom schoft, nek kont overal

Mest is goed, geen diarree eigenlijk ook nooit echt gehad.
Staat ook niet overmatig hengstig.
Eten doet ze een moord voor, schraapt regelmatig om bedelen voor wat lekkers.

De symptomen zijn bij haar puur:
Enorme Singelnijd
Bokken bij beendruk (enkel dressuur), voelt alsof ze heel gevoelig op beendruk reageert, wel met hele goede looplust!
Vergeten te vermelden: Ze heeft begin dit jaar een korte periode gehad dat ze heel gevoelloos op het been was en staakte om vooruit te gaan.

Verder is ze niet gevaarlijk dat ze doelgericht de ruiter er vanaf wilt gooien. Ze is niet in die mate gevaarlijk onder het zadel, zijn voornamelijk kleine bokjes (voor een paard van 1.78 voelt het overigens wel hoog aan) :+

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:01

xPenny schreef:
Gitana schreef:

Zit je er met dressuurmatig rijden meer aan met je been?

Ben het met mijn voorgangers eens dat het verschillende oorzaken kan hebben. Maagzweren, eierstokken maar ook een vastzittende thoracic sling.

Lees nu het stukje over rechtrichten, dat vind ze kennelijk heel moeilijk. Misschien heeft ze elders in haar lichaam een blokkade. Kan ze wel beide achterbenen er goed onder zetten?[/quote]

Licht eraan, zodra ze haar rug gaat vasthouden komt de achterhand er kort onder en vind ik haar niet regelmatig lopen op lange lijnen.

De ene sprong opent ze perfect van achteren, de andere sprong laat ze haar achterhand wat hangen (mijn idee). Ik kan mijn mening er niet op geven, want het is heel verschillend bij haar.
Echter bij aantrekken naar sprong, zet ze echt wel haar achterhand onder het lijf om de afdruk te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:08

Ja maar dan doet ze waarschijnlijk ook haar hoofd omhoog?

Het probleem zit dus in dat ze haar rug vast houdt..de vraag is waarom ze haar rug vast houdt? Onregelmatigheid duidt vaak op scheefheid of een blokkade ergens. Wat zegt de instructeur er van?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:08

Typische symptomen voor maagzweren. Ik zou daar eens beginnen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:04

Babootje schreef:
Eierstoktumor valt ook niet uit te sluiten. Daar moet je een echo voor doen. Een ontstoken blindedarm kan ook. Ik herinner me een merrie die daar behoorlijk gevaarlijk van werd.

Even gewoon ter info: een eierstoktumor kan je tegenwoordig ook via bloedonderzoek testen indien opvoelen moeilijk is. De test is bloed is trouwens veel nauwkeuriger dan de echo (bijvoorbeeld beginnende tumor die nog niet op echo zichtbaar is maar wel in het bloed). Ik heb het onlangs gedaan van mijn merrie en wist dit ook niet, dus wou het even delen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:13

dollyspikkel schreef:
Babootje schreef:

Even gewoon ter info: een eierstoktumor kan je tegenwoordig ook via bloedonderzoek testen indien opvoelen moeilijk is. De test is bloed is trouwens veel nauwkeuriger dan de echo (bijvoorbeeld beginnende tumor die nog niet op echo zichtbaar is maar wel in het bloed). Ik heb het onlangs gedaan van mijn merrie en wist dit ook niet, dus wou het even delen ;)

Top! Moet je daar trouwens speciaal op testen, of wordt dit meegenomen in het standaard onderzoek?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:24

Misschien ook dat de singel en zadel niet fijn zitten?

Er is een singeltopic,misschien dat je daar nog fijne tips kunt krijgen qua singel

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:38

Babootje schreef:
dollyspikkel schreef:

Top! Moet je daar trouwens speciaal op testen, of wordt dit meegenomen in het standaard onderzoek?

Moet je speciaal aanvragen, zit niet in het standaard onderzoek. Testen op anti-mülleriaan hormoon (afgekort op aanvraagformulier als AMH)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:43

hagelslag schreef:
Misschien ook dat de singel en zadel niet fijn zitten?

Er is een singeltopic,misschien dat je daar nog fijne tips kunt krijgen qua singel

Deze mis ik inderdaad ook nog in het verhaal, zadel, singel
Als je longeert bijvoorbeeld met longeersingel hoe is ze dan?
Ook vanuit een zadel kan deze gevoeligheid al ontstaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:43

Ik zou deze aanbieden voor een maagscopie. Dan weet je zeker hoe wie wat waar, een paard met flinke zweren wil je soms anders behandelen dan er maar een kuur ulcergold/ gastrogard in te stoppen.

En dan heb je zekerheid of dat het inderdaad is, of niet. Indien niet, kan je verder zoeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:09

Ik heb helemaal niks gelezen maar ik zou meteen denken aan maagzweren of iets met de eierstokken.
Je zou nog kunnen kijken of monnikspeper wat doet maar verder moet je denk toch bij een dierenarts terecht

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:04

Met springen kan ook een stukje adrenaline het overnemen en dat ze het daarom dan niet toont.

Zou ook eens kijken naar de maagzweer, is het dat niet kun je weer verder zoeken.