Lyda in de dressuurring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Lyda in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 09:17

Inmiddels is deze New forest merrie 2 jaar in ons bezit. Haar officiële naam is Eikenhorst's Lyda.
Ze had door ziekte vorige eigenaar bijna 2 jaar op de wei gestaan en was daarvoor betuigd en had ook wat marathons gelopen . Maar gereden was ze niet. In het begin gooide ze zich naar binnen in de bocht en als er iemand in de buurt met z'n tong durfde te klikken, was zij vol gas weg. Was best n uitdaging , dan valt het namelijk op , hoeveel mensen dit doen. Inclusief de instructrices aan de rand van de bak. Was erg leuk in het begin in de losrijdbaan -O-

Het is een hele fijne, sensibele en slimme pony .
Dressuur is niet haar favoriete ding , zeg maar :') . Maar het hoort erbij.

Ze gaat liever buitenrijden of ( pas mee begonnen) springen. Het blijkt een echte -en zeer goede- springpony te zijn.

Afgelopen seizoen heeft ze maar 3 dressuurwedstrijden hoeven lopen. Mijn dochter mocht mijn merrie lenen om ervaring in de ring op te doen.

Waar ze vorig jaar zeer kijkerig was, was nu vooral haar overmatige energie het probleem. Stappen deed ze niet ( terwijl ze een zeer goede stap heeft) en in galop gooit ze er een paar wissels tussendoor. T is vooral de kunst om er rust in te krijgen en houden.

Er is nog genoeg aan te werken, maar mijn dochter ( toen 11- nu 13) moest het rijden zelf doen. Onder begeleiding uiteraard.

De eerste keer samen:

Afbeelding

Hun eerste proefje begin 2023
Afbeelding

Op een grote wedstrijd. Met 2 in de ring en veel te zien en horen er omheen. Hier is duidelijk te zien, wat t probleem was:
Afbeelding

In haar eentje in de ring ging al beter
Afbeelding

Afbeelding

Eind seizoen 2023, al wat beter te rijden en minder spanning.
Afbeelding

2024

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het moeilijkste is , haar neus eruit te rijden, ze krult zich graag op als ze gespannen is. Kunst is natuurlijk, haar ondanks dat ze snel en sensibel kan zijn, toch aan het been te houden. Ze heeft een heel fijn mondje en dochter doet echt niets met haar hand.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is n mooi beeld
Afbeelding

Elisa2

Re: Lyda in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:44

Leuke pony! Ik vindt dat het er al keurig uit ziet.

Is zij de opvolger van Fellow?

Lijkt me een hele leerzame pony voor je dochter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 10:35

Ja klopt. Ze past al 2 jaar echt niet meer op Fellow ( ok die is ook maar 1m17) . Gelukkig heeft ze nog een zusje , al wordt die nu ook te groot. Maar hij gaat niet meer weg.

Dit is op zich een fijne pony , maar het was echt niet makkelijk. Inmiddels is Anna ouder en kan Lyda ook echt rijden. Daar leren ze wel van.
Heb nu ook een fijne instructrice gevonden , die Lyda ook wel eens kan rijden. Zelf werk ik ermee aan de longe.

En nu ze van mij eindelijk mocht springen ( ik wilde de rest gewoon beter voor elkaar hebben) kan zowel pony als dochter hun energie kwijt.
Daardoor - en doordat ze mijn merrie op wedstrijd kon rijden - is de druk van " goed moeten presteren" er af en gaat het zo veel beter.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:43

Wat een knappe pony! <3
En wat leuk om te zien hoe ze samen gegroeid zijn!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:54

Wat een ontzettend leuke combi is dit! Mooie pony en een vriendelijke ruiter ook.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 19:58

Bedankt :) . Ze hebben t niet altijd makkelijk gehad samen, maar goed , dat hoort er bij.
Dochter heeft nu een pony met minder geduld als zijzelf en kon daar verbazingwekkend goed mee omgaan :D

Verder is het een geweldige pony en voor alles in.

Ze is ook gek op water :Y) :
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:56

Ah wat leuk en wat een prachtige omgeving!

Oja 1.17 cm is natuurlijk niet zo groot, fijn dat Fellow wel mag blijven.

Misschien had de pony het springen nodig als uitlaatklep? Juist als ze niet zo makkelijk zijn leren ze er een heleboel van denk ik. En ze had natuurlijk al een goede basis door het rijden op mama's leerpaard. :-)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:06

Wat een ruige pony <3

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:43

Prachtige pony en prachtige combi!
Alleen.. ligt het zadel niet te ver naar voren? lijkt op de schouder te liggen ipv erachter?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 11:07

Ja het lag vaak vrij veel naar voren. Inmiddels met een ander kopijzer, andere singel en een le mieux dekje blijft het beter liggen.

We zijn bezig met t zoeken / vinden van een zadel wat fijner ligt. Ze is nogal rond , en vrijwel alles glijdt naar voren. ( Toen we haar kregen was ze erg dik en hebben we er eerst zadel nummer 1 op gehad. Via nummer 2 naar huidig zadel. En nu op zoek :) )

Ze wordt thuis ook altijd met ( wel goed passend ) springzadel gereden.

Elisa: klopt en hadden we misschien eerder moeten doen. We hebben wel eens wat balkjes gedaan en n kruisje, maar de laatse keer ging dat niet zo fijn en ze werden er beiden onzeker van.

Toen heb ik besloten dat ze alleen nog onder begeleiding van n goede springtrainer gaat springen. Ben zelf ook niet onwetend ( ooit wedstrijden gesprongen en Orun allround gehaald), maar soms werkt het gewoon beter met een " neutraal" persoon :Y)

Haar hele familie bestaat uit goede springpony's , zag ik laatst. Dat verklaart het een of ander :')

Nessie: dank je wel. Ze kan ook goed bewegen en heeft uitstraling.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:43

Ik vind het een waanzinnig knap dier en mooie combi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:47

Oh leuk, ja die NF staan er ook wel om bekend om vaak goed te kunnen springen. Lesgeven aan famillie is altijd lastiger haha, snap dat een neutraal persoon beter werkt. Sowieso lijkt me onder begeleiding springen verstandig. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:52

Wat heerlijk! Ik zie een meisje dat gruwelijk haar best doet en al onwijs netjes kan zitten. Een paard precies in het goede frame houden is voor ons volwassenen al onwijs lastig. Daar kun je zo’n meisje niet op afrekenen. Gewoon lekker blijven oefenen! *\o/* <3

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:09

Wat een geweldig leuke pony! En wat een verbetering al!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 17:14

996981 schreef:
Wat heerlijk! Ik zie een meisje dat gruwelijk haar best doet en al onwijs netjes kan zitten. Een paard precies in het goede frame houden is voor ons volwassenen al onwijs lastig. Daar kun je zo’n meisje niet op afrekenen. Gewoon lekker blijven oefenen! *\o/* <3

Dank je wel <3

Nee daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar je durft tegenwoordig amper wat te posten , en wilde maar even zeggen dat ik me bewust ben dat ze neigt naar kort en / of diep :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:25

Wat een geweldige combinatie vormen ze. Je dochter rijdt heel netjes. En qua maat kan je dochter nog een flinke tijd vooruit. Veel plezier samen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 17:58

Ze is flink gegroeid en inmiddels wel 1m65 denk ik. Maar dan nog past t voorlopig nog makkelijk en ze weegt amper wat natuurlijk.

Marsyl: dank je wel !

Dianta: wat een mooi compliment :o

Ze hebben nu denk ik 8 x gesprongen en pony is gigantisch fanatiek en trekt mooi aan op de sprong. Dochter moet haar rustig zien te houden , anders gaat t echt te hard.
Van de winter eens wat kleine oefenparcoursjes doen. En misschien volgend seizoen wat springwedstrijden en een enkele dressuurwedstrijd.
Maar ook graag wat proefjes een niveau hoger met mijn merrie:

Afbeelding

Even kijken wat haalbaar is. We zijn gemiddeld 5 - 6 uur onderweg ( want : vaak 60 -90 km enkele reis) voor 1 proefje en heen en weer is meestal geen optie. En met 2 paarden en niveaus ben je nog langer op pad.