Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliv23

Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 10:15

Ha!

Ik heb sinds begin juni mijn lieve kwpn merrie.
Ze is in juni volledig röntgen gekeurd (incl hals en rug) zonder aanmerkingen. In de eerste maanden ging alles echt super, tja wel wat moeite met lengtebuiging en dan vooral op de linkerhand. Veel lessen genomen en dat werd stukken beter. Van zadel gewisseld omdat ze met een ander zadel meer vrij liep, vorige was toch te krap van voren die we mee hebben gekregen.
Nadat we een keer met haar hebben gesprongen, en ze vervolgens meerdere malen heeft gebokt en behoorlijk is gaan rennen na de sprong (ze schrok van de ruiter die verkeerd landde) is ze begonnen met bokken tijdens galop en aangalopperen. Toch was ze op de secondes van het bokken na verder wel heel fijn te rijden en liep ze super over de rug.

Toch naar de giropracter/ osteopaat gegaan, heeft ze inmiddels 2 behandelingen gehad en sindsdien is het bokprobleem opgehouden maar wilt ze echt niet meer nageeflijk lopen. Je kunt er nauwelijks aanzitten. Op sommige momenten ook echt niet willen lopen of juist rennerig, en gewoon geen stelling meer willen aannemen. Wat we eerder totaal niet hadden! Ineens uit het niets. We gaan van het ene probleem naar het andere lijkt het. Ze bokt nu niet meer, maargoed…

Zijn er meer mensen met deze ervaring na de osteopaat? Misschien echt het moeten zoeken naar hoe het lichaam te gebruiken? Ik vind het maar heel raar gedrag omdat we het nooit hebben gehad. Of toch de weersomstandigheden, is en blijft een merrie :/

We hebben toch ook voor de zekerheid een afspraak met de tandarts gemaakt ook al zou deze bij de vorige eigenaar nog pas geweest moeten zijn. We zagen wel iets van een haak maar niet echt extreem waar ze zo op zou moeten reageren lijkt me. Vooral als het nooit zo was.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:36

ik heb nooit zoveel met peuten en paten als ik de oorzaak niet ken,
denken dat het zou kunnen helpen pakt meesal verkeerd uit,
want het kan simpel weg de verandering van stal, voer, rijden zijn, wat je al aangaf een te strak zadel

begin weer aan de basis met gymnastiseren en los maken, laat het paard wennen aan de andere wijze van rijden, dus ander gebruik van het lijf,

wat je zegt: zoeken naar hoe het lichaam te gebruiken

andere wijze van trainen geeft ook vaak aan waar het paard heeft moeten compenceren en ook dat is extra werk om het paard recht te krijgen,

iemand met verstand van zaken die je helpt het paard aan beide kanten "los"te maken, is nuttiger denk ik,

germie

Re: Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:18

Ik heb na een osteopaat nooit enige verbetering of verandering gemerkt. Dus voor mij valt dat onder de kulbehandelingen.
Chiropractor zelf wel wat gemerkt, maar ze willen zichzelf te graag verkopen. Ik was na 1 keer van mijn klachten af, maar wel proberen om me 3 keer per week a 65 euro te laten komen voor 5 minuutjes behandelen. Daar hou ik niet van.

Ik zou dus eerder zelf eens kijken of de triggerpoints gevoelig zijn en zo ja, dan kun je daar wat mee (al dan niet zelf). En gewoon kijken wat ze doet met aanleuning aan de longe. Gaat het dan wel goed?

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:30

Heeft de osteopaat iets gezegd van meerdere behandelingen die nodig zijn?
Als ik dit vergelijk met wanneer ikzelf naar een osteopaat of kinesist ga, snap ik het wel. Het eerste probleem kan opgelost zijn, maar mogelijk heb je dan een terugslag ergens anders in het lijf. Na enkele behandelingen is dat bij mij dan wel weg.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:37

Mijn merrie wil sinds de osteopaat ook veel moeilijker nageeflijk lopen. Eerste paar keren na de behandeling was dit echt erg en heftig. Ze liep gewoon bijna niet meer. Ik heb dit toen ook gemeld en ze vertelde dat het paard even moest wennen aan het lijf. We zijn nu inmiddels 5 weken verder maar het is echt nog steeds slechter dan voor haar behandeling. Eigenlijk moest ik de osteopaat weer een bericht sturen als het niet overging maar ik ben eerlijk gezegd niet echt happig op nog een afspraak. Dat was voor mij ook de eerste keer osteopaat en ik vermoed de laatste keer, bij deze merrie.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:40

Zelf altijd positieve ervaringen met de osteopaat. Merk echt dat ik na een paar dagen na de behandeling een losser paard terug heb gekregen. En dat merk ik aan de longe en in het rijden.

Kan ze ergens pijn hebben? Zadel, tanden, maagzweer? Komt ze voldoende buiten? Goed/onbeperkt ruwvoer? Uit je verhaal denk ik dat ze destijds verhuisd is, dus misschien is er iets qua management veranderd?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:51

Aife schreef:
Heeft de osteopaat iets gezegd van meerdere behandelingen die nodig zijn?
Als ik dit vergelijk met wanneer ikzelf naar een osteopaat of kinesist ga, snap ik het wel. Het eerste probleem kan opgelost zijn, maar mogelijk heb je dan een terugslag ergens anders in het lijf. Na enkele behandelingen is dat bij mij dan wel weg.

Ik ben toen nog een paar keer geweest, maar daarna niets meer gemerkt, alleen gezeur dat ik vaker moest komen. Toen maar geheel gestopt, had toch geen nut meer en voelde echt als meer geld willen verdienen.

Hier had ik overigens eens een bijrijder en die wilde graag een tandarts bij mijn paard. Prima, jij betaalt. Dus toen kwam er iemand, maar mijn paard werkte absoluut niet mee (lag echt aan de persoon, want bij andere gebitsverzorgers kan het gewoon zonder sedatie hoor). Toen moest het zadel bekeken worden en mankeerde er zogenaamd van alles aan. Dus die gebitsverzorger had ook al verstand van zadels toen het met de tanden niet lukte. Ik heb niemand laten komen voor het zadel, dat lag goed, dat wist ik. En een paard wat foutloos een parcours loopt en in de prijzen valt mankeert echt niets. Later zelf een gebitsverzorger laten komen, was niets aan de hand.

Er zijn dus veel peuten en paten die weinig tot geen kennis van zaken hebben en wel graag geld verdienen. Als je net zo eentje treft heb je dus pech.
Hier voor het paard geen osteo meer (keer of 5 geprobeerd in 20 jaar, nooit enig verschil gemerkt), als er iemand komt, dan is dat een chiro die ook mensen doet (met opleiding voor mensen), of een mensenfysio die ook paarden er bij doet.
Maar de laatste jaren niet nodig gehad.
Dat 'moeten wennen na behandeling' vind ik echt onzin. Heb dat nooit begrepen en ook nooit zelf ervaren na een behandeling. Bij mensen mag je direct weer sporten, en bij paarden moet je een dag rust houden? Heel vaag allemaal en niet logisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:02

Ik merk aan mijn paarden ook nooit positieve verandering na een behandelung van een osteo. Enkel in mijn portomonaie

Merk wel verandering na een goede massage. En dan bedoel ik niet aaien maar echt diepe harde massages. Dan nog wat stretchen van de benen en ze lopen weer tiptop

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:03

Eerste waar ik dan nu aan denk is gebit. En zie dat je afspraak hebt staan, zou dit even afwachten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:06

Het eerste waar ik aan denk is dat je haar overvraagt en dat ze bang geworden is omdat ze het niet snapt wat ervan haar gevraagd wordt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:08

Mijn paard heeft juist veel baat bij een behandeling door de osteopaat. Hij kan erg vast zitten in de schouder, zowel door zijn bouw als door zijn manier van bewegen af en toe. In de zomer op het land beweegt hij meer dan in de winter op de paddock/stal, en dan zie en merk ik (en hij ook) dat hij niet helemaal lekker loopt vanuit de schouder. Daar doen we oefeningen voor met rijden, maar ik laat ook de osteopaat komen. Daarna loopt hij beter en kunnen we de oefeningen om zijn lijf goed te houden weer beter uitvoeren.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:42

Ik kom zelf ook wel bij de osteopaat en na mijn eerste behandeling snapte ik wel waarom een paardenosteo aangeeft dat een paard na een heftige behandeling een paar dagen moet bijkomen. Je lichaam moet echt wennen aan dat het bijvoorbeeld recht wordt gezet, of dat een gewricht met een blokkade ineens los is. Ik heb me wel eens zo los gevoeld dat ik me voelde alsof ik geen skelet meer had, heel rare gewaarwording. Een soort rechtop lopende amoebe :D
Het kan absoluut zo zijn dat het na een behandeling even slechter gaat. Als dat niet overgaat na een dag of 4-5 is het verstandig om contact op te nemen en de persoon nogmaals te laten komen. Ik zou wel oppassen voor ongediplomeerde mensen. Ze moeten wel weten wat ze doen juist omdat het best heftige behandelingen kunnen zijn. Het is echt geen hocus pocus en een gediplomeerd osteopaat heeft een heel pittige opleiding gehad.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:44

Het kán zijn dat de compensaties nu weg zijn en er een onderliggende factor aan het licht komt..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:50

Popstra schreef:
Ik merk aan mijn paarden ook nooit positieve verandering na een behandelung van een osteo. Enkel in mijn portomonaie

Merk wel verandering na een goede massage. En dan bedoel ik niet aaien maar echt diepe harde massages. Dan nog wat stretchen van de benen en ze lopen weer tiptop

Hier dus idem. En goed masseren kun je zelf ook vrij eenvoudig leren overigens.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:04

Er zijn best veel veranderingen geweest in het lichaam van je paard.
Ander zadel, springen, waarschijnlijk iets scheef geschoten wat nu weer opgelost is?

Ik ga met Popstra mee en zou nu voor een goede masseur kiezen. Bijvoorbeeld iemand die Jack Meagher opleiding heeft gedaan. Even de spieren vertellen dat ze tegenwoordig meer ruimte hebben.

Je eigen tandarts laten kijken is ook zeker een goed idee.

Wat Muze zegt is ook een mogelijkheid. Het is soms net een ui dat je afpelt.

En verder niet te snel van alles willen. Lichaam en geest hebben wel tijd nodig om aan jou te wennen.
Zoals je leest, zijn er nog mogelijkheden genoeg.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:04

Muze schreef:
Het kán zijn dat de compensaties nu weg zijn en er een onderliggende factor aan het licht komt..

Dit zou kunnen inderdaad. Hoe lang geleden is de laatste behandeling geweest? Die van mij heeft soms ook echt wel een paar weken nodig maar daarna is het altijd beter dan voor de behandeling. Het kan ook zijn dat de behandelaar net iets te grof te werk gaat voor jouw paard. Ik heb er ook een keer een bij gehad die heel goed staat aangeschreven en waar ik al eerder bij andere paarden goede ervaringen heb gehad maar mijn huidige paard liep een week echt stijf/kreupel na een behandeling en toen dat over was liep hij nog hetzelfde als ervoor. Nu heb ik iemand die bijna niks lijkt te doen en die werkt in combinatie met cranio en ben steeds weer verast over wat er allemaal verbeterd is na een behandeling :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:28

Per paard en per “ symptoom” en per behandelaar kan het zo wisselen…
Per definitie zeggen dat osteopathie “ kul” is, vind ik zelf dan weer niet zo. Ik werk ook wel graag samen met osteopaten waar zij dan net weer een andere ingang kunnen vinden dan ik. En ook natuurlijk heel anders zijn opgeleid.
Soms kan een “ stevige massage” of fascia release echt heel prettig zijn en soms wil je juist “ zachter en subtieler “ werken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:49

Muze schreef:

Dit inderdaad. Het zal niet het eerste paard zijn dat compenseert en wat een peut/paat weg haalt. En dat het paard dan meer problemen krijgt. Zeker omdat het ook getriggerd werd door het springen.
Ik zou dus verder zoeken naar het probleem.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:58

Muze schreef:

Dit inderdaad. Dit hebben zowel mijn merrie als ikzelf ervaren.
Bij 1 probleem is het bijvoorbeeld heel makkelijk te compenseren, maar dat creëert vaak een nieuw probleem, die ook nog wel te compenseren is. Na een tijdje stapelt het zich op en ga je het merken. Het is dan soms een heel proces om tot het echte onderliggende probleem te komen. Het kunnen natuurlijk ook meerdere problemen zijn. Als je de hele tijd gecompenseerd hebt zijn bepaalde spieren sterker geworden, en anderen minder sterk. Het kan best zijn dat dat zich nu helemaal moet herstellen.

Is er een chiropractor geweest of een osteopaat? Anyways, de training na zo'n behandeling is soms nog belangrijker dan de behandeling zelf, omdat je dan echt toe moet werken naar een juist gebruik van het lichaam.

Bokken en ander zadel, was je zadel niet te lang?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:06

En ook dat compenseren blijft altijd wel een punt van “ discussie”.
Want sommige compensatie kan oké zijn.
Maar sommige compensatie ook weer niet, dan kan her juist weer wel goed zijn dat er een onderliggende oorzaak “ naar boven komt” waardoor je misschien een diagnose kan stellen die je anders minder snel had gevonden..
Het is soms een dunne lijn als je een paard behandelt, of je niet “ teveel doet” en een nuttige compensatie weghaalt, of dat je juist genoeg doet..
Of dat je juist wel een compensatie weghaalt waarna gezegd wordt “ het paard doet het nu slechter”, maar dat je als eigenaar misschien wél nu een oorzaak kan vinden waarom er gecompenseerd werd.
Om het maar even vanuit een “ peuten paten” oogpunt te laten zien.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:11

inderdaad.

bij mij is onlangs mijn heup recht gezet. dit kwam aan het licht doordat ik een ontsteking kreeg in een spieraanhechting van bovenbeen en continu last van 1 voet. mijn heup is rechtgezet en daardoor zijn de klachten grotendeels verdwenen. wel heeft het weken geduurd voordat 1 been weer een beetje normale kracht kon zetten. het is nu nog steeds opletten en ik train in de fitness erg gericht. daarnaast natuurlijk ontzettend spierpijn. soms heeft het echt heel veel effect en ook veel consequenties.

is er ook iets 'gekraakt' of recht gezet ts? doe je ook longeren of alleen rijden? en zijn de hoeven recht?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:16

TS, wat bedoel je precies met "schrikken van de ruiter die verkeerd landde"? Dat de ruiter niet helemaal in balans kon blijven of wat anders?

Je hebt je merrie ook pas relatief kort toch? Ik kan me voorstellen dat jouw manier van rijden anders is dan van de vorige eigenaar of dat er andere veranderingen zijn zoals zadel, management etc. waardoor zij op het moment ontspanning mist en niet nageeflijk wil lopen. Een nieuw paard is altijd zoeken. Het gaat een beetje suffe vraag zijn, excuus :') maar heb je nog steeds les?

Is dit gedrag toevallig pas in het najaar te merken? Nu dat het koud en nat is kan het best zijn dat ietwat oudere paarden wat stijf uit de paddock of stal komen, wat dan vaak wil helpen is niet focussen op stelling en oefeningen in het begin maar eerst goed warm laten lopen. Veel "diesel" paarden doen het rond deze tijd van het jaar goed op eerst lekker voorwaarts aan de lange teugel en in de verlichte zit losrijden.

Ik weet niet of je bereid bent om filmpjes of foto's te delen, maar als het paard nog recent 100% goedgekeurd is, is de kans best groot dat het probleem rijtechnisch is of met management te maken heeft. Niet verwijtend bedoeld trouwens, nogmaals elk nieuw paarden is wennen en zoeken wat voor dit exemplaar wel en niet werkt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:56

Lavitabella schreef:
Mijn merrie wil sinds de osteopaat ook veel moeilijker nageeflijk lopen. Eerste paar keren na de behandeling was dit echt erg en heftig. Ze liep gewoon bijna niet meer. Ik heb dit toen ook gemeld en ze vertelde dat het paard even moest wennen aan het lijf. We zijn nu inmiddels 5 weken verder maar het is echt nog steeds slechter dan voor haar behandeling. Eigenlijk moest ik de osteopaat weer een bericht sturen als het niet overging maar ik ben eerlijk gezegd niet echt happig op nog een afspraak. Dat was voor mij ook de eerste keer osteopaat en ik vermoed de laatste keer, bij deze merrie.

Goh ik heb zelf ook wel eens slecht(er) op een osteo behandeling gereageerd, kan gebeuren. Ik kon dan gelukkig snel terecht voor een behandeling (of 2 zelfs )en dat hielp.
Zou het een kans geven bij je paard en dus de osteo terug laten komen.

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:57

We zijn er sowieso zeker van dat dit een goede chiropracter is, daar ligt het probleem sowieso niet. Zijn met haar naar de kliniek gereden waar ze die behandeling uitvoerde. De 2e keer vond zij haar aan de longe al behoorlijk verbeterd. En de 2e keer stond ze tijdens de behandeling ook een stuk meer ontspannen, alsof alles inderdaad echt minder pijn deed in haar lichaam.

Ze is lang met een te krap zadel gereden, misschien dat ze daar hinder van heeft ondervonden en nu pas kan leren hoe haar lichaam zonder dat ongemak te gebruiken. Ik rijd haar ook wel anders dan de vorige eigenaar, ik richt mij meer op de correcte lengtebuiging ipv oprichting. Ze heeft nog aardig onderhals en weinig bespiering

Ook is ze ingevallen inderdaad. Ik ga nu extra hooi bijvoeren. Heb even wat foto’s bijgevoegd hoe ze kwam en hoe ze er nu uitziet. In de wei is toen ik haar net een maandje had.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:00

Ze staat wel onderstandig, meestal is dat wat compensatie/spanning in het lijf. Kun je nog eens naar de chiropractor terug? Tandarts lijkt mij idd op zeer korte termijn ook slim. In de tussentijd zou ik het vooral richten op warm en soepel, cavaletti, stretch. Hoe zit het met haar hoeven?