Even voorstellen: Verona

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Even voorstellen: Verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 16:17

Sinds het overlijden van Dancer afgelopen september mis ik hem nog steeds, maar ik ben wel blijven rijden sinds. Inmiddels rij ik alweer een tijdje op Verona, en voelt het oké om haar aan jullie voor te stellen. Nog wel even dezelfde notitie als bij Dancer's topic. Ik ben niet zo zeer op zoek naar adviezen, daar heb ik instructeur voor welke ik vertrouw. Ik les 2 keer in de week (1x prive en 1x in groepsverband) en rij daarnaast nog 2x in de week vrij, en ben me zeer bewust dat er nog een hoop te doen is, maar daar ben ik mee bezig. Dit topic is meer om Verona te showen en wellicht over tijd wat progressie of leuke momenten te delen zonder voor alles een nieuw topic aan te maken.

Dus, deze 21-jarige merrie is mijn huidige partner en leermeester. Verona is een heel ander paard dan Dancer was. Maar dat was ook wel even fijn, zodat er weinig was wat aan hem deed denken. Waar Dancer vlakke gangen had, gooit zij enorm hoog op (tot het punt waar mijn instructeur houding & zit, welke NL kampioene op dat vlak is geweest, een week nodig had om op haar door te kunnen zitten en heeft gezegd "als je op haar kan doorzitten, kun je het op bijna elk paard"). En waar Dancer niet kon wachten om vooruit te gaan en de rem soms ff zoeken was, moet Verona wel naar voren gereden worden (echt flegmatiek is ze niet, ze is prima voorwaarts maar moet wel gereden worden. Het is wel ff wat anders dan Dancer). Ook is Verona veel gevoeliger dan Dancer (ook pensionklanten merken ook op dat "het een gevoelig paard is"), en heeft veel kleinere hulpen nodig. Ik ben nu dus ook echt bezig om minimale hulpen te leren geven. Dat lukt nog niet altijd, maar gaat wel steeds beter (en ook mijn grovere hulpen zijn minder grof dan voorheen). En waar Dancer net met 1 cm aan paard was, haalt Verona dat met haar 1,70m makkelijk. Gelukkig hou ik wel van hoog. Maar wat ze beiden gemeen hebben, is dat het beiden hele lieve, brave paarden zijn. Verona wordt misschien chagrijnig en stopt met luisteren als je te grof bent in de hulpen (wat al bijna niet meer gebeurd *\o/* ), maar ze zal je er niet af gooien ofzo.

En met Verona had ik niet meteen die klik die ik met Dancer had. Dat heb ik met geen enkel paard gehad nog, Dancer blijft toch wel een beetje speciaal. Maar ik kan enorm veel van haar leren, juist omdat ze zo anders is. En inmiddels groeien we wel een beetje naar elkaar toe en denk ik dat we elkaar best wel liggen ;) .

1 van de eerste dingen die ik met Verona heb gedaan, is meedoen aan een schriktraining. En wat ik toen heel snel leerde, is dat mevrouw eigenlijk een enorm bange schijterd is := . Maar het was wel enorm leerzaam om te doen! Ik ga de volgende zeker weer meedoen :D .
Afbeelding

Momenteel rij ik zowel mijn privé en groepslessen met haar. Wel fijn gezien het wel ff zoeken was met haar. Het gaat ook echt een stuk beter inmiddels, maar we hebben nog heel veel te doen. Als het nog weer een stuk beter gaat wil ik weer andere paarden gaan rijden, maar voor hou ik het even zo om nu elkaar even goed leren kennen en mezelf genoeg verbeteren om samen echt lekker te gaan. Ze laat haar hoofd steeds vaker hangen en begint in de lessen nu echt mijn hand op te zoeken, wat zo'n fijn gevoel is <3 ! Helaas heb ik enkel foto's van zondagen, wat veruit de slechtste dag is qua rijden dus dat ontspannen lage hoofd staat daar nog niet zo mooi op. Ik ben geen ochtendmens, en Verona lijkt ook niet zo'n ochtend paard. Niet dat ze geen zin heeft, dat zeker wel! Maar ze heeft gewoon net wat minder energie zo op de vroege ochtend. Net zoals ik eigenlijk :+ . Maar he, dat komt vanzelf! Ook de zondagen gaan steeds beter :j .

Dit waren wat foto's van een paar weken terug. Ik had de beugels nog een gaatje korter gezien ik nog niet de balans had om om te gaan met het hoge opgooien. Voor de opletters, 1 van haar achterpoten is idd wat dikker. Dit is een oude blessure van voor mijn tijd, en inmiddels mag ze gewoon weer gereden worden en springt ze zelfs (maar niet met mij, eerst mijn dressuurkunsten maar verder verbeteren).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet het, de galop is de verkeerde :+ . Dit is iets rijtechnisch wat bij meer beginnende ruiters gebeurd (waar ik zeker onder val met mijn 2,5 jaar ervaring) maar wat ze in vrijheid en bij betere ruiters niet doet. Sowieso is galop soms wat lastig, ze valt namelijk snel uit elkaar en valt dan terug in de draf. Maar ik ben druk aan het lessen, dus dat komt nog wel goed!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat foto's van afgelopen zondag. Ik ben geen galop gaan doen, gezien het allemaal niet zo lekker ging als ik wou. Maar wel iets beter dan voorgaande zondagen, dus er zit progressie in. Inmiddels is mijn balans een stuk verbeterd, en zijn de beugels ook weer een gaatje langer. Het opgooien is over het algemeen niet zo'n probleem meer, hoewel ik soms nog wel te veel het zadel uit kom.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:20

PP --> DRS

Speirs

Re: Even voorstellen: Verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:41

Wat fijn dat je bent blijven rijden op dit leuke paard! Jullie zijn een mooie combinatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:22

Leuke combi! Heel veel leer en les-plezier gewenst!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:07

Ziet er fijn en ongedwongen uit, geniet ervan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:24

leuke combi hoor. Veel plezier, (ik zou wel de capuchon van je jas ritsen, dat is niet zo veilig)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 19:45

Bedankt iedereen!

Babootje schreef:
leuke combi hoor. Veel plezier, (ik zou wel de capuchon van je jas ritsen, dat is niet zo veilig)
De capuchon is gemaakt om mee te kunnen rijden en zit echt geen beweging in. Ding is aangesnoerd en vastgezet zodat hij niet omhoog kan en zo dik dat hij stevig tussen hoofd en nek vast ligt (en de nek heerlijk warm houd :) ). Kan compleet niet flapperen ongeacht wat voor rare sprongen ik maak (heb het vanaf de grond geprobeerd maar zelfs op de kop gebeurd er niks). Kan hem dus ook niet zo ff over mijn hoofd trekken, dan moet ik eerst de capuchon los maken of de kraag los doen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:49

Leuk paard heb je daar. Je kan het jezelf makkelijker maken, ook omdat ze zo hoog opgooit, door je beugels een gaatje korter te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:03

Cambionn schreef:
Bedankt iedereen!

Babootje schreef:
De capuchon is gemaakt om mee te kunnen rijden en zit echt geen beweging in. Ding is aangesnoerd en vastgezet zodat hij niet omhoog kan en zo dik dat hij stevig tussen hoofd en nek vast ligt (en de nek heerlijk warm houd :) ). Kan compleet niet flapperen ongeacht wat voor rare sprongen ik maak (heb het vanaf de grond geprobeerd maar zelfs op de kop gebeurd er niks). Kan hem dus ook niet zo ff over mijn hoofd trekken, dan moet ik eerst de capuchon los maken of de kraag los doen.

Ik zie t niet graag. Steekt toch wat uit met risico (ligt eraan waar je rijdt) dat je ergens achter kan blijven haken. Hoe minder uitstekende 'dingen' hoe beter.
Ik sluit me verder aan bij Rubs. Met een gaatje korter sluit je been ook nog wat mooier aan aan het paard.
Het hoog opgooien zal minder worden naarmate het paard beter over de rug gaat lopen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 15:08

Babootje schreef:
Het hoog opgooien zal minder worden naarmate het paard beter over de rug gaat lopen.
Klopt, in de lessen (en soms ook op de vrijdagavond als ik zelf rij) wanneer ze mijn hand opzoekt voel je ook ineens haar heup eronder zet en dan wordt het opgooien idd ook veel minder. Nu nog er naartoe werken dat dit continue lukt, inclusief de zondagochtend :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:44

Die eerste foto :D welkom in de wereld van de Taarten.

Je hebt twee opties: je leert je onderhandelingsskills (je lijkt goed bezig) of het wordt een ramp en dat laatste lijkt wel los te lopen. Ga dus vooral door met onderhandelen en dan komt het helemaal goed, ook op zondagochtend :j

Ik heb dit proces vanaf de andere kant bekeken, als eigenaar van net zo'n taart en ook dan is het een boeiend en leerzaam proces om te zien, zelfs al denk je dat je je paard wel kent :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 15:21

Hoewel het niet per se als volgtopic bedoeld was, wil ik toch graag even een update delen met onze progressie :) . Sinds zo'n anderhalve maand is er een nieuwe instructeur bijgekomen, een lichte tour ruiter die oorspronkelijk kwam om privéles aan de instructeurs te geven (zodat zij zich verbeteren en dat ook weer door kunnen geven). Maar het is zo gelopen dat ze ook 1x in de week les geeft aan lesklanten. Die heeft zichzelf heel snel zeer geliefd gemaakt op stal. En ik heb het geluk op de avond te rijden dat ze dat doet, en leer daar heel veel van. Overigens is dat niks negatiefs naar de overige instructeurs, het verschil zit hem in kleine details en zonder de basis die zij gelegd hebben had ik nooit de instructies van deze instructeur kunnen opvolgen.

En ik ben ook nog gewoon enorm leerende, en nog echt en beginner. Dus er valt veel te doen. En mevrouw vind het ook heel moeilijk (en dat mag ze natuurlijk!). Maar ze doet het heel goed en het gaat allemaal steeds makkelijker!

We zijn er nog lang niet, dat weet ik ook wel. Paardrijden is gewoon heel moeilijk en kost tijd om te leren. Maar vergeleken met de vorige fotos zijn we wel een klein stapje verder. Soms is ze even zoekende, en valt ze ff op of achter de loodlijn zoals op sommige foto's te zien is (zeker de laatste). Maar dit is met een paar seconden opgelost en dan gaat dat neusje er weer uit, en dat is natuurlijk wel de bedoeling :j .

En hey, dit zijn zondagfoto's. Mijn slechtste dag. In de les gaat het veel soepeler. Dus we komen er wel, met genoeg geduld, oefening en les. Maar de slechte dagen gaan dus ook steeds beter :) .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding