Galopshulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Galopshulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 23:57

Hallo, in mijn vorige topic kwam dit eigenlijk aan de orde mbt een bijrijdpaard. Deze was gewend om met een duidelijke schopje met een buitenbeen achter de singel hem in galop te zetten. Nu ligt mijn been automatisch al daar met stelling naar bv rechts en ben ik gewend enkel mijn buitenbeen en binnenbeen op de singel meer aan te drukken en mijn bekken wat aan de binnenzijde wat naar voren als galopshulpen. Maar daarop reageerde het paard niet met galop(dat werd een snelle draf). Meespeelt is misschien dat het een polopaard is geweest en wellicht anders geleerd? Alleen ik heb dus moeite met het 'schoppen', ik zet dan liever een zweepje in zodat ik evt een klein tikje achter mijn buitenbeen kan bijgeven? Klopt dit?

koend

Re: Galop met schopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:21

Het hangt ervan af wat je precies bedoelt met "een schopje”.

Aanspringen op alleen een korte hulp ( ik zou het eerder een tikje noemen) van het buitenbeen is prima, volgens mij.
Dan is er meteen verschil met de hulpen voor travers waar je buitenbeen wel blijft liggen.

En verder is het best normaal dat een nieuwe combinatie elkaar moet leren kennen, dat vraagt zijn tijd.

troi

Re: Galopshulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:37

Probeer een kusgeluidje toe te voegen.Polo-paarden kennen dat nogal eens.

Verder zou ik instructie vragen mee te kijken. Mogelijk werk je tegen in je houding / handen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 00:57

troi schreef:
Probeer een kusgeluidje toe te voegen.Polo-paarden kennen dat nogal eens.

Verder zou ik instructie vragen mee te kijken. Mogelijk werk je tegen in je houding / handen.

Dat is een goede! Voorlopig ga ik even niet meer op dit paard, maar mogelijk later weer wel na wat grondwerk. Alleen ik zou morgen op een braver paardje mogen, weet alleen niet of ik dan dat paardje ook in galop moet aan'schoppen'
Ja instructie is mogelijk in de toekomst maar omdat dit nog zo peil is nog niet over gehad

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:07

Er zijn velen manieren.

Ik vind aanspringen op alleen een klopje met je buitenbeen onhandig omdat je dan wellicht in de knoei komt als je bijv een zijgang als travers wilt rijden. Als je je navel naar binnen draait komt je buitenbeen sowieso al iets naar achteren automatisch. Wanneer je dan op het juiste moment je binnenknie wat afhaalt springt paard aan. Of ze omschrijven het ook wel eens als binnenheup omhoog brengen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:03

Hannanas schreef:
Er zijn velen manieren.

Ik vind aanspringen op alleen een klopje met je buitenbeen onhandig omdat je dan wellicht in de knoei komt als je bijv een zijgang als travers wilt rijden. Als je je navel naar binnen draait komt je buitenbeen sowieso al iets naar achteren automatisch. Wanneer je dan op het juiste moment je binnenknie wat afhaalt springt paard aan. Of ze omschrijven het ook wel eens als binnenheup omhoog brengen.

De hulpen voor travers lijken sws op elkaar,
Ikzelf maak het verschil in de voorbereiding en de duur van de hulp.

Travers: vooraf niet extra verzamelen en een aanhoudende beenhulp.
Galop: eventjes extra verzamelen en dan "Nu" een korte beenhulp met het buitenbeen.

Maar ik vermoed dat een polopaard geen dressuurscholing gehad heeft.

Flevolander

Re: Galopshulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:34

eerste wat ik mij af vraag is of het niet gewoon een balans dingetje is ipv het niet reageren op een specifiek gegeven hulp? Het is tenslotte geen auto die je door de koppeling in te drukken in een andere versnelling kan zetten. Galoppeert hij onder een andere ruiter wel op de eerste hulp aan?