Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 12:52

Dressuur is de weg kwijt, al heel veel jaren en het wordt steeds erger lijkt het.
Steeds minder mensen lijken te weten hoe dressuur bedoeld is en dat komt (mede) door al die verkeerde voorbeelden die we bij topruiters en (bekende) trainingsstallen zien.

Welke ruiter laat zijn paard nog op eigen benen lopen? Welke ruiter laat een paard zijn hals als balanceerstok gebruiken? Welke ruiter traint een jong paard zonder het van voor af te dwingen met het hoofd naar beneden te lopen? Welke ruiter geeft een paard de tijd om in aanleuning te komen? Als jij dat doet: chapeau!! *\o/*

Je ziet steeds meer paarden die met de hand gereden worden, waarbij de halsspier strak staat, de neus vaak achter de loodlijn gedwongen is. Het plaatje lijkt heel wat, maar de rug wordt stijf, het kruis komt omhoog, er is geen verbinding van achter naar voor, er is geen schwung over de rug, het paard wordt zijn balanceerstok afgenomen, loopt niet in balans, gaat op de voorhand en heeft vaak een ongelukkige gezichtsuitdrukking.

Afgelopen week heb ik weer gepoogd om te genieten van dressuur bij Indoor Friesland, maar het was weer verspilde moeite. Het was vreselijk. Dan denk je: waar is het mis gegaan?

En ben ik heilig? Natuurlijk niet, ik maak ook fouten. Maar tegenwoordig luister ik vooral naar mezelf, want goede instructie is vrijwel niet meer te vinden. Naast het paard trainen (werk aan de hand) vind ik makkelijker omdat ik dan kan zien wat ik doe, als je erop zit wordt dat toch lastiger.

Ik sta vaak vrij alleen in mijn mening en ben blij dat Lucia Zahrte mijn mening deelt..of ik de hare :D
Ze zegt: "Nee, je paard hoort van voor niet rond te zijn."

Helaas is het in het Duits, maar wel interessant:

https://youtu.be/DnOXskN2h04?si=Np2AAYzGr73JrgRa

Ailill

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:01

Interessant onderwerp!

Ik ga een grote pot thee zetten en meelezen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:27

Ik heb dit beeld altijd al gezien, ik heb niet het idee dat dit iets van de laatste tijd is? In het echt maar ook op social media. Het zit allemaal maar te rukken en te plukken aan die voorkant.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:53

Ik kijk er al jaren niet graag meer naar. Kom amper op wedstrijdterrein want daar is het helemaal om te janken.
Ponyruitertjes op A/B pony's die heerlijk linksrechts en achteroverhangen op die pony's.

Vre-se-lijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:57

Dé reden waarom ik met jureren gestopt ben, geen les meer geef en tegenwoordig geen dressuur meer rij. Ik heb de juiste kennis gewoon niet en dat geef ik ook gewoon toe. Ik heb de ORUN dressuur opleiding gevolgd maar dat sluit gewoon niet aan met hoe ik er nu over denkt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:16

Topic naar mn hart ts, ik vind dressuur zo prachtig, maar niet op de tv, niet in de schriften. Ik vind het prachtig voor hoe het is bedoelt, mensen maken er weer iets lelijks van.
Ik kan er lang over doorgaan, juist omdat ik het overal zie en ook vaak mensen zie die het daadwerkelijk niet ''weten'', die nemen dingen over van hun instructeur, goed recht, maar het gaat bijna altijd fout. Mochten mensen gezond verstand ontwikkelen en een kijkend oog, zijn we al heel ver, maar gezien de groei van social media en ''het plaatje'' dat zsm gemaakt moet worden en ook de angst voor een ''slechte'' foto(hoofd omhoog) en slechte punten op wedstrijd, denk ik niet dat we dat snel krijgen. Ik zie 100x liever een paard dat zn rug soms wegdrukt en hoofd in de lucht maar plezier heeft in wat ze doen en blijven puzzelen, hoort erbij, dan de dieren die hoog in de sport lopen en ongemak vertonen(pain face).
De ''hoge'' top sport is geen sport meer, het is geen denk\puzzel werk meer met de paarden die hun hoofd tot de borst getrokken krijgen, geen samenwerking, fysiek worden ze er niet beter op, ruiter ook niet met dat getrek en gepluk en plezier kun je er ook wel vanaf laten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:21

ach, wat dat betreft ben ik al jaren een roepende in de woestijn,
geniet van mijn lessen in het herstellen van paarden, dan heb je ook geen site ect. nodig.

al gaat het maar om een paar paarden elk is er een, toch!

en als we maar blijven klappen op de tribunes voor wat we zien lost het niets op, Van Uytert maakt een statement lees ik op Horses, laat dat - mede - het begin zijn van veranderingen

sport is big business, en er is geen sport waar zoveel en zo makkelijk geld over de toonbank gaat want iedereen kan paardrijden, en heeft een vermogen om er een speeltje van te maken.

Wie het anders doet, tja die is en blijft een roepende in de woestijn
Laatst bijgewerkt door mce op 30-10-24 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:24

Zo dan, dat is een stevige binnenkomer, Manubres.
Maar ik ben het er wel mee eens.

Mij is geleerd dat dressuur gymnastiek voor het paard is, zodat het dier ons tot op zijn 25ste oid met plezier op de rug kan dragen.
Dat het de basis is van allerlei andere vormen van ruitersport.
En dat het kaakgewricht weerspiegelt wat er in het hele lichaam van het paard gebeurt - 'paard pakt de rechterteugel' is waardevolle informatie. Doe er iets mee: is het dier 'op de rechterschouder gevallen'? Lukt het niet om onder te treden met het achterbeen? Hoe zit het met de lengtebuiging....?
Dat is het zoeken naar de oorzaak.
(De meeste stalgenoten beginnen bij het gevolg en besteden uren aan loskneden, tegendruk, hulp teugels weet ik veel wat.)

Soms is een paard net een mens. Stel je jezelf eens voor op de evenwichtsbalk.
De meeste mensen wiebelen en spannen reflexmatig spieren aan ('moeder natuur wil niet dat je omvalt') - ik ben expres op mijn 'wiebelige' Spaanse schone begonnen met 4DD: een duidelijk verhaal over het dier eerst ("in vier dimensies") in balans brengen.
Oefenen en spieren trainen! (Het moge duidelijk zijn: "core"spieren van het paard. Niet de armspieren van de ruiter.)
Dan zit je op een paard dat de hals mag gebruiken als balanceerstok, in het begin (later is dit minder nodig, de "core" spieren nemen de vaardigheid om te balanceren over).
En je zit op een dier dat het veel minder nodig heeft 'om zich er uit te drukken', het hoofd te kantelen etc etc. (en je bent "gewapend" met de kennis en ervaring om de oplossingen te zoeken) omdat het dier in balans is.
(En ja, af en toe kieper je uit balans als mens of paard. Of blijkt uit een appuyement dat het nog net niet klopte... Nu ja: herbeginnen!)

En voor alle duidelijkheid: je dier die elementaire balans 'geven' duurt geen maanden en er zijn nauwelijks voorwaarden vooraf voor nodig.
Balans is gewoon een basisvoorwaarde om ontspannen en prettig te kunnen bewegen. (De onderste traptrede van das Skala der Ausbildung: ontspanning.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:42

Tja, we komen er steeds meer achter dat er veel kennis van een paard opleiden weg is, is in de opleiding ook geen kennis van, is mijn ervaring.

er is helaas veel kennis en kunde, tijd en geduld, weg en

wat je zelf niet leert of geleerd hebt kun je ook niet in praktijk brengen, dan heb je wel een escape naar de "symptoombestrijders".

Komt goed want:
‘Welzijnschef’ Fenna Westerduin weg bij KNHS: ‘De stoomboot vaart in de juiste richting’
https://www.horses.nl/overig-nieuws/dez ... j-knhs-de-
Laatst bijgewerkt door mce op 30-10-24 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:46

Helemaal mee eens. *\o/*
Wat je nu rond ziet rijden, zelfs op de Olympische Spelen, is IMO veelal niet om aan te zien. :oo

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:50

manubres schreef:
Dressuur is de weg kwijt, al heel veel jaren en het wordt steeds erger lijkt het.
Steeds minder mensen lijken te weten hoe dressuur bedoeld is en dat komt (mede) door al die verkeerde voorbeelden die we bij topruiters en (bekende) trainingsstallen zien.

Welke ruiter laat zijn paard nog op eigen benen lopen? Welke ruiter laat een paard zijn hals als balanceerstok gebruiken? Welke ruiter traint een jong paard zonder het van voor af te dwingen met het hoofd naar beneden te lopen? Welke ruiter geeft een paard de tijd om in aanleuning te komen? Als jij dat doet: chapeau!! *\o/*

Je ziet steeds meer paarden die met de hand gereden worden, waarbij de halsspier strak staat, de neus vaak achter de loodlijn gedwongen is. Het plaatje lijkt heel wat, maar de rug wordt stijf, het kruis komt omhoog, er is geen verbinding van achter naar voor, er is geen schwung over de rug, het paard wordt zijn balanceerstok afgenomen, loopt niet in balans, gaat op de voorhand en heeft vaak een ongelukkige gezichtsuitdrukking.

Afgelopen week heb ik weer gepoogd om te genieten van dressuur bij Indoor Friesland, maar het was weer verspilde moeite. Het was vreselijk. Dan denk je: waar is het mis gegaan?

En ben ik heilig? Natuurlijk niet, ik maak ook fouten. Maar tegenwoordig luister ik vooral naar mezelf, want goede instructie is vrijwel niet meer te vinden. Naast het paard trainen (werk aan de hand) vind ik makkelijker omdat ik dan kan zien wat ik doe, als je erop zit wordt dat toch lastiger.

Ik sta vaak vrij alleen in mijn mening en ben blij dat Lucia Zahrte mijn mening deelt..of ik de hare :D
Ze zegt: "Nee, je paard hoort van voor niet rond te zijn."

Helaas is het in het Duits, maar wel interessant:

https://youtu.be/DnOXskN2h04?si=Np2AAYzGr73JrgRa

Maar hoe en wie gaat dat veranderen??

nee je staat zeker niet alleen, alleen de marketing, de media/pers en de sociale media is sterker.
lees de lovende verslagen in de vak-pers van b.v. nu Indoor Friesland,
Laatst bijgewerkt door mce op 30-10-24 15:06, in het totaal 4 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:51

Storm schreef:
Dé reden waarom ik met jureren gestopt ben, geen les meer geef en tegenwoordig geen dressuur meer rij. Ik heb de juiste kennis gewoon niet en dat geef ik ook gewoon toe. Ik heb de ORUN dressuur opleiding gevolgd maar dat sluit gewoon niet aan met hoe ik er nu over denkt.

Maar zou jij dan als jury juist niet een verschil kunnen maken? Misschien samen met andere jury's laten zien dat een bepaald beeld niet gewenst is en dat in de punten terug laten komen? Of denk ik dan te rooskleurig?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:54

Earth schreef:
Storm schreef:

Maar zou jij dan als jury juist niet een verschil kunnen maken? Misschien samen met andere jury's laten zien dat een bepaald beeld niet gewenst is en dat in de punten terug laten komen? Of denk ik dan te rooskleurig?

:j

Precies!
Zet de fijn rijdende ruiters eens voorop.
Er zullen mensen het niet mee eens zijn.
Maar een boel zeker ook wel :j

Gelukkig hoor je steeds meer dat mensen het met harde hand rijden niet meer oké vinden.
En gaan we weer 25 jaar terug voor het Anky trek tijdperk.
Het heeft tijd nodig maar het is weer meer.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:10

Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:24

Ik lees mee, ik kan er ook niet naar kijken en vind het zo erg dat het bij de 'top' van de dressuur de standaard is, en dat dat plaatje daarom voor velen ook het ultieme doel is, terwijl ik ook hier op bokt regelmatig foto's/filmpjes voorbij zie komen van dressuurruiters die hun paard wel op een prettige manier hebben lopen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:29

Ik moet zeggen dat ik het dus ook heel lastig vind om goede instructie te vinden. De meesten leggen als eerste focus op het hoofd naar beneden rijden. En dan begint het misschien wel met van achter naar voren rijden maar als dat niet snel genoeg gebeurt, wordt er al snel gefocust op de voorkant en de sturing met handen :-(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:37

Koekie73 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het dus ook heel lastig vind om goede instructie te vinden. De meesten leggen als eerste focus op het hoofd naar beneden rijden. En dan begint het misschien wel met van achter naar voren rijden maar als dat niet snel genoeg gebeurt, wordt er al snel gefocust op de voorkant en de sturing met handen :-(

Dit dus. Op een doorsnee stal heb ik nog geen instructie gezien waarvan ik dacht “yes!” Allemaal valse aanleuning voor het oog “mooi”, rond rijden, of extreem gas erop om de achterbenen erbij te rijden maar het is alleen maar stuwen ipv dragen, geen rechtrichten, scheef in de bochten etc. Ik zou ook echt niet weten waar ik moet gaan lessen, voor een goedkopere prijs dan 80€ per uur.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:30

Hannanas schreef:
Koekie73 schreef:

Dit dus. Op een doorsnee stal heb ik nog geen instructie gezien waarvan ik dacht “yes!” Allemaal valse aanleuning voor het oog “mooi”, rond rijden, of extreem gas erop om de achterbenen erbij te rijden maar het is alleen maar stuwen ipv dragen, geen rechtrichten, scheef in de bochten etc. Ik zou ook echt niet weten waar ik moet gaan lessen, voor een goedkopere prijs dan 80€ per uur.

Dit herken ik wel. Ik heb ook echt moeten zoeken naar fijne instructie die de dressuur op de juiste manier aanpakte, gezien mijn paard daar echt gevoelig voor is. Rijd ik te geforceerd, zet zij haar lijf vast en gaat ritmisch hoofdschudden. Maar rijd ik correct naar een eerlijke nageeflijkheid toe, kan ze echt sjouwen en heerlijk constant ontspannen als een 'elastiekje' in mijn hand. Ik moet toegeven, dat gebeurt helaas niet heel vaak (paardje is snel afgeleid en heeft vaak te weinig focus om er goed genoeg bij te zijn dat haar hele lijf in de ontspanning mee kan).

Ik heb een jaar lang wekelijks gelest bij deze instructrice (voor €60 per les). Nu ivm studie helaas tijdelijk even gestopt, maar in dat jaar is mijn paard zó goed vooruit gegaan! Nog steeds niet stabiel in de aanleuning, maar wel een heel stuk beter en stabieler dan ze ooit bij mij heeft gelopen.

Met de springinstructie van mijn bijrijdster kwam ik helaas weer de oude methode tegen. Meer focus op "het hoofd moet naar beneden" ipv de oorzaak aanpakken waarom ze liep te sterrenkijken. Rechtrichten en actief van achter zijn zó belangrijk. Ik heb met hem even een goed gesprek gevoerd en als het goed is, gaat de instructeur mijn visie meenemen in zijn lessen zodat we niet tegenstrijdig rijden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:43

Ik vind dat echt jammer :-( Mijn dochter is 18 en kan best leuk rijden maar rijdt nu onze 4 jarige merrie en ze heeft zelf ook behoefte aan fijne begeleiding. Ik wil er ook best wat voor betalen, maar ik vind ze gewoon niet. Als ik dan iemand heb gevonden die op dezelfde lijn lijkt te liggen, gaat het toch weer snel over 'nageeflijk rijden' (lees: hoofd moet naar beneden)
Dan haakt mijn dochter al weer af, want dat is niet wat ze zoekt (en helemaal terecht) Hoe vind je dan iemand die wel focust op ontspanning, correct ruggebruik, dragen etc he?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:50

Koekie73 in welke omgeving zoek je?

Ik vind het heel dubbel. Ja, er gaat absoluut veel mis zowel bij ruiters als bij instructeurs. Maar het is ook gewoon heel moeilijk. Ik houd van licht, vriendelijk en mooi naar de hand toe en heb paarden gereden waar dat fantastisch goed mee lukte. En nu rijd ik een extreem mobiel snel afgeleid projectiel dat het liefst erachter kruipt, op de kop duikt als ik been geef en daar bovenop ook nog eens brutaal genoeg is om af en toe aan de haal te gaan. En dan ben je soms ineens heeeel erg ver van je ideale plaatje verwijderd. Ik hoop dan altijd maar dat de mensen die mij kennen en weten waar ik voor sta daar doorheen durven te kijken of me gewoon vragen durven te stellen. En blijf zelf keihard werken en oefenen om het steeds beter door het lijf en correcter te krijgen maar dat is wel een proces. Maar, schrijven we dan soms ook niet gewoon mensen af die echt wel willen maar waar het (nog) niet lukt? Ik zou er echt goed ziek van zijn als iemand zou denken dat zo'n situatie mijn ideaalbeeld is zeg maar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:57

Stuk naar m'n hart, je wil niet weten wat ik aan moet leveren om ruiters uit de 'rond stand ' te krijgen. Eerst een paard met contactteugel naar voren leren laten gaan , het zit erin gebakken .
Gelukkig merk ik steeds meer resultaat in de media en instructie artikelen die dat bevestigen .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:31

Ik denk dat er meerdere problemen zijn.

Een grote groep die roept dat ze het altijd al zo doen, staan niet open voor veranderingen, leren en ontwikkelen. Ze vinden kritische mensen azijnzeikers en kappen daarmee elke discussie af.

Er is een groep mensen die echt wel zouden willen, zoeken en helemaal gek worden van alle info die op ze af komt. De 1 zegt dit, de ander dat en mensen blijven maar zoeken.

Bij de lesgevers een beetje hetzelfde. Een groep staat echt niet open voor ontwikkeling en leren. Of ze weten niet beter en kunnen niet beter of ze zijn bang klanten kwijt te raken, wie zal het zeggen. Maar als instructeur toegeven dat je dingen niet weet of niet kan, is best wel een dingetje.

Dan is er een groep instructeurs die het wel beter doen, maar ook naam hebben gekregen en meteen zijn gestegen in de prijzen en moeilijker bereikbaar zijn geworden voor de gewone man.

Het zou verplicht moeten zijn dat instructeurs bijscholen, maar ja........bij wie?

Als ik op fb lees dat de sport aangepakt moet worden bij de jury's en Anky daar bevestigend reageert denk ik ook; Jij en anderen zijn nog steeds voor velen een voorbeeld. Je hoeft niet te wachten tot regels veranderen en kan het voortouw nemen.
Zeker met sm is het tegenwoordig zo makkelijk om veel filmpjes te plaatsen om te laten zien welke betere weg je bent ingeslagen.

Waar zijn ze zo bang voor? Uiteindelijk toch iets met euro's.............

Een ander ding, waar ik mensen altijd mee voor hun kop stoot, is dat de instelling en houding van mensen echt wel verandert is.
Wij hadden echt wel respect voor de instructeur en hadden niet 100x weerwoord en ouders kwamen ook niet met "eisen" voor hun kinderen.
Als je nu tegen iemand zegt; we gaan even terug naar de basis want je zit is niet goed en je geeft veel teveel signalen met je handen en benen, moet je echt oppassen hoe je die boodschap brengt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:47

Er is zogenaamde bewustwording,

Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.

L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
Afbeelding

Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.

Het M1 heb ik overigens wel heel erg gelachen. Ik reed mijn proef en aan het einde van mijn proef riep de jury me bij zich! Hij zei toen, ik doe dit al jaren en heb nog nooit maar dan ook nog nooit iemand met zo'n loss voorkant een paard zo door een proef zien sturen. Hoe zet jij in godsnaam een schouderbinnenwaarts voor een 8 neer met zo'n minimale beweging op voor.

Opzich een compliment maar tegelijk liet het me beseffen dat het eng is hoe normaal het maar is dat een paard bij elkaar gerold wordt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:50

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:52

@superpony dat is toch bizar? Daar heb je toch juist goede instructie voor, die dan zegt 'hee even terug naar de basis, we moeten je zit verbeteren?' Daar zou ik (en ook als ouder) juist erg waarderen.
Ik heb gelukkig in mijn omgeving nog niet meegemaakt dat iemand dan een grote bek geeft.

@0000 omgeving Hardenberg. Wil er ook best even voor rijden.