Steeds minder mensen lijken te weten hoe dressuur bedoeld is en dat komt (mede) door al die verkeerde voorbeelden die we bij topruiters en (bekende) trainingsstallen zien.
Welke ruiter laat zijn paard nog op eigen benen lopen? Welke ruiter laat een paard zijn hals als balanceerstok gebruiken? Welke ruiter traint een jong paard zonder het van voor af te dwingen met het hoofd naar beneden te lopen? Welke ruiter geeft een paard de tijd om in aanleuning te komen? Als jij dat doet: chapeau!!

Je ziet steeds meer paarden die met de hand gereden worden, waarbij de halsspier strak staat, de neus vaak achter de loodlijn gedwongen is. Het plaatje lijkt heel wat, maar de rug wordt stijf, het kruis komt omhoog, er is geen verbinding van achter naar voor, er is geen schwung over de rug, het paard wordt zijn balanceerstok afgenomen, loopt niet in balans, gaat op de voorhand en heeft vaak een ongelukkige gezichtsuitdrukking.
Afgelopen week heb ik weer gepoogd om te genieten van dressuur bij Indoor Friesland, maar het was weer verspilde moeite. Het was vreselijk. Dan denk je: waar is het mis gegaan?
En ben ik heilig? Natuurlijk niet, ik maak ook fouten. Maar tegenwoordig luister ik vooral naar mezelf, want goede instructie is vrijwel niet meer te vinden. Naast het paard trainen (werk aan de hand) vind ik makkelijker omdat ik dan kan zien wat ik doe, als je erop zit wordt dat toch lastiger.
Ik sta vaak vrij alleen in mijn mening en ben blij dat Lucia Zahrte mijn mening deelt..of ik de hare

Ze zegt: "Nee, je paard hoort van voor niet rond te zijn."
Helaas is het in het Duits, maar wel interessant:
https://youtu.be/DnOXskN2h04?si=Np2AAYzGr73JrgRa