Debuut op een dressuurwedstrijd; gang van zaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Debuut op een dressuurwedstrijd; gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 22:59

Beste mensen,

Onlangs kondigde ik het al aan op een heel ander topic: na al op hoge leeftijd (acht-en-twintig!) te zijn begonnen en jarenlang wat te hebben aangeklooid in manegelessen wil ik nu eens een wedstrijdje gaan rijden. Op mijn favoriete manegepaard, tussen de pennykinderen - maar ja, dat hoort erbij. Overigens is de eerstvolgende wedstrijd pas weer in maart, dus dat wordt even geduld hebben.

Nu moet ik dingen gaan plannen waar ik nooit eerder over gedacht heb. Er moet bijvoorbeeld een ruiterpaspoort worden aangevraagd. Nu is mijn vraag nog wel: wat zijn de regels voor het deelnemen in de toekomst?
Ik heb van mijn instructrice begrepen dat ik in moet stappen op F5. Na twee winstpunten mag ik dan verder. Die twee winstpunten moeten geen probleem zijn, want de F5 kan ik allang (of liever: kunnen we allang...). Maar wát mag je daarna doen? Moet je elk niveau t/m F15 twee keer succesvol rijden of mag je stapjes overslaan? Met Google kon ik dat zo gauw niet vinden, dus ik hoop dat jullie me daaromtrent kunnen verlichten. :)

musiqolog

Re: Debuut op een dressuurwedstrijd; gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 23:56

O ja, en "wedstrijd" is natuurlijk een heel groot woord. "Proefjesdag" is beter, maar dat kan ik nu niet meer aanpassen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:20

Wat leuk dat je F proefjes gaat rijden! Ik heb heel vaak volwassenen in de ring hoor!

Heb je nog geen ruiterpaspoort? De meeste maneges vragen dat al aan als je daar les rijdt.
Tot de F9 kan je met 2 promotie punten een niveau hoger. Vanaf de F9 heb je er 3 nodig.
Maar bij de FNRS/Knhs ligt geen registratie vast van deze promotiepunten, alleen de manege houdt dat bij, misschien wel in het paspoort.
Je mag klassen overslaan, maar vraag is of je dat wil. Als de F5 al prima gaat kan je in ieder geval in de F6 beginnen?
De F proefjes zijn de voorbereiding op de KNHS wedstrijdsport. Waar er bij de fnrs vooral naar de ruiter wordt gekeken (zit, hulpen), gaat het bij de KNHS om de combinatie (hoe correct loopt het paard).
Dus hoe verder je komt bij de fnrs, hoe belangrijker het wordt dat je goede balans hebt, netjes hulpen geeft en verbinding hebt met de paardenmond.
Mocht je nog meer vragen hebben laat maar weten!

Flevolander

Re: Debuut op een dressuurwedstrijd; gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:41

Ik meende dat je bij de FNRS t/m het F6 mocht instromen. Wellicht is de F5 een advies van jouw instructeur? In dat geval zou ik daar gehoor aan geven, vaak is een proefje toch net even wat pittiger dan in je dagelijkse rijden omdat je o.a. veel oefeningen achter elkaar moet laten zien, en er soms toch ook een beetje wedstrijdspanning bij komt kijken.

Je andere vragen heeft Tilmar al voor een groot deel beantwoord.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 12:29

Flevolander schreef:
Ik meende dat je bij de FNRS t/m het F6 mocht instromen. Wellicht is de F5 een advies van jouw instructeur? In dat geval zou ik daar gehoor aan geven, vaak is een proefje toch net even wat pittiger dan in je dagelijkse rijden omdat je o.a. veel oefeningen achter elkaar moet laten zien, en er soms toch ook een beetje wedstrijdspanning bij komt kijken.

Je andere vragen heeft Tilmar al voor een groot deel beantwoord.

Ik weet hoe het rijden van proefjes is. :+ We rijden ze wekelijks in de les en we zijn nu al bij de F10. Met het huidige tempo zitten we al aan F15 voordat die proevendag überhaupt plaatsvindt. In het begin was die constante stroom van figuren inderdaad behoorlijk pittig. Een halfjaar later ben ik een heel stuk verder; daar zit de beslissing om het nu officieel te proberen voor een groot deel in.

Wedstrijdspanning is wel een ding; ik word er vaak al zenuwachtig van als er één iemand staat te kijken. Maar ook dan moet F5 geen enkel probleem zijn als ik nu in de les al op F10 zit.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:34