Een volte rijden, tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Een volte rijden, tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 08:03

Hoi,
Ik wil graag met mijn paard wat dressuur doen (proefjes).
Ik vind het alleen erg lastig om te zien of ik een volte ook echt in een cirkel rij.

Hebben jullie eventueel tips die ik kan gebruiken om te leren echt cirkels te maken ipv ovalen :+
Ik heb vooral problemen bij het kruisen van de X als ik een volte 20m wil doen bij de A of C, ik zit meestal voor of achter de X dus een ovaal :')

Bij volte aan de B of E dus problemen om de D en G precies te kruisen.

Elisa2

Re: Een volte rijden, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:05

Het helpt om de volte op te delen in 4 punten waar, eventueel met pionnetjes neerzetten. En dan van punt naar punt rijden. X is uiteraard een punt, en dan de A/C en aan de zijkanten precies in het midden op de hoefslag.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:06

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik wil graag met mijn paard wat dressuur doen (proefjes).
Ik vind het alleen erg lastig om te zien of ik een volte ook echt in een cirkel rij.

Hebben jullie eventueel tips die ik kan gebruiken om te leren echt cirkels te maken ipv ovalen :+
Ik heb vooral problemen bij het kruisen van de X als ik een volte 20m wil doen bij de A of C, ik zit meestal voor of achter de X dus een ovaal :')

weet je hoe je een volte moet inzetten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:09

Heb je de beschikking over pionnen? Zet die dan eens uit precies op die punten ( wel zo dat jij er natuurlijk omheen kan om een goede volte te maken ).
Vervolgens moet je zelf echt goed kijken in de richting waar je heengaat, dan volgt je paard als het ware vanzelf, want met je gewichtshulpen doe je al heel veel sturen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:29

Citaat:

Als je de volte zo wil rijden wordt het idd een ovaal. Je moet 4 m van D en G weg blijven.

De voltes bij A en C hebben 3 raakpunten met de hoefslag. Behalve A of C is dat 4 meter voor of voorbij de hoekletter.

Probeer eens het hele idee cirkel te vergeten en een soort vierkant te rijden van punt naar punt:
A-hoefslag-X-hoefslag-A.
Dan krijg je wat meer gevoel voor het kijken wat je heen wil en het aanraken van de hoefslag of X en gelijk weer doordraaien op je lijn.
Ook leuke oefening om de schouders te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 05-10-24 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:29

Pionnen neerzetten helpt vaak wel.
Op internet zijn wel afbeeldingen met een rijbaan verdeeld in hokjes van 5 meter, misschien maakt dit het voor jou ook duidelijker.

Voor een EBE grote volte kom je overigens niet over D of G.
Dan wordt het inderdaad een ovaal :)

Aanvulling;
https://paardengekken123.blogspot.com/2 ... 2.html?m=1
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 05-10-24 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:35

Bak slepen en de volte even 'uittekenen' (je kunt samen met iemand die op het midden staat en een longeerlijn een perfecte cirkel krijgen). Door je route goed te zien kun je hem beter rijden en na een tijdje kun je hem ook zonder hulp zelf visualiseren. Je rijdt niet echt van punt naar punt, je rijdt een vloeiende lijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:23

Bak slepen, volte uittekenen en dan een poosje die volte blijven rijden op hetzelfde spoor en dat spoor mag niet breder worden, dan leer je wel sturen ;)
Of leg er twee neer en blijf daar dan op rijden, linksom rechtsom zonder het spoor breder te maken. Of een grote volte met een kleine eraan vast. Variatie genoeg te verzinnen.
Maar het is niet zo makkelijk als het lijkt!

Wel zorgen dat je niet anderen ook in de bak hebt rijden of zelf door je voltes heen gaat sturen, blijf op je voltes.

Ik heb dit moeten doen van mijn instructeur toen mijn cirkels ook niet rond waren. Na enige oefening (lees, paar keer doen per week) was het simpel te doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 10:59

Dank allen

Ja ik weet hoe ik een volte moet inzetten, maar tijdens het rijden verlies ik het zicht op de vorm die ik rij :')
Als ik door de bak stap zonder paard kan ik het wel visualiseren namelijk.

Ik ga het eens proberen met pionnen, die heb ik wel :)

Onze bak is 30m breed x 60m lang dus ik zet kegels met bakletters adhv foto op internet waar de afstanden tussen de letters ook erbij staan zodat ik wel binnen een 20x40m kan rijden.

Ik ben tevens de enige op stal die rijd. Dus hoef geen rekening met andere te houden. (kleinschalige pensionstal)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:07

De instructeur van de ponyclub had (40 jaar geleden :D ) een touwtje waarmee een volte uitgezet werd. Daar reed je dan omheen. Doordat het touw op de grond lag, kreeg je ook meteen wat meer feeling met de afmeting en ronding.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 11:30

Dat ik op die G en D lig te focussen zal ook mijn probleem zijn dat het ovalen worden.
Nu ik erover nadenk adhv afstanden tussen letters is het ook logisch :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:35

Art_Ificious schreef:
Dank allen

Ja ik weet hoe ik een volte moet inzetten, maar tijdens het rijden verlies ik het zicht op de vorm die ik rij :')
Als ik door de bak stap zonder paard kan ik het wel visualiseren namelijk.

Ik ga het eens proberen met pionnen, die heb ik wel :)

Onze bak is 30m breed x 60m lang dus ik zet kegels met bakletters adhv foto op internet waar de afstanden tussen de letters ook erbij staan zodat ik wel binnen een 20x40m kan rijden.

Ik ben tevens de enige op stal die rijd. Dus hoef geen rekening met andere te houden. (kleinschalige pensionstal)

in een bak die groter is dan 20x40 werkt mijn tip niet, helaas

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 14:15

Mce, ik zet die 20x40m af. Als de grond droog is leg ik ook springbalken neer als "bakwand". Vooral dan de hoeken en bij de letters leg ik dan een balk.

We hebben alleen een grote buitenpiste en blijft redelijk nat als het geregend heeft. Dan leg ik die balken liever niet in het zand. (er zijn er al een deel verrot).

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:49

Langs het binnen oog van je paard kijken en de cirkel kleiner en groter maken helpt mij .

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 16:20

Je kunt om te oefenen beginnen met uitzetten van pionnen.
Dan kan je daar omheen rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 19:11

Heb vandaag met behulp van mijn beste vriendin, een longeerlijn en pionnen een mooie cirkel kunnen oefenen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:39

Fijn zeg!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:27

Ik heb (na enig soebatten) brave kleine 'tien meter markeringen' mogen aanbrengen op de bakranden.
Lange zijden van 60 meter dus 4 markeringen,
korte zijden van 30 meter 3 markeringen.

... en ik heb vreselijk om mijzelf gelachen. Jarenlang reed ik in een 20x40 bak en dan telkens gokken voor een grote volte 'of ik op het goede plekje kwam'.
(Natuurlijk krijg je er wel ervaring mee en gevoel voor, etc etc etc.)

.... maar de eerste keer dat ik vanaf de E van de hoefslag ging en precies aan de tien meter markering kon zien 'of ik op de goede plek zat' voelde ik mij toch echt opgelucht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:16

Het eigenlijke probleem van een niet ronde volte los je niet op met het aanbrengen van pionnen, markeringen etc. Het eigenlijke probleem ligt hem in het feit dat je de stelling en buiging niet constant houdt en als je dus niet op X uitkomt, dat je paard in de 2e helft van je volte door je binnenbeen heen naar binnen loopt zodra je de aanleuning van de wand kwijt bent. Pionnen helpen je hem terug te sturen naar het punt waar je uit moet komen, maar de kunst van een goede volte is te voorkomen dat er iets bij te sturen valt.

Ga dus vooral voelen wat er op een volte gebeurt en niet zozeer op het zicht voltes rijden. Voelen wanneer je paard naar binnenvalt en dan met je binnenbeen hem terug naar je buitenteugel drijven. Voelen dat je paard volledig hetzelfde blijft op het moment dat je de aanleuning van de wand kwijt raakt, dan rij je automatisch een perfect ronde volte.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:50

Dat voelen of je paard naar binnen of buiten valt gaat net wat makkelijker als je je minder zorgen maakt over wat je uit moet komen. Juist door de punten te markeren zie en daarna voel je of je het goed doet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:56

Hebt een punt :j

Maar sommige mensen hebben echt totaal geen gevoel voor afmetingen. Als je ze zegt dat een kleine volte 10 meter is, dan hebben ze geen idee hoe ze dat moeten indelen omdat ze simpelweg geen inzicht hebben in afmetingen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:39

Zodra je de juiste lijn kunt visualiseren is het makkelijker de vorm van je paard correct in te stellen en te merken wanneer je uit koers raakt, of te ruim of te krap gaat en dat op de juiste manier corrigeren zodat je weer op de gewenste vorm uitkomt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 16:50

M'n paard ging idd wel iets teveel tegen de binnenste kegel aan maar moest toch niet continu bijsturen gelukkig :)

Had nu op meerdere punten kegels staan (bij de letters E en B, voor de D en G en telkens tussen die kegels in). Bedoeling is uiteraard om die punten af te bouwen en zelf het gevoel en zicht te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:36

... een goede (grote of kleinere) volte rijden is in feite hartstikke moeilijk.

Ik ben met mijn jonkie destijds begonnen met vierkantjes en 'honingraten'. Even buigen en weer rechtuit, als er iets fout gaat is het drie passen later weer over en kun je opnieuw beginnen.

Het is zaak dat het paard niet op de binnenschouder/ het binnenvoorbeen landt,
maar stevigheid heeft in de buitenbenen en
het binnenachterbeen plaatst idealiter recht onder jouw zwaartepunt (in elk geval in die richting).
Dat is lastig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 21:12

Daarom werk ik ook veel aan de hand met mijn paard, om hem recht te richten en z'n binnen achterbeen te laten ondertreden. :)
Aan de hand heb ik er wel meer zicht op dan onder het zadel.
Maar om die reden film ik mezelf of laat ik me filmen als het even kan. Dan kan ik terugkijken waar het eventueel mis gaat. :)