paard tijdens het rijden rechtstellen d.m.v. verlichte zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lenteklokje

paard tijdens het rijden rechtstellen d.m.v. verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 12:00

dag allemaal,
Bij mijn linksgebogen paard blijft het rechtstellen en rechtrichten een uitdaging. Het langmaken van mijn rechterbeen en daarmee zijn massa iets naar links zien te krijgen lukt soms wel maar soms ook niet. Waardoor hij op bepaalde momenten als een banaan vooruit gaat..... Nu heb ik gisteren (was lekker buiten aan het rijden op een brede berm :-) ) bij toeval ontdekt dat het rijden in de verlichte zit helpend is. Zowel in draf als in galop vond ik dit verrassend goed en ontspannen voelen! Dan kan ik namelijk beter mijn kuit aanleggen en reageert hij daar beter en fijner op. Is dit rijtechnisch te verklaren? Of zie ik iets over het hoofd misscchien. PS ik rijd recreatief vergelijk B/L niveau dressuur.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:05

Misschien het tempo ? Gewoon een idee.Dat je paard harder gaat als je in verlichte zit gaat en bij hogere snelheid is je paard rechter (heb ik het idee van dan ).
Of anders is je eigen gewichts verdeling beter als je niet op je billen zit ?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:34

dat is wel begrijpelijk want in de verlichte zit "ontlast" je de rug van het paard, mogelijk voor dit paard een goede training om rugspieren aan beide kanten te trainen.

verder ken ik het paard niet maar gymnastiseren kan helpen bij het rechtrichten

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:55

Als het paard verbetert op het moment dat je niet meer op zijn rug zit, lijkt het logisch om te veronderstellen dat datgene dat op zijn rug zit de oorzaak is van de scheefheid.

Bij verlichte zit moet je in veel meer in balans blijven anders kiep je er naast. Dus zou eens goed kijken naar je eigen houding en scheefheid. Helemaal omdat je zegt dat het blijvend een uitdaging is om hem recht te krijgen. Dat komt heel vaak vanuit de ruiter.

Of compensatie van een blessure/pijn ergens in het lijf. Maar dierenartsen en zadelpassers hebben het druk met paarden van ruiters die punt 1 niet willen inzien. Dus zou dat als eerste eens gaan onderzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:21

Lenteklokje schreef:
dag allemaal,
Bij mijn linksgebogen paard blijft het rechtstellen en rechtrichten een uitdaging. Het langmaken van mijn rechterbeen en daarmee zijn massa iets naar links zien te krijgen lukt soms wel maar soms ook niet. Waardoor hij op bepaalde momenten als een banaan vooruit gaat..... Nu heb ik gisteren (was lekker buiten aan het rijden op een brede berm :-) ) bij toeval ontdekt dat het rijden in de verlichte zit helpend is. Zowel in draf als in galop vond ik dit verrassend goed en ontspannen voelen! Dan kan ik namelijk beter mijn kuit aanleggen en reageert hij daar beter en fijner op. Is dit rijtechnisch te verklaren? Of zie ik iets over het hoofd misscchien. PS ik rijd recreatief vergelijk B/L niveau dressuur.

Denk dat je het antwoord zelf al geeft, je kunt zelf je kuit beter aanleggen in de verlichte zit. :)

Ik zou eens kijken waar het verschil precies voor jou zit qua kuit aanleggen in verlichte zit of normaal. Wellicht kan een ander zadel helpen of de beugels een gaatje langer oid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Re: paard tijdens het rijden rechtstellen d.m.v. verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:20

Tessa Roos heeft het er over dat wij mensen veel meer "zintuigen" in onze benen dwz.: voetzolen, enkels en knieën hebben dan in onze billen.

Het voelen "paard gooit mij nu op 'die' kant" gaat dus veel sneller dan wanneer je in dressuurzit zit.
En het verschuiven van je eigen gewicht gaat - zo is mijn ervaring - ook net iets makkelijker (je hoeft nauwelijks te gaan verzitten).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 17:34

mce schreef:
dat is wel begrijpelijk want in de verlichte zit "ontlast" je de rug van het paard, mogelijk voor dit paard een goede training om rugspieren aan beide kanten te trainen.

dag mce, ja ben ik mee bezig, allerlei oefeningen zoals slangelijnen en overgangen, ook de grote volte. Probleem is vaak dat hij dan door mijn rechterkuit valt op de rechtervolte en het lukt nog niet zo goed om dat dan weer te herstellen. Het ontspannen buiten rijden, waarbij ik op de lange stukken nu soms even in verlichte zit ga, helpt om hem beter recht te richten.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 17:37

Sybelle schreef:
Als het paard verbetert op het moment dat je niet meer op zijn rug zit, lijkt het logisch om te veronderstellen dat datgene dat op zijn rug zit de oorzaak is van de scheefheid.

Bij verlichte zit moet je in veel meer in balans blijven anders kiep je er naast. Dus zou eens goed kijken naar je eigen houding en scheefheid. Helemaal omdat je zegt dat het blijvend een uitdaging is om hem recht te krijgen. Dat komt heel vaak vanuit de ruiter.

Of compensatie van een blessure/pijn ergens in het lijf. Maar dierenartsen en zadelpassers hebben het druk met paarden van ruiters die punt 1 niet willen inzien. Dus zou dat als eerste eens gaan onderzoeken.

dag Sybelle, ja werk ik aan. Allerlei oefeningen zoals slangelijnen en overgangen, ook de grote volte. En steeds weer rechterbeen lang maken. Probleem is vaak dat hij dan door mijn rechterkuit valt op de rechtervolte en het lukt nog niet zo goed om dat dan weer te herstellen. Waardoor ik, zoals je al zegt, wellicht scheef kom te zitten. Het ontspannen buiten rijden, waarbij ik op de lange stukken nu soms even in verlichte zit ga, helpt om hem beter recht te richten en te corrigeren.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 17:40

Elisa2 schreef:
Lenteklokje schreef:
dag allemaal,

Denk dat je het antwoord zelf al geeft, je kunt zelf je kuit beter aanleggen in de verlichte zit. :)

Ik zou eens kijken waar het verschil precies voor jou zit qua kuit aanleggen in verlichte zit of normaal. Wellicht kan een ander zadel helpen of de beugels een gaatje langer oid.

hi Elisa ja klopt, kuit aanleggen in verlichte zit gaat veel beter. Dan is mijn been als vanzelf al lang. Omdat hij bijvoorbeeld op de volte door mijn kuit heen valt, is mijn reactie dan weer dat ik mijn been op trek. Zadel is op zich okay en beugels zijn al vrij lang. Dank je wel

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 17:43

Janneke2 schreef:
Tessa Roos heeft het er over dat wij mensen veel meer "zintuigen" in onze benen dwz.: voetzolen, enkels en knieën hebben dan in onze billen.

Het voelen "paard gooit mij nu op 'die' kant" gaat dus veel sneller dan wanneer je in dressuurzit zit.
En het verschuiven van je eigen gewicht gaat - zo is mijn ervaring - ook net iets makkelijker (je hoeft nauwelijks te gaan verzitten).

hi Janneke, hier moet ik even over nadenken. Het aanleggen van mijn kuit en hem daarmee rechtrichten lukt wel in verlichte zit maar nog niet zo goed tijdens het doorzitten of lichtrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:06

Lenteklokje schreef:
mce schreef:

dag mce, ja ben ik mee bezig, allerlei oefeningen zoals slangelijnen en overgangen, ook de grote volte. Probleem is vaak dat hij dan door mijn rechterkuit valt op de rechtervolte en het lukt nog niet zo goed om dat dan weer te herstellen. Het ontspannen buiten rijden, waarbij ik op de lange stukken nu soms even in verlichte zit ga, helpt om hem beter recht te richten.

Als ik het zo lees denk ik wel dat het voornamelijk een kwestie is van gas geven. Daar trek je je paard eigenlijk wat rechter mee.
Als je paard scheef is, dan vindt hij het moeilijk om om je been heen te buigen. Meestal is dat rechtsom en dat betekent dat de spieren aan de linkerkant wat korter/stijver zijn. Om je paard gelijkmatig in de spieren te krijgen moet je de kortere spieren langer maken, maar dat kost best tijd en lukt niet meteen.
Als je de bocht in wil en je paard valt op de binnenschouder door je been heen, dan plaatst het eigenlijk zijn binnen achterbeen een beetje buiten de massa naar binnen, omdat hij het moeilijk vindt om om jouw been heen te buigen. Belangrijk is dan dat je in ieder geval recht spoort; dus dat je de voorhand voor de achterhand houdt. Als je paard door je been heen valt, dan helpt het om wat meer gas te geven en de voorhand weer voor de achterhand zetten en wat later weer te proberen de bocht te nemen. Neemt het de bocht dan goed (dus plaatst het het achterbeen onder de massa) dan kun je wat meer stelling vragen. Dat lukt allemaal beter als je de binnen hoefslag neemt en zo min mogelijk stelling vraagt tot het goed de bocht door kan; dus eigenlijk alleen maar kijken waar je heen gaat is dan voldoende. Door je paard op de andere hand bv wat meer in contrastelling te rijden kun je ook die kortere kant wat oprekken. Van de hoefslag af wijken is dan bv weer een goede oefening.

Ik denk dat wat je buiten voelt wel te maken heeft met het tempo. Vergelijk fiets. Als die gaat slingeren moet je ook gas geven voor een goede balans.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:15

Lenteklokje schreef:
mce schreef:

Leuke reactie, gaat ook niet ineens vanzelf goed, volhouden op een koers die je inzet is best lastig als er niet direct resultaat is, maar het zijn de kleine verbeteringen - ook bij je zelf - herkennen.

Tipje: maak een kleine rechtervolte en druk deze met je binnenbeen stukjes groteren, probeer zelf zo stil mogelik te blijven zitten en als je voelt dat de stappen -nog- goed zijn ga je de volte rechtuit - op welk deel je van de volte ook zit - recht uit en draaf je aan, als beloning even hals strekken, en maak je deze oefening op de andere hand,
rechtuit is heel simpel iets meer buitenhand - rechtrichten- en iets meer binnen been en zelf een punt opnemen waar je naar toe wil, merk je vanzelf dat je van hand verandert of op de zelfde hand blijft en jij moet dan dat steeds begeleiden met de juiste hulp

Valkuitltje: als je op de zelfde hand blijft mag het niet naar de hoefslag vallen, naar de hoefslag weglopen, jij bepaald zelf de rijrichting, ondersteunt met de juiste hulp

Heb misschien overbodig even geprobeerd aan te geven wat ik bedoel
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie