Rambo at work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Rambo at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:13

M'n vast fotografe wilde graag oefenen met rijfoto's, dus bij deze.

Rambo heb ik nu ongeveer 1,5 jaar, gekocht als een bleek achteraf veel te groene kikker en vorig jaar na de eerste keer thuis er vol vanaf gelanceerd te zijn geworden, in training gezet zodat de knopjes erop gezet konden worden.

We hebben wat problemen met een team worden maar het gaat steeds een beetje beter.
Rambo is nu zo'n 2 jaar onder het zadel waarvan 1 jaar goed zeg maar dus ondanks z'n leeftijd nog vrij groen, maar wat doet hij het goed!
Hij is erg licht op de hulpen, heel eerlijk en schrikt van alles wat om hem heen gebeurt wat mij nogal onzeker maakt **\O/** _O-

Wees lief voor ons, we moeten nog veel leren samen, daar ben ik mij heel erg bewust van :D

We begonnen in de binnenbak
1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

Om daarna nog wat plaatjes te schieten in de buitenbak
4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

xChanelx

Re: Rambo at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:36

Fijn dat het steeds beter gaat! +:)+
Ik vind de laatste foto een heel fijn beeld geven en zou daar ook wat meer in doortrainen, zeker gezien hij nog niet zo lang "echt" onder het zadel is en hij zo kan schrikken. Dan denk ik dat wat meer ontspannen rijden zowel aan zijn lijf als hoofd ten goede komt. Veel plezier met elkaar :)

Wat betreft de foto's, daarin stoort het me dat ze steeds scheef staan, dat kijkt niet zo lekker vind ik :o
Qua kleur wel erg mooi!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:45

Helemaal met je eens, sinds een paar weken begint hij zelf te zakken na een tijdje en daar wil ik inderdaad naartoe en ben ik ook enorm blij mee dat het ons lukt! Doordat hij zo snel schrikt zit ik er vaak onbewust gespannener op dan ik zou willen, we werken eraan en het gaat met kleine stapjes al wat beter!

De tips over de foto's zal ik doorgeven, ze maakt normaal alleen portretten dus ze moet nog wat oefenen ook om de juiste momenten op de foto te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:44

Ziet er netjes uit hoor! Ik ga met Chanel mee, die laatste foto geeft een fijn beeld wbt waar een jong paard het beste kan lopen.

Makkelijk lijkt hij me niet qua bouw. Wel super fijn dat het steeds beter gaat. Jullie komen er wel!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:41

De laatste foto geeft idd een heel fijn beeld! Ennuh, wat een leuke zonnebril op foto 2 8-)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 19:31

Haha Dais, stoere zonnebril he! Mijn gezicht kon echt niet hahaha!

Hij is nogal loperig en rent dan onder mij uit, kop erop en gaan dus. Niet gemeen, maar dan vindt hij het moeilijk en maakt hij het mij nog moeilijker. Soms best lastig om juist daar doorheen te rijden en hem laag en ontspannen te krijgen, ik heb zelf ook totaal geen ervaring met groene onervaren paarden dus misschien ook niet de meest ideale combinatie, maar het gaat steeds beter en steeds sneller ook dat hij gaat zakken. Het tempo is gelukkig eindelijk een normaal tempo aan het worden :+

Dus ik geef jullie helemaal gelijk hoor, maar voor mij ook soms lastig om hem juist tot dat punt te krijgen! Maar al doende leert men en ik moet zeggen dat ik veel van Rambo leer en het heel fijn is dat hij zo'n eerlijk karakter heeft! Hij staat verder fijn licht aan de hulpen als je hem eenmaal aan het lopen hebt :D

Zijn bouw, tsja het is een Quarter, niet het meest voor de hand liggende paard om dressuurmatig mee te gaan rijden nee :') Breed en compact gebouwd met een kort nekje en dikke grote kop erop _O-

Ik heb overigens nog een filmpje gekregen waar nog een paar mooie, betere beelden in te zien zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 05:23

Hoi goed bezig samen… mijn paard heeft ook dat schrikkerige/vliegerige gedaan en je vervalt al snel in een vicieuze cirkel omdat je gespannen raakt omdat je weet dat hij dat kan doen.. Wat bij ons gewerkt heeft is tijdelijk met oordoppen in zijn oren rijden. Dit dempte net genoeg om hen relaxter te houden en minder fel in zijn reactie te zijn. (Werkt niet enkel tegen het schrikken van geluid maar ook visueel schrikken van dingen). Hierdoor werd ik zelf minder gespannen, en werd hij ook relaxter en hebben we dat doorbroken. Je paard hoort je nog steeds, dus hij is niet afgesloten van geluid. Ik kan hem nu de ontspanning in mezelf geven die hij nodig heeft om zelf niet ook gespannen te raken. Werkte erg fijn zo! Misschien dat dat jullie ook helpt? Ooo k hade de Pomms oordoppen van lemieux

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 08:08

Dankjewel voor de tip Neon! Ik ga daar zeker eens naar kijken, wie weet gaat het helpen.
Ik moet zeggen dat het al beter gaat maar elke keer dat ik iets zie waar hij van kan schrikken verstijf ik onbewust al, zo vervelend!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:14

Wat een leuk paard...!
Misschien heb ik wat tips om meer plezier te hebben samen.

Qua zit lijkt het erop alsof jij in de traditionele 'valkuil valt' dat je paard een holle rug maakt en jouw lichaam de wetten van de zwaartekracht volgt en dus naar voor schuift, waardoor je paard weer extra op de voorhand komt.
De oplossing op korte termijn is niet zo moeilijk: ga in de verlichte zit zitten. Doe je voeten iets naar achteren, maak je rug recht (vooral niet hol) en lang en breng je bekken iets naar achter. Je bovenlichaam mag iets naar voren, zolang je eigen billen naar achteren zijn gooi je je paard niet op de voorhand.
En je moedigt er je paard mee aan de rug omhoog te brengen.

Wat ook goed helpt (de lange termijn oplossing tegen een holle rug en nog veel meer gedoe ook) is je dier in verticale balans brengen. Zodra dit lukt, voelt een dier zich steviger, zowel fysiek maar ook als in 'er zijn opeens minder monsters'.
Korte aanpak - vraag vooral ook je lesgeefster om hulp - als volgt:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit (niets met de halslengte willen doen).
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dit 'testje' vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)

Stel: de linkerteugel wordt 'zwaar' en de rechter 'licht'.
Blijf van de linkerteugel af. (Dwz: ga niet trekken oid. Ik wil graag drie gram, 'vier gram is te veel'.)
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar links.)
Links dus 'los', zacht contact op rechts,
zit zelf een beetje op rechts (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar links - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je rechterhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen, 'iets meenemen' door je hand zo te plaatsen.
(Stelling en buiging komen wat mij betreft later. Je vraagt hier nadrukkelijk geen stelling, het "gevaar" zou dan zijn: hoofd naar rechts en misschien wel extra gewicht op links...)

Op het moment dat je dier ontspant ('de hals laat vallen') is de verticale balans bereikt, en heeft het zin om zigzagjes over de binnenhoefslag te doen, regelmatig diagonalen doen en eens kijken of de slangevolte wil lukken.

En wat ook goed werkt bij schrikken is 'de truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is. Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg. Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk.
...zodra je de enge plek nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.

De makke is, dat het vooral bij het instappen gebeurt, dus draf en galop kunnen niet altijd.
Als werk doe ik dan: grote volte met 4x halthouden op zit en zwaartepunt ('graag op mij letten!')
'snakewalk': een zigzag waarbij jij telkens verzint hoe scherp de hoek gaat worden en hoeveel passen je rechtdoor gaat;
'dronken binnenhoefslag' je rijdt in principe een rechte lijn, mag ook de diagonaal of de A-C lijn zijn, met op onregelmatig aantal passen één, twee of drie passen wijken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:53

Janneke, dankjewel voor de uitgebreide uitleg, ik ga het dit weekend even goed doorlezen allemaal :D

We maken nu wel echt stappen. Eigenlijk de dag na de foto’s weer les gehad en vanaf toen gaan we met sprongen vooruit. Ik heb er nog nooit zo ontspannen opgezeten als nu en z’n tempo is nu onder controle, hij ontspant, waardoor ik ook ontspan, we gaan de goede kant op <3

We komen er wel, we hebben alleen wat meer tijd nodig :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 03:48

Leuke combinatie zijn jullie. Ik ben wel benieuwd naar de verdere ontwikkeling van jullie. Wat zijn je doelen met de training?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 07:44

Dankjewel Senna, wat leuk.
Mijn doel is eigenlijk om lekker buiten te kunnen rijden, daar heb ik hem uiteindelijk voor gekocht.
Maar daarvoor moet het vertrouwen, de controle en alles er wel zijn ook in de bak.

Ik moet zeggen dat we de laatste 2 maanden enorme sprongen gemaakt hebben en het nu heel goed gaat.
Rijden in de bak gaat nu heel fijn, vertrouwen is enorm gegroeid en toevallig gisteren hebben we heel spontaan ons eerste ritje buiten gemaakt <3

Ik kan je zeggen, als we zo doorgaan gaat het toch wel helemaal goedkomen met ons :D
Ikzelf vind dat we echt na de shoot sprongen gemaakt hebben samen!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:55

Heerlijk hoor...!
Foto 1 toont nog wat stress (twee holle ruggen) - van foto 2 word ik helemaal vrolijk!
En wat is er dan leuker dan lekker naar buiten :) :) 8-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:10

Trots op jullie Tarzan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:41

Ik weet niet of je zo kunt stellen dat dit paard een holle rug heeft. Het is een halve Quarter en zit niet heel gunstig in elkaar. Deze gaat nooit het beeld geven van een ander beter gebouwd paard. Hoe goed hij ook loopt.

Zo fijn dat jullie zo vooruitgaan Tarzan! Vooral die buitenrit, echt super dat het zo goed ging.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 07:41

Dankjewel dames <3

Hij is niet echt het gunstigste paard inderdaad om dressuurmatig te rijden, hij is toch ook wel flink neerwaarts gebouwd en dan die dikke billen er nog op haha! Maar nu hij zo goed in de bak gaat, komen we wel ook een stuk verder :D

Dankjewel Elisa, ik ben ook erg blij met de vooruitgang! Begin van het jaar had hij bijna op MP gestaan en zie nu hoe we kunnen genieten <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:47

;) ...de optimist zegt dat het een gunstige combinatie is.
Neerwaarts gebouwd is niet ideaal als je per se hoge punten in de ZZ wil rijden,
maar de dikke billen kunnen de voorhand iets "optillen" zodat je dier tot op hoge leeftijd met plezier rijpaard kan blijven.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:59

Laatste foto ziet er heel ontspannen uit. Leuk paard, mooie kleur