Paard eerlijk aan het been krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Paard eerlijk aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 13:23

Benieuwd naar tips en meningen over hoe je op een eerlijke manier je paard écht aan het been krijgt.
We kennen allemaal het 1-2-3tje, kleine hulp> iets steviger hulp> grote hulp al dan niet met spoor of zweep. Consequent been stil als gewenste tempo is bereikt etc.
Maar wat als je paard gewoon echt niet onder de indruk is van nummer 3, hoe groot moet je willen gaan?

Ik ben geen beginner, heb les maar nu een heel fijn paard, doet in de basis keurig z'n ding maar tempo controle krijg ik maar niet voor elkaar. Door te schakelen krijg ik hem meestal wel beter gedurende een training, om volgende dag weer opnieuw te moeten beginnen. Het beklijft niet lijkt het wel.

Paard staat buiten met vrienden en ik wissel veel af. Rijd 'm 3-4 x in de week waarvan altijd een keertje buiten.

Sheran

Re: Paard eerlijk aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:28

Andere kant op gaan: heel uitgebreid belonen en aanmoedigen bij het rijden! Met je stem constant laten weten dat hij het goed doet als hij naar voren gaat. Licht zitten. Want is het ook niet gewoon een klein wonder dat hij zo lief is om je op zijn rug te laten zitten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:33

Heeft je paard voldoende kracht om op het gevraagde tempo te lopen?

Aan het been zijn is iets anders dan voldoende tempo hebben of actief zijn. Je paard kan ontzettend scherp op het been zijn en alsnog traag lopen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om les te nemen en daarmee te bepalen waar het probleem hem in zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:35

Een 1,2,3 is prima in de basis. Bij verfijnen vanuit een basis. Als een paard niet reageert op 3 zou ik me afvragen wat daar achter zit en dat oplossen.
Begrijpt hij het niet. Dan eerst kijken of je op een andere manier kan uitleggen, bijv met stemhulpen. Is hij zodanig afgestompt dat 3 geen indruk meer maakt dan eerst bouwen aan vertrouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:37

....nog weer een andere invalshoek: begin met oefeningen rond buigen.

Ooit had ik een verreden paard (volgens sommigen een "lui ex- manegepaard") en het 'voorwaarts' en 'aan het been' waren niet zo best.

Wat hier de oplossing bleek, was vierkantjes stappen. Of zeshoekige voltes, ook goed.
Even buigen, rechtuit, even buigen rechtuit - een kwartier lang met zo correct mogelijk lengtebuiging en daarna goed recht 'rechtop' tien meter binnenhoefslag, weer een bochtje, etc.

En niet te lang doorgaan, en de volgende dag had het dier toch spierpijn.
Maar na een week was ze soepel en kwam ze "vanzelf" in actie.

Mijn verklaring: toen de stijfheid er uit was, kwam de natuurlijke drang voorwaarts weer te voorschijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:43

Wellicht iets met voeding doen kan helpend zijn.
Impuls wil je graag. Verras je paard door bv opeens vanuit stap de galop te vragen, of juist flink laten galopperen of juist van galop naar stap. Mijn paard vond dat erg grappig en hij werd er alerter van.
Of bv zet een hindernisje in de bak. En opeens sla je af, hop hop in draf of galop en er overheen. En terug
Wellicht eens met muziek gaan rijden. Mijn paard werd daar heel kittig van.
Neem hem eens mee naar buiten met een ander paard. Lekker kwaliteit tijd voor jullie allebij. Gewoon genieten. Als hij er braaf op blijft laat hem dan als je vertrekt eens lekker een tijd galopperen. Doe dit twee of een keer per week en bouw conditie met hem op en je houdt hem gezellig tussen de oren.
Ga leuke dingen hem doen, bv Carousel rijden in een groep en zet hem dan op een plaats waar hij blij van wordt. Die van mij werd pittig van volgen.
Neem hem eens mee met vriend in de trailer en ga afwisselend ergens anders buiten rijden.
Eventueel proefjes rijden en officieel rijden tijdens knhs wedstrijd.
Les nemen want dan worden de puntjes op de I gezet. Kortom zorg dat je paard blij is als je iets met hem gaat doen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-08-24 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:45

Beseffen dat je met sommige paarden iedere dag weer opnieuw moet beginnen en blij zijn dat het verbeterd gedurende training. Paarden die echt niet aan het been willen zijn worden vaak toch onbewust tegen gehouden aan de voorzijde. Dus daar jezelf op focussen dat je na iedere ophouding ontspant en niet constant druk hebt op de teugel (wel verbinding uiteraard). Maar er zijn paarden die je iedere dag weer hetzelfde moet vertellen. En veel belonen op het moment dat je antwoord krijgt op je vraag zodat ze het steeds sneller begrijpen en willen doen. Positief zijn en blij zijn dat het verbeterd en de dag erna weer opstappen met het idee dat je met 0 moet beginnen maar heel blij bent als je aan het einde van je training op niveau 6 zit. En door de weken/maanden zal het dan iedere keer wat sneller gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:50

Krijgt het paard wel ruimte aan de voorkant om vlotter te gaan? Strakkere methodes als zweep en spoor maken niet enthousiast, en in elk geval gaat het plezier eraf.
Hoe is het dier ingereden? Het kan helpen door meer met stem te gaan rijden, en goed te belonen.
Mijn paard is door bitloos te gaan (is van vrij weinig onder de indruk...) en veel belonen heel goed gaan luisteren naar stem en been, fluisteren is genoeg. Ik ben wel vrij consequent.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:20

ken uw wijze van rijden niet maar misschien aan de voorkant iets meer ruimte geven, gasgeven met de handrem gaat niet samen

begin eens op 'n andere manier - de warming up - eens anders aanpakken zodat het paard verrast is,
als maar op dezelfde manier iets doen is niet echt inspirerend -nvvt - voor het paard om me te doen

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:29

Ooit ook zo'n paard gehad. Wat daar heeft geholpen is heel bewust onder het tempo van het paard gaan rijden, dus nog langzamer dan het paard zelf aangeeft, en dan een hulp voor voorwaarts geven. Dat werkte enorm goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:35

lletam schreef:
Benieuwd naar tips en meningen over hoe je op een eerlijke manier je paard écht aan het been krijgt.
We kennen allemaal het 1-2-3tje, kleine hulp> iets steviger hulp> grote hulp al dan niet met spoor of zweep. Consequent been stil als gewenste tempo is bereikt etc.
Maar wat als je paard gewoon echt niet onder de indruk is van nummer 3, hoe groot moet je willen gaan?

Ik ben geen beginner, heb les maar nu een heel fijn paard, doet in de basis keurig z'n ding maar tempo controle krijg ik maar niet voor elkaar. Door te schakelen krijg ik hem meestal wel beter gedurende een training, om volgende dag weer opnieuw te moeten beginnen. Het beklijft niet lijkt het wel.

Paard staat buiten met vrienden en ik wissel veel af. Rijd 'm 3-4 x in de week waarvan altijd een keertje buiten.

Ik kijk altijd naar de bouw, bij de ene helpt onder het tempo rijden en van daaruit schakelen goed. Bij de ander is het vooral consequent 1 tempo vasthouden en zorgen dat ze niet afzakken bijvoorbeeld. En bij andere is het weer veel afwisselen of soms een combinatie van dit alles afhankelijk van hoe het paard die dag is.

Hoe loopt hij buiten? Hoe is hij met een rengalopje?

Ik kijk ook altijd naar waar ze zelf enthousiast van worden. Spelenderwijs leren vertrekken op bijvoorbeeld alleen de stem. Leren meedenken met jou, sommige worden heel enthousiast van een sprongetje of een slalom.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:44

Wat mij ook hielp was al consequent zijn op het moment dat je je paard uit stal/van de wei haalt. Dus niet accepteren dat hij sloom achter je aan sjokt, maar ook al een actieve houdibg vragen in al je handelingen vooraf aan het opstappen. Ook bij losrijden geen lange teugel en maar wat sjokken, maar gelijk actief beginnen, actieve stap vragen en je eigen houding ook actief houden. Uitstappen idem, niet wat rondslenteren. Maar met een actieve stap uitstappen. Dat vergt vaak ook een andere houding van de ruiter :D. Je kunt ook ernaast lopen met uitstappen als je merkt dat je eigen energie op is.
En verder wil iets van hindernisjes of balken soms ook helpen. Of een buitenrit als dat mogelijk is

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:49

Sheran schreef:
Andere kant op gaan: heel uitgebreid belonen en aanmoedigen bij het rijden! Met je stem constant laten weten dat hij het goed doet als hij naar voren gaat. Licht zitten. Want is het ook niet gewoon een klein wonder dat hij zo lief is om je op zijn rug te laten zitten?

Ik ben ook zeker heel blij en trots op hem, begrijp me niet verkeerd. Ik werk veel met stem dus dat kent hij zeker. Het is ook niet dat het nooit lukt maar voor m'n gevoel loop ik hier momenteel wel een beetje op vast.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:51

Ik heb 2 paarden die beide bij mij kwamen als stakers op het been zelfs. Die zijn flink voorwaarts geworden op clickeren op voorwaartse drang. Klein beginnen dus al denken aan vooruit bij een beetje been was klik - snoep. Die stapjes kun je wat gaan vergroten. 1 van de 2 is kneitervoorwaarts geworden, de andere zit ik net mee in dit proces maar ik kan binnen 2 sessies al aandraven zonder verzet.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:52

Marjo schreef:

Aan het been zijn is iets anders dan voldoende tempo hebben of actief zijn. Je paard kan ontzettend scherp op het been zijn en alsnog traag lopen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om les te nemen en daarmee te bepalen waar het probleem hem in zit.

Het is een gezond jong paard (5) en ik vraag puur basis werk. Geen wedstrijden.

Les hebben we. Het is een paard wat van nature makkelijk sluit, dat is super, maar ze moeten ook voorwaarts blijven denken en dat is nu de puzzel.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:53

secricible schreef:
Een 1,2,3 is prima in de basis. Bij verfijnen vanuit een basis. Als een paard niet reageert op 3 zou ik me afvragen wat daar achter zit en dat oplossen.
Begrijpt hij het niet. Dan eerst kijken of je op een andere manier kan uitleggen, bijv met stemhulpen. Is hij zodanig afgestompt dat 3 geen indruk meer maakt dan eerst bouwen aan vertrouwen.

En dat vraag ik me dus precies af, vandaar dit topic.

Afstompen probeer ik juist te voorkomen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:54

lletam schreef:
Marjo schreef:

Het is een gezond jong paard (5) en ik vraag puur basis werk. Geen wedstrijden.

Les hebben we. Het is een paard wat van nature makkelijk sluit, dat is super, maar ze moeten ook voorwaarts blijven denken en dat is nu de puzzel.

Juist bij een jong paard kan het best dat die nog stabiliteit en kracht moet vinden om jou te dragen én snel genoeg te gaan. Ik zou dus vooral werken aan reactie op het been, en kracht ontwikkelen zodat het voor je paard makkelijker wordt om een hoger tempo aan te nemen :)
En vergeet niet om je paard te belonen als hij reageert op je been. Als jij been geeft en hij versnelt, is dat een beloning waard. Je paard doet immers wat je vraagt. Als je onvoldoende bevestigd dat hij goed reageert, weet hij misschien niet precies wat je bedoelt met je beenhulp :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:55

Janneke2 schreef:
....nog weer een andere invalshoek: begin met oefeningen rond buigen.

Ooit had ik een verreden paard (volgens sommigen een "lui ex- manegepaard") en het 'voorwaarts' en 'aan het been' waren niet zo best.

Wat hier de oplossing bleek, was vierkantjes stappen. Of zeshoekige voltes, ook goed.
Even buigen, rechtuit, even buigen rechtuit - een kwartier lang met zo correct mogelijk lengtebuiging en daarna goed recht 'rechtop' tien meter binnenhoefslag, weer een bochtje, etc.

En niet te lang doorgaan, en de volgende dag had het dier toch spierpijn.
Maar na een week was ze soepel en kwam ze "vanzelf" in actie.

Mijn verklaring: toen de stijfheid er uit was, kwam de natuurlijke drang voorwaarts weer te voorschijn.

Interessant. Ook hier heb ik me al wel in verdiept. Want inderdaad, als het frame niet correct is, kán hij wellicht ook niet naar voren. Dus dit soort oefeningen neem ik eigenlijk standaard wel mee.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:58

pien_2010 schreef:
Wellicht iets met voeding doen kan helpend zijn.
Impuls wil je graag. Verras je paard door bv opeens vanuit stap de galop te vragen, of juist flink laten galopperen of juist van galop naar stap. Mijn paard vond dat erg grappig en hij werd er alerter van.
Of bv zet een hindernisje in de bak. En opeens sla je af, hop hop in draf of galop en er overheen. En terug
Wellicht eens met muziek gaan rijden. Mijn paard werd daar heel kittig van.
Neem hem eens mee naar buiten met een ander paard. Lekker kwaliteit tijd voor jullie allebij. Gewoon genieten. Als hij er braaf op blijft laat hem dan als je vertrekt eens lekker een tijd galopperen. Doe dit twee of een keer per week en bouw conditie met hem op en je houdt hem gezellig tussen de oren.
Ga leuke dingen hem doen, bv Carousel rijden in een groep en zet hem dan op een plaats waar hij blij van wordt. Die van mij werd pittig van volgen.
Neem hem eens mee met vriend in de trailer en ga afwisselend ergens anders buiten rijden.
Eventueel proefjes rijden en officieel rijden tijdens knhs wedstrijd.
Les nemen want dan worden de puntjes op de I gezet. Kortom zorg dat je paard blij is als je iets met hem gaat doen.

Helemaal eens. We rijden regelmatig buiten, soms alleen, soms met zn maat. Of we pakken de trailer en gaan op locatie rijden. Ik werk zo nu en dan aan de hand, doe is grondwerk en we oefenen soms met working equitation.

En heel vaak ook niets hoor. Alleen poetsen of wandelen. Veel vrije dagen.

Voeding denk ik ook weleens aan. Vroeger gaf men haver, zou het eens kunnen gaan geven.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:03

xmarliez schreef:
Beseffen dat je met sommige paarden iedere dag weer opnieuw moet beginnen en blij zijn dat het verbeterd gedurende training. Paarden die echt niet aan het been willen zijn worden vaak toch onbewust tegen gehouden aan de voorzijde. Dus daar jezelf op focussen dat je na iedere ophouding ontspant en niet constant druk hebt op de teugel (wel verbinding uiteraard). Maar er zijn paarden die je iedere dag weer hetzelfde moet vertellen. En veel belonen op het moment dat je antwoord krijgt op je vraag zodat ze het steeds sneller begrijpen en willen doen. Positief zijn en blij zijn dat het verbeterd en de dag erna weer opstappen met het idee dat je met 0 moet beginnen maar heel blij bent als je aan het einde van je training op niveau 6 zit. En door de weken/maanden zal het dan iedere keer wat sneller gaan.

Precies dat vraag ik me af. Moet ik accepteren dat ik er gewoon elke dag consequent aan moet rijden en niet moet hopen dat het ooit een houwer wordt?
Want nogmaals, hij doet echt heel veel dingen super netjes. Maar je wil op een gegeven moment ook een stukje verder en alles start met die basis. Van aan je been zijn en impuls hebben.

Ik denk niet dat ik hem met de hand tegenhoudt (en ik probeer echt kritisch op mijn eigen rijden te zijn). Wellicht wel in m'n zit. Ik ben me er zeker van bewust dat ik ongetwijfeld een onderdeel van het probleem ben.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:07

Er zijn veel wegen naar Rome ts, de schop-schop-tik heb ik nooit toegepast. Het is niet logisch imo. Ik heb veel been-dode paarden gereden (manege paard, oude kinder-pony), grondwerk is eigenlijk altijd ''de oplossing''. En positief zijn, je kunt niet positief genoeg zijn. Snoep mee, geen verwachtingen hebben, of nouja, verwacht dat je 30 min op de middellijn staat.
Ikzelf pas redelijk wat druk-release toe op de grond, dat doe ik ook onder het zadel. Kuit eraan en wachten maar. Ik houd de druk er dus op tot er reactie komt(al is het een been optillen), gelijk druk los. Dat oefende ik overigens wel veel buiten in het begin en altijd met snoep. Heb menig keer gestaan tot ik spierijn kreeg, maar over weken(ja het is geen snelle tik), gaat dat echt beter. Maak het juiste antwoord ook leuk met snoep en enthousiasme, dat weerkaatst die blije energie.
Als een paard aangeeft iets écht niet leuk te vinden, doe ik het niet, buiten kun je ook dressuur rijden(erg goed zelfs). Mijn tinker vind rijden in de bak niets, hij doet het wel, maar niet met liefde. Grondwerk is z'n favoriet, vliegt hij met een blije kop in een veruimde draf, tja, dan doe ik grondwerk en rijden we wel buiten(vind ie ook geweldig). Beetje compromis sluiten, je werkt met een levend wezen met een eigen wil, :j

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:08

Lindsey_99 schreef:
Krijgt het paard wel ruimte aan de voorkant om vlotter te gaan? Strakkere methodes als zweep en spoor maken niet enthousiast, en in elk geval gaat het plezier eraf.
Hoe is het dier ingereden? Het kan helpen door meer met stem te gaan rijden, en goed te belonen.
Mijn paard is door bitloos te gaan (is van vrij weinig onder de indruk...) en veel belonen heel goed gaan luisteren naar stem en been, fluisteren is genoeg. Ik ben wel vrij consequent.

Ik ben me daar zeker van bewust. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt dus het is ook niet iets nieuws. Het gaat ook niet slecht, zeker niet! Maar hier loop ik met deze dus wel een beetje op vast.

Ik rijd zo nu en dan ook bitloos. Daar merk ik verder niet veel verschil.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:10

Elisa2 schreef:
lletam schreef:

Ik kijk altijd naar de bouw, bij de ene helpt onder het tempo rijden en van daaruit schakelen goed. Bij de ander is het vooral consequent 1 tempo vasthouden en zorgen dat ze niet afzakken bijvoorbeeld. En bij andere is het weer veel afwisselen of soms een combinatie van dit alles afhankelijk van hoe het paard die dag is.

Ik kijk ook altijd naar waar ze zelf enthousiast van worden. Spelenderwijs leren vertrekken op bijvoorbeeld alleen de stem. Leren meedenken met jou, sommige worden heel enthousiast van een sprongetje of een slalom.

Wat me wel opvalt inderdaad is dat hij buiten ook op z'n gemakkie begint. Alsof ie even in moet komen ofzo

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:12

Nog een andere invalshoek, weet je of je zadel goed past? Ik heb een heel voorwaarts paard, maar in de bak wilde hij dit onder het zadel niet zo graag zijn. Hier heeft een goed passend zadel veel verschil gemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:13

lletam schreef:
Elisa2 schreef:

Wat me wel opvalt inderdaad is dat hij buiten ook op z'n gemakkie begint. Alsof ie even in moet komen ofzo

Ik las tussendoor dat hij makkelijk verzameld. Is het een warmbloed of een ander ras?
Meestal als ze makkelijk verzamelen lopen ze makkelijker bij elkaar als uit elkaar en hebben ze meer aanleg voor dragen dan stuwen. Heel mooi zou je denken maar niet als ze niet voorwaarts denken. Bij zo,n paard zou ik echter wel andersom gaan werken. Rustig laten loskomen in zijn eigen kleine gedragen bewegingen en deze pas daarna groter en meer naar voren gaan vragen dmv schakelen.