Het zware leven als moeders opvolger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Myrthee_

Het zware leven als moeders opvolger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 19:19

Het is inmiddels alweer ruim 9 jaar geleden dat mijn oude merrie haar eerste opvolger heeft gegeven. Zij was toen 21 jaar oud.

Inmiddels is Don Winchester, beter bekend als Kriebel, dus alweer 9 jaar oud en een echte grote jongen, van 1.52 groot _O- . Tijd voor een bokt update dus!

Paspoortje:

Naam: Don Winchester
Afstamming: Don Cremello du Bois x Hamilton
Niveau: L1 met winst
Brons hengstveulen 2015. Moeder is NRPS keurmerrie Madammeke, welke ook wel bekend was als Oma.

Kriebel was vooral 'bekend' toen hij zo was:

Afbeelding

Daar was moeder hem aan het influisteren hoe hij een goede opvolger zou worden.

Hij moet namelijk houden van knuffelen:

Afbeelding

Afbeelding

Maar natuurlijk moet hij ook een rijpony zijn. Waar moeders tot haar overlijden op 28 jarige leeftijd nog onder het zadel is geweest, is Kriebels wedstrijd carrière net begonnen.

Ik heb mijn tijd met hem genomen, aangezien ik zo lang van zijn moeder heb kunnen genieten, hoop ik dat ook van hem te kunnen. Naast serieus rijden doen we ook af en toe buitenritten.

Afbeelding

Kriebel houdt niet van dagelijks rijden dus hij wordt 3 keer in de week gereden momenteel. Thuis in de trainingen gaan we richting M niveau, maar op wedstrijd loopt hij nu L1 met winst.

Onze eerste onderlinge proef was op 3,5/4 jarige leeftijd. Dat ging zo:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een tijd later in de trainingen.

Afbeelding

Sinds oktober 2023 zijn we serieus begonnen met wedstrijden. We starten 1 keer per maand.

Onderstaande foto's zijn gemaakt door mijn stalgenootje Laura Alexandra fotografie:

Afbeelding

Ik ben een angstige ruiter. Dit resulteert er in dat ik bij spanning voorover ga zitten. Ik ben me hier van bewust en hard aan het werk om dit op te lossen. Nu we mogen doorzitten in de proef gaat dit al veel beter.

Afbeelding

Afbeelding

Ook zou hij er nog wat meer 'doorheen' mogen en net wat nageeflijker mogen. Aangezien hij graag achter de loodlijn kruipt vind ik dit stiekem iets beter dan achter de loodlijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien hebben we genoeg om aan te werken, wat we braaf doen met wekelijke lessen. Maar wat ben ik blij met deze knappe fijne man. Hij doet altijd zijn best en is ontzettend betrouwbaar. Hij is absoluut een goede opvolger van zijn moeder.

Afbeelding

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:10

Wat een gave kleur. En je hebt een vriendelijke hand zeg. Fijn dat een opvolger is wat je er in verwacht. Zo gaaf is dat om dat mee te maken!

Al heeft dit paard wel een wat onvoordelige bouw, je zult hard moeten werken om deze straks in M er door te krijgen. Wellicht dat je dat in de L2 ook al ervaart? Wel heel braaf en werkwillend maar toch hard werken om het voor elkaar te krijgen?
Of zie ik dat niet juist? Zijn ook maar enkele foto’s.

Maar goed, plezier is wat belangrijk is.
Is mama nu volledig met pensioen?

Love je paarse jasje!!! Welk merk is dat?

Boehoe!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 21:14

Anomien schreef:
Wat een gave kleur. En je hebt een vriendelijke hand zeg. Fijn dat een opvolger is wat je er in verwacht. Zo gaaf is dat om dat mee te maken!

Al heeft dit paard wel een wat onvoordelige bouw, je zult hard moeten werken om deze straks in M er door te krijgen. Wellicht dat je dat in de L2 ook al ervaart? Wel heel braaf en werkwillend maar toch hard werken om het voor elkaar te krijgen?
Of zie ik dat niet juist? Zijn ook maar enkele foto’s.

Maar goed, plezier is wat belangrijk is.
Is mama nu volledig met pensioen?

Love je paarse jasje!!! Welk merk is dat?

Dankjewel voor je leuke reactie!

Ik vind niet dat Kriebel echt onvoordelig is gebouwd. Hij is zelf ster bij het NRPS. Ik denk vooral dat onze impuls problemen het zo doen lijken. Hij mag meer naar de horizontale balans toe nog. Echt werkwillig is hij ook niet. Hij doet het wel maar gaat niet altijd van harte :')
We gaan zien welke obstakels we tegen komen straks in de L2, daar komen we met wat tijd en geduld ook vast doorheen, net als de M op den duur.

Moeders is helaas 2 jaar geleden overleden op 28 jarige leeftijd.

Het jasje komt van Kingsland :D

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:10

Oké.. ik zelf zou zijn “ik werk niet van harte” vertalen in dat hij best veel moeite moet doen.
Ondanks dat hij ster is, zie ik een bouw waarbij de aanleg in dressuur hem niet aan komt waaien zeg maar. Niet lekker door het lijf en wat traag.

Maar ik moet er niet op doorgaan. Anders wordt het zo negatief. Het belangrijkste is dat jij en je paard blij worden van elkaar. En dat hij jou zelfvertrouwen geeft.

Heb je nog meer nakomelingen van je merrie?

Ik vind je jasje gaaf en goed uitgekozen bij de kleur van je paard.

Boehoe!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 10:15

Anomien schreef:
Oké.. ik zelf zou zijn “ik werk niet van harte” vertalen in dat hij best veel moeite moet doen.
Ondanks dat hij ster is, zie ik een bouw waarbij de aanleg in dressuur hem niet aan komt waaien zeg maar. Niet lekker door het lijf en wat traag.

Maar ik moet er niet op doorgaan. Anders wordt het zo negatief. Het belangrijkste is dat jij en je paard blij worden van elkaar. En dat hij jou zelfvertrouwen geeft.

Daar zit wellicht ook wel wat in inderdaad. Hij wordt geregeld gecontroleerd door de osteopaat en doe mijn best hem zo goed mogelijk te houden. Dat is denk ik het belangrijkste. De Z moet hij in elk geval wel kunnen halen :j of ik dat haal weet ik niet haha.

Uit dezelfde moeder heb ik nog een merrie van inmiddels 6. Van Dallas VDL.

Afbeelding

Dit is wel een heeeel ander type dan mijn kriebelvriend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:55

Kleine tip: ga niet werken aan 'ik moet rechtop zitten'.
Naar voren zitten bij spanning/ angst is een reflex dus dat kun je niet afleren (spaar jezelf de moeite).
Je kunt de route nemen 'hoe krijg ik minder angst en spanning' en de route 'hoe voel ik mij zekerder'.
Wat dat betreft kan werken rond het zwaartepunt belangrijk zijn. Als rechtop zitten om één of andere reden niet aan de orde is, kun je in de remontezit gaan (verliche zit 'light'), daarbij is het wel zaak om je eigen bekken goed naar achter te brengen. Bij correct gebruik van de remontezit gooi je je paard niet op de voorhand - mogelijk is dit nu wel een factor in zijn 'werkwilligheid' en het is zeker een factor in zijn horizontale balans.

En twee tips die mij enorm geholpen hebben: ik maak van te voren een plan - "en ;) ik voer het nooit uit".
Zoals mijn instructeur zegt: 'rijd het paard dat je vandaag hebt'. (Het is prima om na te denken over je paard en welke oefeningen zouden kunnen helpen - maar dat plan gaat over het paard van gisteren....)
Dressuur is geslaagd als je lekker met je dier kunt gymnastieken (ipv moeilijke dingen doen) en je paard na gedane arbeid/ geïmproviseerde plannen blij en tevreden is.
(Ik doe wel moeilijke dingen zoals appuyeren, correct halthouden, halsstrekken in stap, draf en galop en weer teugels in contact en dan graag weer aanleuning krijgen...
Maar we hebben het stap voor stap opgebouwd en dan zijn het leuke spelletjes.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:32

Myrthee_ schreef:
Anomien schreef:

Daar zit wellicht ook wel wat in inderdaad. Hij wordt geregeld gecontroleerd door de osteopaat en doe mijn best hem zo goed mogelijk te houden. Dat is denk ik het belangrijkste. De Z moet hij in elk geval wel kunnen halen :j of ik dat haal weet ik niet haha.

Uit dezelfde moeder heb ik nog een merrie van inmiddels 6. Van Dallas VDL.

[ [url=m/N4tOZi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is wel een heeeel ander type dan mijn kriebelvriend.

Deze dame lijkt wel op mams! <3

Boehoe!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:36

Leuke pony hoor! Hij loopt eigenlijk maar op 1 foto echt nageeflijk en dat is die in de les zo te zien. Ik zou proberen meer naar dat punt toe te gaan rijden.
Dan toont hij ook gelijk heel anders.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Muronia

Re: Het zware leven als moeders opvolger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:39

Ach wat is klein Kriebeltje groot geworden <3 . Libby was je merrie toch? Is ze er niet meer? Kriebel zat volgens mij met Veronia in het dbt toen. Wat vliegt de tijd..

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Myrthee_

Re: Het zware leven als moeders opvolger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 16:08

Janneke, dankjewel voor de tips!

Anomien, wat grappig dat je dat vindt! De meesten vinden juist Kriebel zo op zijn moeder lijken. Maar Abby lijkt inderdaad ook erg op haar mams.

Elisa2, dankjewel! Door mijn spanning op wedstrijd vergeet ik inderdaad dat ik ook nog moet rijden. Thuis gaat het hierdoor inderdaad beter. Ik probeer er aan te werken :D

Muronia, kriebel zat inderdaad met Veronia in het DBT van 2015. Libby was inderdaad zijn moeder. Zij is over 5 dagen alweer 2 jaar overleden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie