Uitglijden op gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tortilla1

Uitglijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 21:31

Hoi
Ik ben helemaal nieuw hier. Na vele jaren meelezen voor handige tips heb ik nu ook een account *\o/*

Mijn vraag: mijn 5 jarige paard loopt niet op ijzers. Bij huis heb ik alleen de mogelijkheid te trainen op de weide. Ik merk met longeren en rijden dat hij onzeker loopt en ook uitglijd op de volte. In buitenritten en op zand loopt hij veel zekerder.
Ik ben bang voor blessures maar wil toch ook graag trainen.

Weet iemand tips/ wat kan ik aanpassen of anders doen om hem zich veilig te laten voelen zonder uitglijden en toch te kunnen draven en galopperen.
Misschien is zijn balans nog niet optimaal gezien zijn leeftijd en ervaring/ ben aan het focussen op rechtrichten maar dit gaat erg lastig met weinig trainingsmogelijkheid

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:34

Naar een bak in de buurt gaan.

Wellicht dat hoefschoenen kunnen helpen.

Maar het ene paard loopt zekerder op gras dan het ander.
Maar heb nooit gemerkt dat dit echt verbeterd.
Gras glijd nu eenmaal als het vochtig is. Niet voor niets dat er bakken zijn uitgevonden

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:35

Verzamelen helpt met steviger staan op gras, maar simpeler is het om je trainen te verschuiven naar je buitenritten en zandondergrond. Afgezien van voltes kan je eigenlijk alles wat je in een bak doet ook buiten doen op een breder bospad.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tortilla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 21:42

Dat is ook zo, ik kan de buitenritten daar best beter voor gebruiken dan ik nu doe.
Verzamelen is nog wel beetje lastig, hij is erg flegmatiek en probeer hem dus goed aan de gang te houden, maar misschien moet ik de focus daar wat minder op leggen in de wei. (Maar ook dat is lastig, want ik wil eigenlijk wel consequent zijn in een niet te laag basis tempo)

Tortilla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 21:49

DuoPenotti schreef:
Naar een bak in de buurt gaan.

Wellicht dat hoefschoenen kunnen helpen.

Maar het ene paard loopt zekerder op gras dan het ander.
Maar heb nooit gemerkt dat dit echt verbeterd.
Gras glijd nu eenmaal als het vochtig is. Niet voor niets dat er bakken zijn uitgevonden

Zouden hoefschoenen meer grip geven? Heb alleen ervaring met ijzers maar die vind ik nog sneller glijden.
Ze rijden ook springconcoursen op gras, dus er moet toch verbetering te halen zijn met training ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:53

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Tortilla1

Re: Uitglijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 21:58

Heb ook al gedacht om een baan van 20 x 40 rondom te frezen en bij de A en C grote voltes om veel basis figuren te kunnen rijden op zand. Maar dan zou het puur zwarte grond zijn (kan geen zand banen in de wei maken) en ik denk dat dat nog glad is bij beetje regen.
Of heeft iemand zoiets als voorbeeld toevalig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:07

Zwart zand = aarde = glad. Nutteloos voor anders dan stof en onkruid. Winterweide op zand krijg je misschien voor elkaar, maar beter kan je elders kijken naar rijoplossingen dan een weide of dat soort ondergrond. Onderhouden van een weide is iets anders dan een bak en die 2 gaan niet zo lekker samen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:23

Waarom geen ijzers zodat je kalkoenen in kunt draaien?

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:33

Precies, voor het zomerseizoen kunnen ijzers en kalkoenen uitkomst bieden. Handig voor springen op gras, maar afhankelijk van je ondergrond vond ik ze met buitenrijden ook handig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:37

Ik zou ijzers met stiften gebruiken of naar een bak in de buurt gaan als je zelf wil trainen naast je buitennritten :j
En op gras lopen kunnen ze ook leren maar heft wel een basis nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:47

Trainen in een wei is hooguit 50 dagen van de 365 te doen. Trainen doe je het best in een bak. Weide is of te nat, of te hard. Recept voor blessures.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie