De basis van het paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

De basis van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 10:49

Ik heb van meerdere instructrices les gehad met mijn paard en mij valt op dat de basis van het paardrijden per persoon verschilt. Ik moet met mijn paard de basis goed in orde krijgen maar wat is de basis precies? Wat houd het in? Is het alleen het besturen van je paard? Of komt er nog veel meer bij kijken?
Ik vond dit wel een interessant punt en ben erg benieuwd naar jullie visie van wat de basis is. :)

Keell94

Re: De basis van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:11

De basis in mijn ogen is is dat je je paard goed op 2 teugels kan rijden, hij goed reageert op je hulpen, recht gericht is en dat je natuurlijk een rem en een stuur hebt :P en dat er vanuit ontspanning wordt gewerkt.

Als er bij ons wordt gesproken over 'terug naar de basis' wordt daar eigenlijk mee bedoeld rust en ontspanning, paar stapjes terug en niet teveel willen, eerst de belangrijke dingen weer goed bevestigd hebben zoals dat recht richten en op 2 teugels rijden voordat je weer iets 'moeilijkers' gaat vragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:21

Ik wil gelijk even uit elkaar halen, gaat het om de basis als ruiter? Of de basis voor het paard?

Qua basis als ruiter zeg ik: onafhankelijk zitten, paard niet in de weg zitten. Paard aan het been kunnen rijden met een contactteugel en nageeflijk.

Dan de basis voor het paard, goed achter naar voren over de rug gereden worden, aan het been dus. Nageeflijk met voldoende gymnastiseren en in horizontaal en verticaal evenwicht. Zodat het paard op twee teugels komt en de schouders verplaatst kunnen worden in alle drie de gangen.

Het begint met ontspanning, tact en balans en van daaruit naar aanspanning, draagkracht etc.

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:32

Interessante vraag! Voor mij gaat de basis van paardrijden veel verder dan alleen besturen. Het begint echt met een goede band en vertrouwen tussen jou en je paard. Communicatie is superbelangrijk; je moet elkaar begrijpen.

Daarnaast zijn balans en een goede zit cruciaal, en natuurlijk ook geduld en consistentie. Iedere instructeur legt misschien andere accenten, maar uiteindelijk draait het allemaal om een sterke, duidelijke en respectvolle relatie met je paard.

Wat vinden anderen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:42

Lokii schreef:
Ik heb van meerdere instructrices les gehad met mijn paard en mij valt op dat de basis van het paardrijden per persoon verschilt. Ik moet met mijn paard de basis goed in orde krijgen maar wat is de basis precies? Wat houd het in? Is het alleen het besturen van je paard? Of komt er nog veel meer bij kijken?
Ik vond dit wel een interessant punt en ben erg benieuwd naar jullie visie van wat de basis is. :)

Goede vraag! ...ik zou zeggen evenwicht.
Om een béétje ontspannen te kunnen bewegen moet een mens of een dier in evenwicht zijn.
....nu is 'evenwicht' wat ingewikkeld: "Als je niet omvalt, ben je in evenwicht, toch?" - daar is iets voor te zeggen, maar het betere werk is: alle spieren (gewrichten, fascia, noem maar op) datgene laten doen waar die spier (gewricht, fascia) voor is.

Volgende puzzelstuk: stel jijzelf kunt je spieren (of etc ) netjes laten doen wat ze moeten doen,
niet meer en niet minder -
dan kruip je op een paard - "en dan kun je opnieuw beginnen".
Oude aanpak: lang zitles aan de longe. Zonder beugels!
Anno nu kun je dit combineren met 'joker', voltige (graag ook rechtsom!) en centered riding.
(In de beginners les leren veel mensen zichzelf maar rijden, met alle fouten van dien.)

En dan kun je op een goede dag zelf goed te paard zitten,
dan is het zaak om je dier in 'rijkunstig evenwicht' te brengen.
De volgorde die ik hanteer:
eerst verticale balans (plm gelijkelijk gewicht op beide voorbenen)
dan horizontale balans (niet te veel op de voorhand) correcte lengtebuiging en diagonale balans (graag niet dat bijv. linksachter alle gewicht naar rechtsvoor duwt).

En uiteraard zijn er nog heel veel andere dingen ook belangrijk :o .
Respect voor en kennis van hoe een paard waarneemt, denkt en zich voelt. De lieverds willen in principe graag samenwerken!
Heldere communicatie, correcte hulpgeving, heel veel belonen en weinig straffen - uitgeleerd ben je nooit.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:10

Vreemd eigenlijk dat de basis nog verschillend kan zijn en toch hetzelfde. Hier is de absolute basis ontspanning. Maar ontspanning krijg je weer niet zomaar. De ''basis'' bij paardrijden imo is zo makkelijk niet, het is geen fiets waarop je evenwicht houd en je kunt gaan, het is een harmonie die ook snel verstoord kan worden. Ofwel; ik ben eigenlijk nooit klaar met werken aan die basis. Als je een paard met vertrouwen, geduld en ontspanning rond kan rijden, ben je er namelijk imo al. De rest gaat stapje voor stapje ''vanzelf'' en is toevoeging.
Dus best een moeilijke vraag maar letterlijk gezien zou ik terug gaan naar rechtuit, twee teugels en duidelijke communicatie met wederzijds vertrouwen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:33

mijn ervaring: het paard is de atleet die wij graag verder willen helpen in zijn/haar ontwikkeling, daarom is het van belang dat we veel kennis hebben van de verscheidenheid in paarden, elk paard heeft zijn/haar eigen manier van ontwikkelen
dat vraagt van ruiters en instructie veel kennis wat een paard nodig heeft om te kunnen doen wat wij vragen - naast een goed management natuurlijk -

daarom is het van belang te ontdekken wat uw paard nodig heeft dat is de basis waarop je verder moet, natuurlijk is de ontspanning voor elk paard/ruiter een must
maar hoe krijg je die ontspanning

o.a. door veel kennis van zaken begrijpen dat een paard pas iets kan wanneer het op de -voor hem/haar - juiste manier geleerd wordt en dat kost veel tijd, geduld en voor al - eenmaal gevonden- je eigen koers bij dat paard blijven volgen

accepteer dat elk paard zijn/haar eigen gebruiksaanwijzing nodig heeft en geen standaart riedeltje aanneemt

dus bij elk paard moet de juiste basis gevonden worden

bij welke instructie liep uw paard het fijnst en ontwikkelde het het best? dat zou voor u en uw paard de beste basis kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door mce op 26-06-24 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:40

De basis: het paard gaat van achteren naar voren bereidwillig voorwaarts over de rug naar de hand toe en is gelijkmatig in de aanleuning (links en rechts). Hij gaat dus naar voren op je been, komt terug op zit en beetje hand, gaat naar links op een lichte hulp en naar rechts op een lichte hulp en hiermee leer je hem alles tot en met enige verzameling en oprichting.