Zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XDreamhorses

Zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 08:54

Hoihoi, ik loop wel eens tegen het probleem aan dat mijn zit eigenlijk niet zo goed is en mijn balans ook niet ook heb ik het idee dat als ik been geef mijn paard dat niet voelt terwijl ik voor mijn gevoel best hard been geef en als mijn oude instructrice erop ging dan ging dat veel beter heeft iemand hier tips voor?

c_alsemgeest

Re: Zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:06

In principe is dit iets waar je instructrice je mee kan helpen. Eventueel zitles aan de longe bv voor volledige focus op je balans en zit.
Verder zijn er veel fijne mensen die les geven gericht op houding en zit en clinics. N. v Dantzig vond ik bv heel erg prettig. Eerst op de "kruk" met het scherm oefeningen en daarna op je paard. Zij heeft mij toen goed geholpen met mijn jonkie die zo veel galop en kracht had dat hij je uit het zadel gooide, waardoor ik te veel op mijn bovenbenen ging zitten. Na 1 clinic met wat praktische tips was dat opgelost.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:55

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:26

Je kunt ook oefenen op zo'n rijsimulator om je houding en zit te verbeteren.

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:54

Waar vind je zo'n simulator?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:51

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:25

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:23

Je hebt als simulatoren de electrische simulatoren waarbij het paard zelf beweegt. Heten Otto,Hero of Pegasus.
Verder heb je mechanische simulatoren (Joker/Equisimulor) waarbij je als ruiter de beweging zelf in gang moet zetten.
En dan heb je nog balans krukken of Seatbuilder waarop je aan je zit kunt werken maar niet aan verschillende gangen.

Zelf heb ik een Joker en vind dat als Centered Riding ® instructeur ontzettend fijn om daar les mee te geven omdat je je als ruiter puur op jezelf kunt concentreren, heel goed het verschil tussen oude en nieuwe houding kunt voelen en je kunt als instructeur ook hands-on aanwijzingen geven. Werkt niet zo goed als je mee moet rennen in draf of galop :D. Joker is ook ontzettend duidelijk in feedback.

Ik heb zelf een traject ontwikkeld met 4 lessen met opbouw. De eerste les in stilstand werken aan houding en zit volgens de Centered Riding principes (met kennis van anatomie en gebruik van skelet en spier (psoas) model), en vervolgens een aparte les voor stap, draf en galop. Zodat er overal tijd is voor uitleg, goed voelen en oefenen.

Kaart met Joker trainers

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:46

XDreamhorses schreef:
Hoihoi, ik loop wel eens tegen het probleem aan dat mijn zit eigenlijk niet zo goed is en mijn balans ook niet ook heb ik het idee dat als ik been geef mijn paard dat niet voelt terwijl ik voor mijn gevoel best hard been geef en als mijn oude instructrice erop ging dan ging dat veel beter heeft iemand hier tips voor?

+:)+ Hartstikke goed dat je weet dat jij onderdeel van het probleem bent!
....nou de oplossing nog....

...er is een uitdrukking die luidt
'open de weg in je zit'.

En het punt is, dat zowel mensen als dieren evenwicht/ balans nodig hebben om 'vrij en vrolijk' te kunnen bewegen.

Een ouderwets "school paard" had de goede spieren stevig ontwikkeld, en kon een paar foutjes van een ruiter wel opvangen - en het getrainde oog van de instructeur zag 'wat het paard opving' en dus welke fouten de ruiter allemaal maakte...
Helaas, weinig mensen leren zo rijden.

Joker plus een goede instructrice doet al veel.
Gewone ouderwetse zitles aan de longe ook.
Voltige kan heel nuttig zijn.
En centered riding les.

Het zou kunnen zijn dat je gaat klemmen omdat je niet weet hoe je in balans moet blijven - knijpende dijbenen worden door veel mensen gebruikt als subtiele hulp 'ho'.
En sowieso: wat jij met je gewicht doet, daar moet een paard iets mee, en als jij wiebelt haal je het dier uit zijn evenwicht. (Wordt soms gebruikt als een wat minder subtiele manier om een paard tot halt te brengen.)

Waarschijnlijk voelt je dier je drijvende kuit uitstekend (een paard voelt een vlieg op zijn huid) - maar in combinatie 'met iets anders' reageert hij er liever niet op. Terwijl het geen luiheid is, want hij kan en wil best 'voorwaarts'.

XDreamhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 23:01

Janneke2 schreef:
XDreamhorses schreef:

+:)+ Hartstikke goed dat je weet dat jij onderdeel van het probleem bent!
....nou de oplossing nog....

...er is een uitdrukking die luidt
'open de weg in je zit'.

En het punt is, dat zowel mensen als dieren evenwicht/ balans nodig hebben om 'vrij en vrolijk' te kunnen bewegen.

Een ouderwets "school paard" had de goede spieren stevig ontwikkeld, en kon een paar foutjes van een ruiter wel opvangen - en het getrainde oog van de instructeur zag 'wat het paard opving' en dus welke fouten de ruiter allemaal maakte...
Helaas, weinig mensen leren zo rijden.

Joker plus een goede instructrice doet al veel.
Gewone ouderwetse zitles aan de longe ook.
Voltige kan heel nuttig zijn.
En centered riding les.

Het zou kunnen zijn dat je gaat klemmen omdat je niet weet hoe je in balans moet blijven - knijpende dijbenen worden door veel mensen gebruikt als subtiele hulp 'ho'.
En sowieso: wat jij met je gewicht doet, daar moet een paard iets mee, en als jij wiebelt haal je het dier uit zijn evenwicht. (Wordt soms gebruikt als een wat minder subtiele manier om een paard tot halt te brengen.)

Waarschijnlijk voelt je dier je drijvende kuit uitstekend (een paard voelt een vlieg op zijn huid) - maar in combinatie 'met iets anders' reageert hij er liever niet op. Terwijl het geen luiheid is, want hij kan en wil best 'voorwaarts'.

Bedankt voor je reactie!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 00:36

Ikzelf ben heel erg begonnen met bewust worden van het rijden door te rijden en te voelen en vooral Te relativeren.

Wat deed mijn paard en wat deed ik. Waarom spande ze aan en vooral de vraag wat ik aanspande waardoor zij zo aanspande.

Ik reed kleine stukjes en was daar heel erg bezig met mezelf en ademen maar ook het loslaten van mijn spieren en dan merkte ik dat het de ene keer mijn benen waren en als ik die ontspande was het mijn rug en ga zo maar door. Als je alles afgaat dan valt het kwartje ineens.

Ik reed heel veel met een losse teugel aan het begin zodat ik daar geen balans uit kon halen en onbewust afremde. Zit openen, iedereen kan het mooi vertellen maar he eerlijk, wat moet je precies voelen?

Deze dingen leer en voel je alleen als je heel bewust gaat rijden en vooral kijkt naar de reactie van je paard.

Werk aan je eigen balans en motoriek. Waar ik eerst niet eens een kleine verfijnde ophoudinh kon maken met mijn linkerhand of been doordat ik rechts beter ontwikkeld had kan ik dat nu wel.

Balans en gevoel zit hem in zoveel en helaas zijn er te weinig instructeurs die nog op het hele beeld letten. Tenminste hier in de omgeving wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:58

XDreamhorses schreef:

Heel goed dat je je bewust bent van je zit en balans die nog niet helemaal goed is.

Naast alle goede tips die al gegeven zijn zou ik zeggen, gooi het laatste kwartier de beugels voor het zadel en ga zonder beugels rijden. Probeer vooral zacht te blijven en te blijven voelen, dat je paard niet aan het been is heeft waarschijnlijk meer met timing te maken. Dus ga eens in stap zonder beugels gewoon alleen maar voelen, wanneer zet mijn paard welk achterbeen er onder? Hoe geef ik zacht been terwijl er toch een reactie komt en hoe ontspan ik mijn been weer. Trek dat ook door naast het paard, kun je voelen wanneer je lijf zacht is en wanneer je lijf hard is? Kun je bewust spieren ontspannen en aanspannen? Als jij je spieren onbewust aanspant kan er eigenlijk nooit een hulp op een goede manier doorkomen.