Paard staakt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Paard staakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:41

Hallo lieve bokkers,
Ik loop erg vast de laatste tijd tijdens het rijden. Ik heb sinds 2 jaar mijn eigen paard. Het is een Franse draver van 5 jaar oud nu. Het rijden ging eerst erg goed, we maakten veel progressie en het was vooral erg leuk. Nu merk ik de laatste tijd dat hij staakt, vaak na zo'n 20 minuten. We doen nu vooral stap werk omdat ik eerste instantie dacht dat ik hem misschien overvraag. Ook heb ik al een poos dezelfde instructie die het ook niet meer zo goed weet. Ik ben zelf niet heel erg ervaren ruiter en mis zeker hier en daar wel wat rijtechnieken. Helaas weten we het allebei niet meer zo goed waar het aan ligt. De eerste 20 minuten gaat het super. Hij is heel braaf en heel ontspannen. Doet alles netjes wat je vraagt en zakt er zelfs vaak mooi in. Ik doe veel overgangen naar halthouden in de eerste 20 minuten en dan heeft hij juist vaak moeite met stil blijven staan. Helaas is het vaak na die 20 minuten ongeveer wel afgelopen. Hij gaat stil staan en wil met geen mogelijkheid vooruit. Ook word hij erg narrig als ik hem dan wil overtuigen toch te gaan stappen.
Ik weet niet meer goed waar dit aan kan liggen. Rij technisch lijkt me sterk omdat het voorheen juist wel goed ging en ik denk dat je dan wel heel slecht moet rijden als je niet eens meer rondjes kan stappen?
Ik ben heel benieuwd of meer mensen hier tegen aan hebben gelopen of eventueel tips voor mij hebben!

Hij is trouwens erg intelligent en leert snel. Ik doe ook erg veel grondwerk met hem en daar toont hij dit gedrag helemaal niet. Hij is enorm werkwillig en doet altijd erg zijn best. Misschien goed om erbij te vermelden :)

Brainless

Re: Paard staakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:47

Misschien is hij het een beetje zat na 20 minuten wat stappen en halthouden?
Lekker gaan rijden wat balkjes leggen door de bak heen en daar overheen en tussendoor.
Laat hem voorwaarts denken. Evt lekker naar buiten en de benen strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:49

Een stakend paard wil meestal zeggen dat het ergens flink zeer doet. Aan jou de eer om uit te zoeken waardoor het komt. Laat een DA er goed naar kijken hoe het paard zich beweegt, 2 zien er meer dan 1.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:52

past je zadel goed, is dit gecheckt?

Is je paard medisch gecheckt? rug/hals/beenproblemen?/blessures?

Vaak is staken toch een uiting van pijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:05

Staken kan ook komen door maagzweren, maar hij kan ook ergens anders pijn hebben. Onze haflinger staakte ook maar hebben nooit de oorzaak kunnen vinden. Na de osteopaat werd het wel beter. Zadelcheck kan je ook nog overwegen, misschien klemt die ergens.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:21

@Brainless Ja dit is ook een van de dingen die in mij op zijn gekomen. Misschien iets meer leuke dingen doen waardoor hij er ook plezier in krijgt. Thx!

@Morganlefay Dat is een goede tip. Ik heb er meerdere "paarden mensen" naar laten kijken alleen nog geen dierenarts zelf.

@listiglistje Ik heb binnenkort een afspraak staan voor de zadelpasser. Maar zou hij dan niet steeds eerder 'staken' na maten ik rijd? Ik vind het zo vraamd dat het pas na 20 minuten is ongeveer en dat hij wel goed kan onstpannen daarvoor. Hij is klinisch gekeurd bij de aankoop. Verder niet echt in de medische molen geweest omdat daar nooit een reden voor was. (Nu wel dus)

@xLiez Hij heeft wel voldoende ruwvoer en zou hij dan niet op het begin al niet kunnen ontspannen? Vervelend dat jou haflinger staakt. Is dit uit gedrag of heeft die ergens last van verder?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:40

Altijd goed om medisch te kijken natuurlijk. Wat ik wel ook gevoelsmatig denk is dat je paard er fysiek of mentaal na die 20 minuten gewoon klaar mee is. Dat kan doordat de training intensief is (al klinkt dat hier niet zo) of juist geestdodend, of mentaal heel prikkelend, etc. Mijn paard is vaak ook na 30 minuten 'klaar'. Dan heb ik wel intensief gereden, maar als ik na ongeveer 30 minuten stop met draven wil hij inderdaad niet meer aandraven. Dan gaat hij stilstaan met zijn hoofd naar beneden alsof hij zegt 'poeh, nu ben ik moe!'. Vaak ga ik dan nog even wat rondjes ernaast lopen om uit te stappen en dan is hij ook klaar. Conditiewise loopt hij zo 3 uur buiten voor een flinke buitenrit, maar in de bak is het mentaal en fysiek gewoon veel intensiever voor hem. Ik probeer daar goed naar te luisteren.

Helpt het om misschien na 15 minuten lekker de baan rondrijden te stoppen? En de volgende keer pas na 20 minuten? En dan weer eens na 10 minuten? En dan een keer 30? Dat het niet altijd maar steevast 20 minuten hetzelfde is en dan staken. Maak het leuk, daag je paard uit, maar stop ook op het hoogtepunt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:46

Ik zou hem eerst door een goede dierenarts laten nakijken voordat je verder gaat rijden. Staken is meestal ongemak.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:47

Ik heb vragen :)

Hoe vaak rij je hem? Is dat altijd in dezelfde bak? Doe je die eerste 20 minuten altijd hetzelfde?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:51

Nadinetjuhh schreef:
Hallo lieve bokkers,
Ik loop erg vast de laatste tijd tijdens het rijden. Ik heb sinds 2 jaar mijn eigen paard. Het is een Franse draver van 5 jaar oud nu. Het rijden ging eerst erg goed, we maakten veel progressie en het was vooral erg leuk. Nu merk ik de laatste tijd dat hij staakt, vaak na zo'n 20 minuten. We doen nu vooral stap werk omdat ik eerste instantie dacht dat ik hem misschien overvraag. Ook heb ik al een poos dezelfde instructie die het ook niet meer zo goed weet. Ik ben zelf niet heel erg ervaren ruiter en mis zeker hier en daar wel wat rijtechnieken. Helaas weten we het allebei niet meer zo goed waar het aan ligt. De eerste 20 minuten gaat het super. Hij is heel braaf en heel ontspannen. Doet alles netjes wat je vraagt en zakt er zelfs vaak mooi in. Ik doe veel overgangen naar halthouden in de eerste 20 minuten en dan heeft hij juist vaak moeite met stil blijven staan. Helaas is het vaak na die 20 minuten ongeveer wel afgelopen. Hij gaat stil staan en wil met geen mogelijkheid vooruit. Ook word hij erg narrig als ik hem dan wil overtuigen toch te gaan stappen.
Ik weet niet meer goed waar dit aan kan liggen. Rij technisch lijkt me sterk omdat het voorheen juist wel goed ging en ik denk dat je dan wel heel slecht moet rijden als je niet eens meer rondjes kan stappen?
Ik ben heel benieuwd of meer mensen hier tegen aan hebben gelopen of eventueel tips voor mij hebben!

Hij is trouwens erg intelligent en leert snel. Ik doe ook erg veel grondwerk met hem en daar toont hij dit gedrag helemaal niet. Hij is enorm werkwillig en doet altijd erg zijn best. Misschien goed om erbij te vermelden :)

Ik zou er eens een andere instructeur bij halen, het liefst een erg ervaren persoon.

Dit kan heel erg veel oorzaken hebben, sommige paarden komen ook op zo'n punt net voordat ze helemaal loslaten en recht worden. Maar..een ervaren instructeur kan beoordelen of dat zo is, of dat het medisch is, of aan het rijden of iets anders ligt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:52

Nadinetjuhh schreef:
@Brainless Ja dit is ook een van de dingen die in mij op zijn gekomen. Misschien iets meer leuke dingen doen waardoor hij er ook plezier in krijgt. Thx!

@Morganlefay Dat is een goede tip. Ik heb er meerdere "paarden mensen" naar laten kijken alleen nog geen dierenarts zelf.

@listiglistje Ik heb binnenkort een afspraak staan voor de zadelpasser. Maar zou hij dan niet steeds eerder 'staken' na maten ik rijd? Ik vind het zo vraamd dat het pas na 20 minuten is ongeveer en dat hij wel goed kan onstpannen daarvoor. Hij is klinisch gekeurd bij de aankoop. Verder niet echt in de medische molen geweest omdat daar nooit een reden voor was. (Nu wel dus)

@xLiez Hij heeft wel voldoende ruwvoer en zou hij dan niet op het begin al niet kunnen ontspannen? Vervelend dat jou haflinger staakt. Is dit uit gedrag of heeft die ergens last van verder?

Nou als je begint hebt je nog geen wrijving, warmte en is de rug/zadel nog koel, na 20 minuten rijden kan dat wel wrijving geven als je zadel niet goed ligt.
Denk als jezelf geen fijne goede schoenen aan hebt en er ontstaat wrijving/blaar.

Een paard kan geen klok kijken en denken, zo na minuten ga ik eens staken.
Staken is vaak ongemak/pijn

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:35

Klinkt als uiting van pijn, paard probeert duidelijk wat aan te geven. Ooit zelf meegemaakt bij een van mijn paarden, die bleek vorm van kissing spines te hebben.
Zadel laten checken, dierenarts onderzoek laten doen of er medisch iets aan de hand is. En ook eerlijk bekijken hoe jij zelf in het zadel zit, of je goed meekomt in de beweging en zelf niet bonkt in het zadel. Veel dravers hebben vaak een zwakke rug door hun bouw, zijn gebouwd en getraind om te stuwen om snelheid te creëeren, onder het zadel moeten ze leren hun rug goed te gebruiken en de achterhand onder te treden om een ruiter te kunnen dragen, dat is vaak een zwakker punt bij dravers. En dat vereist kunde en kennis van een ruiter om dat correct voor elkaar te krijgen en een paard niet in de weg te zitten.
Kennis had ook een draver gekocht om haar droom te vervullen ooit een eigen paard te bezitten, wilde voornamelijk buiten rijden. Kon amper rijden en dito kennis, had een fikse stoelzit, een slecht passend zadel en geen financiële middelen om iets beter passent te kopen, ook geen geld om les te nemen. Begon goed maar vrij snel een groot drama geworden met een paard wat alleen nog maar staakte en uiteindelijk verkocht is. Management is gewoon heel belangrijk om op orde te hebben, altijd goed om te checken of alles in orde is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:53

Je paard wilt je wat vertellen, aan jou de taak uit te zoeken wat :)

Zadel + hoofdstel nakijken, tandarts recent geweest nog? Verdere ongemakken uitsluiten met een DA :)

Staken doen ze niet voor de lol... Mijne bleek een slechte knie te hebben na lang zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:03

Nog los van het medische, zeker nakijken, zou ik je ook aanraden dit te lezen: https://www.ab-horsemanship.nl/wordpress/?p=690

Welk type paard is dit? Stel dat het een left-brain introvert is dan heb je een slimmerd die zich suf verveeld met wat stappen en stilstaan en zijn kont tegen de krib gooit. Actie en afwisseling heeft zo'n paard nodig. Geen 2x dezelfde oefening en geen 2x dezelfde volte. Uitdagend maar vreselijk leuk type paard

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:25

troi schreef:
Nog los van het medische, zeker nakijken, zou ik je ook aanraden dit te lezen: https://www.ab-horsemanship.nl/wordpress/?p=690

Welk type paard is dit? Stel dat het een left-brain introvert is dan heb je een slimmerd die zich suf verveeld met wat stappen en stilstaan en zijn kont tegen de krib gooit. Actie en afwisseling heeft zo'n paard nodig. Geen 2x dezelfde oefening en geen 2x dezelfde volte. Uitdagend maar vreselijk leuk type paard

Vandaar ook mijn vragen. Ik vraag me ook af of dit paard zich niet dood verveeld. Daarnaast zou ik zeker het medische niet naast me neer leggen maar ik zou het wel stap voor stap even bekijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:18

Nadinetjuhh schreef:
Het is een Franse draver van 5 jaar oud nu. Het rijden ging eerst erg goed, we maakten veel progressie en het was vooral erg leuk.

... misschien staat hier 'het echte probleem' en een wegwijzer naar een oplossing.
Er is een uitdrukking 'dat groeien in sprongen gaat' en wellicht was het te veel, of heeft je dier behoefte aan rust of de dingen te laten bezinken.
Citaat:
Nu merk ik de laatste tijd dat hij staakt, vaak na zo'n 20 minuten. We doen nu vooral stap werk omdat ik eerste instantie dacht dat ik hem misschien overvraag.

... geen gekke gedachte.
Een paard schijnt langer spierpijn te hebben dan een mens, dus na een 'zware training' kunnen twee dagen wandelen zin hebben.
Citaat:
Ook heb ik al een poos dezelfde instructie die het ook niet meer zo goed weet. Ik ben zelf niet heel erg ervaren ruiter en mis zeker hier en daar wel wat rijtechnieken. Helaas weten we het allebei niet meer zo goed waar het aan ligt.

Ik ben fan van mensen die het eerlijk zeggen 'dit snap ik niet zo goed'. +:)+
Citaat:
De eerste 20 minuten gaat het super. Hij is heel braaf en heel ontspannen. Doet alles netjes wat je vraagt en zakt er zelfs vaak mooi in. Ik doe veel overgangen naar halthouden in de eerste 20 minuten en dan heeft hij juist vaak moeite met stil blijven staan. Helaas is het vaak na die 20 minuten ongeveer wel afgelopen. Hij gaat stil staan en wil met geen mogelijkheid vooruit. Ook word hij erg narrig als ik hem dan wil overtuigen toch te gaan stappen.

... uiteraard vraag ik me af wat je precies vraagt.
Ontspannen is natuurlijk prima.
'Hij zakt er in' : gaat dit over hals- en hoofdhouding? Hoeveel gewicht voel je op de verschillende momenten in je hand?

Opmerking twee: overgangen rijden doe ik relatief laat in het losrijden, in principe is het 'krachtpatsen', ik begin met grote voltes en 'kleine/flauwe' zigzags.

Opmerking drie: misschien is er sprake van een misverstand.
Braaf paard wil lopen 'en moet telkens stilstaan' (mensen noemen dat krachtpatsen en wij vinden - op zich terecht- dat dit goed is voor de achterhand enzo).
Na een minuut of twintig gáát hij ook echt stilstaan... - mensen in verwarring.
(Mijn Knollie gaat trouwens acuut stilstaan als ik iets niet snap, dus ik ben enigzins voorgevormd.)
Citaat:

Braaf paard, dus.
Goed om uit te zoeken waar dit verschil m nou in zit!!!
(Inclusief rondje zadelmaker, dierenarts, en een fysiotherapeut/ osteopaath. Heb je ook instructie bij het grondwerk...? )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:23

Nadat je paard fysiek gechecked is en het zadel/ hoofdstel in orde zijn, zou ik er een andere instructrice bij halen.

Weet niet waar je paard staat, maar ik kan je Miranda, van Dravend Succes, aanraden. Niet alleen omdat zij met dravers specifiek ervaring heeft, maar ook omdat ze gewoon ontzettend fijn les geeft, veel kennis heeft van correct trainen en met hele originele oplossingen of oefeningen komt. :)

Ik ben bij haar begonnen met lessen toen ik mijn draver nog had. Maar inmiddels lessen wij met onze andere paarden ook bij haar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:57

Citaat:
ik denk dat je dan wel heel slecht moet rijden als je niet eens meer rondjes kan stappen

Dit is voor een 5 jarige Draver lastig. Ik zou die dus gewoon niet eens langer dan 20 minuten onder het zadel rijden :o .

Ik denk, dat je er iemand bij moet halen die verstand heeft van Dravers. Heel veel zijn rijtechnisch zo in onbelans, dat ze heel veel hulp nodig hebben om überhaupt een ruiter te kunnen dragen.

Ja, medisch uitsluiten is goed, maar haal er iemand bij die ook het verschil ziet tussen medisch en rijtechnisch.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:37

Als het medische is uitgesloten denk ik ook te kijken naar verveling/eentonigheid.

Mijn dame vind binnen rijden bijvoorbeeld ongelooflijk saai en probeert in elke hoek kunstjes of staken om wat duidelijk te maken. Ga je buiten rijden of zet je balkjes/pionnen/sprongetjes neer is er niks aan de hand, ze vind dat gewoon oersaai.

Ik kan me voorstellen, ook al goed bedoeld, dat 20 minuten relatief het zelfde doen meermaals per week in stap erg saai is.

Zeg niet dat je de hogere wiskunde in moet, het moet bij het niveau en kunnen van je paard passen maar wissel af!

-Balkjes

- pionnen vormen ((en dan echt veel leuke neerzetten, niet 1 slalommetje)),

gekke objecten (( paraplu, zeiltje, skippybal))

Keer met bareback pad of neckrope (als het kunnen en vertrouwen daar is) is ook heel leuk en een andere ervaring voor je paard.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 08:15

Bedankt voor alle behulpzame reacties!
@Celebi Ja dat is een goede tip! Ik moet leren optijd te stoppen, daar ben ik nog niet zo goed in om dat aan te voelen.

@Melzazu Ik rijd hem 2x per week, doe daarnaast veel grondwerk enzovoort dus er is veel afwisseling daarin. Ik rijd wel altijd in dezelfde bak. Oefeningen verschillen wel maar komen vaak wel op hetzelfde neer.

@Oskarrino Ja de tandarts komt sws elk jaar, Zadelpasser ga ik zeker een afspraak mee maken!

@Elisa2 Oh dat wist ik niet! Ik ga zeker kijken in mijn omgeving of er mensen zijn die verstand hebben van het rijden op een draver.

@troi Ik denk dat hij goed valt onder Left brain extrovert.

@Janneke Goede tips! Bedankt. Ik heb geen instructie bij het grondwerk maar dat doet hij allemaal keurig en hebben we helemaal onze weg in gevonden. Alleen bij het rijden loop ik daar tegen aan.

@Sherivey Ik zal zeker even bij haar kijken! Ziet er goed uit. bedankt!

@ruitje Precies! Ik denk dat daar ook een groot deel van mijn probleem kan liggen. Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in dravers, mijn zus heeft ook een keer op hem gereden en zij vond hem erg scheef en dus best lastig te rijden.

@elineAbby123 Bedankt voor de leuke ideeën! Als ik hem heb laten nakijken en al het medische goed zit ga ik dit zeker proberen! *\o/*

Bedankt allemaal! Dit geeft mij al enorme verheldering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:40

Als hij zo scheef is kom je waarschijnlijk op een punt dat je aan zijn lijf gaat zitten wat niet prettig aanvoelt. Hoe langer ze scheef lopen, hoe vaster ze gaan zitten, hoe eerder zo'n punt komt.

Wat Ruitje zegt is denk ik ook een hele belangrijke, dat Dravers gewoon echt correct gereden moeten worden om hun lichaam goed te gebruiken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:04

Dat lijkt mij dan toch genoeg afwisseling voor hem.
Ik zou het advies van ruitje eens opvolgen. Als iemand iets weet over dravers dan is ruitje het wel. Heel veel succes in ieder geval en hopelijk is het niets medisch maar is hij verder gezond.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:15

Juist het staken pas na 20 minuten is voor mij een mogelijke indicatie van slecht passend tuig.

Vergelijk het met schoenen die te strak zitten, de eerste paar honderd meter gaat het nog wel, maar hoe verder je loopt, hoe meer pijn het gaat doen.

Probeer eens te rijden met een barebackpad, als het probleem bij je zadel ligt, dan is dat de beste methode om te kijken of het probleem minder is zonder zadel.
Is het misschien je singel, dan zal het probleem blijven, idem met hoofdstel en bit.

Wees blij dat je paard staakt, hiermee geeft hij aan dat er iets niet goed is, nu kun je gaan puzzelen welke factoren van invloed zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:28

Het dier is nog maar 5 jaar , dan vind ik 20 min werken al best veel als je beseft dat het dier nog niet eens is uitgegroeid lichamelijk en mentaal al helemaal niet, ik zou juist eerder 10 min rijden , want nu rij je 20 min en moet je er druk op zetten om hem door te rijden , daar leert het paard dus niks van , ja dat als hij na 20 min staakt het niet leuk meer is , dus sluit het af voor het fout gaat en miss is dat al na 5 min , goed is goed toch?
Wat doet je paard als je hem zonder zadel rijd?
Hij doet het niet met grondwerk zeg je , dus dan weet je in elk geval zeker dat het aan jou ligt onder het zadel, ik heb geen idee hoe je het dier rijd natuurlijk, maar een 5 jarige hoeft toch nog niet zoveel , tenminste ik rij er niet eens op als ze 5 jaar zijn en wat is de voorbereiding van dit paard, heeft hij leren dragen vanaf de grond?
Er word vaak maar aangenomen dat het paard jou kan dragen , maar dat is alles behalve waar !

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 11:40

Hele fijne tips! Ik ga zeker opzoek naar een goede instructie die ook meer afweten van dravers. Zelf wil ik mij ook graag meer in hem verdiepen.
@Midgie Zonder zadel rijd ik zelden. Ik heb wel eens gestapt en dit ging prima en lekker ontspannen. Je hebt gelijk, misschien heb ik er een verkeerd beeld bij en hij is inderdaad nog maar 5 jaar. Hij komt uit frankrijk en was daar te groot gefokt voor de drafsport dus eigenlijk al veel te jong beleerd. De rest weet ik ook niet zo goed. Ik heb zelf de keuze gemaakt om het heel rustig aan te doen en aan het begin maar 1x in de 2 weken even erop te gaan zitten zodat hij het hele beleren niet opnieuw hoeft te doorstaan. Nu zijn we dus begonnen met het wat meer rijden omdat ik hem graag sterker wil maken om mij te dragen en dat hij soepeler word in de spieren. Misschien vind hij dit wel enorm lastig en dat ik gewoon minder moet vragen van hem. nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken allemaal :)