Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bouw, als het goed gaat, het aantal passen uit. Als je dit in een rijbak doet is het handig om aan te springen aan het einde van de lange zijde. Elisa2 schreef:Ik denk dat je eerst af moet van het "moeten".
Je hoeft niet te galloperen, ga gewoon lekker rijden zonder de galop als doel met als doel ontspanning en fijn rijden.
Je zou misschien ook nog een valcursus kunnen overwegen zodat je minder bang wordt en over een tijd ook weer perfect kunt galopperen. Zie het als een investering: even tijdelijk ietsjes minder volmaakt (naar jouw maatstaven) om daarna weer verder te kunnen zoals je voor ogen had. Of beter, want alles perfect willen doen gaat je niet lukken en dit is een mooie gelegenheid om wat aan dat perfectionisme te doen. Je zit jezelf er namelijk mee in de weg, en je paard ook. Zeker weten dat jouw paard je wel goed genoeg vindt zoals je bent, en ook niet goed weet hoe om te gaan met de druk die hij wel voelt maar niet begrijpt. Omdat het een druk is die jij jouzelf oplegt. Een paard snapt dat niet. Die voelt alleen dat er druk is. 
Dat was het iig bij mij. Ga (leren) genieten van verbeteringen in de stap, evt de draf, of zelfs ''slechts'' aan de hand. Het is een hobby en behandel het ook zo, word het leuker door,
. Je moet gewoon weer wat goede ervaringen krijgen dus doe een pasje terug, je moet maar zo denken dat je op deze manier ook niet verder komt, dan liever even terug naar de basis. Lola2018 schreef:(...) blokkeer ik volledig wanneer het woord galop valt en merk ik zelfs spanning tijdens de draf. Ik ben mij bewust van wat ik doe, maar in het moment is het een automatisch reactie. Ik ga knijpen en wil de handrem erop zetten, waardoor mijn paard juist gaat rennen.
Citaat:Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en hoe jullie het opgelost hebben. Ik krijg uiteraard begeleiding en volg meerdere keren per week les, met nu zelfs de stap dat we de galop in de longeerkraal doen en dat gaat best oké. Maar buiten het tijd geven om weer vertrouwen op te bouwen heb ik behoefte aan eventuele aanvullende tips van mensen die dit ook hebben gehad of bekend mee zijn.
)