Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sheran schreef:Zijn reactie klinkt logisch als hij gewoon scheef is. Heb je les? Een goede instructeur kan het het beste zien.
Maar zo vanaf de zijkant:
- rechterteugel inderdaad lossen, want hem iets geven om tegenin te trekken is volstrekt zinloos.
- linkerteugel ook niet strakker: scheefheid kun je niet oplossen door teugeldruk te variëren.
- hij valt over de rechterschouder: zweepje erbij in de rechterhand en hem gebruiken op de schouder, zodat hij daar de beweging naar buiten maakt
- goed met je gewicht de goede kant op meewerken: als je met je gewicht tegen gaat hangen kan hij de bochten ook niet maken
- buitenstelling in het begin is niet erg, als hij maar op zijn eigen benen loopt en je de schouder begrenst
- voltes met binnen- en buitenstelling en achtjes rijden kan helpen
- tempowisselingen maken kan ook helpen.
Citaat:Lessen tja ik heb al heel wat instructrice’s gehad maar het is allemaal weg gegooid geld geweest en heeft niks aan mij en mijn paard toegevoegd. Niemand maar dan ook niemand die mij hierop heeft gewezen. Nu ik met mijn eigen visie rij gaat het eigenlijk ook gewoon veel beter. Misschien in de toekomst weer eens lessen als we iets verder zijn.
Casarell schreef:Citaat:Lessen tja ik heb al heel wat instructrice’s gehad maar het is allemaal weg gegooid geld geweest en heeft niks aan mij en mijn paard toegevoegd. Niemand maar dan ook niemand die mij hierop heeft gewezen. Nu ik met mijn eigen visie rij gaat het eigenlijk ook gewoon veel beter. Misschien in de toekomst weer eens lessen als we iets verder zijn.
Een paard wat al een hele tijd zo gereden is, ga jij niet rechter en losser krijgen zonder hulp, aangezien sommige spieren zo verkrampt of verkort zijn dat hij gewoon niet kán los laten.
Ik zou hier dus eerst een osteopaat of chiropractor bij halen en hem los laten maken, voordat jij aan zijn lijf gaat zitten.
Sheran schreef:Ik vraag me dan wel een beetje af waar je je instructeurs vandaan haalt, dat ze dat soort 'basic' problemen niet zien. Of er moeten natuurlijk dingen mis zijn geweest die nóg meer basic waren, zoals totaal uit evenwicht zitten of een vreselijk rommelige hand
Cioccolato schreef:Les nemen van een goede instructie. Met een stukje tekst kan niemand helpen.
Je kan ook een filmpje plaatsen. Of op bokt vragen naar een goeie instructie.
En er vooral niet zo stug in gaan met 'het is weg gegooid geld'. Goed les is nooit, maar dan ook nooit weg gegooid geld. Je eigen visie werkt volgens jou, maar dus toch niet want je loopt tegen een vrij basis probleem aan. Niet erg, niet zeldzaam.
Maar neem les.
Sheran schreef:Het is meer dat het een beetje dubbel klinkt als je het zo zegt: je visie werkt super goed maar je visie werkt niet voor een basisprobleem. Als buitenstaander/bokker krijg je dan een beetje het idee dat je in een vaste mindset zit.
Maar goed, ik heb mijn tips in de eerste post gegeven, dit is hoe ik het oplos als ik een paard onder me krijg dat dit probleem heeft. Ik heb nooit heel veel moeite gehad het eruit te rijden, moet ik zeggen. Paard moet alleen soms even wennen aan de andere stretch.
Dahlia85 schreef:Ik volg. Herken het probleem alleen zit ik zelf wel vastgeroest in gewoonten. In het verleden ben ik hier ook nooit op gewezen, mijn huidige instructrice doet dit wel. Aanvullende tips om er zelf bewust van te zijn en blijven daarom bij mij ook bruikbaar
Hieperdi schreef:Goedemiddag
Ik ben nu sinds een aantal weken mijn paard wat meer op gelijke teugel druk aan het rijden.
Even voor de lezers
Mijn paard is erg sterk en trekkerig op de rechterteugel en heeft veel moeite met de rechter buiging. Een volte rechtsom op mijn buitenteugel en binnenbeen lukt dan ook niet want of hij loopt rechtdoor naar de overkant op de volte of hij schiet linksom eenmaal bij de hoefslag aangekomen.
Nu ben ik mijn linkerteugel wat meer op gaan pakken en rechts wat meer gaan lossen. Daarbij met mijn rechterbeen eraan. Alleen nu loopt hij dus rechtsom enorm in buiten/contrastelling met zijn hoofd helemaal naar links zowat het hek in. Puur omdat ik de linkerteugel nu iets meer erbij pak krijg ik dus gelijk deze reactie.
Heeft er iemand tips hiervoor of is dit een kwestie van oefenen en tijd?
Citaat:Een paard wat al een hele tijd zo gereden is, ga jij niet rechter en losser krijgen zonder hulp, aangezien sommige spieren zo verkrampt of verkort zijn dat hij gewoon niet kán los laten.
Ik zou hier dus eerst een osteopaat of chiropractor bij halen en hem los laten maken, voordat jij aan zijn lijf gaat zitten.
Elisa2 schreef:Hieperdi schreef:Goedemiddag
Ik ben nu sinds een aantal weken mijn paard wat meer op gelijke teugel druk aan het rijden.
Even voor de lezers
Mijn paard is erg sterk en trekkerig op de rechterteugel en heeft veel moeite met de rechter buiging. Een volte rechtsom op mijn buitenteugel en binnenbeen lukt dan ook niet want of hij loopt rechtdoor naar de overkant op de volte of hij schiet linksom eenmaal bij de hoefslag aangekomen.
Nu ben ik mijn linkerteugel wat meer op gaan pakken en rechts wat meer gaan lossen. Daarbij met mijn rechterbeen eraan. Alleen nu loopt hij dus rechtsom enorm in buiten/contrastelling met zijn hoofd helemaal naar links zowat het hek in. Puur omdat ik de linkerteugel nu iets meer erbij pak krijg ik dus gelijk deze reactie.
Ja hoor, linksachter activeren. Eerst beide achterbenen er actief onder zodat hij ZELF de linkerteugel gaat aannemen.
Rechterteugel houdt je naar voren opzij van de hals (niet terug werken of vasthouden) en ondertussen rijdt je hem met je rechterbeen naar je linkerteugel (schouder verzetten) en voila.
Janneke2 schreef:Citaat:Een paard wat al een hele tijd zo gereden is, ga jij niet rechter en losser krijgen zonder hulp, aangezien sommige spieren zo verkrampt of verkort zijn dat hij gewoon niet kán los laten.
Ik heb geen idee hoe het exact met de spieren zit: hoe verkrampt. Daar zeg ik dus niets over.
Verkort is uiteraard duidelijk: 'banaantjes' aan de zware kant zijn de spieren lang, aan de andere kant zijn ze kort.
Een paard dat scheef is, mankeert volgens Moeder Natuur niets. Een osteopaat heeft dus weinig te doen.
Rijkunstig heeft rechtrichten zeer beslist zin.
(In termen van bodywork kan fascia release vaak wel zoden aan de dijk zetten.)
Hieperdi schreef:Goedemiddag
Even voor de lezers
Sheran schreef:Ik vraag me dan wel een beetje af waar je je instructeurs vandaan haalt, dat ze dat soort 'basic' problemen niet zien. Of er moeten natuurlijk dingen mis zijn geweest die nóg meer basic waren, zoals totaal uit evenwicht zitten of een vreselijk rommelige hand
Janneke2 schreef:Sheran schreef:Ik vraag me dan wel een beetje af waar je je instructeurs vandaan haalt, dat ze dat soort 'basic' problemen niet zien. Of er moeten natuurlijk dingen mis zijn geweest die nóg meer basic waren, zoals totaal uit evenwicht zitten of een vreselijk rommelige hand
.... veel instructeurs slaan helaas de basis over.
Das Skala der Ausbildung...?
"Dat is dat hij voorwaarts moet en aan de teugel!"
(Dagelijks zie ik paarden op de voorhand rondrennen, en die ruiters 'hengelen' om de neus achter(!) de loodlijn te houden.)(Instructeurs met diploma, ruiters in de Z.)
Das Skala begint met bewegen in ontspanning en daar is rijkunstig evenwicht voor nodig.
('Takt' en/of 4dd van harte aanbevolen, en'dressuur natuurlijk' werkt hier ook mee.)