Ongelijke druk teugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Ongelijke druk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 16:15

Goedemiddag
Ik ben nu sinds een aantal weken mijn paard wat meer op gelijke teugel druk aan het rijden.

Even voor de lezers
Mijn paard is erg sterk en trekkerig op de rechterteugel en heeft veel moeite met de rechter buiging. Een volte rechtsom op mijn buitenteugel en binnenbeen lukt dan ook niet want of hij loopt rechtdoor naar de overkant op de volte of hij schiet linksom eenmaal bij de hoefslag aangekomen.

Nu ben ik mijn linkerteugel wat meer op gaan pakken en rechts wat meer gaan lossen. Daarbij met mijn rechterbeen eraan. Alleen nu loopt hij dus rechtsom enorm in buiten/contrastelling met zijn hoofd helemaal naar links zowat het hek in. Puur omdat ik de linkerteugel nu iets meer erbij pak krijg ik dus gelijk deze reactie.

Heeft er iemand tips hiervoor of is dit een kwestie van oefenen en tijd?

Sheran

Re: Ongelijke druk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:33

Zijn reactie klinkt logisch als hij gewoon scheef is. Heb je les? Een goede instructeur kan het het beste zien.

Maar zo vanaf de zijkant:
- rechterteugel inderdaad lossen, want hem iets geven om tegenin te trekken is volstrekt zinloos.
- linkerteugel ook niet strakker: scheefheid kun je niet oplossen door teugeldruk te variëren.
- hij valt over de rechterschouder: zweepje erbij in de rechterhand en hem gebruiken op de schouder, zodat hij daar de beweging naar buiten maakt
- goed met je gewicht de goede kant op meewerken: als je met je gewicht tegen gaat hangen kan hij de bochten ook niet maken
- buitenstelling in het begin is niet erg, als hij maar op zijn eigen benen loopt en je de schouder begrenst
- voltes met binnen- en buitenstelling en achtjes rijden kan helpen
- tempowisselingen maken kan ook helpen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 16:45

Sheran schreef:
Zijn reactie klinkt logisch als hij gewoon scheef is. Heb je les? Een goede instructeur kan het het beste zien.

Maar zo vanaf de zijkant:
- rechterteugel inderdaad lossen, want hem iets geven om tegenin te trekken is volstrekt zinloos.
- linkerteugel ook niet strakker: scheefheid kun je niet oplossen door teugeldruk te variëren.
- hij valt over de rechterschouder: zweepje erbij in de rechterhand en hem gebruiken op de schouder, zodat hij daar de beweging naar buiten maakt
- goed met je gewicht de goede kant op meewerken: als je met je gewicht tegen gaat hangen kan hij de bochten ook niet maken
- buitenstelling in het begin is niet erg, als hij maar op zijn eigen benen loopt en je de schouder begrenst
- voltes met binnen- en buitenstelling en achtjes rijden kan helpen
- tempowisselingen maken kan ook helpen.

Ik hou wel gelijke druk op beide teugels. Dus niet rechts los en links heel strak. Maar het is echt een kwestie van bewustwording van wat voel je. Het gaat hierbij echt om enkele grammetjes die ik gebruik op de linkerteugel.
Lessen tja ik heb al heel wat instructrice’s gehad maar het is allemaal weg gegooid geld geweest en heeft niks aan mij en mijn paard toegevoegd. Niemand maar dan ook niemand die mij hierop heeft gewezen. Nu ik met mijn eigen visie rij gaat het eigenlijk ook gewoon veel beter. Misschien in de toekomst weer eens lessen als we iets verder zijn.

Hij is altijd erg veel op de rechterteugel de wendingen in gereden en ik kan het hem ook zeker niet kwalijk nemen. Ik heb hem overigens ook zo gekocht dus zo was het al, maar ook door mijn onwetendheid heb ik het er nooit helemaal fijn uit kunnen krijgen. Maar ik heb nu een nieuwe visie en het gaat al een stuk beter dan voorheen maar het rechtricht stukje vind ik nog lastig :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:06

Citaat:
Lessen tja ik heb al heel wat instructrice’s gehad maar het is allemaal weg gegooid geld geweest en heeft niks aan mij en mijn paard toegevoegd. Niemand maar dan ook niemand die mij hierop heeft gewezen. Nu ik met mijn eigen visie rij gaat het eigenlijk ook gewoon veel beter. Misschien in de toekomst weer eens lessen als we iets verder zijn.

Een paard wat al een hele tijd zo gereden is, ga jij niet rechter en losser krijgen zonder hulp, aangezien sommige spieren zo verkrampt of verkort zijn dat hij gewoon niet kán los laten.

Ik zou hier dus eerst een osteopaat of chiropractor bij halen en hem los laten maken, voordat jij aan zijn lijf gaat zitten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:17

Casarell schreef:
Citaat:

Een paard wat al een hele tijd zo gereden is, ga jij niet rechter en losser krijgen zonder hulp, aangezien sommige spieren zo verkrampt of verkort zijn dat hij gewoon niet kán los laten.

Ik zou hier dus eerst een osteopaat of chiropractor bij halen en hem los laten maken, voordat jij aan zijn lijf gaat zitten.

Dat snap ik maar ik heb er al best wat peuten en paten bij gehad maar ik merk nooit verschil na een behandeling %) voelde voor mij ook altijd als weg gegooid geld. Ben ook bij de DA geweest en hij is helemaal goed ook op de foto’s en ook in het SI

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:19

Ik vraag me dan wel een beetje af waar je je instructeurs vandaan haalt, dat ze dat soort 'basic' problemen niet zien. Of er moeten natuurlijk dingen mis zijn geweest die nóg meer basic waren, zoals totaal uit evenwicht zitten of een vreselijk rommelige hand :))

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:25

Sheran schreef:
Ik vraag me dan wel een beetje af waar je je instructeurs vandaan haalt, dat ze dat soort 'basic' problemen niet zien. Of er moeten natuurlijk dingen mis zijn geweest die nóg meer basic waren, zoals totaal uit evenwicht zitten of een vreselijk rommelige hand :))

Ik denk dat de kwaliteit helaas erg slecht is.
Nee ik heb geen rommelige hand

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:38

Les nemen van een goede instructie. Met een stukje tekst kan niemand helpen.

Je kan ook een filmpje plaatsen. Of op bokt vragen naar een goeie instructie.

En er vooral niet zo stug in gaan met 'het is weg gegooid geld'. Goed les is nooit, maar dan ook nooit weg gegooid geld. Je eigen visie werkt volgens jou, maar dus toch niet want je loopt tegen een vrij basis probleem aan. Niet erg, niet zeldzaam.

Maar neem les.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:41

Cioccolato schreef:
Les nemen van een goede instructie. Met een stukje tekst kan niemand helpen.

Je kan ook een filmpje plaatsen. Of op bokt vragen naar een goeie instructie.

En er vooral niet zo stug in gaan met 'het is weg gegooid geld'. Goed les is nooit, maar dan ook nooit weg gegooid geld. Je eigen visie werkt volgens jou, maar dus toch niet want je loopt tegen een vrij basis probleem aan. Niet erg, niet zeldzaam.

Maar neem les.

Ik zeg niet dat een les nemen weg gegooid geld is? Mijn vorige lessen waren weg gegooid geld.
Mijn eigen visie werkt tot nu toe het beste voor mijn paard. Ik ben alleen opzoek naar lotgenoten die dit herkennen of tips kunnen geven :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:29

Het is meer dat het een beetje dubbel klinkt als je het zo zegt: je visie werkt super goed maar je visie werkt niet voor een basisprobleem. Als buitenstaander/bokker krijg je dan een beetje het idee dat je in een vaste mindset zit.

Maar goed, ik heb mijn tips in de eerste post gegeven, dit is hoe ik het oplos als ik een paard onder me krijg dat dit probleem heeft. Ik heb nooit heel veel moeite gehad het eruit te rijden, moet ik zeggen. Paard moet alleen soms even wennen aan de andere stretch.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:42

Ik volg. Herken het probleem alleen zit ik zelf wel vastgeroest in gewoonten. In het verleden ben ik hier ook nooit op gewezen, mijn huidige instructrice doet dit wel. Aanvullende tips om er zelf bewust van te zijn en blijven daarom bij mij ook bruikbaar

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:49

Sheran schreef:
Het is meer dat het een beetje dubbel klinkt als je het zo zegt: je visie werkt super goed maar je visie werkt niet voor een basisprobleem. Als buitenstaander/bokker krijg je dan een beetje het idee dat je in een vaste mindset zit.

Maar goed, ik heb mijn tips in de eerste post gegeven, dit is hoe ik het oplos als ik een paard onder me krijg dat dit probleem heeft. Ik heb nooit heel veel moeite gehad het eruit te rijden, moet ik zeggen. Paard moet alleen soms even wennen aan de andere stretch.

Mijn visie voeg ik pas sinds enkele weken toe nadat ik gestopt ben met lessen dus verwacht ik niet gelijk een mega verandering. Ik ben blij met de vooruitgang die ik nu al maak vergeleken met 4 maanden terug. Ontspanning en naar de hand toe rijden was ook hierin een heel groot obstakel bij dit paard. Paard zet zich erg snel vast dus vandaar

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:49

Dahlia85 schreef:
Ik volg. Herken het probleem alleen zit ik zelf wel vastgeroest in gewoonten. In het verleden ben ik hier ook nooit op gewezen, mijn huidige instructrice doet dit wel. Aanvullende tips om er zelf bewust van te zijn en blijven daarom bij mij ook bruikbaar

Nee precies zie je! Ik ben dus niet de enige

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:34

Als het zo onwijs moeilijk is voor je paard om dit onder het zadel op te lossen, waarom dan niet een stapje terug nemen en dit aan de longeerlijn oplossen? Lekker laten stappen zonder bijzetteugel, met een kaptoom en d.m.v. ophouding binnenstelling vragen. Longeerzweep ter hoogte van de schouder en als je paard naar binnen valt, deze als aanwijsstok gebruiken om de schouder weer naar buiten te sturen.
Als het echt zo'n heftig probleem is, zou ik gewoon met stap en korte stukjes beginnen, paar passen stelling, dan weer even recht of scheef naar links laten worden. Die spieren zijn zo niet gewend aan stelling, dat moet je met korte stukjes doen, zodat ze tussendoor kunnen ontspannen.

Dit alles niet doen voor je een goede fysio hebt laten komen en hoogstwaarschijnlijk is dit niet met 1 behandeling opgelost.

Deze goede fysio kan jou naar alle waarschijnlijkheid ook oefeningen aan raden om dit te verbeteren, ik gok dat carrot stretches al een goed begin zijn en als je handig bent met het werken aan de hand, kan je daar ook veel profijt van hebben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:54

TS,
balkjes lopen, recht voorwaarts en de teugels los, iets verklichte zit - niet te ver naar voren - en met je gewicht afwisselen op rechter- en linkerbeen
zet twee staanders op A C lijn en ga afwenden bij A of C en ga hier ook weer afwisselen met gewicht
kijk over de oren naar voren en neem een punt op waar je naar toe wil,

dat zal in het begin meer "zwalken" zijn maar volhouden en steeds weer opnieuw hem/haar de balans laten opzoeken
die oefeningen bouw je in, niet te lang achter elkaar,
alle manege figuren rijden niet alleen over de hoefslag, daag het paard - en je zelf - uit om actief te zijn

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:58

Les nemen in bijvoorbeeld recht richten?
Mijn draver dames hebben heel veel baat bij uren lang grondwerk gehad.
Daarna was het erop voor ons ook sneller duidelijk waar de pijnpunten zaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:41

Hieperdi schreef:
Goedemiddag
Ik ben nu sinds een aantal weken mijn paard wat meer op gelijke teugel druk aan het rijden.

Even voor de lezers
Mijn paard is erg sterk en trekkerig op de rechterteugel en heeft veel moeite met de rechter buiging. Een volte rechtsom op mijn buitenteugel en binnenbeen lukt dan ook niet want of hij loopt rechtdoor naar de overkant op de volte of hij schiet linksom eenmaal bij de hoefslag aangekomen.

Nu ben ik mijn linkerteugel wat meer op gaan pakken en rechts wat meer gaan lossen. Daarbij met mijn rechterbeen eraan. Alleen nu loopt hij dus rechtsom enorm in buiten/contrastelling met zijn hoofd helemaal naar links zowat het hek in. Puur omdat ik de linkerteugel nu iets meer erbij pak krijg ik dus gelijk deze reactie.

Ja hoor, linksachter activeren. Eerst beide achterbenen er actief onder zodat hij ZELF de linkerteugel gaat aannemen.

Rechterteugel houdt je naar voren opzij van de hals (niet terug werken of vasthouden) en ondertussen rijdt je hem met je rechterbeen naar je linkerteugel (schouder verzetten) en voila.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 23:14

Citaat:

Ik heb geen idee hoe het exact met de spieren zit: hoe verkrampt. Daar zeg ik dus niets over.
Verkort is uiteraard duidelijk: 'banaantjes' aan de zware kant zijn de spieren lang, aan de andere kant zijn ze kort.

Een paard dat scheef is, mankeert volgens Moeder Natuur niets. Een osteopaat heeft dus weinig te doen.
Rijkunstig heeft rechtrichten zeer beslist zin.
(In termen van bodywork kan fascia release vaak wel zoden aan de dijk zetten.)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 23:29

Elisa2 schreef:
Hieperdi schreef:
Goedemiddag

Even voor de lezers

Ja hoor, linksachter activeren. Eerst beide achterbenen er actief onder zodat hij ZELF de linkerteugel gaat aannemen.

Rechterteugel houdt je naar voren opzij van de hals (niet terug werken of vasthouden) en ondertussen rijdt je hem met je rechterbeen naar je linkerteugel (schouder verzetten) en voila.

Yesss toppie! Dankjewel daar heb ik wat aan
We gaan er mee aan de slag <3

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 23:30

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik heb geen idee hoe het exact met de spieren zit: hoe verkrampt. Daar zeg ik dus niets over.
Verkort is uiteraard duidelijk: 'banaantjes' aan de zware kant zijn de spieren lang, aan de andere kant zijn ze kort.

Een paard dat scheef is, mankeert volgens Moeder Natuur niets. Een osteopaat heeft dus weinig te doen.
Rijkunstig heeft rechtrichten zeer beslist zin.
(In termen van bodywork kan fascia release vaak wel zoden aan de dijk zetten.)

Jaa daar heb ik altijd wel goede ervaringen mee. Ik heb haar een bericht gestuurd :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:45

Hieperdi schreef:
Goedemiddag

Even voor de lezers

Dat klinkt alsof je een linksgebogen paard hebt. Dat betekent dat het gewicht meer op de rechterschouder is en hij daar steun zoekt op jouw rechterhand. Daarnaast is hij al een ‘banaantje’ naar links, waardoor je ook meer druk op rechts dan op links krijgt. Mijn advies zou zijn om een instructeur te zoeken die meer weet over de verticale balans vanuit takt of 4DD/Karin leibrandt. Dan leer je hoe je dat gewicht meer verdelen kan over de schouders. Vanuit daar en met voldoende activiteit kan je paard (mits fysiek gezond) correct naar de hand toe komen.

Op zich is het zelf contact nemen op links en wat buiten stelling niet verkeerde bij het rechtsom gaan, maar je wil we dat die teugel als een soort bamboestokje gaat fungeren, zodat hij die teugel echt gaat aannemen en je zelfs vanuit daar wat van je af kunt ‘duwen’. Je gaat dus als het ware steeds checken of hij die hand wil gaan mee nemen. Daarbij moet je zorgen dat hij gewicht van die schouder gaat halen, door er steeds vanaf te sturen of te verzetten. Dat kan ik je niet even zo op tekst uitleggen. Takt heeft hier wel recent een mooie online training voor gemaakt waar je wellicht iets aan hebt als je geen live les kan vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:05

Sheran schreef:

.... veel instructeurs slaan helaas de basis over.
Das Skala der Ausbildung...?
"Dat is dat hij voorwaarts moet en aan de teugel!"
(Dagelijks zie ik paarden op de voorhand rondrennen, en die ruiters 'hengelen' om de neus achter(!) de loodlijn te houden.)(Instructeurs met diploma, ruiters in de Z.)

Das Skala begint met bewegen in ontspanning en daar is rijkunstig evenwicht voor nodig.
('Takt' en/of 4dd van harte aanbevolen, en'dressuur natuurlijk' werkt hier ook mee.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:10

Janneke2 schreef:
Sheran schreef:

.... veel instructeurs slaan helaas de basis over.
Das Skala der Ausbildung...?
"Dat is dat hij voorwaarts moet en aan de teugel!"
(Dagelijks zie ik paarden op de voorhand rondrennen, en die ruiters 'hengelen' om de neus achter(!) de loodlijn te houden.)(Instructeurs met diploma, ruiters in de Z.)

Das Skala begint met bewegen in ontspanning en daar is rijkunstig evenwicht voor nodig.
('Takt' en/of 4dd van harte aanbevolen, en'dressuur natuurlijk' werkt hier ook mee.)

helaas helaas, maar wat je zelf niet leert of geleerd hebt kun je ook niet overdragen, kwantiteit gaat boven kwaliteit,
zag dat gisteren nog weer eens, een paard in priveles - 5* manege - 40 minuten in eendezelfde houding lopen, veelal op één hand, over de hoefslag, zo triest.

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:03

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, ik heb 2x per week les, maar het verbetert nog niet echt. Ik voel wel dat ze beter opzij gaat voor mijn rechterbeen, en oefen veel met wijken en schoudervoor, maar het blijft lastig. In stap laat ze de rechterteugel wel los, en ik houd ook regelmatig mijn hand naar rechts van de hals af, niet trekken vooral, en links er goed bijhouden,maar man, wat is dat een uitdaging. Ik wilde dat ik eens wat meer verbetering voelde…..ik merk ook aan mijn instructie dat ik het meer voel, dan dat zij het zien…..

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:57

@Hieperdepi, klinkt als een linksgebogen paard. Dit is te verbeteren met rechtrichten en begint met het herstellen van de verticale balans (dus dat hij zijn gewicht gelijk verdeeld over beide schouders). Ik zou investeren in goede instructie. Bijv. via https://taktacademy.nl/over-takt-academy/
Hier vind je ook een kaartje met diverse instructrices.

@Firesolo13, als je 2x per week lest en het verbetert nog niet echt, dan zou ik investeren in betere instructie. Zie de link hier boven.
Als je je paard niet in verticale balans rijdt kan je wel gaan wijken en schouder voor rijden, maar dat gaat je probleem niet oplossen.
Ik zou dan eerder voor andere oefeningen kiezen. Het belangrijkste is dat jij gaat voelen op welke schouder het gewicht wordt gezet en hoe je dat eraf kan halen.
Eén les van Mireille den Hoed (of een van haar leerlingen die ook instructeur zijn) gaat echt een groot verschil maken.