Zit met enige dilemma’s.
Ik heb enkele jaren geleden mijn oude Zangersheide merrie laten insemineren op Zangersheide met de gedachte om er hopelijk een fijne nakomeling eruit te krijgen.
Mijn merrie is 1.63 groot en heb destijds gekozen voor een hengst van 1.73 met de gedachte om een paard van 1.65 Max 1.70 te kunnen fokken voor mijzelf in de toekomst. Op dat moment had ik ook geen weet hoe mijn merrie zou fokken (kleine of grote nakomelingen).
Destijds zat ik nog in een opleiding en had ik sowieso weinig tijd om intensief te rijden, de gedachte om dan nog een paard te kopen zag ik niet zo zitten. Ook met de gedachte dat je het verleden van je eigen fokpaarden weet en je ze zelf in de hand kunt opgroeien.
De keuze destijds gemaakt voor D’aganix Z (v. Dominator Z). Mijn fokmerrie is klein en altijd heel erg sensibel en ril geweest. Wilde het mega sensibele niet doorfokken en daarom de keuze gemaakt voor richting het Franse type bloed te gaan / koeler in het hoofd.
Nu is mijn fokproduct onderhand 4,5 jaar oud en +- 1.77/1.78 groot…

Mijn fokmerrie vertrouw ik door en door, mega lief karakter.
Haar dochter daar in tegen is erg dominant en kan best een heks zijn, in de stal en bij omgang met andere paarden zodra ze door de gang langs willen lopen.
Onder het zadel is ze gelukkig braaf te rijden.
Met haar gedrag weet ik wel goed mee om te gaan.
Ze staat ook gewoon in kudde op de weide overigens, vindt dit wel belangrijk en gaat ook goed (alhoewel ze wel baas van de kudde is).
Met 4/5 maand oud als veulen zijnde vertoonde ze al dominant gedrag en denk dat dit ook haar karakter is.
Echter ben ik zelf 1.69cm groot en weeg 63kg.
Rijd al vanaf mijn 10e jaar, gerekend nu 19 jaar lang al paard.
Heb altijd jonge paarden zadelmak gemaakt en beleerd, wedstrijden gesprongen etc. Echter de laatste 5 jaar een beetje uit het springen gelegen.
De merrie loopt basis opzicht prima, op de galop na. Heb haar met 3 jaar zadelmak gemaakt en eigenlijk een jaar terug op het weiland gezet. Toen ze 4 jaar werd ben ik rustig begonnen onder het zadel.
Ik kom er alleen niet mee weg, rijtechnisch. Voor mijn gevoel zit ik op een vrachtschip, de galop gaat erg hard en ik krijg dat allemaal niet gehandeld.
Ik merk aan mezelf dat ik heel moeilijk in het zadel meekom, haar ook zelf in de weg zit. Mijn beugelmaat vergeleken het paard zit een ruim stuk boven de buik en van voren is ze tamelijk sterk voor mij in de hand en dat weet ze zelf ook.
Nu ben ik totaal geen fan van sterke bitten of hulpteugels. Heb ook gewoon een dubbel gebroken trens en rijdt enkel met borsttuig met springvork erop (martingaal).
Je merkt ook vooral het Frans type springbloed erin, stugger te rijden, moeilijker buigzaam en stugge achterhand.
Heb hiervoor eigenlijk altijd dames paarden gereden van 1.65+- en daar durfde ik ook mee te “rijden” en springen.
Echter bij dit paard durf ik het gewoonweg niet… mede ook doordat ik moeilijk met haar mee kom. Tijdens de sprong vliegen mijn benen naar achteren, zit totaal niet zeker voor mezelf in het zadel en daar belemmer ik het paard enorm mee voor mijn gevoel.
Beter is eigenlijk voor mij een kleiner type paard, maar dit is mijn eerste fok en er zit ook een hoop emotionele kant bij. Van de ene kant zegt mijn gevoel dat we het samen moeten proberen en niet zo snel de doek in de ring gooien maar van de andere kant het plezier in het rijden begint hierdoor ook langzamerhand weg te gaan. Ze weet dat ze zich sterk kan maken en ik daar de kracht niet heb om haar bijeen te houden. Het is overigens ook een vrij pittig paard onder het zadel en dan nog icm de schofthoogte en dat ze ook vrij sterk is.
Het is een heel fijn springpaard, losspringen sprong ze als 3,5 jarige met gemak 1.40 los. Ze is op de oude stal al vaker over de weide omheiningen gesprongen.
Ik zou het ook jammer vinden als ik de verkeerde ruiter zou zijn voor haar dat ik dit niet uit dit paard kan rijden.
Er zit gewoon enorm veel potentie in.
Het zal mij ook enorm veel pijn doen om haar te verkopen maar het zou mij wel veel vreugde brengen als ik haar in de toekomst wél met de juiste ruiter zou zien lopen.
Ik vind het heel erg moeilijk.
Nu kan ik natuurlijk wel jullie mening vragen maar het gaat mij vooral ook om ervaringen. Wie heeft soortgelijk in hetzelfde schuitje gezeten?