Lenteklokje schreef:dag allemaal, het duurt nog een paar dagen tot mijn volgende les, en ben benieuwd wat jullie reacties zijn op het volgende. Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Linksom gaat het aanspringen redelijk goed en de galop is ook meer ontspannen sinds een paar weken en ik zit beter in het zadel. Heel fijn

Fijn...!
Goed bezig!
Citaat:
Op de voltes rechtsom, heeft hij nog wat moeite om stelling en buiging in te nemen.
Ja.
Ik ben van de school 'maak het je paard gemakkelijk', dwz zoek naar de oorzaak.
Voor een scheef paard is het gewoon lastig: de scheefheid geeft 'een banaantje naar links' - het werk is dus de scheefheid aanpakken.
En daar hoort bij dat je dier tijd nodig heeft om de juiste spieren op te bouwen.
Linksachter staat buiten de massa: spieren nodig om LA opzij onder de massa te brengen ;
RA duwt en staat vaak iets verder naar achter: spieren nodig om RA naar voor te brengen en te laten dragen;
RV draagt nu relatief veel gewicht: rompspieren nodig om het zwaartepunt naar de middellijn te brengen ;
LV draagt relatief weinig gewicht, spieren nodig om dat beetje extra te gaan dragen.
Citaat:
Inmiddels zijn we wel zover dat ik met mijn rechterbeen beter kan corrigeren en de massa kan verplaatsen naar links. Dit geeft het goede gevoel.
Fijn....!
Heb je het in dit verband over wijken...?
(Ik vond dat een heerlijke oefening in dit stadium, dwz op allerlei momenten even één of een paar pasjes, al dan niet op de grote volte.) (En als 'gereedschap' vooral het gewicht van de zware schouder weghalen.)
Citaat:
Vorige week heb ik een paar keer geoefend en toen ging het aanspringen rechtsom nog wel, vantevoren zet ik hem dan in draf op de volte, rechterbeen eraan, linkerbeen iets achter de singel, gaf de galophulp, en hup, hij sprong aan. Deze week echter rechtsom wilde hij niet meer aanspringen. Hij gaat dan iets harder draven en loopt met contrastelling weg. Dan ben ik dus de controle even kwijt. Heb de indruk dat hij zijn binnenachterbeen dan niet goed onder de massa krijg, en dus niet weg kan komen. Wat kan / moet ik anders doen?
... harder draven kan betekenen zwaartepunt is naar voor gegaan,
de contrastelling kan betekenen dat er gewicht op het binnenvoorbeen terecht is gekomen.
Dat laatste kan goed samenhangen met gewicht op het binnenvoorbeen.
In zijn algemeenheid zou ik zeggen: maak rechtsachter sterker. En werk aan het rechtrichten.
Dat moelijker zaken niet elke dag lukken - het zij zo.