Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celebi schreef:Hier helpt het altijd om eerst goed de zijgangen te rijden in draf. Beetje zigzaggend wijken en echt die schouders te verplaatsen. Kleine bocht, paar passen opzij wijken, weer een korte bocht, weer een paar passen wijken, etc. kort achter elkaar maakt mijn paard enorm los. Vaak kan hij zich daarna beter recht maken en beide kanten (mits beide kanten geoefend) ook beter bollen en aanspringen.
Elisa2 schreef:Ik ga mee met Celebi maar zou het iets versimpelen omdat ik denk dat wijken en schouders verplaatsen nog te lastig zijn.
Ik zou eerst rechtsom in draf voltes gaan verkleinen en openen, dat een paar keer herhalen totdat hij wat soepeler is, nageeflijk over de rug loopt en dan daaruit vanuit het openen aanspringen in galop.
Elisa2 schreef:Let er op dat je niet terug werkt met je binnenhand, hand opzij, opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen. Kijken waar je heen gaat en aanspringen.
Sizzle schreef:Als hij losser wordt van aanspringen dan komt hij lichamelijk nog best van ver en zou ik in eerste instantie iedere poging belonen, ook als het de verkeerde galop is. Eerst moet de hulp bevestigd zijn, of het dan ook nog de „goede“ galop is, is secundair.
Lenteklokje schreef:Celebi schreef:Hier helpt het altijd om eerst goed de zijgangen te rijden in draf. Beetje zigzaggend wijken en echt die schouders te verplaatsen. Kleine bocht, paar passen opzij wijken, weer een korte bocht, weer een paar passen wijken, etc. kort achter elkaar maakt mijn paard enorm los. Vaak kan hij zich daarna beter recht maken en beide kanten (mits beide kanten geoefend) ook beter bollen en aanspringen.
dank je wel Celebi, deze reactie zal ik bewaren voor de komende periode. Wijken in draf is namelijk nog een brug te ver. In stap lukt dit wel en dan voel ik ook dat zijn massa naar buiten gaat. Buiten op het harde lukt het wijken in draf soms wel, dan voel ik beter waar zijn benen zijn (als je snapt wat ik bedoel) en dan heb ik houvast aan de belijning / middenstrepen van de weg (ik rijd dan een stukje op een ruilverkavelingsweg)
Ik zou ook wat langer kunnen losrijden in draf, voordat ik de galop in zet? Beetje dubbel want paard wordt van de overgangen draf - galop -draf - galop juist los.
Sizzle schreef:Als hij losser wordt van aanspringen dan komt hij lichamelijk nog best van ver en zou ik in eerste instantie iedere poging belonen, ook als het de verkeerde galop is. Eerst moet de hulp bevestigd zijn, of het dan ook nog de „goede“ galop is, is secundair.
Sizzle schreef:Als het paard eigenlijk de hulp kent, dan zou ik voornamelijk kijken of je hem niet per ongeluk blokkeert doordat je binnenstelling probeert te krijgen. Met buitenstelling is veel makkelijker aangalopperen omdat een paard op het buiten-achterbeen aangeloppeerd. Met lichte buitenstelling hoeft hij zich dan minder lang te maken aan zijn holle kant.
Binnenstelling komt pas als het paard recht is.
Lenteklokje schreef:Elisa2 schreef:Let er op dat je niet terug werkt met je binnenhand, hand opzij, opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen. Kijken waar je heen gaat en aanspringen.
Elisa, ik beeld me deze actie in. Binnenhand iets toestaan snap ik. Maar wat bedoel je met "opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen."
Lenteklokje schreef:dag allemaal, het duurt nog een paar dagen tot mijn volgende les, en ben benieuwd wat jullie reacties zijn op het volgende. Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Linksom gaat het aanspringen redelijk goed en de galop is ook meer ontspannen sinds een paar weken en ik zit beter in het zadel. Heel fijn
Citaat:Op de voltes rechtsom, heeft hij nog wat moeite om stelling en buiging in te nemen.
Citaat:Inmiddels zijn we wel zover dat ik met mijn rechterbeen beter kan corrigeren en de massa kan verplaatsen naar links. Dit geeft het goede gevoel.
Citaat:Vorige week heb ik een paar keer geoefend en toen ging het aanspringen rechtsom nog wel, vantevoren zet ik hem dan in draf op de volte, rechterbeen eraan, linkerbeen iets achter de singel, gaf de galophulp, en hup, hij sprong aan. Deze week echter rechtsom wilde hij niet meer aanspringen. Hij gaat dan iets harder draven en loopt met contrastelling weg. Dan ben ik dus de controle even kwijt. Heb de indruk dat hij zijn binnenachterbeen dan niet goed onder de massa krijg, en dus niet weg kan komen. Wat kan / moet ik anders doen?
different1 schreef:Als je paard links gebogen is, zet hij het linkerachterbeen buiten de massa en duwt op het rechtervoorbeen.
De galop begint vanuit het buiten achterbeen, die wil je meer onder het lichaam krijgen.
Probeer de voorkant recht te houden en zelfs een beetje naar buiten, en de achterhand een beetje naar binnen te drukken net voor/op het moment van aanspringen.