Wat tof om te lezen dat je meteen weet dat het voor een deel aan je balans ligt! Super joh.
Balans van ruiter en balans van paard is belangrijk tijdens het rijden en ja, die raakt je wel eens kwijt. Het is een teken dat het even te moeilijk is of vandaag niet goed voelt. Bij rijden in een bak waar de volgende haakse bocht al snel op je wacht is het extra moeilijk. Daarom vaak het alternatief van een volte rijden, maar een volte en tegelijkertijd werken aan balans is heeeel pittig.
Ik probeer mijn tips zo eenvoudig mogelijk te houden en doe vanuit mijn oogpunt als instructeur zonder jullie rijdend gezien te hebben.
* werk aan 1 ding tegelijkertijd Impuls kan je in stap en draf goed oefenen. lukt het in draf goed dan kan je het ook in galop, denk dan aan het gevoel dat je in draf had. Vraag je instructeur wat impuls volgens hem is. Welke kwlaiteiten heeft dat? Ik probeer dan altijd te vragen naar bijvoegelijke naamwoorden. Zoals springerig, stuiterend, los of vloeiend.
* Wees niet bang om uit galop te gaan. Galop ( vooral in de bak) is heel veel ballen omhoog houden terwijl je 3 x zo snel gaat. Dan lukt het niet altijd om alle ballen hoog te houden. Het is veel belangrijker om te voelen dat je ene balletje kwijtraakt en terug te gaan naar draf. Probeer dan in draf wel weer vlot de balans te vinden. Er zit heel veel power en magie in overgangen. Transities, met een een fraai woord, brengen verandering. Dus hoe meer je ze meemaakt en van leert, hoe meer je leert. Heb je in draf je ene balletje weer gevonden, kan je weer lekker aanspringen oefenen.
Ik zie helaas heel vaak dat uit galop vallen voelt als falen, de ruiter zakt dan zuchtend in elkaar en daarmee kletteren alle ballen op de grond en geef je je paard geen steun meer. Daarom zeg ik, maak de overgang maar bewust, goed gevoeld dat een balletje miste, pak die in draf of zelfs stap weer op en spring weer aan. Want... je hebt er dan nog steeds 9 in de lucht gehouden!!!
* oefen zonder paard. Galoppeer lekker zelf rond en probeer wat buigingen te maken, breng je gewicht eens naar achteren en voel en naar voren en voel wat er gebeurd. maak overgangen naar draf. Klinkt waanzinnig, het is ook waanzinnig goed! Perceptie oftewel gevoel kan je trainen. Misschien voel je de eerste keer helemaal niks in je lijf en alleen maar schaamte of onnozelheid. Maar galoppeer alsof niemand kijkt, je bent wild en vrij..

Of pak een yoga/skippy bal en doe de zit galop oefeningen. Er zijn veel fimpjes hiervan te vinden op Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=sV15zgxPGVI random voorbeeld dat vooral goed is omdat zij zegt.. zit niet stil! parkeer jezelf niet in het zadel als een boomstronk, maar neem de beweging mee. Galop gaat vanuit je ene heup naar voren en omhoog. Denk binnenachterbeen paard gaat naar voren, schouder paard gaat omhoog.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.