Moeilijk stelling+ verzet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsegirlyin

Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 07:45

Iemand ervaring?
Mijn pony is vroeger manege pony geweest waar ze jaren met slecht zadel moest rijden, hierdoor bokte ze heel vaak als ze moest aanspringen in galop.
2 jaar geleden heb ik haar gekocht, nieuw passend zadel gekocht en sinds dien bokt ze vrijwel nooit meer.
Nu hebben we in de lessen gemerkt dat ze op de rechterkant veel lastiger is als links vooral stelling doet ze lastiger en aanspringen ik galop beide kanten.
Ik denk dat het nog van het oude zadel komt, er zijn al verschillende keren 2 osteopaten geweest hebben nooit iets gevonden buiten dat ze soms is ergens vast zit, iemand ervaring mee? Komt het door vroeger dat zadel slechte ervaring? Komt het omdat ze vaak vast zit? Is het rijtechnisch?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:57

Wanneer zijn de tanden voor het laatst gedaan.
Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd.

Hoe vraag je stelling, is dit met druk, of zonder druk.

Heel veel problemen met stelling komt door ongemak bij het paard, ongemak kan zijn haken aan tanden en kiezen, vast zitten in de halswervels en rugwervels, een niet correct zadel die een blokkade maakt. Maar ook disbalans in het lijf zelf, kan de ontspanning die het paard nodig heeft om nageeflijkte worden verstoren.

Echter zijn er ook factoren van buitenaf, zoals een ruiter die niet in balans is, een dwingende hand ipv een uitnodigende hand.

Het is moeilijk te beoordelen wat het probleem is zonder beeldmateriaal.

Maar als medisch alles uitgesloten is, dan ligt de oplossing voor 99 procent bij de ruiter.
Misschien met een andere instructrice met frisse ogen naar de situatie kijken.
Iemand die veel verstand heeft van de biomechanica van paard en ruiter. Zelf heb ik zeer goede ervaring met centered riding, zoek wel dan iemand vanaf niveau 2.

horsegirlyin

Re: Moeilijk stelling+ verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 07:59

Tandarts is een week geleden geweest en alles was inorde, zadel word elke 10 maand gecontroleerd en osteopaat komt elk halfjaar dus medisch zou alles oke moeten zijn denk ik dan? Moest er iets ernstig mis zijn in de rug of bekken ofzo zou de osteopaat dat gezien moeten hebben denk ik?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:18

Osteopaten hebben helaas geen ogen waarmee ze in het lijf kunnen kijken. Zaken als artrose en kissing spines kunnen zij dus helaas niet diagnosticeren en je zal daarvoor dus echt röntgenfoto's door een arts moeten laten maken om het medische uit te laten sluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:23

horsegirlyin schreef:
Tandarts is een week geleden geweest en alles was inorde, zadel word elke 10 maand gecontroleerd en osteopaat komt elk halfjaar dus medisch zou alles oke moeten zijn denk ik dan? Moest er iets ernstig mis zijn in de rug of bekken ofzo zou de osteopaat dat gezien moeten hebben denk ik?

Osteopathie is nog altijd kwakzalverij met veel ook er tussen die niet capabel zijn. Bovendien hebben ze geen röntgenogen.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:38

Sinds ze haar nieuw zadel heeft is het wel al fel verbeterd, ze bokt niet meer, ze neemt ruimere passen, ze loopt goed nagefelijk…. Enkel op rechts is stelling iets lastiger en bij het aangeloperen doet ze protest door met haar staart te zwaaien en haar oren wat platter maar de zadelpasser zij toen dat dit nog kan komen omdat ze jaren met verkeerd zadel heeft gereden en slechte associatie ermee heeft…

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:41

Moest het artrose of kissing spines zijn zou het niet beteren zoals hier het geval is maar net erger worden denk ik?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:43

Ik denk eerder dat ze gewoon scheef is. Elk paard heeft een betere en een moeilijkere kant en wat je beschrijft qua stelling is gewoon een stuk scheefheid.

Alleen opletten op het aangaloperen, dat kan ook echt pijn zijn en een osteopaat(of fysio of andere peut) geeft geen röntgen ogen. Sterker nog, een goede zal bij bepaalde klachten of dingen die ze tegenkomen niet behandelen zonder röntgenfoto's om geen verdere schade aan te richten. Er zijn meerdere dingen wat wel kan verbeteren als je de grootste of duidelijkste factor wegneemt, dus het zadel, maar alsnog wel last blijven geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:44

horsegirlyin schreef:
Moest het artrose of kissing spines zijn zou het niet beteren zoals hier het geval is maar net erger worden denk ik?

Nee hoor dat zegt helemaal niks. Kunnen hele subtiele klachten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:45

Jouw paard is simpelweg scheef..

Ik denk dat het dus allemaal rijtechnisch is, maar dat medisch wel uitgesloten moet worden.

Ik zou zeggen, zoek een instructeur die hier ervaring in en mee heeft. Laat je paard goed losmaken qua spieren, ga gymnastiseren/ rechtrichten onder begeleiding eerst aan de longe en daarna ohz.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:48

Elisa2 schreef:
Jouw paard is simpelweg scheef..

Ik denk dat het dus allemaal rijtechnisch is, maar dat medisch wel uitgesloten moet worden.

Ik zou zeggen, zoek een instructeur die hier ervaring in en mee heeft. Laat je paard goed losmaken qua spieren, ga gymnastiseren/ rechtrichten onder begeleiding eerst aan de longe en daarna ohz.

Klopt denk ik wel! Ik heb een tijdje geleden grondwerk les gehad en die vertelde ook dat ik moest rechtrichten omdat ze wat scheef is, dat rechtrichten vond ze ook heel lastig, lesgeefster is wel gestopt met lesgeven maar ga inderdaad en andere zoeken omdat ik ook eerder denk dat het door wat scheefheid komt omdat het verzet bij galop al wel een stuk beter is geworden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:51

Zegt jouw huidge instructie niks over de scheefheid dan? Want dat is echt wel de basis van de basis. Daar zou je geen aparte instructie voor nodig hebben en ook niet speciaal aan de hand moeten werken.

Dan heb je ook meer aan een hele nieuwe instructie die goed aan de basis werkt.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:52

MyWishMax schreef:
Zegt jouw huidge instructie niks over de scheefheid dan? Want dat is echt wel de basis van de basis. Daar zou je geen aparte instructie voor nodig hebben en ook niet speciaal aan de hand moeten werken.

Dan heb je ook meer aan een hele nieuwe instructie die goed aan de basis werkt.

Ze zei de eerste les al wel dat inderdaad rechts haar moeilijke kant is en daar geeft ze veel oefeningen voor maar van scheefheid zelf zei ze niets, ze zei enkel enkele dagen geleden dat ik nog eens de osteopaat moest laten komen omdat ze denkt dat ze misschien terug wat vast zit ergens

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:58

Ze heeft in haar manege leven nooit stelling en buiging of nagefelijk gekend, aangaloperen werd toen geleerd door in galop te vallen en niet aangaloperen dus ik zie momenteel wel enorme verbetering qua training het enige wat ze nog doet is moeilijker rechts stellen en met haar staart zwaaien bij het aangaloperen maar kan denk ik ook komen door het lang verkeerde zadel en omdat ze een tijd een maagzweer gehad heeft en idd dat scheef zijn dan denk ik?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:00

Ik denk dat het echt niks meer te maken heeft met een zadel wat 2 jaar geleden voor het laatst gebruikt is. Of met een maagzweer, als deze tenminste echt genezen is en niet teruggekomen.

Die stelling is echt puur rijtechnisch. Hoewel dat na 2 jaar toch ook al beter had moeten zijn met juiste begeleiding.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:02

MyWishMax schreef:
Ik denk dat het echt niks meer te maken heeft met een zadel wat 2 jaar geleden voor het laatst gebruikt is. Of met een maagzweer, als deze tenminste echt genezen is en niet teruggekomen.

Die stelling is echt puur rijtechnisch. Hoewel dat na 2 jaar toch ook al beter had moeten zijn met juiste begeleiding.

Dan moet ik echt terug beginnen met rechtrichten inderdaad als dat het probleem is.
Laatst bijgewerkt door horsegirlyin op 25-10-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:02

Ik denk eerder dat ze vast zit in haar spieren/ bindweefsel door jarenlang scheef en slecht gereden te zijn op de manege.

Kan ze al wel een beetje nageeflijk lopen?

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:03

Elisa2 schreef:
Ik denk eerder dat ze vast zit in haar spieren/ bindweefsel door jarenlang scheef en slecht gereden te zijn op de manege.

Ja nagefelijk lopen doet ze super! In het begin deed ze dat totaal niet maar het laatste jaar is ze daar heel soepel in en doet ze dat vaak al uit zich zelf enkel in da galop wilt ze nog wat haar hoofd omhoog doen maar na een cirkeltje galoperen is ze daar ook al mooi nagefelijk in

De osteopaat zei inderdaad ook altijd dat ze wat vast zit door in de manege zo lang verkeerd te rijden maar elke keer als hij komt zit ze minder en minder vast dus hij ziet wel elke keer verbetering
Laatst bijgewerkt door horsegirlyin op 25-10-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:04

Elisa2 schreef:

Maar als er toch al meerdere keren therapeuten bij geweest zijn zou dat opgelost moeten zijn. En dan alsnog een goede instructie erbij die echt aan de basis werkt zodat de pony daarna ook los blijft.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:06

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:

Maar als er toch al meerdere keren therapeuten bij geweest zijn zou dat opgelost moeten zijn. En dan alsnog een goede instructie erbij die echt aan de basis werkt zodat de pony daarna ook los blijft.

De osteopaat komt elk half jaar en in het begin zat ze echt op veel plaatsten vast en vooral in haar rug door dat foute zadel zei hij maar elke keer als hij komt zag hij wel verbetering zat ze minder en minder vast

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:08

Nouja, vaak is dat niet zo maar in een keer opgelost.

Maar de TS ziet al verbetering, ik denk aan een iets betere instructeur er bij en meer werken aan de lengtebuiging en schouders verzetten.

Fijn dat ze in ieder geval al wel fijn nageeflijk word, van daar uit kun je tenminste ook echt wat meer met de schouders.

Staan haar heupen wel recht? Of is er een hoger?

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:09

Ik heb heel lang gezocht naar een goede instructrice en sinds een half jaartje heb ik iemand gevonden waarbij ik wekelijks en les neem en zij let idd ook op het soepel en zoveel mogelijk los houden zodat ze niet terug vast komt te zitten ze is sinds dien als veel soepeler geworden in het rijden alleen rechts is ze iets harder maar idd elk paard heeft denk ik een goede en slechtere kant, aangaloperen doet ze ook al veel beter als ervoor enkel zwiert ze nog met haar staart maar dat is ook soms gewoon als ik been geef.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:11

Elisa2 schreef:
Nouja, vaak is dat niet zo maar in een keer opgelost.

Maar de TS ziet al verbetering, ik denk aan een iets betere instructeur er bij en meer werken aan de lengtebuiging en schouders verzetten.

Fijn dat ze in ieder geval al wel fijn nageeflijk word, van daar uit kun je tenminste ook echt wat meer met de schouders.

Staan haar heupen wel recht? Of is er een hoger?

Neen haar heupen staan gewoon recht volgends mij, ik let vaak op haar bekken en rug en heb ik haar heupen nog nooit iets scheef gezien de osteopaat of zadelpasser heeft er ook nooit iets van gezegd enkel haar poep staat wat hoger, geen holle rug want dat heb ik gevraagd maar gewoon een iets hogere poep daarvoor moet ik haar na het rijden wat achteruit laten stappen zodat ze haar bekken goed kantelt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:15

Mijn paard had 20 jaar min of meer geen bak gezien, was zo stijf als een hark en kon voornamelijk rechtuit gaan want dat was hij gewend geweest van de ritten in Frankrijk.

Met de juiste instructeur loopt hij nu echt prachtig. Moraal van het verhaal: ook die stijve harken die jarenlang verkeerd gereden zijn met slechte zadels kun je met goede training weer los maken. Mits er niets medisch is natuurlijk. Het heeft ongeveer een jaar geduurd vanaf dat ik deze instructeur gevonden had. Daarvoor zat nog 1,5 jaar aan andere instructeurs maar dat was het gewoon niet. Ik zie nu enorm het verschil in lichaamsgebruik als ik de foto's terugkijk. Eerst was het een valse knik en holle rug, nu gewoon een mooie bovenlijn en aangespannen buik. Wees daar ook kritisch op of je paard echt goed loopt of dat het mooi lijkt. Ik denk dat een andere instructeur proberen erg kan helpen.

Verder: hoe is je paard aan de longe? Mijn stijve hark kon daar in het begin echt niet in galop komen. Dat zei al een hoop. Veel oefenen aan de lijn maakte hem sterker en soepeler, ook op de moeilijke kant.

horsegirlyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:20

Celebi schreef:
Mijn paard had 20 jaar min of meer geen bak gezien, was zo stijf als een hark en kon voornamelijk rechtuit gaan want dat was hij gewend geweest van de ritten in Frankrijk.

Met de juiste instructeur loopt hij nu echt prachtig. Moraal van het verhaal: ook die stijve harken die jarenlang verkeerd gereden zijn met slechte zadels kun je met goede training weer los maken. Mits er niets medisch is natuurlijk. Het heeft ongeveer een jaar geduurd vanaf dat ik deze instructeur gevonden had. Daarvoor zat nog 1,5 jaar aan andere instructeurs maar dat was het gewoon niet. Ik zie nu enorm het verschil in lichaamsgebruik als ik de foto's terugkijk. Eerst was het een valse knik en holle rug, nu gewoon een mooie bovenlijn en aangespannen buik. Wees daar ook kritisch op of je paard echt goed loopt of dat het mooi lijkt. Ik denk dat een andere instructeur proberen erg kan helpen.

Verder: hoe is je paard aan de longe? Mijn stijve hark kon daar in het begin echt niet in galop komen. Dat zei al een hoop. Veel oefenen aan de lijn maakte hem sterker en soepeler, ook op de moeilijke kant.

Sinds ik een nieuwe instructrice heb een paar maande zie ik idd ook veel verschil in soepelheid, rechts blijft ze nog wat sterker maar elk paard heeft een mindere kant volgends mij, dat bokken in galop is er al lang af en is nu enkel swiepen met haar staart.
Aan da longe vind ze galop idd ook moeilijk.
Dat zwiepen met haar staatt zou ik er ook graag afhebben maar dat doet ze ook als ik soms gewoon in draf been geef dus ook bij het aangaloperen, ze doet dat echt op been geven dan doet ze met haar staart…