Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horsegirlyin schreef:Tandarts is een week geleden geweest en alles was inorde, zadel word elke 10 maand gecontroleerd en osteopaat komt elk halfjaar dus medisch zou alles oke moeten zijn denk ik dan? Moest er iets ernstig mis zijn in de rug of bekken ofzo zou de osteopaat dat gezien moeten hebben denk ik?
Elisa2 schreef:Jouw paard is simpelweg scheef..
Ik denk dat het dus allemaal rijtechnisch is, maar dat medisch wel uitgesloten moet worden.
Ik zou zeggen, zoek een instructeur die hier ervaring in en mee heeft. Laat je paard goed losmaken qua spieren, ga gymnastiseren/ rechtrichten onder begeleiding eerst aan de longe en daarna ohz.
MyWishMax schreef:Zegt jouw huidge instructie niks over de scheefheid dan? Want dat is echt wel de basis van de basis. Daar zou je geen aparte instructie voor nodig hebben en ook niet speciaal aan de hand moeten werken.
Dan heb je ook meer aan een hele nieuwe instructie die goed aan de basis werkt.
MyWishMax schreef:Ik denk dat het echt niks meer te maken heeft met een zadel wat 2 jaar geleden voor het laatst gebruikt is. Of met een maagzweer, als deze tenminste echt genezen is en niet teruggekomen.
Die stelling is echt puur rijtechnisch. Hoewel dat na 2 jaar toch ook al beter had moeten zijn met juiste begeleiding.
Elisa2 schreef:Ik denk eerder dat ze vast zit in haar spieren/ bindweefsel door jarenlang scheef en slecht gereden te zijn op de manege.
Kan ze al wel een beetje nageeflijk lopen?
Elisa2 schreef:Ik denk eerder dat ze vast zit in haar spieren/ bindweefsel door jarenlang scheef en slecht gereden te zijn op de manege.
MyWishMax schreef:Elisa2 schreef:Ik denk eerder dat ze vast zit in haar spieren/ bindweefsel door jarenlang scheef en slecht gereden te zijn op de manege.
Maar als er toch al meerdere keren therapeuten bij geweest zijn zou dat opgelost moeten zijn. En dan alsnog een goede instructie erbij die echt aan de basis werkt zodat de pony daarna ook los blijft.
Elisa2 schreef:Nouja, vaak is dat niet zo maar in een keer opgelost.
Maar de TS ziet al verbetering, ik denk aan een iets betere instructeur er bij en meer werken aan de lengtebuiging en schouders verzetten.
Fijn dat ze in ieder geval al wel fijn nageeflijk word, van daar uit kun je tenminste ook echt wat meer met de schouders.
Staan haar heupen wel recht? Of is er een hoger?
Celebi schreef:Mijn paard had 20 jaar min of meer geen bak gezien, was zo stijf als een hark en kon voornamelijk rechtuit gaan want dat was hij gewend geweest van de ritten in Frankrijk.
Met de juiste instructeur loopt hij nu echt prachtig. Moraal van het verhaal: ook die stijve harken die jarenlang verkeerd gereden zijn met slechte zadels kun je met goede training weer los maken. Mits er niets medisch is natuurlijk. Het heeft ongeveer een jaar geduurd vanaf dat ik deze instructeur gevonden had. Daarvoor zat nog 1,5 jaar aan andere instructeurs maar dat was het gewoon niet. Ik zie nu enorm het verschil in lichaamsgebruik als ik de foto's terugkijk. Eerst was het een valse knik en holle rug, nu gewoon een mooie bovenlijn en aangespannen buik. Wees daar ook kritisch op of je paard echt goed loopt of dat het mooi lijkt. Ik denk dat een andere instructeur proberen erg kan helpen.
Verder: hoe is je paard aan de longe? Mijn stijve hark kon daar in het begin echt niet in galop komen. Dat zei al een hoop. Veel oefenen aan de lijn maakte hem sterker en soepeler, ook op de moeilijke kant.