hoofd schudden tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaskoDeMangy

hoofd schudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 21:01

Hoii, ik heb nog even een vraagje. Ik heb zelf een draver en ik heb hem nu al een jaar. Bij mij thuis zijn we gewend om een beetje, hoe zeg ik dat. ‘Vrij’ te rijden. Zonder bit, zonder zadel. Maar de laatste tijd merk ik dat mijn paard de oren meer plat legt, in draf met zijn hoofd schud maar echt aggressief, ook wanneer ik daarna stop schud hij nog voor een tijdje. Ik dacht dus dat mischien het hoofdstel zich irriteerde dus ik gebruikte een andere. Gisteren tijdens de draf schudde hij nog meer met zijn hoofd! Ik ben dus van plan om mijn zadel weer te gebruiken te kijken of dat werkt. Maar voor alvast dat niet de oplossing is sta ik voor tips open. Hij heeft er hiervoor geen last van gehad. Hij is 10 jaar oud en een draver. Ook is hij niet perse het type om te bokken uit ‘boosheid’ of omdat ik iets doe wat hij niet wil maar ik voelde hem gisteren wel de lucht in gaan. Zelf hebben wij een paard op stal die kan overal tegen (zonder zadel, hoofdstel etc.. Maar ze vind juist het bit irritant) maar ik denk dat mijn paard misschien iets gevoeliger is zonder zadel (maar alsnog als dat het niet is want mijn zadel moet ik nog volledig weer klaarmaken, sta ik open voor tips!)

Gr. Joanna

Elisa2

Re: hoofd schudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:05

Tja..ehm, lastig om wat over te zeggen.

Zadels zijn wel ontworpen om de paardenrug te beschermen en voor een betere drukverdeling over de rug.

Dravers lopen makkelijk met hun rug weggedrukt.

Ik kan me voorstellen dat als hij met zijn rug weggedrukt loopt en je er zonder zadel op zit dat dit niet aangenaam voor hem is.

"Vrij" rijden is voor een paard vaak helemaal niet goed als ze met hun hoofd omhoog, rug weg en scheef lopen krijgen ze vroeg of laat problemen in hun lijf.

Janneke2

Re: hoofd schudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:15

Goed dat je dit gedrag serieus neemt. "Konden ze maar praten....".

Je zadel klaarmaken - gaat dat over de zadelmaker laten komen...?
Dat is sowieso een goede actie.

En ik ga mee met Elisa: verkijk je niet op 'vrij'. Met een goed passend zadel en dito singel en een ruiter in een correcte verlichte zit is het paard veel 'vrijer' onder de ruiter, dwz om zijn rug rijkunstig correct te gebruiken zodat je dier tot een jaar of 25 met plezier kan werken.

En of de oplossing is: zadelmaker, correcte verlichte zit ('het was een rugprobleem') of nog weer iets anders (ontstoken oor, ik zeg maar wat) - geen idee.