Betere controle in groepsgalop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forester13

Betere controle in groepsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:33

Hallo

Ik heb een Zangersheide ruin van bijna 21. Heel braaf, volgt alle hulpen, zowel op de piste als op buitenrit. Zalig paard.

Alleen zou ik hem graag in rengalop in groep wat beter onder controle hebben. We rijden meestal met 3 à 5, en telkens we in gestrekte galop gaan wil hij zich naar de eerste plaats begeven. Ook wanneer het einde van een baantje in zicht is, wil ik hem al in een draf gaan plaatsen maar dat lukt niet tot het eerste paard stopt. Het gevolg is steeds dat hij heel dicht tegen het voorgaand paard pas alles toegooit.

Of ik de teugels losser houd, of net aangetrokken, maakt weinig verschil.

Hoe kan ik dit trainen? Wanneer we alleen op buitenrit gaan en in galop gaan, is er geen probleem (behalve dan heel kijkerig). Hij luistert perfect, houdt zich in of versnelt wanneer ik het vraag.

Is een ander bit mogelijk een oplossing? Nu rijd ik met een dubbel gebroken bit.

Andere suggesties?

SUSANNEx

Re: Betere controle in groepsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:36

Mijn merrie wordt ook wat heet in een groep, maar zolang ze voorop mag lopen is er niks aan de hand. Is dit geen optie voor je?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:37

Sommige paarden willen idd perse vooraan lopen. Ik zou dan proberen om dan ook vooraan te rijden, of krijg je hem dan ook niet terug?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:37

In rengalop de boel onder controle houden is sowieso lastig. Is het mogelijk dat jij voorop gaat?

Anders kun je er altijd nog voor kiezen om met dat groepje geen rengalop meer te doen of misschien de eerste tijd in een groep niet meer te galopperen.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:47

SUSANNEx schreef:
Mijn merrie wordt ook wat heet in een groep, maar zolang ze voorop mag lopen is er niks aan de hand. Is dit geen optie voor je?

Da's zeker een optie, en doen we regelmatig. Maar ik ken niet altijd de weg :D

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:51

Earth schreef:
Sommige paarden willen idd perse vooraan lopen. Ik zou dan proberen om dan ook vooraan te rijden, of krijg je hem dan ook niet terug?

Vooraan is zeker een optie, dan is het eerder omgekeerd en houdt hij zich te veel in :D Maar ik ken niet altijd de weg...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:56

Probeer eens een ongebroken bitje met (medium) tongboog, in mijn ervaring werkt dat beter.
Voor de rest heeft touwtje trekken niet zoveel zin, dus ik heb een borsttuig met bokriempje er aan, als we echt hard gaan trek ik daar aan en kan ik met mijn andere hand "pompend" remmen op de teugel (beide teugels in één hand. Constante druk kunnen ze zich sterk tegen maken maar "pompend" remmen op de teugel helpt imo veel beter.

Hier een oude foto van het bokriempje voor het idee

Afbeelding

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 14:04

Apple schreef:
In rengalop de boel onder controle houden is sowieso lastig. Is het mogelijk dat jij voorop gaat?

Anders kun je er altijd nog voor kiezen om met dat groepje geen rengalop meer te doen of misschien de eerste tijd in een groep niet meer te galopperen.

Zoals gezegd, kan ik af en toe wel vooraan gaan, maar ken ik niet altijd de weg.

Geen rengalop meer doen, of even ermee stoppen, is niet echt een optie. Ik doe het heel graag...
Maar mocht het kunnen, met iets meer controle...

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 14:23

Daphara schreef:
Probeer eens een ongebroken bitje met (medium) tongboog, in mijn ervaring werkt dat beter.
Voor de rest heeft touwtje trekken niet zoveel zin, dus ik heb een borsttuig met bokriempje er aan, als we echt hard gaan trek ik daar aan en kan ik met mijn andere hand "pompend" remmen op de teugel (beide teugels in één hand. Constante druk kunnen ze zich sterk tegen maken maar "pompend" remmen op de teugel helpt imo veel beter.

Hier een oude foto van het bokriempje voor het idee

[ [url=m/uXAbxR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hey, dankjewel voor deze suggesties. Een ander bit draagt mogelijk bij.
Het pompend remmen, doe ik meestal maar haalt weinig uit. Bij het lossen tijdens het pompen, voel ik terug zijn versnelling.
In een verlichte zit hou ik graag de teugels in 2 handen. Is het niet zo dat jij dat bokriempje gebruikt omdat je in je zadel blijft zitten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:27

Hoe is zijn hoodfhouding? Soms helpt een martingaal op een losse stand, die alleen aantrekt op het moment dat hij zijn neus er compleet uit trekt op zo'n moment.

Voordeel vind ik dat je dan alleen maar iets inzet als het nodig is. Met een scherper bit rijden maakt ze vaak botter waardoor je over 6 maanden nog weer scherper moet etc...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:32

Ik ken je probleem.
Of eigenlijk kende.
Ten eerste, rengalop in een groep niet doen als je daardoor alle controle kwijt raakt. Dat is gewoon te gevaarlijk.
Je kan daarentegen wel werken aan controle in rengalop. Ik ben begonnen met enkel op bekende paden rengalop te doen, en dan enkel voorop. Dat liep toendertijd overigens per toeval zo. Dit was ook in een kleine groep. Langzaamaan ben ik mijn paard gaan leren dat voorop niet altijd nodig is, dat begon in stap, vervolgens draf en later galop. Daarna ook rengalop (al is hij blijkbaar vrij vlot, dus vaak reden we dan nog voorop).
Maar ook dan wil ik natuurlijk wel gewoon kunnen stoppen wanneer mogelijk, er zal maar eens iemand of iets (een hert of iets) oversteken.
Bij ons is het echter veel minder geworden doordat hij dus gewend is in alle gangen achter anderen aan te kunnen, waarbij ik wel de rem erop kan zetten. Achter anderen aan in rengalop ging laatst ook gewoon goed.
Overigens, mocht het niet goed gaan dan doe ik niet aan dingen als 'losse teugels' (nooit in rengalop overigens, heb dan altijd contact!!), of zachtjes aantrekken. Als we moeten stoppen, dan moeten we stoppen. Gelukkig hoef ik dit vrijwel nooit te doen, omdat ik de situatie altijd voor ben, maar ik weet van mijn paard dat zoals daphara zegt pompend remmen soms werkt. Werkt dat niet dan heb je de lompere methoden, maar die zijn niet leuk om te gebruiken... Pompend remmen werkt namelijk zeker niet altijd, wat je moet doen is het paard uit balans halen, door bvb one rein stop of iets daarop gelijkend. Heeft mijn paard mij heel goed geleerd, iemand of iets uit balans gaat eerst balans herstellen en daarop focussen. Paard gebruikte dit ook op mij om harder te kunnen :')
Vandaar dat ik dit altijd probeer te vermijden, door dus of voorop te rijden of te voorkomen dat hij meegaat. Dat is neit makkelijk, en ik zou dit eerst alleen oefenen (goede controle zelf in rengalop, zonder ander paard) en dan langzaam andere paarden toevoegen, te beginnen met ruiters die hun paard wel onder controle hebben te alle tijde en ook naar jou luisteren.

Verder heb ik een martingaal om, maar wel een eenvoudig bit (dubbelgebroken trensje)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:58

Je hebt een paard met een winnaarshart.
Ik vrees dat je dit niet kunt veranderen, het paard is er 21 jaar mee geworden en wie weet ook wel wedstrijden gewonnen door deze mentaliteit? Het is dus geen slechte eigenschap. :o.
Ik ken weinig paarden die in een groepsrengalop nog goed aan de hulpen staan, deels ook omdat rennen in een groep dit uitnodigt en deels omdat je ook 21 jaar (oke wat minder, maar je snapt het punt) hebt toegestaan minder controle te hebben.
Maar goed wat je altijd kunt proberen, mits het veilig blijft is een stukje meerijden in galop, zeg 1/4 van het pad en dan terug naar draf. Mijne zou daar zo heet van worden, dat ik dit alleen in nood zou doen, maar de jouwe kan braver zijn :D.
Misschien kan de hele groep wel meedoen ook. Als het je enkel om het eind te doen is, zeg dat voor de galop gewoon dat de jouwe dit pad beter voorop gaat. Je hoeft niet heel de weg te kennen, om een stuk rengalop voorop te gaan natuurlijk. En rem ruim voor het einde. Bij mij helpt het om weer te gaan zitten, hoofd opzij te vragen, dus zeg maar een gekke stelling en steeds hoooo te zeggen.

Ik zou geen scherper bit kiezen, want je moet al best wel druk gaan zetten, wil je stoppen, ook bij een scherper bit. Ik zou dan kiezen voor een tiedemann, martingaal als je paard het hoofd hoog houdt of een slofteugel als je ermee kunt rijden. Dan blijft de inwerking namelijk gelijk als je gewoon remt zeg maar. Een scherp bit is altijd scherp.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:17

Ik merk bij voorgaande antwoorden de voorkeur voor een martingaal. Heb het nog nooit gebruikt maar lijkt me wel een betere oplossing dan een strakker bit.
Bovendien kan die martingaal ook helpen als we alleen op pad gaan, dan is hij heel kijkerig (geen afleiding meer door andere paarden) en houdt hij zijn hoofd dikwijls hoog.
Dus dat wil ik wel eens uitproberen.

ruitje schreef:
Hoe is zijn hoodfhouding? Soms helpt een martingaal op een losse stand, die alleen aantrekt op het moment dat hij zijn neus er compleet uit trekt op zo'n moment.

Inderdaad, dit kan helpen! Bedankt voor de tip!

Diddykong schreef:
Je hebt een paard met een winnaarshart.
Bij mij helpt het om weer te gaan zitten, hoofd opzij te vragen, dus zeg maar een gekke stelling en steeds hoooo te zeggen..

Bedankt voor deze tip!!

LoveBodin schreef:
Ten eerste, rengalop in een groep niet doen als je daardoor alle controle kwijt raakt. Dat is gewoon te gevaarlijk.
Verder heb ik een martingaal om, maar wel een eenvoudig bit (dubbelgebroken trensje)

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik vind niet dat ik alle controle kwijt raak. Ik wil gewoon iets meer controle om het vertragen te vergemakkelijken. Die martingaal lijkt me het proberen waard!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:32

Een deel van de controle zit aan het begin: dat jij bepaalt hoe je de galop ingaat. Dus niet starten als de voorganger start, maar als het even kan zelf die overgang maken. Niet inhalen, niet achter de voorganger weggaan.

Daarna zou ik zeggen dat je niet meteen moet kijken naar 'hoe in draf aan het eind', maar je kunt wel kijken of je in galop de volgafstand goed constant kunt houden, en daarna of je die soms een heel klein beetje groter en weer kleiner kunt maken op jouw initiatief.

Dit zijn trouwens ook dingen die je al prima in draf en handgalop kunt doen. En het gaat ook niet om enorme gaten laten vallen of een strijd aan te gaan, het helpt juist om kleine dingen te vragen die ook werkelijk lukken. Je moet het paard niet meteen voor de keuze stellen 'de kudde of ik', maar meer 'terwijl we samen zijn, kun je een klein beetje dit of een klein beetje dat.'

Bij het teruggaan in de galop zou ik daarna niet meteen focussen op de draf. Als dat uiteindelijk lukt prima, maar het is in eerste instantie ook prima als hij van rengalop teruggaat naar een verzamelde galop. Ook is het niet iets wat je ineens moet doen, het is niet rengalop-rengalop-rengalop-boem-draf.

Geleidelijk werkt vaak veel beter. Eerst in de verlichte zit alvast wat meer ontspannen. Het signaal "yes, laten we gaan!" niet meer geven. Daarna je gewicht een klein beetje terug, en ietsjes tempo terug. Heel subtiel, niet gericht op het werkelijk vertragen maar meer om te laten weten dat het einde straks komt.

Daarna jezelf verder oprichten en je gewicht terugbrengen, dus meer rechtop gaan zitten of als dat nog niet kan meer gaan staan dan verlichte zit. Je neemt dan ook automatisch anders druk op je teugels, maar die zijn hier niet het belangrijkste. Een gecontroleerde overgang terug is net als altijd vooral zit. Diep uitademen werkt ook. "Hooooo" (rustig en laat) kan helpen als signaal en voor die uitademing.

Daarna verder verzamelen. Geef hem ook echt de tijd om te snappen dat dit allemaal signalen zijn die betekenen dat hij weer terug moet denken naar ontspannen.

Verder is het iets om ook met je mederuiters te bespreken. Al die bovenstaande stappen zijn samen een stuk makkelijker. (En kies je voorganger met zorg :) Dat scheelt ook al een boel.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:49

Forester13 schreef:
Hallo

Ik heb een Zangersheide ruin van bijna 21. Heel braaf, volgt alle hulpen, zowel op de piste als op buitenrit. Zalig paard.

Alleen zou ik hem graag in rengalop in groep wat beter onder controle hebben. We rijden meestal met 3 à 5, en telkens we in gestrekte galop gaan wil hij zich naar de eerste plaats begeven. Ook wanneer het einde van een baantje in zicht is, wil ik hem al in een draf gaan plaatsen maar dat lukt niet tot het eerste paard stopt. Het gevolg is steeds dat hij heel dicht tegen het voorgaand paard pas alles toegooit.

Hoe kan ik dit trainen? Wanneer we alleen op buitenrit gaan en in galop gaan, is er geen probleem (behalve dan heel kijkerig). Hij luistert perfect, houdt zich in of versnelt wanneer ik het vraag.

Is een ander bit mogelijk een oplossing? Nu rijd ik met een dubbel gebroken bit.

Andere suggesties?

Voor mij valt of staat dit allemaal met dressuurmatige controle.

Paard reageert niet meer op de hulpen.

Wat is jullie dressuur niveau?

Als het paard een beetje aan de teugel wilt lopen kan het helpen om te zorgen dat jij als eerste aan gallopeerd en hem schoudervoor/ binnen laat lopen. Op die manier kan hij geen vaart maken. Maar dan moeten wel eerst de basis voorwaarden goed voor elkaar zijn. Dat wil zeggen dat je hem netjes bij elkaar kunt rijden zonder vast te houden aan de voorkant en de schouders kan plaatsen.

Het kan ook helpen om jullie de one rein stop aan te leren, met die methode kun je altijd je paard stoppen. Wat is zijn holle en wat is zijn bolle kant?

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 17:27

Oké bedankt Shadow0
Ik begrijp er uit dat ik meer doordacht en met zorg de dingen moet aanpakken :)*

Het klopt dat ik de volgafstand constant wil houden, maar dat het wat een gevecht is omdat hij steeds tracht minimaal aan de staart van het voorgaande paard te komen, of afhankelijk van welk paard voorbij te gaan... Eens ik die controle beter in de hand heb, zal automatisch het einde van de galop verbeteren hé.

Bedankt voor je tips!

Shadow0 schreef:
Een deel van de controle zit aan het begin: dat jij bepaalt hoe je de galop ingaat. Dus niet starten als de voorganger start, maar als het even kan zelf die overgang maken. Niet inhalen, niet achter de voorganger weggaan.

Daarna zou ik zeggen dat je niet meteen moet kijken naar 'hoe in draf aan het eind', maar je kunt wel kijken of je in galop de volgafstand goed constant kunt houden, en daarna of je die soms een heel klein beetje groter en weer kleiner kunt maken op jouw initiatief.

Dit zijn trouwens ook dingen die je al prima in draf en handgalop kunt doen. En het gaat ook niet om enorme gaten laten vallen of een strijd aan te gaan, het helpt juist om kleine dingen te vragen die ook werkelijk lukken. Je moet het paard niet meteen voor de keuze stellen 'de kudde of ik', maar meer 'terwijl we samen zijn, kun je een klein beetje dit of een klein beetje dat.'

Bij het teruggaan in de galop zou ik daarna niet meteen focussen op de draf. Als dat uiteindelijk lukt prima, maar het is in eerste instantie ook prima als hij van rengalop teruggaat naar een verzamelde galop. Ook is het niet iets wat je ineens moet doen, het is niet rengalop-rengalop-rengalop-boem-draf.

Geleidelijk werkt vaak veel beter. Eerst in de verlichte zit alvast wat meer ontspannen. Het signaal "yes, laten we gaan!" niet meer geven. Daarna je gewicht een klein beetje terug, en ietsjes tempo terug. Heel subtiel, niet gericht op het werkelijk vertragen maar meer om te laten weten dat het einde straks komt.

Daarna jezelf verder oprichten en je gewicht terugbrengen, dus meer rechtop gaan zitten of als dat nog niet kan meer gaan staan dan verlichte zit. Je neemt dan ook automatisch anders druk op je teugels, maar die zijn hier niet het belangrijkste. Een gecontroleerde overgang terug is net als altijd vooral zit. Diep uitademen werkt ook. "Hooooo" (rustig en laat) kan helpen als signaal en voor die uitademing.

Daarna verder verzamelen. Geef hem ook echt de tijd om te snappen dat dit allemaal signalen zijn die betekenen dat hij weer terug moet denken naar ontspannen.

Verder is het iets om ook met je mederuiters te bespreken. Al die bovenstaande stappen zijn samen een stuk makkelijker. (En kies je voorganger met zorg :) Dat scheelt ook al een boel.)

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 17:41

Bedankt Elisa
Inderdaad, mijn paard reageert niet genoeg op de hulpen tijdens de groepsgalop. Hij zit dan meer in het kuddegevoel.
Op dat moment is hij een ander paard als dat we in stap of draf zitten.
Het is een goede tip om eerder schouderbinnenwaarts te starten.

Dressuurniveau.. ik ben een recreatieve ruiter die enorm geniet van buitenritten. Heb totaal geen schrik, maar rijd wel graag voorzichtig voor mijn paard, mezelf, mederuiters en de omgeving. Op een piste of alleen op buitenrit is mijn paard een totaal ander paard, loopt hij mooi volgens de hulpen die ik hem vraag. Hoewel... dan is hij eerder wat naar de luie kant... op buitenrit met andere paarden is hij heel wat vlotter.

Elisa2 schreef:
Forester13 schreef:
Hallo

Andere suggesties?

Voor mij valt of staat dit allemaal met dressuurmatige controle.

Paard reageert niet meer op de hulpen.

Wat is jullie dressuur niveau?

Als het paard een beetje aan de teugel wilt lopen kan het helpen om te zorgen dat jij als eerste aan gallopeerd en hem schoudervoor/ binnen laat lopen. Op die manier kan hij geen vaart maken. Maar dan moeten wel eerst de basis voorwaarden goed voor elkaar zijn. Dat wil zeggen dat je hem netjes bij elkaar kunt rijden zonder vast te houden aan de voorkant en de schouders kan plaatsen.

Het kan ook helpen om jullie de one rein stop aan te leren, met die methode kun je altijd je paard stoppen. Wat is zijn holle en wat is zijn bolle kant?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 04:40

Een ongebroken trens is trouwens absoluut geen scherper bit, een ongebroken bit verdeelt juist de druk beter over de tong en de lagen. Een gebroken bit klapt dubbel bij veel druk een ongebroken bit niet. Daardoor krijg je geen piekdruk op nare plekken in de mond als je wel eens flink de teugels aan moet trekken en, in mijn ervaring, kom je beter door met je teugelhulpen.

Je vroeg of ik het bokriempje gebruik om mezelf te stabiliseren en dat klopt wel, het maakt het eenvoudiger om mezelf schap te zetten voor een noodstop, om ook dieper in het zadel te kunnen zitten en op mijn zit terug te rijden en mezelf stabiel te houden als ik pompend moet remmen. Ik heb het riempje al jaren niet meer nodig, maar vind het wel een fijn idee dat die er nog aan zit.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 20:15

Bedankt iedereen voor de positieve input _/-\o_