Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Apple schreef:In rengalop de boel onder controle houden is sowieso lastig. Is het mogelijk dat jij voorop gaat?
Anders kun je er altijd nog voor kiezen om met dat groepje geen rengalop meer te doen of misschien de eerste tijd in een groep niet meer te galopperen.
Daphara schreef:Probeer eens een ongebroken bitje met (medium) tongboog, in mijn ervaring werkt dat beter.
Voor de rest heeft touwtje trekken niet zoveel zin, dus ik heb een borsttuig met bokriempje er aan, als we echt hard gaan trek ik daar aan en kan ik met mijn andere hand "pompend" remmen op de teugel (beide teugels in één hand. Constante druk kunnen ze zich sterk tegen maken maar "pompend" remmen op de teugel helpt imo veel beter.
Hier een oude foto van het bokriempje voor het idee
[ [url=m/uXAbxR.jpg]Afbeelding[/url] ]
ruitje schreef:Hoe is zijn hoodfhouding? Soms helpt een martingaal op een losse stand, die alleen aantrekt op het moment dat hij zijn neus er compleet uit trekt op zo'n moment.
Diddykong schreef:Je hebt een paard met een winnaarshart.
Bij mij helpt het om weer te gaan zitten, hoofd opzij te vragen, dus zeg maar een gekke stelling en steeds hoooo te zeggen..
LoveBodin schreef:Ten eerste, rengalop in een groep niet doen als je daardoor alle controle kwijt raakt. Dat is gewoon te gevaarlijk.
Verder heb ik een martingaal om, maar wel een eenvoudig bit (dubbelgebroken trensje)
Forester13 schreef:Hallo
Ik heb een Zangersheide ruin van bijna 21. Heel braaf, volgt alle hulpen, zowel op de piste als op buitenrit. Zalig paard.
Alleen zou ik hem graag in rengalop in groep wat beter onder controle hebben. We rijden meestal met 3 à 5, en telkens we in gestrekte galop gaan wil hij zich naar de eerste plaats begeven. Ook wanneer het einde van een baantje in zicht is, wil ik hem al in een draf gaan plaatsen maar dat lukt niet tot het eerste paard stopt. Het gevolg is steeds dat hij heel dicht tegen het voorgaand paard pas alles toegooit.
Of ik de teugels losser houd, of net aangetrokken, maakt weinig verschil.
Hoe kan ik dit trainen? Wanneer we alleen op buitenrit gaan en in galop gaan, is er geen probleem (behalve dan heel kijkerig). Hij luistert perfect, houdt zich in of versnelt wanneer ik het vraag.
Is een ander bit mogelijk een oplossing? Nu rijd ik met een dubbel gebroken bit.
Andere suggesties?
Shadow0 schreef:Een deel van de controle zit aan het begin: dat jij bepaalt hoe je de galop ingaat. Dus niet starten als de voorganger start, maar als het even kan zelf die overgang maken. Niet inhalen, niet achter de voorganger weggaan.
Daarna zou ik zeggen dat je niet meteen moet kijken naar 'hoe in draf aan het eind', maar je kunt wel kijken of je in galop de volgafstand goed constant kunt houden, en daarna of je die soms een heel klein beetje groter en weer kleiner kunt maken op jouw initiatief.
Dit zijn trouwens ook dingen die je al prima in draf en handgalop kunt doen. En het gaat ook niet om enorme gaten laten vallen of een strijd aan te gaan, het helpt juist om kleine dingen te vragen die ook werkelijk lukken. Je moet het paard niet meteen voor de keuze stellen 'de kudde of ik', maar meer 'terwijl we samen zijn, kun je een klein beetje dit of een klein beetje dat.'
Bij het teruggaan in de galop zou ik daarna niet meteen focussen op de draf. Als dat uiteindelijk lukt prima, maar het is in eerste instantie ook prima als hij van rengalop teruggaat naar een verzamelde galop. Ook is het niet iets wat je ineens moet doen, het is niet rengalop-rengalop-rengalop-boem-draf.
Geleidelijk werkt vaak veel beter. Eerst in de verlichte zit alvast wat meer ontspannen. Het signaal "yes, laten we gaan!" niet meer geven. Daarna je gewicht een klein beetje terug, en ietsjes tempo terug. Heel subtiel, niet gericht op het werkelijk vertragen maar meer om te laten weten dat het einde straks komt.
Daarna jezelf verder oprichten en je gewicht terugbrengen, dus meer rechtop gaan zitten of als dat nog niet kan meer gaan staan dan verlichte zit. Je neemt dan ook automatisch anders druk op je teugels, maar die zijn hier niet het belangrijkste. Een gecontroleerde overgang terug is net als altijd vooral zit. Diep uitademen werkt ook. "Hooooo" (rustig en laat) kan helpen als signaal en voor die uitademing.
Daarna verder verzamelen. Geef hem ook echt de tijd om te snappen dat dit allemaal signalen zijn die betekenen dat hij weer terug moet denken naar ontspannen.
Verder is het iets om ook met je mederuiters te bespreken. Al die bovenstaande stappen zijn samen een stuk makkelijker. (En kies je voorganger met zorgDat scheelt ook al een boel.)
Elisa2 schreef:Forester13 schreef:Hallo
Ik heb een Zangersheide ruin van bijna 21. Heel braaf, volgt alle hulpen, zowel op de piste als op buitenrit. Zalig paard.
Alleen zou ik hem graag in rengalop in groep wat beter onder controle hebben. We rijden meestal met 3 à 5, en telkens we in gestrekte galop gaan wil hij zich naar de eerste plaats begeven. Ook wanneer het einde van een baantje in zicht is, wil ik hem al in een draf gaan plaatsen maar dat lukt niet tot het eerste paard stopt. Het gevolg is steeds dat hij heel dicht tegen het voorgaand paard pas alles toegooit.
Of ik de teugels losser houd, of net aangetrokken, maakt weinig verschil.
Hoe kan ik dit trainen? Wanneer we alleen op buitenrit gaan en in galop gaan, is er geen probleem (behalve dan heel kijkerig). Hij luistert perfect, houdt zich in of versnelt wanneer ik het vraag.
Is een ander bit mogelijk een oplossing? Nu rijd ik met een dubbel gebroken bit.
Andere suggesties?
Voor mij valt of staat dit allemaal met dressuurmatige controle.
Paard reageert niet meer op de hulpen.
Wat is jullie dressuur niveau?
Als het paard een beetje aan de teugel wilt lopen kan het helpen om te zorgen dat jij als eerste aan gallopeerd en hem schoudervoor/ binnen laat lopen. Op die manier kan hij geen vaart maken. Maar dan moeten wel eerst de basis voorwaarden goed voor elkaar zijn. Dat wil zeggen dat je hem netjes bij elkaar kunt rijden zonder vast te houden aan de voorkant en de schouders kan plaatsen.
Het kan ook helpen om jullie de one rein stop aan te leren, met die methode kun je altijd je paard stoppen. Wat is zijn holle en wat is zijn bolle kant?