Rijverening in Duitsland/ paard trainen op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geertema

Rijverening in Duitsland/ paard trainen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:32

Heeft iemand ervaring met het vinden van lessen op locatie in Duitsland?

Ik heb een tijdje geleden mijn paard naar Duitsland meegenomen naar een stal waar ze de hele tijd buiten staat met vriendjes. De stal staat naast de bosrand dus ondanks dat we dit hiervoor nog maar 1 keer gedaan hadden, rijden we inmiddels lekker vaak buiten. Ze is nog jong (zes jaar) en we zijn nog niet zo heel lang serieus aan de slag maar met mijn instructrice in Nederland waren we voorheen vooral bezig met balans vinden in rechte stukken zodat ze zelf ook vanuit die balans en van voren naar achteren rijden een fijne aanleuning vond.

Hier is nu het probleem: nu ze dichtbij me staat kunnen we echt meer bezig met het rijden maar op de stal waar ze nu staat is er alleen een bak te grote van een kleine longeercirkel. Ik merk dat als ik er in rijd ze erg moe wordt van de constante buiging en ronding die de cirkel van haar vraagt en we niet even lekker rechtuit kunnen. Ook kunnen we de galop niet echt meepakken omdat ze nog niet de balans heeft om dit lang op een mini volte vol te houden. Buiten heeft ze nergens problemen mee en dit vindt ze heel erg leuk.

Heeft iemand tips om haar toch correct te trainen met de middelen die ik heb? Ik wil vooral dat ze me goed leert dragen en soepel blijft. Of weet iemand of Duitsland rijvereningen heeft waar ze lessen aanbieden op hun locatie?

Dreamboy

Re: Rijverening in Duitsland/ paard trainen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:42

Zou wel handig zijn als je aangeeft waar in Duitsland je paard staat.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:46

Dreamboy schreef:

Sorry! Omgeving Stuttgart!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:49

_veerle schreef:
Dreamboy schreef:

Sorry! Omgeving Stuttgart!

Dan kan ik je helaas niet helpen. Heb je al gegoogeld?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:02

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:05

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 23:14

kimmie261 schreef:
https://will-reiten.de/suche-reitstall/ ... stuttgart/

Dit was wel heel simpel te googlen...

Dankjewel! Ik zal er nog een aantal in mijn omgeving nog mailen want ik wist niet van allen het bestaan af. Degene die nu antwoord hebben gegeven willen 150 euro per maand hebben voor het gebruik van bak etc dus dat kan ik helaas niet betalen boven op mijn stalling (zonder les nog) . Dus als iemand nog advies heeft over hoe zij het met een soortgelijk probleem aanpakken hoor ik het graag!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:18

_veerle schreef:
kimmie261 schreef:
https://will-reiten.de/suche-reitstall/ ... stuttgart/

Dit was wel heel simpel te googlen...

Dankjewel! Ik zal er nog een aantal in mijn omgeving nog mailen want ik wist niet van allen het bestaan af. Degene die nu antwoord hebben gegeven willen 150 euro per maand hebben voor het gebruik van bak etc dus dat kan ik helaas niet betalen boven op mijn stalling (zonder les nog) . Dus als iemand nog advies heeft over hoe zij het met een soortgelijk probleem aanpakken hoor ik het graag!

Zit er niemand prive in de buurt met een rijbak. Gewoon vragen of je daar tegen betaling gebruik van mag maken.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 00:06

Dreamboy schreef:
_veerle schreef:

Zit er niemand prive in de buurt met een rijbak. Gewoon vragen of je daar tegen betaling gebruik van mag maken.

Niet heel dichtbij helaas en de stal die het dichtstbij is (half uurtje stappen) heeft ruzie met mijn staleigenaar dus die durf ik niet te vragen. Er zijn nog wel wat anderen die wat verder zijn maar ik denk dat het het wel waard is om toch langs te gaan. Ik merk dat ik het wel spannender vind in het Duits dus ik moet mezelf daar ook even overheen zetten :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:39

Is er niet ergens in het bos een vlak stuk wei oid waar je dressuur kunt rijden? Zp deed ik dat vroeger toen we nog geen goede bak hadden. Of in het weiland van de stal waar je nu staat?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:01

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:25

... in principe kun je zo ongeveer alles wat je in de bak doet ook op buitenrit doen.
De voltes en hoeken komen uiteraard minder aan bod, maar je kunt stap, draf en galop doen, met alle 'schakelingen' in en tussen de gangen
en - afhankelijk van de breedte van het pad - alle zijgangen.
Spiegels worden meestal niet geleverd, en mensen mee laten kijken (instructrice, pivo, etc) is ook lastig.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:42

Elisa2, er zijn een paar goede vlakke brede paarden. Ik pak haar tegenwoordig sowieso daar wat meer op maar ik zal er inderdaad echt wat serieuzer mee bezig gaan! Er lopen wel vaak mensen met honden rond (je hebt geen aparte ruiterpaden). Dit topic heeft me wel gemotiveerd om actiever bezig te gaan met hetgeen dat ik al ter beschikking heb!

Kimmi261: dankjewel voor al je nuttige bijdragen! Ik waardeer het erg en ik ga daar iets plaatsen.

Janneke2: bedankt voor je reactie! Ik ben me ervan bewust dat je in principe veel buiten kan doen maar in combinatie met de niet vlakke paden en al dat grind vroeg ik me af hoe mensen dat toch meenemen. Ik merk wel dat als ze steeds moet opletten waar ze loopt het niet heel eerlijk voelt om ook nog andere dingen te vragen. Dat is soms ook een beetje teveel voor haar en dan voel ik haar meer struikelen oid. Dus als jij ervaring hebt met oefeningen meepakken op buitenrit hoor ik graag hoe je het hebt aangepakt. Mijn paard wilt buiten ook nog wel heel kijkerig zijn en vanuit daaruit scheef lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:49

Als je paard het kent zou dan wijken gaan meenemen op de brede paden, van de ene naar de andere kant. Dat is een goede gymnastiserende oefening. Ook schoudervoor/ schouderbinnen kun je goed meenemen als ze kijkerig zijn. Schakelen, actief maken, overgangen rijden.

Het voordeel van buiten is dat je geen bakrand hebt waar ze aan willen plakken/ steunen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:50

Geertema schreef:
Ik ben me ervan bewust dat je in principe veel buiten kan doen maar in combinatie met de niet vlakke paden en al dat grind vroeg ik me af hoe mensen dat toch meenemen.

Nu is Drenthe vrij vlak, maar als ik heuveltjes 'neem' doe ik gewoon zoals terreinruiters dat doen: verlichte zit, paard de vrije beschikking over hals en hoofd geven (en ik probeer mijn drie gram contact te handhaven met ontspannen schouders).
Citaat:
Ik merk wel dat als ze steeds moet opletten waar ze loopt het niet heel eerlijk voelt om ook nog andere dingen te vragen. Dat is soms ook een beetje teveel voor haar en dan voel ik haar meer struikelen oid.

... ik heb een bepaald ruiterpad 'waar het pad de oefening is'.
Citaat:
Dus als jij ervaring hebt met oefeningen meepakken op buitenrit hoor ik graag hoe je het hebt aangepakt. Mijn paard wilt buiten ook nog wel heel kijkerig zijn en vanuit daaruit scheef lopen.

... en de laatste weken is er ook een heg waar mijn Spaanse schone alleen in schouderbinnenwaarts langs gaat. En dan O:) zie ik toe op de kwaliteit van de beweging, en voorlopig dan maar vooral in stap (of met één of twee overgangen in SB).
De kijkerigheid probeer ik vooral te voorkomen: ontspannen en in verticale balans van het erf af. En just for fun in de eerste meters buiten een pasje wijken, SB, etc. "Let op mij."
(De eerste meters kunnen de moeilijkste zijn: 'weg van de kameraden'.)
Voordeel is wel dat die oefeningen bij mijn Knollie inmiddels goed bevestigd zijn, zodat je het kunt gebruiken als gereedschap.
Voel ik te veel gewicht in laten we zeggen de rechterteugel: pasje(s) wijken voor het rechterbeen, gewicht naar links.
Onding te linkerzijde: SB naar links, 'doe maar kijken' (ik adem diep naar mijn buik) en laat rechts vooral lang worden. (Net zoals een volte naar links de rechterkant stretcht.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:26

Gezien je vraagt naar een dienst verplaats ik dit topic naar ED.