Trainingsschema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladiijess

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 09:26

Goedemorgen allemaal,

Ik was benieuwd of jullie voor jezelf en je paard een trainingsschema hebben? Ik heb een 5-jarige merrie die nu het wat slechter weer op stal met uitloop naar verharde paddock staat. Bij de vorige eigenaar is ze weinig in training geweest (2x per week max gereden).

Op het moment dat ze hier weinig gereden wordt voelt het alsof ik 3 stappen terug doe in waar we eindigde de vorige keer. Maar ik wil haar ook niet overvragen.

Ben benieuwd naar jullie schema’s? Hoe vaak rijden, rust, grondwerk en wat voor grondwerk?

Bedankt alvast!

Elisa2

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:29

Hoe vaak train je nu?

Het belangrijkste is vaak dat er regelmaat in zit, dus niet de ene week 3 keer achter elkaar rijden dan weer 5 dagen rust geven en verwachten dat je weer begint waar je geeindigd bent.

Verder hangt het van het paard af wat prettig werkt, voor de een is vaker achter elkaar kort wat goed werkt en voor de ander is dat om de dag of 3x per week.

5 jaar is max 5 keer per week wat doen, met voldoende afwisseling en herstel momenten en niet te lang achter elkaar.

Ladiijess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 09:33

Het was heel wisselend omdat ik afhankelijk was van wanneer de bak vrij was en dat net ook in mijn agenda moest passen. Nu heb ik mijn eigen bak en kan ik zo inplannen als ik zelf zou willen.

Bedankt voor je antwoord, goede richtlijn die 5x.

Elisa2 schreef:
Hoe vaak train je nu?

Het belangrijkste is vaak dat er regelmaat in zit, dus niet de ene week 3 keer achter elkaar rijden dan weer 5 dagen rust geven en verwachten dat je weer begint waar je geeindigd bent.

Verder hangt het van het paard af wat prettig werkt, voor de een is vaker achter elkaar kort wat goed werkt en voor de ander is dat om de dag of 3x per week.

5 jaar is max 5 keer per week wat doen, met voldoende afwisseling en herstel momenten en niet te lang achter elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:36

Voor jonge paarden houden we meestal 3x voor 3 jarigen, 4x voor 4 jarige en 5x voor 5 jarigen aan.

Maar dan heb ik het over echt belasten, vooral afwisseling is belangrijk.

Ik zou zeggen, zorg vooral voor regelmaat daar lopen ze imo altijd het fijnste op.

Graag gedaan. :)