Mijn pony is lastig te sturen en staat stil in de hoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fdalebout

Mijn pony is lastig te sturen en staat stil in de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 08:38

Beste bokkers,
Ik rijd sindskort een nieuwe pony van een jaar of 14. Deze is vroeger, ik denk een jaar of 2 geleden fanatiek bereden, maar vanwege omstandigheden is dit gestopt. Ik ben dat nu aan het overnemen omdat het een te lastige pony is voor de kinderen van de eigenaresse. Het is een pony met een eigen wil en test ook echt graag uit.

Zodra ik de hoeken in rijd in draf kan het zomaar zijn dat ze stil staat voor de hoek. Dit is geen staken want daarna wil ze wel weer vooruit, maar ze is lastig uit de hoeken te krijgen. Ook stuur oefeningen gaan niet heel erg goed. Op de ene hand gaat het beter dan op de andere. Het kan zomaar zijn dat ik een volte inzet dat ze hem of niet wil maken of midden op de volte de andere kant op gaat.

Ik heb een instructrice, maar omdat ik dus ook zelfstandig rijd ben ik benieuwd wat jullie tips zouden zijn.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:02

Eerst een vraag: hoeveel rij ervaring heb je zelf al?

Mijn eerste tip zou zijn om aan het einde van je les bij je instructrice te vragen om huiswerk. Waar kan je mee oefenen in de tussenliggende week? Op welke manier los je het op als het niet lukt?

Verder klinkt het als een kwestie van de pony leren aanvoelen en goed opvangen met je been en zit. Zorg dat je het voor bent dat ze stil gaat staan.

Verder; paarden testen je niet zomaar uit. Houd er ook rekening mee dat de pony een tijd heeft stilgestaan en dus bespiering kwijt is. Ze kan daardoor minder balans hebben, waardoor wendingen maken (inclusief in draf door de hoeken gaan) moeilijk is. Dus heb geduld, word niet boos en blijf oefenen :)

Elisa2

Re: Mijn pony is lastig te sturen en staat stil in de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:07

Ik denk dat ze gewoon succes heeft gehad met stilstaan in de hoeken, dat zie je vaker bij pony's die door kinderen gereden zijn waarbij de pony eigenlijk nog te moeilijk was. Ook midden op de volte de andere kant opgaan kan daar onder vallen.

De volte de ene kant makkelijker maken dan de andere kant doet mij denken aan scheefheid en stijfheid bij de pony. Dat zou ik gaan oppakken met longewerk en het liefst eens goed los laten maken. Denk dat de pony eens goed gegymnastiseerd moet worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:14

fdalebout schreef:
Zodra ik de hoeken in rijd in draf kan het zomaar zijn dat ze stil staat voor de hoek. Dit is geen staken want daarna wil ze wel weer vooruit, maar ze is lastig uit de hoeken te krijgen. Ook stuur oefeningen gaan niet heel erg goed. Op de ene hand gaat het beter dan op de andere. Het kan zomaar zijn dat ik een volte inzet dat ze hem of niet wil maken of midden op de volte de andere kant op gaat.

Toen ik mijn eigen jonkie inreed, heb ik fanatiek getraind op 'recht maken' - en daarna ging eigenlijk alles van een leien dakje.

Dit klinkt mij in de oren als een probleem rond 'scheefheid' - en er zijn hotemetoten die stellen dat lengtebuiging niet goed mogelijk is bij scheefheid.

In termen van buiging is het doorgaans zo dat als je paard 'een banaantje naar links is', er doorgaans meer gewicht is op het rechtervoorbeen.
Of andersom - banaantje naar rechts, met een zware linkerschouder.

Test : na de vrije stap in de eerste minuten neem je het boogje uit de teugel en voel: welke teugel wordt zwaarder...?
Het voorbeen met het meeste gewicht is het voorbeen waarvan mensen zeggen 'paard is zo stug op rechts' - terwijl het dier links makkelijk inbuigt.
(Of andersom: veel gewicht op linksvoor, links is de 'stugge' teugel, etc.)

De 'zware' teugel is de kant waar het dier meer gewicht op zet. En je merkt het in de hoeken (en voltes etc) de zware kant 'gaat makkelijk naar buiten', of hééél scherp naar binnen.
Please mind: het heeft niets met 'willen' te maken!!!
Het is natuurkunde.
En het is gymnastiek.
Je moet al paard de juiste spieren weten te vinden, daarna moet je die trainen - daarna pas gaan die hoeken makkelijk.
Daarvoor kan het niet.

Voltes met de 'zachte' teugel aan de buitenkant willen ook wel eens kleiner worden.)

Recept: zit een beetje op de kant van de zachte teugel,
blijf van de harde teugel af
neem de zachte teugel met twee of drie gram in contact.

Nog een beetje verder: breng je hand met de 'lichte' teugel opzij en naar voren.
(Let op: je wil géén stelling, geen buiging - maar dat schouder, hals en hoofd iets 'opschuiven'.)

Zodra het lukt in stap op het rechte eind, ga je het in voltes etc toepassen, en in draf op het rechte eind. Krijgt je dier het een beetje door: meteen kleine bochtjes/ zigzags op de binenhoefslag draven, en daarna figuren.

For some reason or the other : op het moment dat 'het dier rechtop loopt' (= gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) ontspant de rug (eigenlijk : de hele bovenlijn wordt langer, de onderlijn wordt korter). Dit heeft grote voordelen.

En als je het wijken voor het been (niet 'kuit', maar dijbeen knie en een heel klein beetje kuit) beheerst: stap en draaf over de binnenhoefslag, in de buurt van de hoekletter doe je een paar pasjes naar buiten wijken
zodat je voelt dat het dier gewicht krijgt op de buitenschouder,
zodra dat gebeurt zet je met zit en zwaartepunt de wending naar binnen in.

fdalebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 14:35

Lijsken schreef:
Eerst een vraag: hoeveel rij ervaring heb je zelf al?

Mijn eerste tip zou zijn om aan het einde van je les bij je instructrice te vragen om huiswerk. Waar kan je mee oefenen in de tussenliggende week? Op welke manier los je het op als het niet lukt?

Verder klinkt het als een kwestie van de pony leren aanvoelen en goed opvangen met je been en zit. Zorg dat je het voor bent dat ze stil gaat staan.

Verder; paarden testen je niet zomaar uit. Houd er ook rekening mee dat de pony een tijd heeft stilgestaan en dus bespiering kwijt is. Ze kan daardoor minder balans hebben, waardoor wendingen maken (inclusief in draf door de hoeken gaan) moeilijk is. Dus heb geduld, word niet boos en blijf oefenen :)

Ik heb zelf al meer dan 10 jaar rijervaring, meer dan alleen maneges, ik heb ook al 1 pony beleerd maar omdat deze al wat ouder is en dus gereden is door jongere kinderen die haar teveel toegelaten hebben is dit gedrag ontstaan. Ik wil het niet oplossen met tikken van een zweep of in een boze bui, het beste zou zijn als er een diervriendlijke oplossing zou zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:47

Een diervriendelijke oplossing is al wat Janneke schrijft. Ze heeft het keurig omschreven, en je kunt daar vast al iets mee, als je haar antwoord goed doorleest, desnoods voor jezelf opschrijft, zodat je het beter onthouden kunt.

Ik zie niemand in dit topic iets over zwepen of slaan schrijven, of heeft je rij-instructrice zoiets genoemd?

fdalebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 17:57

Zoolgangster schreef:
Een diervriendelijke oplossing is al wat Janneke schrijft. Ze heeft het keurig omschreven, en je kunt daar vast al iets mee, als je haar antwoord goed doorleest, desnoods voor jezelf opschrijft, zodat je het beter onthouden kunt.

Ik zie niemand in dit topic iets over zwepen of slaan schrijven, of heeft je rij-instructrice zoiets genoemd?

Ja het was meer van waarom ik het heb gevraagd, niet dat andere mensen dit hier hebben genoemd ofzo. Ik bedoelde meer dat ik dus dit goede oplossingen vond aangezien ik eerder heb gehoord van ja geef meer een goede tik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:38

tips van je instructie tijdens de les!! dan blijf je in een lijn verder werken in de oplossingen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:59

fdalebout schreef:
Beste bokkers,
Ik rijd sindskort een nieuwe pony van een jaar of 14. Deze is vroeger, ik denk een jaar of 2 geleden fanatiek bereden, maar vanwege omstandigheden is dit gestopt. Ik ben dat nu aan het overnemen omdat het een te lastige pony is voor de kinderen van de eigenaresse. Het is een pony met een eigen wil en test ook echt graag uit.

Ik heb een instructrice, maar omdat ik dus ook zelfstandig rijd ben ik benieuwd wat jullie tips zouden zijn.

Zal nog wat praktische tips geven.

-Eerst zorgen dat de pony goed aan het been is.
-Voelen wanneer ze inhoudt en dan naar voren rijden.
-Dan voor de bocht been geven en zelf kijken waar je heen gaat.

Meestal als ze moeilijk te sturen zijn, zijn ze ook niet aan het been.