Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fdalebout schreef:Zodra ik de hoeken in rijd in draf kan het zomaar zijn dat ze stil staat voor de hoek. Dit is geen staken want daarna wil ze wel weer vooruit, maar ze is lastig uit de hoeken te krijgen. Ook stuur oefeningen gaan niet heel erg goed. Op de ene hand gaat het beter dan op de andere. Het kan zomaar zijn dat ik een volte inzet dat ze hem of niet wil maken of midden op de volte de andere kant op gaat.
Lijsken schreef:Eerst een vraag: hoeveel rij ervaring heb je zelf al?
Mijn eerste tip zou zijn om aan het einde van je les bij je instructrice te vragen om huiswerk. Waar kan je mee oefenen in de tussenliggende week? Op welke manier los je het op als het niet lukt?
Verder klinkt het als een kwestie van de pony leren aanvoelen en goed opvangen met je been en zit. Zorg dat je het voor bent dat ze stil gaat staan.
Verder; paarden testen je niet zomaar uit. Houd er ook rekening mee dat de pony een tijd heeft stilgestaan en dus bespiering kwijt is. Ze kan daardoor minder balans hebben, waardoor wendingen maken (inclusief in draf door de hoeken gaan) moeilijk is. Dus heb geduld, word niet boos en blijf oefenen
Zoolgangster schreef:Een diervriendelijke oplossing is al wat Janneke schrijft. Ze heeft het keurig omschreven, en je kunt daar vast al iets mee, als je haar antwoord goed doorleest, desnoods voor jezelf opschrijft, zodat je het beter onthouden kunt.
Ik zie niemand in dit topic iets over zwepen of slaan schrijven, of heeft je rij-instructrice zoiets genoemd?
fdalebout schreef:Beste bokkers,
Ik rijd sindskort een nieuwe pony van een jaar of 14. Deze is vroeger, ik denk een jaar of 2 geleden fanatiek bereden, maar vanwege omstandigheden is dit gestopt. Ik ben dat nu aan het overnemen omdat het een te lastige pony is voor de kinderen van de eigenaresse. Het is een pony met een eigen wil en test ook echt graag uit.
Zodra ik de hoeken in rijd in draf kan het zomaar zijn dat ze stil staat voor de hoek. Dit is geen staken want daarna wil ze wel weer vooruit, maar ze is lastig uit de hoeken te krijgen. Ook stuur oefeningen gaan niet heel erg goed. Op de ene hand gaat het beter dan op de andere. Het kan zomaar zijn dat ik een volte inzet dat ze hem of niet wil maken of midden op de volte de andere kant op gaat.
Ik heb een instructrice, maar omdat ik dus ook zelfstandig rijd ben ik benieuwd wat jullie tips zouden zijn.