Paard wil niet van terein af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Paard wil niet van terein af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 13:41

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje want mijn paard wil niet in zijn eentje van het terein af.
Ik heb het al wel een paar keer met mijn instructrise geoefend en dat ging heel goed en dan konden we gewoon buitenrijden alleen wou ik het ook nu zelf gaan proberen maar dan wil hij echt geen stap verzetten het is niet zo dat hij bang is voor iets maar volgensmij wil hij gewoon niet weg bij mijn andere paard hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:06

PeanutGuapa schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb het al wel een paar keer met mijn instructrise geoefend en dat ging heel goed en dan konden we gewoon buitenrijden alleen wou ik het ook nu zelf gaan proberen maar dan wil hij echt geen stap verzetten het is niet zo dat hij bang is voor iets maar volgensmij wil hij gewoon niet weg bij mijn andere paard hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt

Heel veel oefenen met succes als gevolg. Dus als hij wel wil met iemand erbij voorlopig alleen gaan als er iemand bij is. Ga je wel eens gewoon met hem aan de hand wandelen? En als je op een gegeven moment wel van het terrein af gaat, zorg dat je nooit stopt en omdraait! Rij altijd ergens omheen als het ware een rondje, zorg ervoor dat jij dus niet leert dat stoppen en omdraaien akkoord is.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:24

Kan het zijn dat de weg waar hij op loopt kiezels of kleine steentjes heeft waar hij last van zijn hoeven krijgt? Ik weet dat een aantal paarden weigeren over dat soort wegen of lang op asfalt te lopen omdat ze gevoelige hoeven hebben.

Anders werken met pressure/release. Niet gaan lopen trekken of met zweepjes slaan. Gewoon druk op het touw houden tot ze een stapje zetten. En als het paard ook maar een beetje naar voren gaan laat je de druk op het touw gelijk laten vallen. En als hij dan weer stilstaat herhaal je het. Soms duurt dat echt lang, ik heb wel eens een paar minuten gedaan over 5 meter. Maar heb zo hele lastige paarden dat buiten niet vervelend is (want ze krijgen geen tikken of getrek) en dat als ze netjes meelopen er geen druk is.

Kost wat tijd, maar heeft tot dusver mij altijd geholpen met paarden die hier moeite mee hebben.

Zorg trouwens dat je de eerste keren niet te lang weg bent, hou het kort maar krachtig. Als je paard helemaal moe is als hij weer terug is (fysiek OF mentaal) is dat geen positieve ervaring en versterkt dat het niet willen weggaan van stal.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:27

Afbeelding
https://vm.tiktok.com/ZGJsCbVvu/

Ik had dat probleem ook. Niks leek te helpen. Paard word zo enthousiast dat ze niet meer langer echt nadenkt. Schrikt vervolgens overal voor. Rent dan achteruit en is niet meer te bereiken. Stap ik af dan is alles weer goed, stap ik weer op en ze word weer bloedheet.

Dus hoe loste ik dat op! WEL! we hebben naast mijn tinker ook een welshpony, en die gaat mee als handpony. Mijn paard is dan super zelf verzekerd, durft overal langs en vind zichzelf dubbel zo stoer dat ze een leidende positie heeft. Zo erg zelfs dat ze met buitenritten in groepen vind dat ze voorop moet. Niet erg, want ze loopt de meeste paarden er makkelijk uit.

Dus nu, als ik alleen ga. Moet Maartje mee. Wel handig, zo geef ik ze beide tegelijk beweging. Staan nu langs het bos, dus kunnen nu eindelijk de nodige kilometers maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:33

Hoe lang heb je je paard? Niet van het erf willen heeft meestal met vertrouwen te maken, en een stukje verlatingsangst omdat hij immers zijn 'kudde' en veilige bekend terrein verlaat.
Je paard heeft nog onvoldoende vertrouwen (waarschijnlijk in jou omdat hij met instructrice wel wil) en wil daarom niet zonder een ander paard of begeleider het erf af.
Het heeft tijd nodig, een team vormen met je paard, en regelmatig samen met anderen doen (te paard, fiets, wandelend) dan is buiten eigen terrein niet meer zo eng. Dan is de volgende stap om samen met je paard te beginnen met kleine stukjes en die rustig uitbouwen. En dan ook blijven doen, totdat het buitenrijden er gewoon bij hoort.
Een half jaar niet omdat het winter is, en dan een keer wel weer, dat levert nog wel eens problemen op.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 07:27

Ik heb het ook aan de hand geprobeerd en dat gaat al wel beter maar het duurt wel heel lang want hij stopt heel vaak enzo maar dan ga ik dat gewoon vaker oefenen alleen met een ander paard erbij gaat niet lukken want die is nog maar 2 en is nog best schrikkerig. Onze weg is soortvan kleine steentjes wel maar ik weet niet of het daar aanligt

Coentjuh

Re: Paard wil niet van terein af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:03

Google eens op Barn sour..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:09

PeanutGuapa schreef:
Hallo allemaal,

Alvast bedankt

Wat doe jij anders dan als je instructrice er bij is?

Dat is de eerste vraag die er in mij op komt. Er worden al goede tips gegeven, regelmatig meenemen korte stukjes aan de hand, vertrouwen- verlatingsangst. (dat is het idd meestal), ander paard meenemen in het begin.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:55

PeanutGuapa schreef:
Ik heb het ook aan de hand geprobeerd en dat gaat al wel beter maar het duurt wel heel lang want hij stopt heel vaak enzo maar dan ga ik dat gewoon vaker oefenen alleen met een ander paard erbij gaat niet lukken want die is nog maar 2 en is nog best schrikkerig. Onze weg is soortvan kleine steentjes wel maar ik weet niet of het daar aanligt

Als hij het aan de hand al lastig vind, dat voorlopig eerst lekker gaan doen totdat hij dat helemaal super leuk vind en fijn met je mee stapt als jullie weg gaan. Eerder zou ik het zeker niet onder het zadel gaan doen, tenzij je iemand hebt die bij jou op stal komt zodat jullie samen weg kunnen rijden.

Vertrouwen is hierin het alleen belangrijkste en dat duurt maanden om op te bouwen en kun je in 10 minuten kwijt zijn. Dus geduld en tijd is het enige wat hier een rol speelt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:12

Ik heb 2 paarden gehad die hardnekkig NIET van het erf af wilden.

Paard 1; in de achteruit kreeg ik haar wel van het erf af. Na 20 meter weer in de vooruit proberen. Niet? Weer omdraaien met de snoet richting huis en weer in de achteruit de kant op die ik wilde.

Na een keer of 5 in de achteruit gezet te hebben en tussendoor de kans gekregen hebben om vooruit het erf af te gaan, heeft ze eieren voor dr geld gekozen. Nooit meer problemen gehad om vanuit stal weg te komen.

Paard 2: longeersingel om en lange lijnen eraan. Ongewenst stilstaan, was lijnen kruisen en even mee aantikken. Ze leerde snel. Na een paar keer kon ik haar onder het zadel al meenemen naar het bos :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:13

Sommige paarden willen en gaan ook echt niet alleen op pad. Dat ligt puur aan het soort karakter.
Wanneer manegeklanten op de stal in Hilversum hier een eigen paard wilden kopen om lekker het bos in te gaan werd daar ook echt een paard voor gezocht dat alleen de dam af wilde.
Manegepaarden maakt het niet veel voor uit, die lopen braaf achter een koppaard aan.
Sommige dieren durven het gewoon niet.

Veel anderen kun je met veel oefenen zover krijgen dat ze alleen gaan.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 14:28

Mijn paard is niet zo dat hij terugrent gelukkig maar hij blijft gewoon staan. Mijn instructrice is heel erg zelfverzekerd en daarom gaat hij dan meestal wel mee maar het gebeurt ook soms met de instructrice dat hij niet wil maar dan kan zij altijd even er naast lopen en dan gaat het eigenlijk wel altijd maar dan ga ik voorlopig gewoon aan de hand oefenen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:37

PeanutGuapa schreef:
Mijn paard is niet zo dat hij terugrent gelukkig maar hij blijft gewoon staan. Mijn instructrice is heel erg zelfverzekerd en daarom gaat hij dan meestal wel mee maar het gebeurt ook soms met de instructrice dat hij niet wil maar dan kan zij altijd even er naast lopen en dan gaat het eigenlijk wel altijd maar dan ga ik voorlopig gewoon aan de hand oefenen

Oude, wijze vrouw vertelde mij ooit:
"Denk goed na vóór je het woord 'willen' gebruikt voor een paard."

Weggaan van de kameraden is volstrekt onlogisch voor een paard.
... wellicht heeft de zelfverzekerde houding van de instructrice er niets mee te maken, maar voelt het als een mensenkudde.
Pijn in de voeten is voor mensen al irritant, voor een vluchtdier zijn die benen van levensbelang.

En aan de andere kant: heeft buiten wandelen / gereden worden voor je paard ook voordelen...?
(Wandelt het leuker dan op het erf?)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:47

Is je paard de Tinker?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 06:41

Ja klopt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:19

Lindsey_99 schreef:
Is je paard de Tinker?

Hoezo ik heb een tinker gehad die keurig van stal af wilde ondanks dat haar maatje thuis bleef. ze brulden wel altijd naar elkaar maar ze ging keurig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:42

PeanutGuapa schreef:

Hij gaat in de "Freeze" stand dus? als er naast lopen werkt dan zou ik dat voorlopig doen inderdaad. En stap twee is dan 1 iemand er naast lopen en 1 iemand er op..er naast kan dan steeds meer afstand worden en zelfs met de fiets zijn en op een gegeven moment zou het dan gewoon geen probleem meer moeten zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:05

Ik heb dit de ook aan de hand gehad. En ik kan je zeggen het ligt niet aan je paard maar puur aan jezelf. Ik heb in mijn leven heel veel paarden gereden en ook altijd ook alleen naar buiten. Naarmate ik ouder werd en wat mankementen kreeg en dus wat behoudender werd, werden de paarden schrikkerig en stakers. Niet het erf af willen of gewoon 200 meter verderop stilstaan en staken. Ging ik samen met iemand of er zat er een vlotte jonge meid op ging ze vrolijk alleen van huis. Dus bij mij lag het heel duidelijk aan mijn eigen onzekerheid. Ik liep vaak aan de hand en ging er in het bos opzitten. Ook ging ik met de trailer naar voor haar vreemde omgeving, dan hoefde ze niet van huis te vertrekken en dat ging ook goed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:29

SandraWierda schreef:
Lindsey_99 schreef:
Is je paard de Tinker?

Hoezo ik heb een tinker gehad die keurig van stal af wilde ondanks dat haar maatje thuis bleef. ze brulden wel altijd naar elkaar maar ze ging keurig

Waarom mijn vraag of het een Tinker betreft:

Omdat deze ! Tinker niet weg wil van bekend terrein, en dat heeft alles te maken met vertrouwen in de ruiter. In de instructrice heeft hij wel vertrouwen. Ze zijn haarscherp in het beoordelen van mensen, en bij twijfel verzetten ze geen stap meer, hooguit achteruit.

Wat Pillow schrijft.
Mijn Tinker was in het begin ook zo, tot de 3e berk achter stal en geen meter verder.
Nadat we echt maatjes en een team waren geworden, dat kost wel even tijd... ging hij overal probleemloos naar toe; door bos, langs wegen, door woonwijken, over bruggen, over de snelweg.... Het heeft alles met vertrouwen te maken. ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:33

Lindsey_99 schreef:
Waarom mijn vraag of het een Tinker betreft:

Omdat deze ! Tinker niet weg wil van bekend terrein, en dat heeft alles te maken met vertrouwen in de ruiter. In de instructrice heeft hij wel vertrouwen. Ze zijn haarscherp in het beoordelen van mensen, en bij twijfel verzetten ze geen stap meer, hooguit achteruit.

Wat Pillow schrijft.
Mijn Tinker was in het begin ook zo, tot de 3e berk achter stal en geen meter verder.
Nadat we echt maatjes en een team waren geworden, dat kost wel even tijd... ging hij overal probleemloos naar toe; door bos, langs wegen, door woonwijken, over bruggen, over de snelweg.... Het heeft alles met vertrouwen te maken. ;)

Maar geldt dat niet voor de meeste rassen gewoon, mijn haflinger doet ook alles op vertrouwen. Vertrouwen ze je niet doet ze dus ook niets. Niet echt rastypisch lijkt mij.

Maar dat het hier om een vertrouwen kwestie lijkt te gaan, heb je denk ik wel gelijk in.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 14:48

Hij is ook al heel vaak verkocht en ik denk daarom dat hij het vertrouwen in mensen een beetje kwijt is want ik kan al best veel met hem doen vergeleken met mensen die hij niet kent want als er iemand komt die hij niet kent loopt hij meestal ook weg van die persoon dus hij heeft denk ik heel veel tijd nodig voor hij mij ook helemaal vertrouwt. Dus ik ben het ook met de reacties eens

FemkeKarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:33

Je zou ook eens kunnen kijken naar de TRT methode of Featherlight Horsemanship. Dat zijn grondwerk methodes om je te helpen meer ontspanning te laten vinden in het rijden. Zo kun je je paard leren zelf ontspanning/zelfvertrouwen te vinden (Tristan Tucker noemt het paardenyoga :D ).

Er zijn vast nog wel andere methodes die hierop lijken en misschien meer aanspreken.

Als je op het erf nog niet de volledige controle/vertrouwen/ontspanning hebt bij je paard, dan is dat misschien een mooi punt om mee te starten.