Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Je hebt bij ruggebruik uiteraard ook aanspanning in de rugspieren nodig. Verzameling zonder rugspieren bestaat niet.
Alleen op buikspieren kan een paard niet lopen, al is het alleen al omdat de opwaartse en neerwaartse massa aan 2 kanten begrenst moet worden.
Robin_S schreef:Ik interpreteer het ook verschillend.
Actief ruggebruik zodat vanwege de aanspanning van de buikspieren in combinatie met de stuwende achterhand, ook de rugspieren actief zijn en dus ook sterker worden.
Een paard dat telkens met een holle rug / valse knik / hoog hoofd loopt zal geen actief ruggebruik hebben, maar een weggedrukte rug.
Over de rug lopen betekent voor mij dat er een goede verbinding van de achterkant naar de voorkant is, dat je als het ware voelt dat de energie over de rug loopt om vooraan opgevangen te worden. Met een soort van lengtebuiging.
Mij lijkt dan ook dat een verzameld en opgericht paard niet zozeer over de rug loopt maar wel een actief ruggebruik heeft op dat moment.
Correct me if I'm wrong
Actief ruggebruik zodat vanwege de aanspanning van de buikspieren in combinatie met de stuwende achterhand, ook de rugspieren actief zijn en dus ook sterker worden.
Een paard dat telkens met een holle rug / valse knik / hoog hoofd loopt zal geen actief ruggebruik hebben, maar een weggedrukte rug.
Over de rug lopen betekent voor mij dat er een goede verbinding van de achterkant naar de voorkant is, dat je als het ware voelt dat de energie over de rug loopt om vooraan opgevangen te worden. Met een soort van lengtebuiging.
Mij lijkt dan ook dat een verzameld en opgericht paard niet zozeer over de rug loopt maar wel een actief ruggebruik heeft op dat moment.
Correct me if I'm wrong
Correct me if I'm wrong
tiwi1969 schreef:De meeste uitdrukkingen zijn raar als je ze letterlijk neemt, daarom noemen we ze ook uitdrukkingen en geen letterlijk taalgebruik.Eigenlijk vind ik het allebei rare termen als je het letterlijk beschouwd. Een paard dat over de rug loopt is fysiek onmogelijk. Het een moderne term die we in de jaren 80/90 niet hoorden.
In wezen is er een rug ontlastende manier van lopen met een ontspannen bovenlijn, aangespannen buikspieren, een gekanteld bekken en een lichte aanleuning.
Daar tegenover kan je een rug belastende manier van lopen zetten met een weggedrukte rug, gespannen rugspieren, een achterbeen achter de massa en een paard dat zwaar op de hand is/in elkaar getrokken loopt.
Correct me if I'm wrong
Robin_S schreef:Ik interpreteer 'over de rug' anders als durchlässigkeit (correct verzamelen en daarvoor / mee gepaard gaand durchlässigkeit, is een hoog niveau in de training).
Over de rug rijden is basis bij elk paard, bij goed rijden. En uiteraard basis voor verzameling, maar niet tijdens verzameling (tenminste, dat dacht ik, maar blijkt dus niet te kloppen).
Dus wellicht een foute interpretatie langs mijn kant, vandaar dat ik er ook het 'correct me if I'm wrong' bijzette