"Actief ruggebruik" en "over de rug lopen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

"Actief ruggebruik" en "over de rug lopen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 13:14

Beste bokkers, ik heb een vraag over twee rijkunstige termen. Het zijn, heel verrassend, de termen in de topictitel.

Daarmee is mijn vraag: zijn "actief ruggebruik" en "over de rug lopen" hetzelfde? Zo nee: wat is dan het verschil?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:31

Voor mij betekent het hetzelfde waarbij ik de voorkeur heb voor de term over de rug lopen omdat daarbij de buikspieren aangespannen moeten worden en niet de rugspieren. Dat is een gevolg er van en daarom vind ik actief ruggebruik verwarrend klinken.

Sambam

Re: "Actief ruggebruik" en "over de rug lopen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:46

Eens met Elisa, actief ruggebruik zou voor mij geen term zijn welke ik snel zou gebruiken. Moet zeggen dat ik 'm in mijn omgeving ook weinig voorbij hoor komen, maar voor zover ik weet wordt er inderdaad wel hetzelfde mee bedoeld.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:24

Eigenlijk vind ik het allebei rare termen als je het letterlijk beschouwd. Een paard dat over de rug loopt is fysiek onmogelijk. Het een moderne term die we in de jaren 80/90 niet hoorden.

In wezen is er een rug ontlastende manier van lopen met een ontspannen bovenlijn, aangespannen buikspieren, een gekanteld bekken en een lichte aanleuning.
Daar tegenover kan je een rug belastende manier van lopen zetten met een weggedrukte rug, gespannen rugspieren, een achterbeen achter de massa en een paard dat zwaar op de hand is/in elkaar getrokken loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:41

Je hebt bij ruggebruik uiteraard ook aanspanning in de rugspieren nodig. Verzameling zonder rugspieren bestaat niet.
Alleen op buikspieren kan een paard niet lopen, al is het alleen al omdat de opwaartse en neerwaartse massa aan 2 kanten begrenst moet worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:49

Sizzle schreef:
Je hebt bij ruggebruik uiteraard ook aanspanning in de rugspieren nodig. Verzameling zonder rugspieren bestaat niet.
Alleen op buikspieren kan een paard niet lopen, al is het alleen al omdat de opwaartse en neerwaartse massa aan 2 kanten begrenst moet worden.

Juist. Helaas zien veel mensen dat niet. Bij foto’s wordt dan een “weggedrukte” rug geconstateerd, terwijl de bolling van de rug sterk afhankelijk is van het moment in de beweging. Landen vs opdrukken. Ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:55

Ik interpreteer het ook verschillend.

Actief ruggebruik zodat vanwege de aanspanning van de buikspieren in combinatie met de stuwende achterhand, ook de rugspieren actief zijn en dus ook sterker worden.

Een paard dat telkens met een holle rug / valse knik / hoog hoofd loopt zal geen actief ruggebruik hebben, maar een weggedrukte rug.

Over de rug lopen betekent voor mij dat er een goede verbinding van de achterkant naar de voorkant is, dat je als het ware voelt dat de energie over de rug loopt om vooraan opgevangen te worden. Met een soort van lengtebuiging.

Mij lijkt dan ook dat een verzameld en opgericht paard niet zozeer over de rug loopt maar wel een actief ruggebruik heeft op dat moment.

Correct me if I'm wrong :o

Sambam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:05

Robin_S schreef:

Actief ruggebruik zodat vanwege de aanspanning van de buikspieren in combinatie met de stuwende achterhand, ook de rugspieren actief zijn en dus ook sterker worden.

Een paard dat telkens met een holle rug / valse knik / hoog hoofd loopt zal geen actief ruggebruik hebben, maar een weggedrukte rug.

Over de rug lopen betekent voor mij dat er een goede verbinding van de achterkant naar de voorkant is, dat je als het ware voelt dat de energie over de rug loopt om vooraan opgevangen te worden. Met een soort van lengtebuiging.

Mij lijkt dan ook dat een verzameld en opgericht paard niet zozeer over de rug loopt maar wel een actief ruggebruik heeft op dat moment.

Als je dit zo uitlegt vind ik dat ook wel weer erg logisch klinken! Interessant hoe we allemaal een ander beeld kunnen hebben bij een bepaalde term.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 15:32

Robin_S schreef:

Dank je wel! Als je het zo uitlegt merk ik inderdaad dat er een subtiel verschil is.

Dus "actief ruggebruik" is eigenlijk een onderdeel van "over de rug lopen", samen met bij voorbeeld actieve buikspieren en actief achterbeen. Snap ik zo goed wat je bedoelt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:37

Robin_S schreef:

Correcte aanleuning is een voorwaarde voor verzameling. Voor een correcte aanleuning is een losgelaten (over de) rug nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:04

tiwi1969 schreef:
Eigenlijk vind ik het allebei rare termen als je het letterlijk beschouwd. Een paard dat over de rug loopt is fysiek onmogelijk. Het een moderne term die we in de jaren 80/90 niet hoorden.

In wezen is er een rug ontlastende manier van lopen met een ontspannen bovenlijn, aangespannen buikspieren, een gekanteld bekken en een lichte aanleuning.
Daar tegenover kan je een rug belastende manier van lopen zetten met een weggedrukte rug, gespannen rugspieren, een achterbeen achter de massa en een paard dat zwaar op de hand is/in elkaar getrokken loopt.
De meeste uitdrukkingen zijn raar als je ze letterlijk neemt, daarom noemen we ze ook uitdrukkingen en geen letterlijk taalgebruik. :)*

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:32

Robin_S schreef:

Ook een verzameld en opgericht paard hoort over de rug te lopen. Als dat niet gebeurt is het valse oprichting met een holle rug.
Welk deel van jouw omschrijving van over de rug zou niet behoren bij een paard dat correct opgericht loopt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:39

Actief ruggebruik gebruik ik zelf eigenlijk niet maar voor mij gaat het samen met over de rug lopen.
Het betekent voor mij een aanspanning in ontspanning, een soepele deinende maar aangespannen rug waarbij de beweging van achteruit vloeiend naar voren wordt doorgegeven. Het gaat ook samen met een actief ondertredend achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:46

Ik interpreteer 'over de rug' anders als durchlässigkeit (correct verzamelen en daarvoor / mee gepaard gaand durchlässigkeit, is een hoog niveau in de training).

Over de rug rijden is basis bij elk paard, bij goed rijden. En uiteraard basis voor verzameling, maar niet tijdens verzameling (tenminste, dat dacht ik, maar blijkt dus niet te kloppen).

Dus wellicht een foute interpretatie langs mijn kant, vandaar dat ik er ook het 'correct me if I'm wrong' bijzette :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:09

Durchlassigheid betekent volledige losgelatenheid waarbij het paard meer veer en souplesse krijgt en alle spieren los deinen als het ware.

Kan niet zonder correct gebruik en is een gevolg van goed van achter naar voren over de rug rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:25

Dat zeg ik ook :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:54

Robin_S schreef:
Ik interpreteer 'over de rug' anders als durchlässigkeit (correct verzamelen en daarvoor / mee gepaard gaand durchlässigkeit, is een hoog niveau in de training).

Over de rug rijden is basis bij elk paard, bij goed rijden. En uiteraard basis voor verzameling, maar niet tijdens verzameling (tenminste, dat dacht ik, maar blijkt dus niet te kloppen).

Dus wellicht een foute interpretatie langs mijn kant, vandaar dat ik er ook het 'correct me if I'm wrong' bijzette :)

Dat is correct geïnterpreteerd. Zo heb ik het ook geleerd. "Over de rug rijden" kan zelfs een 4 jarige die correct gereden wordt.
Dürchlässigheid dan praat je over een paard dat hoog al in de opleiding is, de verzameling aan kan , correct gereden wordt en werd en op minimale hulpen reageert en in harmonie met de ruiter/ amazone zijn oefeningen uitvoert.

Het paard gaat door de baan met een verende rug en wordt dus correct ook ver de rug gereden. Of zoals mijn instructeur altijd uitlegde. Zie de rug van een paard als een brug. Bij veel paarden staat de brug open. Is niet correct, hulpen komen niet door. Als de brug gesloten is, komen de hulpen door, rug voelt verend aan en er is een mooie verbinding met de paarden mond, geen (valse) knik in de hals.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:01

... ik gebruik de uitdrukking 'actief ruggebruik' eerlijk gezegd niet.
'Over de rug' als het zo uitkomt wel, maar ik vind het een wat vage term.

Ik benadruk liever het ondertreden van de achterhand, de kanteling van het bekken en de actieve 'buik'spieren.
Inderdaad: het begin van verzameling. In de loop van de opleiding gaat het omdat de' buik'spieren steeds sterker worden steeds beter.
(Verzamelen als werkwoord kan een groen paard ook. Gewoon de overgang stap halt 'op de achterhand' ipv voorbenen of bit als "stoorblok".)

Wat mij betreft zijn het oudere termen, de Duitsers spraken al heel lang van 'rugganger' en 'schenkelganger'.
(Paarden die met een 'holle' rug lopen ontwikkelen idd fikse schenkelspieren...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-23 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:02

Ik interpreteer "over de rug lopen " ook met durchlassigheit van het paard

"Aktief ruggebruik" hoort bij over de rug lopen, maar ook bij springen met goed ruggebruik.