Paard word heel energiek...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alixblanc

Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 18:33

Hoi allemaal!

Ik heb een 10-jarige Cruzado merrie. Ze komt uit Spanje. Haar vorige eigenaar verkocht haar omdat ze niet graag springt, uiteindelijk hebben we ondervonden dat ze mega graag springt!
Maar ik loop nu tegen iets aan, ze is namelijk heel erg energiek tijdens het rijden tegenwoordig. In het begin is ze nog wat luier, maar nadat we een keer of 2 hebben gegaloppeerd moet ik haar steeds tegenhouden. En telkens als we aangalopperen is ze precies van een raket geschoten!
En dat terwijl ik haar een paar maanden geleden schoppen moest geven of anders was ze niet vooruit te branden.

Ze staat 24/7 buiten in een wei, krijgt smorgens en savonds voer (een mix van brokjes, mais, haver denk ik?). Ze heeft altijd toegang tot hooi.

Ik denk dat ik haar meer/harder werk moet geven, maar ik weet niet hoe of wat ik kan doen.

Heeft iemand een idee hoe het komt? Alle tips en tricks of weetjes zijn welkom, alvast bedankt x

hwn

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:46

Komt wel vaker voor, dat een paard enthousiast wordt van galop en/of springen. Ik zou les nemen hierin, of op eigen houtje proberen na de galop naar ontspanning toe te werken. En je moet ook niet iedere keer galopperen, kan helpen om eens enkel te stappen en te draven als het anders niet lukt om ontspannen af te sluiten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:11

Ik zou sowieso even kijken naar wat je precies voert. ;) Teveel suikers en zetmeel maken druk.

Verder kun je prima galopperen eens overslaan en ook prima niet vaker dan twee keer galopperen. Probeer de rust te bewaren in je rijden.

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 09:07

hwn schreef:
En je moet ook niet iedere keer galopperen, kan helpen om eens enkel te stappen en te draven als het anders niet lukt om ontspannen af te sluiten.

Ja idd. Dat zal ik eens proberen. Bedankt!

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 09:09

Change3x schreef:
Ik zou sowieso even kijken naar wat je precies voert. ;) Teveel suikers en zetmeel maken druk.

Dat ga ik ook doen. Ik geef haar nu wel de helft minder voer dan dat ze normaal krijgt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:14

Hoeveel staat ze buiten?

Wat voor type/merk voer geef je haar?

Hoe lang is ze al in nederland?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:21

Vergeet ook niet dat Spanjaarden ook graag werken, kan ook wel het aard vh beestje zijn. Mijn PRE is ook niet moe te krijgen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:33

Het is ook niet altijd energie, maar paarden kunnen ook hoger in de adrenaline komen door springen/ galloperen etc. Dan is meer aan het werk zetten niet de oplossing, maar vinden waar ze door ontspant en de adrenaline weer af kan laten vloeien.

Als ze teveel adrenaline opbouwen en je blijft maar doorgaan dan rijdt je dat soort paarden snel stuk.

Oja en ik zou gauw stoppen met haver geven, PRE's zijn heel sober! Voldoende arm ruwvoer is belangrijker. En dan een balancer/ vitaminen/ mineralen koek etc.

Wat zegt je lesgever over dit gedrag ohz?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:47

haver zou ik sowieso niet voeren. is ze goed op gewicht? dan is gras, hooi en een vitamine brok genoeg. en vaak geldt bij dit type paard dat hoe meer je probeert af te remmen, hoe meer ze willen gaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:51

Elisa2 schreef:
Het is ook niet altijd energie, maar paarden kunnen ook hoger in de adrenaline komen door springen/ galloperen etc. Dan is meer aan het werk zetten niet de oplossing, maar vinden waar ze door ontspant en de adrenaline weer af kan laten vloeien.

Als ze teveel adrenaline opbouwen en je blijft maar doorgaan dan rijdt je dat soort paarden snel stuk.

Oja en ik zou gauw stoppen met haver geven, PRE's zijn heel sober! Voldoende arm ruwvoer is belangrijker. En dan een balancer/ vitaminen/ mineralen koek etc.

Kinke schreef:
haver zou ik sowieso niet voeren. is ze goed op gewicht? dan is gras, hooi en een vitamine brok genoeg. en vaak geldt bij dit type paard dat hoe meer je probeert af te remmen, hoe meer ze willen gaan

Dat scheelt toch veel typen, wilde beide dingen zeggen :D
Geen brok/muesli meer maar een vitamine korrel.
En ik denk niet dat hij gewoon voorwaarts is maar heet word.
Dan is meer rijden niet de oplossing maar anders rijden.
De rust er terug in. Ontspanning. En dat doe je niet door te remmen met je teugels, want dan worden ze steeds heter.

Goede les lijkt een dooddoener, maar wel de oplossing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:54

Heet worden hoort ook wel een beetje bij een PRE. Dus idd, les.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:55

en dan ook vooral een instructeur die hier ervaring mee heeft

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:32

Ik herken het helemaal!
Mijn 4 jarige PRE merrie kan in het begin bijna een beetje sloom zijn, maar als ze wat losser is en doorheeft dat we gaan galopperen wordt ze steeds heter.
Galop gaat dan nog wel (ik kan daar zo van genieten van zo'n vlot galopje) maar na de galop wordt ze echt fanatiek!
Zoals hier gezegd wordt, probeer de ontspanning weer terug te vinden, in ieder geval niet gaan trekken en klemmen met je benen. Diep zitten en tempowisselingen maken zodat het tempo weer van jou wordt.
En ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik vind dat hete en voorwaartse ook weer heel fijn, want dan gaat ze wel heel lekker lopen!

En kijk goed naar je voer! Mijne krijgt veel hooi, weinig bix en een vitaminebrokje (metazoa).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:35

Ik vind dit een lastige zonder beeld.

Puur omdat je dit kan oplossen door het paard door te rijden en wat meer te laten doen of juist door ontspanning rust te pakken weer dus afvloeien weer stabiliteit te krijgen.

Niet ieder druk paard is energiek. Drukke paarden kunnen ook bommen vol spanning zijn. Het enige wat we daaraan kunnen doen is rust herpakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:01

Mij is geleerd: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een goede schouderbinnenwaarts in draf te doen.
... les nemen dus.

En er zijn paarden die alleen bloedhard kunnen aangalopperen en na drie passen heel braaf weer rustig zijn: vaak zit er dan in het bekken iets niet goed.
... osteopaath bellen.

Mijn Spanjaard wordt kogelrond van gras, ik voer daarnast enkel een muizehapje balancer (70 gram per dag) en kruiden (pepermunt, fenegriek, duizendblad, herderstasje, etc.)

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:15

Saaams schreef:
Hoeveel staat ze buiten?

Wat voor type/merk voer geef je haar?

Hoe lang is ze al in nederland?

Ze staat 24/7 buiten :) Ik geef haar Twenty Mix Cool voer, een halve liter smorgens en een halve liter savonds.

Wij wonen in Frankrijk. Ze is nu bijna 5 maanden bij mij maar hoelang ze al in Frankrijk is weet ik niet. Op haar paspoort staat dat ze in Spanje is geboren :D

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:17

Elisa2 schreef:

Ik heb geen lesgever. Ik doe alles zelf.. Wij zitten in Frankrijk en mijn Frans is nog niet zo goed.
Maar geen haver geven is wel een goed idee denk ik.

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:18

Kinke schreef:
is ze goed op gewicht? en vaak geldt bij dit type paard dat hoe meer je probeert af te remmen, hoe meer ze willen gaan

Ja ze is goed op gewicht en het klopt idd dat als ik haar probeer te remmen ze meer wilt gaan.

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:21

Tilmar schreef:
Ik herken het helemaal!
Mijn 4 jarige PRE merrie kan in het begin bijna een beetje sloom zijn, maar als ze wat losser is en doorheeft dat we gaan galopperen wordt ze steeds heter.
Galop gaat dan nog wel (ik kan daar zo van genieten van zo'n vlot galopje) maar na de galop wordt ze echt fanatiek!
Zoals hier gezegd wordt, probeer de ontspanning weer terug te vinden, in ieder geval niet gaan trekken en klemmen met je benen. Diep zitten en tempowisselingen maken zodat het tempo weer van jou wordt.
En ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik vind dat hete en voorwaartse ook weer heel fijn, want dan gaat ze wel heel lekker lopen!

En kijk goed naar je voer! Mijne krijgt veel hooi, weinig bix en een vitaminebrokje (metazoa).

Bedankt, ik denk wel dat dit mij veel gaat helpen, ook fijn dat iemand hetzelfde ding heeft met zijn paard en mij zo tips kan geven :))

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:25

Janneke2 schreef:
Mij is geleerd: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een goede schouderbinnenwaarts in draf te doen.
... les nemen dus.

En er zijn paarden die alleen bloedhard kunnen aangalopperen en na drie passen heel braaf weer rustig zijn: vaak zit er dan in het bekken iets niet goed.
... osteopaath bellen.

Mijn Spanjaard wordt kogelrond van gras, ik voer daarnast enkel een muizehapje balancer (70 gram per dag) en kruiden (pepermunt, fenegriek, duizendblad, herderstasje, etc.)

Dat klopt wel. Ik denk dat ik vooral ga letten op mijn voer. Vroeger kreeg ze af en toe maar een handje vol brokjes (omdat ze een keer een halve zak voer heeft gegeten en we geen brokjes meer hebben gegeven) en toen was ze zeer fijn om te rijden. Niet zo heet om te gaan in galop. Bedankt ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:38

Wist je dat haver vroeger aan paarden werd gegeven zodat ze meer pit hadden? :D

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:59

Kinke schreef:
Wist je dat haver vroeger aan paarden werd gegeven zodat ze meer pit hadden? :D

Had er weleens iets over gehoord maar niet gedacht dat het zoveel invloed had op paarden!!!

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 17:31

Heb net goed gezien naar alle ingrediënten van het voer dat ik haar geef... Er staat op dat het geen haver bevat. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:35

Heerlijk juist een energiek paard. Koester dat juist en pak het voorwaartse niet af. Blijft gewoon goed voeren en neem les.

Airjibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:12

Lage sprongetjes kan je goed doen vanuit een rustig drafje. Probeer om zelf controle te houden over het tempo. Stukje vooruit rijden, maar ook zelf duidelijk terug. Tips over het voer zijn al gegeven :) en voltes groter en kleiner maken helpt vaak ook goed voor tempobeheersing