Paard zet zich vast/spanning in kaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Paard zet zich vast/spanning in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:32

Hoi welkom bij mijn topic.
Ik heb een leuk lief vrij compacte kwpner van rond de 1.63. Dit paardje heeft snel spanning. Zowel in de omgang als met rijden. Ook wel een prestatie gerichte bloedlijn. Het is al veel verbeterd sinds hij van mij is en doe geregeld ook pressure and release met hem. Tijdens grondwerk/handwerk probeer ik tezorgen dat hij loslaat in zijn kaak. Wat toch best aardig gaat. Opvallend dat hij dan veel staat te geeuwen. Hij is in het verleden door vorige eigenaar toch wel met wat druk gereden en is er ook een periode een slof bij komen kijken en met longeren kwam altijd de slof uit de kast zetten. Ik als bijrijder toen had hier niet zoveel inspraken in. Positief nu, Ik zie aan zijn hals dat hij wat langer geworden is daarin <3 maar toch loop ik vaak tegen het punt aan dat hij zijn kaken vast zet of in iedergeval net niet wilt loslaten. Hij kan dit wel, maar vaak is dat pas de laatste 10 minuten van mijn rijden ( dan is die zo fijn dat ik heel veel kan met hem ). Ook op buitenrit is hij op de heen weg wat gespannen zet hij zijn kaak dicht en nek erop. Ik wordt echt buitenspel gezet, ik kan hem moeilijk bereiken. Echt sterk noem ik het niet, maar wel een dood gevoel. Het laatste (halvewege) stuk naar huis lijkt er wel een soort last van hem af te zakken en dan komt die heel fijn naar me hand en knabbelt die lekker op t bit. Osteopaat etc merk ik geen verschil bij na behandeling. 31 juli komt er iemand die werkt via cranio sacraal, dat even uitproberen. Tevens staat hij ook geregeld te headshaken op de wei, vooral als er veel vliegen zijn. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie indenken zijn. Want hij wilt heel graag maar er is iets waardoor hij erg moeilijk los wilt laten en lekker wilt knabbelen wat hij overigens wel kan. Heeft overigens ook iets wat dikkere speekselklieren.

Paard is op foto geweest afgelopen najaar.

In zijn dinosaurus mode
Afbeelding

In zijn ontspannen mode onderweg naar huis
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 13-07-23 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Re: Paard zet zich vast/spanning in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:35

Dat is altijd lastig, maar moeilijk te zeggen. Ik zou het echt in het dressuurmatige werk zoeken. Dat je hem uitnodigt om op een vriendelijke manier te ontspannen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 20:50

Earth schreef:
Dat is altijd lastig, maar moeilijk te zeggen. Ik zou het echt in het dressuurmatige werk zoeken. Dat je hem uitnodigt om op een vriendelijke manier te ontspannen.

Ja dat klopt helemaal mee eens! En er is verbetering hoor, maar nog niet wat ik had gehoopt. Merk wel dat door het werken aan de hand hij wel echt verbeterd en wat ik al zei hij staat dan vaak te geeuwen, hij laat dan los zo zie ik het in ieder geval

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:32

Ik denk dat je moet proberen meer verbinding te krijgen, op de tweede foto is hij los, maar is er ook geen verbinding (boogjes in de teugels).

Veel overgangen rijden, achtjes en tempowisselingen. Met je binnenbeen en buitenteugel er aan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 07:39

Tilmar schreef:
Ik denk dat je moet proberen meer verbinding te krijgen, op de tweede foto is hij los, maar is er ook geen verbinding (boogjes in de teugels).

Veel overgangen rijden, achtjes en tempowisselingen. Met je binnenbeen en buitenteugel er aan.

Klopt dat had ik bewust gedaan omdat ik semi aan het uitdraven was. Veel overgangen achtjes tempowisseling neem t allemaal mee. Maar paard blijft zich niet toegankelijk houden. En vind t moeilijk om in zijn kaak los telaten. Ik heb t hier overigens niet over aanleuning maar echt over kaak-nek aspect waar hij als t ware enorm gesloten in is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:53

dat zit denk ik halverweg de hals, veel aandacht geweest aan de voorkant, niet vanachter naar voren gewerkt en heeft het paard "een houding" aangeleerdt, dat beperkt nu zijn spiergebruik

prober daar met je instructie oefeningen voor te bedenken om de spieren in hals, en thoracic sling weer los en soepel te krijgen

zodat het zich zelf kan dragen - nodig voor de ontspanning in nek en kaak - vanuit de achterhand

wat is de thoracic sling:
Doordat paarden geen sleutelbeen hebben zijn ze volledig afhankelijk van hun thoracic sling om hun voorhand te ondersteunen. De thoracic sling is een verzamelnaam voor de spieren die samenwerken om de voorhand op een gezonde manier te dragen. Deze zijn cruciaal voor correcte oprichting en verzameling

daar loopt hier op bakt al een topic over
[RT-V] Thoracic sling; meer verdieping?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:50

Ik ga met MCE mee.

Paard heeft geleerd zich vast te zetten, schrap te zetten in de kaak vanwege het op druk rijden/ slof teugel etc.

Bij zo'n paard is het belangrijk om helemaal opnieuw te beginnen, ze echt goed van achter naar voren te gaan rijden zodat ze zelf nageeflijk worden en de hand gaan opzoeken. Dit basis stuk mist hij, heeft hij nooit goed geleerd. En bij zo'n verreden paard duurt het wat langer vaak voordat je dit gecorrigeerd hebt. Hij mag echt leren eerst voorwaarts neerwaarts te gaan lopen en de hand daar op te gaan zoeken.

Ook op je tweede foto lijkt hij nog teveel in een "houding" te lopen, hij mag meer leren zakken aan de voorkant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:55

Arm dier, fijn dat je het anders wil aanpakken.
Moderne dressuur is een ramp voor de paardvriendelijkheid.

Oude stelregel: men rijde het paard van achter naar voor.
(Moderne dressuur: opstijgen en in de krul. Ik zie het dagelijks |(.)

Minder bekend gezegde - al zullen alle osteopaathen het beamen:
het kaakgewricht is een bijzonder gewricht,
het weerspiegelt iedere spanning in het lichaam.
(Vandaar: men losse de problemen op van achter naar voor - en dan is mijn ervaring dat je een prettige mond aantreft.)

Het gaat bij dressuur om inspanning in ontspanning.
En het eerste doel is, dat het dier ons goed gaat dragen. Zodat het paard met 25 nog gezond in het werk staat.
Dit bereik je met bekkenkanteling, achterhand onder de massa, het achterbeen landt onder het zwaartepunt van de ruiter en de rug is 'bol'.
Ten dele is dit spieren trainen. Balkjes, heuveltjes.
Overgangen 'op zit en gewicht'.
En wat echt heel goed werkt is verticale balans: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dit ontspant 'de bovenlijn' en zorgt voor een goede aanspanning van de onderlijn, inclusief bekkenkanteling.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:25

mce schreef:
dat zit denk ik halverweg de hals, veel aandacht geweest aan de voorkant, niet vanachter naar voren gewerkt en heeft het paard "een houding" aangeleerdt die 'confort zone" beperkt nu zijn spiergebruik

prober daar met je instructie oefeningen voor te bedenken om de spieren in hals, en thoraxsling weer los en soepel te krijgen

Thoraxsling nog nooit van gehoord maar ik ga er eens naar zoeken. Bedankt! Klopt mijn instructrice en ik werken er hard aan, maar hij lijkt zich echt af tesluiten voor hulpen. Paard is wel voorwaarts maar maakt zich hard zodra ik wat vraag of ophouding maak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:30

Als het paard zich hard maakt als eerste reactie dan zou jouw reactie los laten moeten zijn..en niks vragen zolang hij zich afsluit. Hij moet eerst leren ontspannen en zacht te werken met je en daarvoor moet je zelf ook zacht zijn.

Echt beginnen bij het begin..helemaal overnieuw.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:48

Elisa2 schreef:
Als het paard zich hard maakt als eerste reactie dan zou jouw reactie los laten moeten zijn..en niks vragen zolang hij zich afsluit. Hij moet eerst leren ontspannen en zacht te werken met je en daarvoor moet je zelf ook zacht zijn.

Echt beginnen bij het begin..helemaal overnieuw.

Klopt ik vraag ook niks als die zijn hoofd erop zet. Werkt niet en hij is dan dood voor mijn hand en evt ophoudingen. Ik moet echt soort van wachten wanneer hij er OK mee is en geestelijk loslaat

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:50

Janneke2 schreef:
Arm dier, fijn dat je het anders wil aanpakken.
Moderne dressuur is een ramp voor de paardvriendelijkheid.

Oude stelregel: men rijde het paard van achter naar voor.
(Moderne dressuur: opstijgen en in de krul. Ik zie het dagelijks |(.)

Minder bekend gezegde - al zullen alle osteopaathen het beamen:
het kaakgewricht is een bijzonder gewricht,
het weerspiegelt iedere spanning in het lichaam.
(Vandaar: men losse de problemen op van achter naar voor - en dan is mijn ervaring dat je een prettige mond aantreft.)

En het eerste doel is, dat het dier ons goed gaat dragen. Zodat het paard met 25 nog gezond in het werk staat.
Dit bereik je met bekkenkanteling, achterhand onder de massa, het achterbeen landt onder het zwaartepunt van de ruiter en de rug is 'bol'.
En wat echt heel goed werkt is verticale balans: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dit ontspant 'de bovenlijn' en zorgt voor een goede aanspanning van de onderlijn, inclusief bekkenkanteling.

Klopt daar ben ik mij allemaal van bewust maar ook dit werkt niet. Als hij in zijn vast houd bubbel zit dan is het moeilijk om het hier psychisch in te helpen. Het is uiteindelijk ook aan hem om er voor open te staan. Want hij zet zijn wereld op slot. Dit oefen ik geregeld.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:51

Tilmar schreef:

Dit :)

Hierin ga ik mee, staat hij wel fijn aan je hulpen? Oftewel, is hij
aan het been, ik denk namelijk, nav je verhaal niet :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:53

.... ik pleit ervoor om dit 'soort van wachten' actief in te vullen met oefeningen die zorgen voor
verticale balans,
aanspanning in ontspanning
en bekkenkanteling.

En met wat tijd komt het vanzelf.
Inclusief schoftlift en een 'bolle' rug en een actieve 'thoracic sling'.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:54

BloemBloem schreef:
Tilmar schreef:

Dit :)

Hierin ga ik mee, staat hij wel fijn aan je hulpen? Oftewel, is hij
aan het been, ik denk namelijk, nav je verhaal niet :)

Ja zeker hij staat heel fijn aan mijn hulpen. Het been gebied reageerd hij goed op. Stapjes opzij, stapjes wijken, paar stapjes schouderbinnen. Stap galop doet die ook netjes. Naar voren en weer terug. Stap draf. Halt draf. Aan de hand met traver bezig, lijkt nu misschien nog nergens op, een lange zijde is nog erg moeilijk. Maar een paar stapjes ben ik al tevreden mee voor nu.
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 14-07-23 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:57

michelle933 schreef:
Janneke2 schreef:

Klopt daar ben ik mij allemaal van bewust maar ook dit werkt niet. Als hij in zijn vast houd bubbel zit dan is het moeilijk om het hier psychisch in te helpen. Het is uiteindelijk ook aan hem om er voor open te staan. Want hij zet zijn wereld op slot. Dit oefen ik geregeld.

Mij is even niet duidelijk wat je precies geregeld oefent....?

En ik snap dat het lastig is om het dier uit de vasthoud-bubbel te krijgen.
Mij lijkt het vooral te gaan om de vraag hoe je voorkomt dat hij er in komt.
(Of wellicht eerst helder te krijgen hoe en waarom hij er in gaat.)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:59

michelle933 schreef:
Ja zeker hij staat heel fijn aan mijn hulpen. Het been gebied reageerd hij goed op. Stapjes opzij, stapjes wijken, paar stapjes schouderbinnen. Stap galop doet die ook netjes. Aan de hand met traver bezig, lijkt nu misschien nog nergens op, een lange zijde is nog erg moeilijk. Maar een paar stapjes ben ik al tevreden mee voor nu

Het is fijn dat hij dit voor jou doet, maar ik denk echt dat je helemaal terug moet
naar de basis, want heel eerlijk, zonder fijne verbinding cq aanleuning hebben bovenstaande
oefeningen lichamelijk voor hem weinig nut :)

Met been bedoel ik, of hij daarop reactie geeft zodat hij van achter naar voren mooi
in je hand kan gaan lopen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:00

En ik ben ook wel heel nieuwsgierig wat er met jou
gebeurd op het moment dat jij het gevoel hebt dat hij in zijn
bubbel zit :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:02

Ja precies waarom en hoe. En dat is zo moeilijk bij hem. Wat is het dat jij je zo gesloten houdt. Dit is overigens niet alleen met rijden hoor even nog ter aanvulling. Aan de hand is het ook een paard die snel over de zeik kan raken, snel overprikkeld en dat bouwt zich uit in spanning. Op buitenrit heb ik al helemaal geen verwachting van hem. Maar het is toch altijd het typische riedeltje dat hij op de heenweg zijn kaak dicht heeft en nek erop zet en op de terug weg er een soort blok van zijn been afvalt en netjes ontsnapt en me hand volgt/aan neemt. Wat gebeurt er bij mij, ik die mij continue afvraag wat er in zijn koppetje om gaat :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:05

Haha :D, snap ik :)

Het is meer lichamelijk wat er met jou gebeurd, waar hij dan wellicht weer reactie
op geeft :), als dit het geval is blijf je natuurlijk rondcirkelen.

Heb jij spanning als het gebeurd, waardoor je misschien zelf ook onbewust hier en
daar lichamelijk vasthoudt, dat bedoel ik meer.

Zo te lezen is die heer van jou nogal een gevoelig type en zou dit op elkaar invloed kunnen hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:06

Tilmar schreef:

???
De verbinding is hier het probleem.

Eerst is er contact: na de losse teugel bij het instappen haal ik het boogje uit de teugel, zonder de hoofd/halshouding te willen veranderen.
Denkbaar is dit bij TS al een probleem (veel van mijn stalgenoten slaan dit over, de neus moet direct achter de loodlijn).
Één van de doelstellingen is in dit stadium: vertrouwen.
.... uit de verschillende antwoorden van TS leid ik af dat het vertrouwen in de hand ontbreekt.
(Bij mij op stal hebben maar weinig paarden dat. Heel naar.)

Aanleuning gaat over een paard dat vertrouwen in de hand heeft en (mede door de voorwaarts drijvende hulpen) vol vertrouwen ZELF contact maakt met het bit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:09

https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

dit zijn een paar spieren -verzamelnaam thoracic sling - die er aan bijdragen dat een paard zich kan oprichten , daarnaast zorgt de nervus vagus - zenuw - voor de ontspanning, dat is vooral in het leerproces heel belangrijk

Ontspanning wordt vaak vergeten, men wil te snel te veel en dat kan een paard niet verwerken waardoor het - loyaal als het is - gaat compenceren, en dat moet je vroeg of laat weer herstellen en dan kost het meer tijd.

Denk dat je daar nu aan toe bent, vraagt wat kennis van de basisbeginselen maar met goede instructie moet dat lukken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:17

Citaat:
Het is fijn dat hij dit voor jou doet, maar ik denk echt dat je helemaal terug moet
naar de basis, want heel eerlijk, zonder fijne verbinding cq aanleuning hebben bovenstaande
oefeningen lichamelijk voor hem weinig nut

Wees gerust en doe die oefeningen gewoon!

Aanleuning is een GEVOLG van correct rijden.
En ook zonder aanleuning hebben 'eerlijk gereden' oefeningen zin.
Zowel overgangen, manegefiguren, zijgangen en combinaties hiervan.

Met 'eerlijk' bedoel ik dat er niets met de hand wordt 'afgedwongen'.
Graag wel elementair vertrouwen - en dat zou ook bitloos kunnen.
Jij werkt aan de balans van je dier/ jullie als combinatie;
op basis van balans kun je ontspannen bewegen, en dat ga je steeds verder 'uitdagen'.
Blijven jullie in verticale balans op de binenhoefslag, dan ga je zigzaggen op de binenhoefslag, voltes rijden, overgangen, een paar pasjes wijken (ook nuttig gereedschap als hij op één schouder valt) -
en dan komt die rijkunstig correcte aanleuning vanzelf wel.

(Contra veel van mijn stalgenoten: eindeloze rondjes over de hoefslag, fiks tempo op de voorhand, scheef paard en maar bezig met die mond. Loepzuiver "van voor naar achter".)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:18

Bedankt voor de link ik ga er zsm naar kijken.
Het typische is ook op t moment dat hij daar is he, dan is die gefocussed op mij en kan ik zo lekker rijden. Hop linksom ff ditje datje hop rechtsom ff ditjedatje. Dan sluit ik goed af he even zo gezegd. En dan stap ik er de volgende dag er weer op of 2 dagen later en bam weer helemaal van vooraf aan beginnen. Vast, kaken opslot, kan hem niet bereiken. Overigens heb ik t hier niet zozeer over aanleuning het is meer het mentale gedeelte en het zich vast zetten. Aan de longeerlijn ook vaak zichtbaar. Laatste tijd geregeld bezig met dubbele longe. Op t begin, sterk, stug, gaat helemaaaaal gespannen lopen met half zijn kin op zn borst. E dan loop ik naar hem toe en dan zeg ik jongen, dit hoeft niet, echt niet. Dan laat ik hem even zien hoe of wat en naarmate de tijd vordert hoe meer er een lampje gaat branden bij hem van ohh maar dit kan ik ook ontspannend doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:20